Jeg er en fersk eier av en Garmin 830 og er litt i stuss over best praksis når det kommer til lys på skjermen.
Hvis man antar at skjermen ikke kan stå og lyse kontinuerlig (for å bevare batteri), så har jeg prøvd med auto-brightness, battery save mode, osv.
På en kveldstur i går så hadde jeg nok auto-brightness på, men da var skjermen så mørk at det så ut som den var av hele tiden bortsett fra akkurat når jeg syklet under et gatelys og jeg kunne skimte noe. Hvis jeg da trykker på skjermen (i et forsøk på å "vekke" den og få på mer lys) så registrerer den det i stedet som et ordinært trykk og jeg kommer inn i en meny/display e.l.
Endret det til battery save mode slik at skjermen går i sort i stedet, da kan den i det minste vekkes til liv ved å trykke på skjermen. Hadde satt den til 2 minutter, men allikevel så skrudde skjermen seg av etter bare noen sekunder. Tydeligvis en annen innstilling som overstyrer?
Jeg har ikke touch-finger på vinterhanskene jeg brukte, og upraktisk å måtte stoppe for å ta av hanskene hver gang den skal vekkes, så endte opp med å bruke nesetippen. Ikke noe Trygg Trafikk ville anbefalt, men det fungerte.
Det beste hadde vært om hver aktivitetsprofil kunne ha sine egne skjerminnstillinger, men slik er det jo ikke. Da kunne jeg ha hatt forskjellig innstillinger for 'kveld' og 'dag'.
Hvilke innstillinger for baklys, auto av med skjerm osv. har dere andre kommet frem til at fungerer best?
Er det i grunn så god batteritid på en 830 at dette ikke er et problem og jeg kan bare kjøre med skjermen på hele tiden (noe jeg selvsagt kan prøve og feile på selv, men har bare en håndfull turer med den hittil). Jeg kom fra en 10 år gammel 705, så batteribruk måtte ligge i bakhodet.