Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Airpressure holes?

Airpressure holes? #2726788 09/01/2023 18:17
H
hundenjanson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Jeg har kjøpt et nytt hjulsett i carbon som er tubelessready. Jeg har satt på dekk og tenkte å poppe dem på med kompressor. Da jeg fylte dem med luft lakk det ut av av 2 hull som er plassert midt på felgen på begge sider (et på hver side) av ventilen. Jeg tok kontakt med leverandøren som forklarte at dette var Airpressure holes? Er det noe jeg har misset? Har ikke lagt inn guffe enda, men har poppet opp dekk på felg utallige ganger. Ingen har hatt disse hullene.

Re: Airpressure holes? [Re: hundenjanson] #2726797 09/01/2023 19:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du skriver ikke hvilke felger eller viser bilder ICON_CONFUSED

Men små hull i felgveggen, slik du beskriver, er som regel dreneringshull - tradisjonelt for vann som måtte komme inn i felgen.

Luftlekkasje gjennom dreneringshull ved slangeløst oppsett er tegn på at felgtapen ikke holder på trykket, i likhet med luftlekkasje ved nipler eller ventil. Guffe kan hjelpe, men det beste vil være å sette opp felgene med felgtape på nytt og være nøye.

Light Bicycles: Holes on your carbon rims

MTBR: Tubeless wheel air leak due to small hole on side of rim

Har ikke hørt om "airpressure holes" før, men ser at hullene gjerne kan hindre at det oppstår trykk inne i felgen ved luftlekkasje fra slangeløse dekk under høyt trykk, som landeveisdekk, eller ved oppsett ved bruk av kompressor. Kanskje det er forklaringen. Løsningen er uansett å sørge for at det ikke er lekkasje gjennom felgtapen.

Re: Airpressure holes? [Re: Sepeda] #2726799 09/01/2023 19:40
H
hundenjanson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Hei

Takk for tilbakemeldingen. Felgtapen kom ferdig med hjulene. Jeg får legge en ny runde selv :-)

Re: Airpressure holes? [Re: Sepeda] #2726800 09/01/2023 19:46
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Sepeda

Har ikke hørt om "airpressure holes" før, men ser at hullene gjerne kan hindre at det oppstår trykk inne i felgen ved luftlekkasje fra slangeløse dekk under høyt trykk, som landeveisdekk, eller ved oppsett ved bruk av kompressor. Kanskje det er forklaringen. Løsningen er uansett å sørge for at det ikke er lekkasje gjennom felgtapen.

Ble nysgjerrig å måtte søke litt og fant noen som mente akkurat dette og da særlig karbon og landevei. Det var flere som mente det er for å forhindre å eksplodere felgen på grunn av det høye trykket.

Uansett er jo dreneringshull vanlig.

Denne var så god at den må siteres:

This is extremely common on a lot of carbon wheels/any wheels. I cannot tell you why right now. But as a bike mech I see this almost daily.

Moderator  support