Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Etter jula så kommer faste - hvordan trene?

Etter jula så kommer faste - hvordan trene? #2726363 01/01/2023 22:01
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Etter å ha lekt litt med faste grunnet IBS så ser jeg at det har en svært positiv effekt, særlig når ting begynner å gli litt ut. Og av den årsak tenkte jeg å legge inn slike perioder på 24-48 timer, kanskje 72, basert på behov og ikke minst effekt.

Spørsmålet er således om noen har erfaring med trening og faste? Jeg er sjelden så syk av IBS at trening er umulig, hardøkter kan være vanskelig, men sone 1 fungerer fint.

Både rolig og hard trening på tom mage om morgenen er noe jeg har god erfaring med, men da etter normal spising dagen før, jeg antar jeg ikke skal ekstrapolere det inn til dag 2.

Erfaringinger noen vil dele?

For å understreke det hele, dette er ikke et slankeprosjekt.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: eOpseth] #2726367 01/01/2023 23:29
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Av den nysgjerrighet; om dette ikke handler om slanking, hva handler det om da?

Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: eOpseth] #2726371 02/01/2023 07:59
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Kroppen tar den energi den trenger uavhengig av om du spiser eller faster. Jeg har trent en del på tom mage, og spiser heller ikke før flere timer etter endt økt. Det går veldig fint.
Faste er absolutt å anbefale når man sliter med IBS (Irritabel tarm syndrom) i følge Marit Kolby.
Ikke ta for lange fasteperioder i starten.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: eOpseth] #2726395 02/01/2023 11:53
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Marit Kolby snakker om effekten av faste i Wolfgang Wee-podcaster(hun er vel med i flere). Ikke hørt hele, men ligger klipp på nettet. Fritt fra hukommelsen var 72 timer anbefalt for effekt, og hun forsøkte vel et par ganger før det "fungerte" for henne.

Personlig synes jeg intermittent fasting fungerer bra (ikke noe jeg følger slavisk), og kunne tenkt meg å forsøke å 72 timers faste som en utfordring. Dog, det er vanskelig å skille anekdotiske lovnader og vitenskapelig dokumenterte effekter. Har forstått det slik at mange forskere frykter fasting kan bli(er blitt) en "fad", som kan ødelegge litt for den seriøse forskningen.

Angående IBS, føler ofte at det er viktig å tenke over hva en spiser og når en spiser det. Litt for mange spiser for mye på en gang, og kaster ned 1-2kopper kaffe, for så å klage over magen/tarm. Ved å skille litt på inntaket, kan det hjelpe. Psykologiske faktoren når det kommer til IBS er også relevant for mange, siden tidligere leie erfaringer kan forsterke uroen angående magen. Årsakssammenhengene er ganske komplekse når det kommer til IBS, og skiller sikkert hos mange.

Redigert av Andreas83; 02/01/2023 11:57.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: eOpseth] #2726400 02/01/2023 12:43
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
En annen ting verdt å huske på er at mange av effektene av fasting (f.eks bedre insulinsesnitivitet, lavere hvilepuls, lavere risiko for hjerte/karsykdommer, lavere fettprosent blant annet) er de samme som man også får av (utholdenhets)trening. Så det kan være vrient å se hva som skyldes hva når man gjør begge deler.

IBS er selvfølgelig noe annet igjen.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: TonyN] #2726432 02/01/2023 20:56
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: TonyN
Av den nysgjerrighet; om dette ikke handler om slanking, hva handler det om da?

I hovedsak IBS, som jeg har ganske god kontroll på, men ser at det kan bli enda bedre da jeg definitivt har mine perioder der dette nærmest er å regne for et sosialt handicap

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: Andreas83] #2726434 02/01/2023 21:02
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: Andreas83

Angående IBS, føler ofte at det er viktig å tenke over hva en spiser og når en spiser det. Litt for mange spiser for mye på en gang, og kaster ned 1-2kopper kaffe, for så å klage over magen/tarm. Ved å skille litt på inntaket, kan det hjelpe. Psykologiske faktoren når det kommer til IBS er også relevant for mange, siden tidligere leie erfaringer kan forsterke uroen angående magen. Årsakssammenhengene er ganske komplekse når det kommer til IBS, og skiller sikkert hos mange.

Godt poeng, og det merker jeg selv også, selv om grensen for hva som er mye virker å variere. Mulig det har med ulik følsomhet å gjøre.

Samtidig virker Kolby å anbefale ferre måltider om dagen, noe som betyr at størrelsen også må opp, men det handler vel om å finne balansen.

Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: eOpseth] #2726532 03/01/2023 15:53
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg kjøpte Monash sin FODMAP-app, som var ganske ålreit i starten. Etterhvert oppdaget jeg at brød og noen typer frukt var det mest utløsende, spesielt om man kombinerte det med kaffe.

Gjerne unngå det enkelte kaller "FODMAP stacking".

Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: eOpseth] #2726629 05/01/2023 08:52
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra app-tips! Den skal jeg sjekke ut.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: Andreas83] #2726675 06/01/2023 10:13
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Andreas83
Jeg kjøpte Monash sin FODMAP-app, som var ganske ålreit i starten. Etterhvert oppdaget jeg at brød og noen typer frukt var det mest utløsende, spesielt om man kombinerte det med kaffe.

Gjerne unngå det enkelte kaller "FODMAP stacking".

Appen koster 85 kr. Er det slik at man kan få en dagsmeny ferdig i den? Sliter selv med IBS, spessiellt etter at galleblæra ble operert ut.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: eOpseth] #2726676 06/01/2023 10:39
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Forsøker meg av og til på fasting, men min begrunnelse er fordi jeg bør gå ned to-tre kg for å være i ønska vekt + at jeg ofte får problemer med magen om jeg løper hissige intervaller litt for kort tid etter siste måltid.

Min take så langt er at en ofte får løpt en helt ok intervall uten å ha spist den dagen. Det virker som om at glykogenlagrene til et voksent, friskt menneske holder overraskende lenge. Tidligere denne uka gikk jeg 36t uten å spise, og det gikk helt fint.

Det kan være en fade, men artig erfaring. En _må_ ikke spise så ofte som en tror.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Etter jula så kommer faste - hvordan trene? [Re: NjuK] #2726678 06/01/2023 11:25
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nei, det er mer et oppslagsverk for mat, slik bildene viser i app-butikkene. Appen viser hva som er OK mengde av en matvare, rangert i trafikklys, og et hefte om IBS. Teknisk sett noe en bare kan google seg til, men appen gjør det litt lettere når man skal planlegge måltider når man forsøker seg på en FODMAP-diet i starten. Det er noen oppskrifter der, men tipper de finnes lett andre steder.

Tror enkelte kan bli litt opphengt i FODMAP-rangeringen i starten. Erfaringsmessig går det ofte greit å spise mat som er både gult og rødt ifølge rangeringen, da mange reagerer forskjellig og har forskjellige spisevaner. Min erfaring er at stress(da har man ofte ikke anledning til å spise bra), samt store karb-måltider, spesielt om kvelden, ikke er en god kombo. Da ender en ofte med mye "fyll" i tarmen som produserer gass når det kommer til tykktarmen. Og det forsterkes av en frokost som inneholder (FODMAP)-mat som brød, appelsinjuice, eple og kaffe(ikke FODMAP, men kan trigge symptomer).

FODMAP handler om å begrense mengden av tungt fordøylige karbohydrater i tarmen. For mange kan det være en ganske stor overgang fra å spise mye brød og pasta, til en mer "ren" diet med salater med kjøtt/egg/fisk. Ikke alltid like lett i hverdagen. En trenger ikke kutte ut pasta til salater, bare minimere mengden(og den er individuell). Samme gjelder frukt, ofte holder det med å bare minke porsjonene. Er enkelte som sier at det ikke er bra å overdrive FODMAP-dietten i lengden, da tarmen kanskje kan bli mer sensitiv, men jeg tenker at de fleste har for mye matfristelser i hverdagen til at de klarer leve et "grønt" FODMAP-liv.

Uten at jeg har kompetanse, vil jeg kanskje tenke at det er tiden uten matinntak som gjør at intermittent fasting kan fungere for de med IBS. Det gir nok tid om kvelden/natten til å fordøye det som er igjen i tarmen.

Ved å tenke litt over hva en spiser, og unngå det å "stacke" FODMAP-mat, slipper en gjerne unna de verste symptomene.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå