Alle med Shimano-pedaler har lært å sette pris på muligheten til å unngå kluss ved å skru ut akslingen og fylle hullet i pedalkroppen med litt fett, for så å skru inn akslingen igjen og se at møkkete fett presses ut. Pedalen blir optimalt smurt opp og klar for en ny sesong.
![[Linket bilde fra gravelcyclist.com]](https://www.gravelcyclist.com/wp-content/uploads/2016/03/XpedoMforceTitaniumPedal2016-3.jpg)
Denne metoden kan bruktes på alle pedaler med «skrukork» (end cap med gjenger), slik som flatties og rittpedaler. Slike pedaler er ofte vanskelige å skru på fordi de ofte både har lukkede cartridge-lager ytterst og glidelager mot den tykkere delen av akslingen. Disse er kan det være kjipt å demontere og få på plass igjen uten å ødelegge dem. Men frykt ikke! Med denne fremgangsmåten løses dette med minimal innsats.
Gjør følgende:
1. Skru av end cap.
2. Fyll ledig plass rundt låsemutteren på akslingen med fett.
3. Skru på end cap.
Gjenta til fettet tyter ut av andre enden av akslingen. Tørk av - klar!
Det som er spesielt bra med denne metoden, i tillegg til minimal tidsbruk, er at den presser fett gjennom alle typer lager, og derfor både renser og smører i en operasjon. Spesielt er det vanskelig å få smørt opp lukkede cartridgelager uten å demontere dem, og det er ikke lett å fylle glidelager med nok fett. Denne trykkmetoden fyller alle hulrom i pedalen med fett og sikrer optimal smøring og hindrer vanninntrenging.
Jeg har testet denne fremgangsmåten på flere forskjellige typer pedaler med bra resultater. Tenker derfor at dette kan være nyttig for flere som helst bruker tiden på sykling og ikke rep av ødelagte pedaler.
PS! Husk å sjekke at pakningen rundt akselen settes på plass igjen til slutt.
![[Linket bilde fra jnsn.imgix.net]](https://jnsn.imgix.net/globalassets/product-images---all-assets/race-face/pe001016-magenta.jpg)