Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Campingbil for ett hundeliv med sykkel

Campingbil for ett hundeliv med sykkel #2726640 05/01/2023 11:25
Bailey Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
jeg er usikker på om det er mest fornuftig, eller minst ufornuftig, å kjøpe hytte eller campingbil.

vi bir to stykker som kommer til å bruke campingbilen, en stor hund med hundefører.
det vi trenger er i utgangspunktet en campingbil med soveplass for to, ikke hemsløsning ettersom bare en av oss kan gå i stige, dusj, minikjøkken, to gode sitteplasser og plass til sykkel og ski

en ny campingbil nærmer seg hyttepris, men hvor mye bil trenger man egentlig og hva skal man se etter ?
av det jeg ser på Finn så er det mange av bilene som har lav km stand og jeg lurer litt på hva grunnen er

noen som har erfaring fra campingbil livet og som ønsker å dele sine erfaringer ?

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Campingbil for ett hundeliv med sykkel [Re: Bailey] #2726642 05/01/2023 12:15
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ikke veldig mye erfaring med bobil (kun fra leie noen ganger), men erfaring med forskjellige campingvogner fra 1985. Forskjellene er ikke større enn at den ene har motor.

Først og fremst sjekk av førerkort: VIKTIG VIKTIG!
B=3500 totalvekt og det begrenser hva som er aktuelt i forhold til egenvekt og nyttelast. Bilene innregistreres med vekt ifh til standard utrustning og alt av ekstrautstyr spiser av nyttelasten. Når du da + på med passasjer (og dyr) + campingstoler/bord, klær, kopper og kar er det ikke sikkert det er mulig å få med ski eller sykler innenfor 3500kg. Vekt er det viktigste du skal se på da det ikke er sikkert du så lett får solgt den igjen. Har du mer enn B er dette ikke noe å tenke på.

Om du velger Alkove (soveplass over fører), eller Integrert (oftest senkeseng over fører), eller Halvintegret blir personlig preferanser. Sengeløsninger er det mange av og det som passer for en er uaktuelt for en annen. Vist dere er godt voksne er kanskje ikke en løsning med tverrstilt seng ideelt da den som ligger innerst må bakse seg over den som ligger ytterst for nødvendig besøk i løpet av natten.

Skal bilen brukes mest på sommeren spiller varmekilde ikke noe rolle. Det deles inn i 2 prinsipper, enten oppvarming med luft, eller med vann. Enten Fordeles varm luft rundt langs veggene i rør med dyser her og der, eller varmt vann sirkulerer i radiatorer. Begge deler gir nok varme der mange oppfatter at vannvarme oppleves som jevnere enn luft. Du holder fint varmen med luftvarme, men eventuelt gassforbruk blir vesentlig høyere enn ved vannvarme og gjør seg spesielt gjeldene om vinteren.

Skal du kjøpe ny eller brukt er bare et spørsmål om hvor mye penger du vil bruke. Vær obs på at en bobil med lekkasje kan koste deg skjorta å få tett, eller trøbbel med å selge (klage etter salg) så sjekk at bruktbilen er tett før du kjøper.

PS! det pr idag ikke lagd hverken bobil eller vogn som ikke på ett eller annet tidspunkt får lekkasje, selv om det de senere år er blitt bedre.

Selv valgte vi å selge vogna rett før julen i 21 og kjøpte fritidsleilighet på fjellet. Det er plus og minus ved alt, men jeg savner friheten ved å reise til forskjellige steder å ha alt mitt med meg. Jeg opplever også campinglivet som mer sosialt. På den annen side kan jeg nå kjøre inn i varm garasje, ta heisen opp til leiligheten og bruke fritiden på turer istedenfor snømåking og vedlikehold.

Lykke til uansett hva du ender opp med.

Re: Campingbil for ett hundeliv med sykkel [Re: Bailey] #2726665 05/01/2023 20:22
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Ved et eller annet tidspunkt blir bobilen verdt kun noen få tusen mens hytta fortsatt har en antatt ok verdi.

Re: Campingbil for ett hundeliv med sykkel [Re: Bailey] #2726673 06/01/2023 09:33
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Antakelsen om verditap er nok riktig, men det er greit å ha i tankene at å eie en fritidsbolig på ingen måte er kostnadsfritt.

Re: Campingbil for ett hundeliv med sykkel [Re: Bailey] #2726674 06/01/2023 10:00
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Heisann . jeg har noen år med erfaring med bobil og sykkel , og mener det knuser hytte . Man er mye mer fleksibel og kan oppleve mange flotte nye steder, vi har hatt flere alpeturer og det fungerer topp .

Vi har intill nå vært 2 stk uten hund men med 4 sykler (2x sti ,2x DH) inni bilen .
Etter vår første bil lærte vi hva som var viktig for vårt behov , så vi gikk ned i billengde men opp i lagringsplass og lastekapsitet .
Vi har nå en Hymer Exis-t på 675 M med svært bakluke , ca 700 kg last og ikke minst solcelle på taket er et must !
Bilen vår er helt klart stor nok for hund hvis man bare har med 2 sykkler . Ligger på ca 1 mill som ny .

Så varme var nevnt i en kommentar . Vi har Truma (gass varme) den nye generasjonen og det gir en mye jevnere varme enn i den gammle bilen , blir for varmt og kan styre med app så man har varm dusj etter turen. Vannvarme tilfører unødvendig med vekt hvis man skal ha bil under 3500 kg .

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Campingbil for ett hundeliv med sykkel [Re: Bailey] #2726724 07/01/2023 23:30
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Min undring her ville være: Bil eller vogn ?

Joda, campingvogn kan være et ork å kjøre med; på den annen side slipper man å måtte pakke saken hver gang man vil kjøre en tur, for å handle eller av andre grunner... Utenom det, så er det også mulig å leie noen til å kjøre vognen til den-og-den campingplassen ved (f.eks) München, for selv å ta tog eller fly når ferien/fridagene faktisk starter...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå