Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lurt til å kjøpe overprisa elbillader?

Lurt til å kjøpe overprisa elbillader? #2726773 09/01/2023 15:28
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har oppdaget en litt lurendreieraktig sak ifm nyleiligheten jeg kjøpte for en stund siden.

Da jeg kjøpte boligen for litt over halvannet år siden, reagerte jeg på at elbillader kosta 30000, og tok kontakt med utbygger. Fikk da et langt svar tilbake med info om at det var installasjon av lastbalansering og lignende som gjorde at jeg ikke kunne sammenligne med et tilfeldig tilbud og at dette var det alternativet man måtte gå for når man ville ha lademuligheter pga felles plattform som må prate sammen.

Jeg tok dette for god fisk, og antok at dette prispåslaget på 2x var det som finansierte felles infrastruktur, da ladeboksen som sådan lå ute til en langt lavere pris.

Fast forward til i dag under ett år etter jeg tok over boligen, og nå hører jeg at beboere får satt opp en bedre ladeboks fra samme leverandør for 19000, altså et priskutt på over 36% fra den jeg fikk montert med 2020-kroner. Fortsatt ganske dyrt, men nå mer i leiet til det man får montert ladere for ellers. Og den felles infrastrukturen er alt på plass for at alle beboere kan sette opp ladeboks etterhvert slik jeg har forstått det.

Sånn rent umiddelbart, synes jeg dette virker som at vi som kjøpte ved bestilling av bolig har blitt lurt til å betale for noe vi egentlig ikke finansierte (såvidt jeg har forstått det ble strømanlegget bygget uansett ifm prosjektet). Hadde det vært en tidshorisont på mange år hadde jeg ikke brydd meg, men nå er det under et år siden jeg tok over, og jeg kunne fint klart meg fram til nå uten egen ladestasjon hvis jeg hadde visst det ville bli vesentlig rimeligere å ettermontere.

Hva ville du gjort i denne situasjonen? Eller tar jeg feil når jeg synes dette grenser mot lureri?

Per B.
Re: Lurt til å kjøpe overprisa elbillader? [Re: perbl] #2726842 10/01/2023 08:00
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Dette er lureri. I nybygg på Oppdal med montering i garasje under leilighet, betalte vi 16000,- i 2020 inkludert en ok lader.

Big wheels keep on turning
Re: Lurt til å kjøpe overprisa elbillader? [Re: perbl] #2726844 10/01/2023 08:23
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Ser ut som at du har blitt lurt litt. Eller villedet.

Om du har noe skriftlig på, aka. "det lange svare fra utbygger", og kan dokumentere at andre i borettslaget har betalt vesentlig mindre så kan du velge å gå videre.

Kanskje du kan få tilbake noen tusenlapper.

Ut på tur!

Re: Lurt til å kjøpe overprisa elbillader? [Re: perbl] #2726855 10/01/2023 09:17
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tipper det er tenkt slik at dere har installert felles infrastruktur og betalt for dette, og så slipper nye beboere billigere unna da dette er på plass.

Ikke slik det burde være, men antagelig ikke en veldig uvanlig praksis.

Redigert av Anders A-R; 10/01/2023 09:17.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Lurt til å kjøpe overprisa elbillader? [Re: Anders A-R] #2726864 10/01/2023 10:24
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Anders A-R
Tipper det er tenkt slik at dere har installert felles infrastruktur og betalt for dette, og så slipper nye beboere billigere unna da dette er på plass.

Ikke slik det burde være, men antagelig ikke en veldig uvanlig praksis.

Ja, hvis det hadde vært sånn at det vi betalte denne kunne jeg forstått det. Men slik jeg forsto det fra styreleder i sameiet jeg snakka med i går, var byggingen av fellesanlegget noe som ble gjort uavhengig av hvor mange som kjøpte den overprisa ladeboksen.

Har også fått eksempler på at praksis andre steder har vært et påslag blant etternølerne som ble fordelt blant de som kjøpte seg inn først, slik at man har et prinsipp om at alle betaler det samme for løsningen.

Redigert av perbl; 10/01/2023 10:25.

Per B.
Re: Lurt til å kjøpe overprisa elbillader? [Re: Supermann] #2726865 10/01/2023 10:26
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Supermann
Ser ut som at du har blitt lurt litt. Eller villedet.

Om du har noe skriftlig på, aka. "det lange svare fra utbygger", og kan dokumentere at andre i borettslaget har betalt vesentlig mindre så kan du velge å gå videre.

Kanskje du kan få tilbake noen tusenlapper.

Har et langt svar i form av en epost ja som bortimot mansplainer det at her er det laststyring og greier, og derfor er det tullete å sammenligne med tilbudene jeg fikk fra lokale elektrikere ifm andre installasjoner på det tidspunktet.

Og det var det at andre nå forteller at de får montert lader for 19k som gjorde at jeg fyrte meg litt opp over dette og begynte å spekulere i hva slags krav jeg egentlig har mulighet til å rette.

Per B.
Re: Lurt til å kjøpe overprisa elbillader? [Re: perbl] #2726870 10/01/2023 11:33
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Det er dessverre slik at utbygger beregner seg fantasimarginer på alt som har med tillegg å gjøre i et prosjekt. Om det er kjøkken, bad, lading el. så er et påslag i klassen 30% ganske vanlig. Så har allerede den som gjør jobben beregnet seg margin i tillegg og da blir det dyrt.

For egen del bestilte vi ikke elbillader i vårt prosjekt den gangen vi kjøpte, men ventet til bygget var overlevert før vi gjorde noe. Dette var ikke et lastbalansert system i 2016, men vi sparte nok ca. 10k på det.

Senere besluttet vi å tilby elbillading til alle, så vi stengte den gamle ordningen for nye tilkoblinger og lagde et felles opplegg for hele garasjen. Der ble alle som ikke hadde elbillading fra før belastet sin forholdsmessige andel i å få opp alt av grunninfrastruktur, dvs. lastbalansering samt et distribusjonsnett. En kunne også velge å gjøre plassen sin klar for lader eller å få den ferdig oppsatt med lader. Alt bortsett fra sistnevnte fikk vi et betydelig beløp i støtte tilbake fra kommunen.

Kost før støtte for ferdig ladestasjon var drøye 20k. Da med lastbalansering, system for å håndtere kost etc.

For meg virker det som det kan være verdt å grave i om de som installerte først faktisk har finansiert en grunninfrastruktur som de som kommer etterpå burde ha blitt belastes for sin relative andel i. Denne type prinsipper er helt vanlig å benytte for slike prosjekter.

Et annet eksempel i dette er framføring av vann&kloakk i hytteområder. De som har tatt grunninfrainvesteringen har som regel alltid ordnet det slik at nye tilknytninger må ta sin andel når de kommer i ettertid. Det kan f.eks kun koste 50k å tilkoble den konkrete hytta, men regningen kan godt være 200k fordi en må bidra til distribusjonsnettet som er lagt med rør, pumpestasjoner, grunneieravtaler mm. Det overskytende går da tilbake til eksisterende medlemmer i vannlaget som har forskuttert denne kostnaden tidligere.

Lars-Erik
Re: Lurt til å kjøpe overprisa elbillader? [Re: Ugla] #2726879 10/01/2023 12:33
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Ugla
For meg virker det som det kan være verdt å grave i om de som installerte først faktisk har finansiert en grunninfrastruktur som de som kommer etterpå burde ha blitt belastes for sin relative andel i. Denne type prinsipper er helt vanlig å benytte for slike prosjekter.

Fikk rimelig klar forsikring fra styrelederen som også har planer om å bytte til elbil etterhvert om at det var sånn at fellesanlegget ble bygget uansett og var alt innlagt i prosjektet, uavhengig av hvem som kjøpte elbillader i det de spekket opp boligene.

Så tipper dette kan være en litt vrien sak å få noe medhold i, men har litt lyst til å prøve, da jeg føler meg litt lurt, og hadde jeg visst om denne kostnadskutten ville jeg nok klart meg helt fint med å lade utenom parkeringskjelleren i trekvart år, da jeg kjører mest i helger og fint kunne brukt superlader eller destinasjonslading, evt kommunale ladestasjoner.

Per B.
Re: Lurt til å kjøpe overprisa elbillader? [Re: perbl] #2727088 13/01/2023 18:02
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Lurt,tja. Som og kjøpe sykkel i ‘PRO-SHOP’. God helg.

Moderator  support