Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass?

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Tange] #2730090 15/03/2023 09:31
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Tange
For oss som ikke kjenner så godt til området, er det denne vi snakker om?
Ja.

Utvidelsen har skjedd ved at folk presser seg sakte, men sikkert, videre inn i det grønne.

Det var fullt der i går. Noen gravde seg plass i snøhauger, noen biler sto ved siden av sperringene. At folk ønsker å bruke parkeringsplassen etter jobb, når det er bra skiføre/vær, er ubestridelig. På Skar var det ganske tomt, så enten har folk liten kunnskap om parkeringsplassene, ikke et ønske om å kjøre de ekstra km til Skar eller så er det noe magisk med skisporene ved Hammeren. Fra Hønefoten går det skispor bort til Hammeren.

Når det blir fullt på Hammeren, og folk står tett i tett, blir det fort kamikaze-piloter som fyker ut i veien "fordi". Selv om jeg er for flere parkeringsplasser på Hammeren, har jeg ingen problemer med å forstå frustrasjonen angående endel av bilistene som skaper traffikfarlige situasjoner siden de verken er hensynsfull, varsomme eller aktpågivende. Det handler i bunn og grunn om at biler, busser og syklister må dele veien.

supernalles tanke om at "alt" endres med nytt byråd fungerer ikke mtp. at noen har mast(ref. bortforklaring "av ulike årsaker utsatt") i gang Statsforvalteren. Byrådet trumfer ikke Statsforvalteren. Dermed ville saken stått der den står nå, uansett om byrådet var for/imot.

Før Sepeda setter kaffen i vrangstrupen igjen, jeg satt på bussen. Alene. På vei inn var det ca. 5 medpassasjere.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2730093 15/03/2023 09:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Sepeda
Tilbaketrukne Hønefoten utfartsparkering fremstår også som en betydelig bedre beliggenhet for parkeringsplass rent trafikalt enn langs smale Gamle Maridalsvei.

For sent å redigere innlegget rett over, men for ordens skyld: Mente Maridalsveien, som det formelt heter, opp til Gamle Maridalsvei ICON_SMILE Og det gjaldt altså som et alternativ for syklister som måtte ankomme i bil. Om det er tilfelle, som Andreas skriver, at det går skispor fra Hønefoten bort til Hammeren, er jo plassen et ypperlig alternativ til Hammeren også for skiløpere.

For min del har denne tråden vært en øyeåpner om det gode kollektivtilbudet ut i Maridalen. Var igjen utillatelig lat, men fikk en ekstra halvtime med dagslys i Marka i går kveld, ved å la fellesskapet frakte meg og sykkelen på varm t-bane og buss ut til Hammeren ICON_SMILE Igjen i følge med unge og eldre skiløpere og det jeg antar er fastboende.

Om bussen i Maridalen til tider er folketom, bekrefter det kun at tilbudet og kapasiteten er der, og det er bare å benytte seg av det. Det samme er selvsagt tilfellet nå og da på min lokalbuss ut i Sørkedalen. Helt naturlig at det er varierende antall passasjer i områder der det er få fastboende, men tidvis stor utfart.

Det var forresten så nydelig å sykle gjennom Marka i skumringen, at jeg med fordel kunne ha tatt meg tid til å sykle ut til Hammeren ICON_SMILE

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Sepeda] #2730094 15/03/2023 09:45
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det var forresten så nydelig å sykle gjennom Marka i skumringen, at jeg med fordel kunne ha tatt meg tid til å sykle ut til Hammeren ICON_SMILE
Muligheter for tog til Movatn(evnt. Hakadal), og så brøytede veier(om Skiforeningens turplanlegger stemmer) hjem til din dal.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Duck] #2730097 15/03/2023 10:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Duck
Blir vel høy puls på enkelte av denne kilden, men det er linket til mere info her;

"Stenger parkeringsplasser i Maridalen: – Vi ønsker å redusere biltrafikken, sier byråd Stav (MDG) "

https://www.document.no/2023/03/15/...dusere-biltrafikken-sier-byrad-stav-mdg/

Gode gamle sannhetskilden document.no...

Nei.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Andreas83] #2730099 15/03/2023 10:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Andreas83
For oss som ikke kjenner så godt til området, er det denne vi snakker om?
Ja.

Utvidelsen har skjedd ved at folk presser seg sakte, men sikkert, videre inn i det grønne.

Godt hjulpet av kommunen? Det ser ut til å være betydelig større trær mellom lomme 2 og 3 på orto fra 2008, om man ennå ser bort fra grussleggingen senere.

Det var fullt der i går. Noen gravde seg plass i snøhauger, noen biler sto ved siden av sperringene. At folk ønsker å bruke parkeringsplassen etter jobb, når det er bra skiføre/vær, er ubestridelig. På Skar var det ganske tomt, så enten har folk liten kunnskap om parkeringsplassene, ikke et ønske om å kjøre de ekstra km til Skar eller så er det noe magisk med skisporene ved Hammeren. Fra Hønefoten går det skispor bort til Hammeren.

Når det blir fullt på Hammeren, og folk står tett i tett, blir det fort kamikaze-piloter som fyker ut i veien "fordi". Selv om jeg er for flere parkeringsplasser på Hammeren, har jeg ingen problemer med å forstå frustrasjonen angående endel av bilistene som skaper traffikfarlige situasjoner siden de verken er hensynsfull, varsomme eller aktpågivende. Det handler i bunn og grunn om at biler, busser og syklister må dele veien.

I så fall burde kommunen kanskje søke om utbedring av eksisterende plasser (41-8?). Skråstilt mot nord slik at man bare kommer inn fra nord og folk tvinges til å kjøre videre før de kan snu og kjøre inn (skikkelig miljøvenlig) og oppdage at det kanskje er bedre parkering litt lenger inn?

supernalles tanke om at "alt" endres med nytt byråd fungerer ikke mtp. at noen har mast(ref. bortforklaring "av ulike årsaker utsatt") i gang Statsforvalteren. Byrådet trumfer ikke Statsforvalteren. Dermed ville saken stått der den står nå, uansett om byrådet var for/imot.

Egentlig tvert imot, kommunen lagde (et forsøk på) flere parkeringsplasser, men fikk smekk på fingeren av statsforvalteren.
Regner med at noe tar seg bryet til å kreve innsyn i hva som ble bestemt innad kommunen før klagene kom og eventuelt etter klagene også.

Forøvrig fornøyelig lesning som igjen viser at det er verdt å lese tråder som ellers ikke berører en ICON_SMILE .

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Sepeda] #2730100 15/03/2023 10:17
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Om det er tilfelle, som Andreas skriver, at det går skispor fra Hønefoten bort til Hammeren, er jo plassen et ypperlig alternativ til Hammeren også for skiløpere.

Det går skiløype fra den enorme parkeringen på Låkeberget også som er 1 km unna, som jeg vil si er et bedre alternativ om man absolut skal gå fra Hammeren og opp mot Ullevålseter. Ellers kan man jo selvsagt kjøre til de store parkeringsplassene ved Skar eller Mobekken hvor det også er «ski inn/ut».

Blir vel høy puls på enkelte av denne kilden, men det er linket til mere info her;

"Stenger parkeringsplasser i Maridalen: – Vi ønsker å redusere biltrafikken, sier byråd Stav (MDG) "

Skal ikke se bort ifra at forumbrukere her som tror det er en krig mot bilen eller at vannmangelen i Maridalsvannet i sommer var en konspirasjon leser den "avisen", som også i dette eksempelet tydeligvis er skrevet for å skape rage og å feilinformere.
De har lagt ved bilde av parkeringsplassen ved Skar innerst i Maridalen og skriver følgende:
Sitat: Løgn fra document.no
Byrådet i Oslo vil ikke lenger at det skal være parkeringsplasser for biler i Maridalen, som er et kjent og kjært tur-utgangspunkt for mange.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Duck] #2730102 15/03/2023 10:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Du tenker på dette?

Bymiljøetaten la til rette for flere parkeringsplasser ved Hammeren i Maridalen..........

Etaten har orientert byrådsavdelingen om at det i forbindelse med tiltak for bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet for kollektivtransport dessverre ble etablert flere parkeringsplasser. Det skulle ikke skjedd, og de ekstra plassene vil avvikles fra og med denne uken, sier byråden for miljø og samferdsel, Sirin Hellvin Stav (MDG).

Etaten la til rette for flere plasser, men fikk smekk på fingeren av statsforvalteren.
Hvorfor skal noen få høy puls av dette?
Bortsett fra de som mener at regler ikke er for å følges kanskje, men det er vel ingen her som mener at Maridalen landskapsvernområdet skal skrotes i søpla.

Eller er det kanskje suspekt at MDG-byråd videreformidler beskjeden fra statsforvalteren?

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Andreas83] #2730103 15/03/2023 10:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Muligheter for tog til Movatn(evnt. Hakadal), og så brøytede veier(om Skiforeningens turplanlegger stemmer) hjem til din dal.

Tillater meg en avsporing fra biler og parkering og skandaler og krig og sånn ICON_SMILE

Takk - ja, begge deler burde være en fin rute! Må rulles.

Har sammenliknet Skiforeningens turplanlegger og Løvenskiolds brøytekart. De er stort sett i overensstemmelse, men merk at det i år ikke er brøytet hele veien fra Kringla til Storflåtan. Det er derimot brøytet hele veien fra Sørkedalen forbi Søndre og Nordre Heggelivann til Storflåtan. Denne endringen er ikke registrert hos Skiforeningen.

Avsporing slutt - tilbake til bilkrigen!

@Duck: Document.no bringer intet nytt til bords - det er allerede lenket til og kommentert samme faktuelle informasjon fra Nordre Aker Budstikke i tråden - men Document.no delvis misforstår eller fordreier bevisst, og delvis gir fullstendig uriktig informasjon, slik Magnus har påpekt, attpåtil under feil bilde. Samlet er det en feilaktig fremstilling med slagside. Men for all del, velg selv hva du foretrekker av kilder du måtte ha tillit til.

(Når tråden ikke flyttes til Snikksnakk, flytter Snikksnakk inn i tråden ICON_LAUGH )

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2730105 15/03/2023 10:34
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Høy puls bare pga en liten innvandringsfiendtlig konspirasjonsside? Sjuke greier ass

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Tange] #2730107 15/03/2023 10:47
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Godt hjulpet av kommunen? Det ser ut til å være betydelig større trær mellom lomme 2 og 3 på orto fra 2008, om man ennå ser bort fra grussleggingen senere.
Skal ikke uttale meg skråsikkert, men tror det var litt overhengende trær og de har død/knekt.
I så fall burde kommunen kanskje søke om utbedring av eksisterende plasser (41-8?). Skråstilt mot nord slik at man bare kommer inn fra nord og folk tvinges til å kjøre videre før de kan snu og kjøre inn (skikkelig miljøvenlig) og oppdage at det kanskje er bedre parkering litt lenger inn?
Hvis folk skal snu ved y-krysset blir det fort endel kjipe situasjoner siden biler kjører i 60, syklister kommer fort og de som snur ofte kun fokuserer på sitt eget. Utfordringen er at det beste er om alle rygger inn(når det er anledning), men når de fleste kjører med snuta inn, blir det mye blindrygging når de kjører ut. Og de som bare satser på at det går bra, er skumle.
Egentlig tvert imot, kommunen lagde (et forsøk på) flere parkeringsplasser, men fikk smekk på fingeren av statsforvalteren. Regner med at noe tar seg bryet til å kreve innsyn i hva som ble bestemt innad kommunen før klagene kom og eventuelt etter klagene også.
Er vel pga. smekken fra Statsforvalteren at saken ville endt likt uansett? En kan klart spekulere hvem som maste på Statsforvalteren, men jus er som regel jus.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Ndreas] #2730109 15/03/2023 11:50
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Ndreas
Høy puls bare pga en liten innvandringsfiendtlig konspirasjonsside? Sjuke greier ass

alle som har ett annet politisk ståsted enn meg tar automatisk feil, uansett hvor rett de måtte ha.
omtrent som på jobben, alle som mener noe annet enn sjefen bør holde munn eller gå hjem

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Andreas83] #2730115 15/03/2023 12:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Skal ikke uttale meg skråsikkert, men tror det var litt overhengende trær og de har død/knekt.
Hvis folk skal snu ved y-krysset blir det fort endel kjipe situasjoner siden biler kjører i 60, syklister kommer fort og de som snur ofte kun fokuserer på sitt eget. Utfordringen er at det beste er om alle rygger inn(når det er anledning), men når de fleste kjører med snuta inn, blir det mye blindrygging når de kjører ut. Og de som bare satser på at det går bra, er skumle.
Egentlig tvert imot, kommunen lagde (et forsøk på) flere parkeringsplasser, men fikk smekk på fingeren av statsforvalteren. Regner med at noe tar seg bryet til å kreve innsyn i hva som ble bestemt innad kommunen før klagene kom og eventuelt etter klagene også.
Er vel pga. smekken fra Statsforvalteren at saken ville endt likt uansett? En kan klart spekulere hvem som maste på Statsforvalteren, men jus er som regel jus.

Det siste får vi sannsynligvis ikke vite, men man kan jo be om innsyn her og.

Ja, om alle hadde rygget inn hadde det vært fint, men det kommer aldri til å skje. Og da kan man velge å tvinge folk til å gjøre det som er beste alternativet (dette betyr ikke at mitt alternativt er best). Ved skråstilling mot nord vil man kunne kjøre rett inn og ha mye bedre oversikt over det som kommer fra nord når man skal ut. Og alle vil bare (trenge å) rygge ut i sørgående felt. Ved å rygge inn må folk nok over i begge kjørefelt når de skal ut (og inn).
Nei, man skal ikke snu ved y-krysset, man skal snu ved Hønefoten (og da ville en del folk velge Hønefoten isf. å kjøre tilbake ICON_SMILE )

Tipper at uten statsforvalteren hadde nok forbud-skiltene blitt fjernet også etter hvert.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2730129 15/03/2023 14:58
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg sliter litt med innfallsvinkelen til poltikere og andre som rir egne prinsipper;
i utgangspunktet skulle vel politikerene jobbe for å gi innbyggerene BEST mulig tilbud og ikke opptre som en pest og en plage. Litt sånn at man skulle tjene folket og ikke egne innteresser

Fra mitt ståsted som litt naiv ville jeg tro at man burde bedre busstilbudet samtidig med at man bygde ut kapasiteten på parkeringsplassene. Slik at alle parter for ett bedre tilbud. Tviler sterkt på at det spiller noen rolle for miljøet om folk kjører bil når de skal gå på ski

Men for all del, når folk stemmer på MDG/APE så får man det man har stemt på.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Brabus] #2730134 15/03/2023 15:41
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Brabus
Jeg sliter litt med innfallsvinkelen til poltikere og andre som rir egne prinsipper;
i utgangspunktet skulle vel politikerene jobbe for å gi innbyggerene BEST mulig tilbud og ikke opptre som en pest og en plage. Litt sånn at man skulle tjene folket og ikke egne innteresser

Fra mitt ståsted som litt naiv ville jeg tro at man burde bedre busstilbudet samtidig med at man bygde ut kapasiteten på parkeringsplassene. Slik at alle parter for ett bedre tilbud. Tviler sterkt på at det spiller noen rolle for miljøet om folk kjører bil når de skal gå på ski

Men for all del, når folk stemmer på MDG/APE så får man det man har stemt på.

Så politikerne som er stemt frem av folk med et annet politisk ståsted enn deg er en pest og en plage?

Det blir ikke bedre for syklister, rulleskigåere, gående og bussende av mer biltrafikk og mer parkering langs veiene i Maridalen. Det blir verre.

Men det blir vel for deg uansett som du skrev rett over her, «de med ett annet politisk ståsted enn deg tar automatisk feil, uansett hvor rett de måtte ha.
omtrent som på jobben, alle som mener noe annet enn sjefen bør holde munn eller gå hjem»

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2730136 15/03/2023 17:32
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Mange vil være tjent med å kjøre privatbil til utfartsparkering kontra det å busse.
Fx de som skal ha med barn, hund og pulk.
eller som ikke bor i nærheten av offentlig komuniksjon (hvor langt er det forventet at folk skal gå til bussen ?)
eller som må bytte offentlig komuniksjon underveis
så er det begrenset hvor kult det er å stå 45minutter på full buss når man er gjennomsvett etter en lang tur
eller å stå å vente på bussen i femten blå i tjue minutter når du er våt av svette - bare for å vite at du må gjøre det samme igjen en gang til om femten minutter før du må gå hjem i ti minutter etterpå det igjen

plutselig så ble det ikke like attraktivt med tre skiturer i uka allikevel.

tviler på at økt biltrafikk påvirker bussende i særlig grad
fotgjengere har jeg ikke møtt mange av gatelangs innover i Mariadalen, seriøst...
argumentet ditt med at det blir mindre gunstig for syklister og rulleskiløpere er greit nok ICON_SMILE

mye kan vel løses med at parkeringsplassen på Brekke og Låkeberget utvides, blir ikke mye trafikk i Maridalen av det

jepp;
jeg er fast bestemt på at politikerene skal jobbe for å gi innbyggerene BEST mulig tilbud og ikke opptre som en pest og en plage - uansett parti tilhørighet.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2730137 15/03/2023 17:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Nå som jeg av ren nysgjerrighet har prøveabonnement på Nordre Aker Budstikke ICON_SMILE har jeg orkesterplass til dramaet i nabodalen.

Kan ikke fortsette å gjengi fra bak betalingsmur, men nå engasjerer opposisjonen seg i floken, så den ulykksalige føljetongen om de fjorten parkeringsplassene fortsetter: Lae Solberg om parkeringshistorien i Maridalen: – Nesten så jeg ikke tror det

Kan jeg være nøytral? Ha mitt eget lille Sveits?

Om noen heller vil engasjere seg i det vi alle kan være enige om er en god sak, se Viggos tråd yes ICON_SMILE

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2730145 16/03/2023 05:40
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Akkurat nå er det strålende skiforhold og det er jo ikke et problem at folk kjører ut i Maridalen for å ta seg en skitur. Denne saken oppsummerer mye av det som er galt med styringen av byen, mener Høyre og Lae Solberg.

Ikke veldig overraskende at H ser ut til å bli Oslos største parti til høsten.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: runermm] #2730146 16/03/2023 07:11
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: runermm

Akkurat nå er det strålende skiforhold og det er jo ikke et problem at folk kjører ut i Maridalen for å ta seg en skitur. Denne saken oppsummerer mye av det som er galt med styringen av byen, mener Høyre og Lae Solberg.

Ikke veldig overraskende at H ser ut til å bli Oslos største parti til høsten.

Nå er det tydeligvis flere enn bilistene som byrådet har lagt for hat:
https://www.aftenposten.no/meninger...1RTN4CI6seLmgLSuLYFceAvg15w9qh7t0_B42wkE

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Brabus] #2730147 16/03/2023 07:18
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Ja stakkars båteiere som har fått leie prima eiendom til nesten ingenting. Fytti så urettferdig hvis de må dra litt lenger for å komme seg til båten.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Ndreas] #2730152 16/03/2023 08:36
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ja stakkars båteiere som har fått leie prima eiendom til nesten ingenting. Fytti så urettferdig hvis de må dra litt lenger for å komme seg til båten.

Haha, tenkte akkurat det samme. Mon tro om man skulle foreslått en liten grunnundersøkelse her og så kunne forurenser betale. Det kan vel ikke være noe særlig bunnstoff på avveie i området...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Brabus] #2730157 16/03/2023 09:27
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Mange vil være tjent med å kjøre privatbil til utfartsparkering kontra det å busse.
Fx de som skal ha med barn, hund og pulk.
eller som ikke bor i nærheten av offentlig komuniksjon (hvor langt er det forventet at folk skal gå til bussen ?)
eller som må bytte offentlig komuniksjon underveis
så er det begrenset hvor kult det er å stå 45minutter på full buss når man er gjennomsvett etter en lang tur
eller å stå å vente på bussen i femten blå i tjue minutter når du er våt av svette - bare for å vite at du må gjøre det samme igjen en gang til om femten minutter før du må gå hjem i ti minutter etterpå det igjen

plutselig så ble det ikke like attraktivt med tre skiturer i uka allikevel.

Det er ingen her som har sagt at det ikke er mest behagelig å ta bilen. Det er nok mest behagelig for så og si alle som skal ut i marka. Det er jo slik det blir når man over mange tiår prioriterer bilen over alt annet.
Spørsmålet er hvorfor det for disse er en pest og en plage å måtte parkere på f.eks Låkeberget, Skar, Mobekken, Linderudkollen, Sognsvann, Hønefoten? De er av en eller annen mystisk grunn nødt til å parkere langs veien i 60 sonen ved det farligste krysset i Maridalen?

Mistenker at dette nok handler mer om at ingen skal fortelle middelaldrende menn at de ikke skal kunne parkere bilen sin akkurat hvor de selv vil …

[Linket bilde]

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Ndreas] #2730160 16/03/2023 09:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ja stakkars båteiere som har fått leie prima eiendom til nesten ingenting.

Pfff, hvem vil vel egentlig bo ved Bygdøy?
Kan Bestum brukes til noe annet enn båtlagring?

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2730161 16/03/2023 09:54
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Middelaldrende hvite menn som sykler, har båt eller går på ski er vel omtrent som alle andre, de liker å få det slik de selv vil ha det. brorparten av forumets brukere faller vel innunder den kategorien

som jeg nevnte over; alle er vel tjent med at parkeringsplassene på Brekke og Låkeberget utvides og at folk bruker disse.

jeg har ikke helt fått med meg hvorfor populære parkeringsplasser generelt sett skal gjøres mindre attraktive, hovedpoenget er vel at flest mulig skal få annledning til å komme seg ut i marka

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: magnusc] #2730164 16/03/2023 10:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: magnusc

Mistenker at dette nok handler mer om at ingen skal fortelle middelaldrende menn at de ikke skal kunne parkere bilen sin akkurat hvor de selv vil …

[Linket bilde]

Det må ha vært en viktig dag i juni 2019 (ikke at det er så bra ellers)

https://goo.gl/maps/q6tntX1BGGUnBKKh9

Én bil som rygget i på Hammeren parkering, og det var absolutt ikke den fineste og nyeste bilen.

På tida å sette opp bom og bruke pengene til oppgradering av kollektivtilbudet.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Brabus] #2730166 16/03/2023 10:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har ikke helt fått med meg hvorfor populære parkeringsplasser generelt sett skal gjøres mindre attraktive, hovedpoenget er vel at flest mulig skal få annledning til å komme seg ut i marka

Om verden bare var så enkel at man kunne få i pose og sekk.

Hensynet til komfortabel privatbilisme for alle som vil, og hensynet til at byens befolkning skal få nyte Marka, er ikke til enhver tid sammenfallende.

Mengden av privatbiler skaper køer og trafikkork på utfartsdagene, i tillegg til kaos på parkeringsplassene og feilparkeringer.

Om man skal dimensjonere parkeringskapasiteten etter alle som vil ut i Marka i privatbil, må man også bygge ut flerfeltsveier gjennom Marka.

Nettopp derfor er kollektivtilbudet rustet opp. Nettopp derfor oppfordres man til å la bilen være hjemme.

Som sørkedøl, må jeg i helgene med pent vær enten regne med å selv stå i kø, eller sykle ved siden av eller forbi havet av biler med tilsvarende aggressive reaksjon fra utålmodige bilførere med skiboks på taket. Bussen er forsinket av kø eller noen ganger forhindret på grunn av feilparkeringer, selv ved enorme parkeringsplasser som ved Wyllerløypa. Selv bussen som er i beredskap for hovedbussen, nettopp i tilfelle slikt kaos, kan selv bli rammet.

Et par tilfeldige eksempler fra Aftenposten som er betegnende for det siste tiåret:

[Linket bilde]

2023: Mange ville på ski lørdag – køer og forsinkelser til Nordmarka-utfartssteder i vest

[Linket bilde]

2016: Halvannen times bilkø i Sørkedalen

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Tange] #2730170 16/03/2023 10:31
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

Én bil som rygget i på Hammeren parkering, og det var absolutt ikke den fineste og nyeste bilen.

Kan ikke ha vært særlig viktig, for samme dag var Låkeberget mer eller mindre tomt:
https://goo.gl/maps/7XP8xX4yXHvFo2H3A

som jeg nevnte over; alle er vel tjent med at parkeringsplassene på Brekke og Låkeberget utvides og at folk bruker disse.

Å bruke masse penger på å asfaltere deler av marka for å utvide parkeringsplasser som ikke er i nærheten av å fylles må være tidenes dårligste ide. Vi er mer tjent med å få/tvinge folk til å bruke de.

Legger man opp til parkering langs veien, slik som ved Brekkekrysset og Hammeren, så sprer feilparkeringen seg langs veien sakte men sikkert. Til slutt vil det være kontinuerlig parkering langs veien fra Hammeren til Hønefoten. Det ville vært mye tryggere og hensiktsmessig å flytte disse bilene til de faktiske parkeringsområdene.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Brabus] #2730172 16/03/2023 11:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

jeg har ikke helt fått med meg hvorfor populære parkeringsplasser generelt sett skal gjøres mindre attraktive, hovedpoenget er vel at flest mulig skal få annledning til å komme seg ut i marka

Hovedpoenget er vel at folk skal bruke opparbeidet parkering, noe som ikke ser ut til å vøre tilfellet i juni 2019 (det er lite datagrunnlag, men noe i denne tråden gir inntrykk av at dette ikke var unntaket). Når det er åpenbart at folk kjører forbi Låkeberget for å parkere litt lenger opp i veien i grøftekanten (for å spare drøye 1 km?) så viser det seg hvorfor etatene ønsker bilen i grøfta til livs. Det er dessverre slik at vi ikke kan overlate slike avgjørelser til hver hvermans.
Alt for mange som driter i alle andre.

Som noen herinne sa Bare en ting som er bittelitt kjipt at vist noen velger å svinge pisken drite i folkeskikk for hardt for lenge så har det en tendens til å bite deg i asle til slutt.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: magnusc] #2730173 16/03/2023 11:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Kan ikke ha vært særlig viktig, for samme dag var Låkeberget mer eller mindre tomt:
https://goo.gl/maps/7XP8xX4yXHvFo2H3A

Beklager at jeg tok feil her, trekker tilbake min påstand.

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: Tange] #2730174 16/03/2023 11:13
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

Hovedpoenget er vel at folk skal bruke opparbeidet parkering, noe som ikke ser ut til å vøre tilfellet i juni 2019 (det er lite datagrunnlag, men noe i denne tråden gir inntrykk av at dette ikke var unntaket). Når det er åpenbart at folk kjører forbi Låkeberget for å parkere litt lenger opp i veien i grøftekanten (for å spare drøye 1 km?) så viser det seg hvorfor etatene ønsker bilen i grøfta til livs. Det er dessverre slik at vi ikke kan overlate slike avgjørelser til hver hvermans.
Alt for mange som driter i alle andre.

Som noen herinne sa Bare en ting som er bittelitt kjipt at vist noen velger å svinge pisken drite i folkeskikk for hardt for lenge så har det en tendens til å bite deg i asle til slutt.

Her er et bilde 100 meter fra innkjøringen til Låkeberget, på en dag hvor Låkeberget var mer eller mindre tomt. Som sagt tidligere i tråden handler det som oftest om tankeløshet og/eller egoisme, ikke mangel på parkeringsplasser.

[Linket bilde]

Re: Hvorfor brøytes ikke Hammern parkeringsplass? [Re: supernalle] #2730176 16/03/2023 11:18
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg tror ikke på Stav sin forklaring. Man kan ikke ta en del til nye parkeringsplasser og stenge en annen hvis det første var ulovlig i første omgang. Det må tilbake til slik det var i første omgang. De plassene som er blitt stengt av ble aldri måkt fordi det kreves fres, og det gidder ikke total uteservice å gjøre (tydeligvis). Derfor ble nok denne delen stengt. Etter siste snøfall har det heller ikke blitt måkt der overhode, og flere av de "åpne" plassene er ikke brukbare. Folk tar av og til til spaden selv.

I dag var det igjen eldre mennesker som lette etter plass. På dagtid er det langt i fra middelaldrende menn som bruker disse. I helgene er det alle mulig folk som bruker dem. Begge kjønn benytter seg av disse plassene. Overvekten av menn er nok liten.

Folk har virkelig begynt å engasjere seg. Det er tydelig at mange mener at MDG har tråkket over streken. Et privat skilt er satt opp med tydelig melding (noe jeg ikke skal ha æren for).

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support