Preppestatus i Oslo (langrenn)
|
Preppestatus i Oslo (langrenn)
24/12/2022 14:08
|
runermm
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har ambisjoner om å gå en del langrenn i vinter, men det er ikke enkelt å finne ut av forhold og preppestatus.
Skisporet skal i utgangspunktet gi meg alt jeg trenger, men alle Skiforeningens løyper ser ut til å mangle?
Skiforeningens løsning er vesentlig dårligere og sier delvis det motsatte av Skisporet.
I tillegg ser det ut til at preppemannskapet prepper ganske logisk og kan fint finne på å stoppe og snu, selv om det er kort avstand igjen til å lage rundløyper.
Nesten alle skistuene stenger til minst 2. juledag, mens f. eks Kikut klarer ikke informere om de er åpne engang.
Skal ikke være lett å være skiløper tydeligvis.
|
|
|
Re: Preppestatus i Oslo (langrenn)
[Re: runermm]
24/12/2022 19:47
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hmm... Jeg synes at oppdateringene i iMarka-appen er upåklagelige, og den samme informasjonen er tilgjengelig i føremeldingene på Skiforeningens sider (Skisporet er derimot upålitelig i Oslo-området). Her har vi tydeligvis forskjellige erfaringer.
|
|
|
24/12/2022 21:53
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Heller ikke jeg har noe å utsette på appen/løypestatussidene til Skiforeningen. Så raskt man åpner følgende siden (med stort kart) åpenbarer gullet seg; https://www.skiforeningen.no/utimarka/foremelding/Det at du ikke fant igjen logiske rundturer kan skyldes at mange av skogsbilveiene først helt nylig er frigitt fra tømmerdrift, eller at en del vann ennå ikke har trygg nok is. God tur og kos deg på ski i 2023!
Redigert av Duck; 24/12/2022 21:55.
|
|
|
24/12/2022 22:40
|
runermm
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Imarka/Skiforeningen er ikke til å stole på.
Jeg gikk i dag Tærudalen og over Høgsmåsan mot Busterudvangen. Valgte den pga. Skisporet som mente det var nye løyper her. Det stemte, flotte forhold og topp preppa. Imarka mener det ikke er preppa her i hele tatt.
|
|
|
24/12/2022 23:41
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Det er ikke Skiforeningen sin feil, men GPS trackerne i maskinene. Om jeg ikke husker helt feil, er det Gjerdrum og Skedsmo IL som i stor grad kjører løypene her. De trenger ikke være tilknyttet skiforeningen sin preppestatus, mener de benytter seg av skisporet og ikke er tilknyttet Skiforeningen, eventuell manuell rapportering i etter kant. Årsaken til manglende rundturer skyldes en av to. Terrengpartier som har for lite snø til å komme gjennom med maskin, eller skogsbilveier som ikke har vært frigjort av primært Løvenskiold i Nordmarka, eller allmenningene i Romeriksåsen. Endel løyper ble frigjort nå på julaften. IMarka appen er svært bra, med oppdaterte (live) statuser og føremeldinger med løypebasens vurderinger og planer.
|
|
|
25/12/2022 00:00
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Imarka/Skiforeningen er ikke til å stole på.
Jeg gikk i dag Tærudalen og over Høgsmåsan mot Busterudvangen. Valgte den pga. Skisporet som mente det var nye løyper her. Det stemte, flotte forhold og topp preppa. Imarka mener det ikke er preppa her i hele tatt. Var det preppa med scooter eller stormaskin? Mulig ikke alle scootere har GPS-tracking slik at noe av preppingen ikke blir oppdatert av den grunn. På den annen side skjønner ikke hvorfor det blir fanget opp av de når Skisporet klarer det. Er det kanskje utenfor Skiforeningen "ansvars/kjerneområde"...?
|
|
|
25/12/2022 09:43
|
runermm
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Definitivt preppa med svær maskin og for det meste meget bra forhold. https://www.instagram.com/p/CmjfAsWqOq2/?Så vidt jeg kan forstå er ingen av Skiforeningens løyper på Skisporet (aner en konflikt her), mens Skiforeningen inkluderer litt random løyper som de ikke prepper selv. Skulle også ønske at Strava hadde en route builder for xc hvor kartunderlaget var en oppdatert versjon av Mtbmap med preppestatus, men vi kommer neppe dit noen gang.
|
|
|
25/12/2022 10:59
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg opplever at Skiforeningen leverer svært bra på løypene de selv pepper. Det som legges inn fra BYM er langt mindre pålitelig. Gikk feks fra Romsås kirke i går der det ifølge føremelding var kjørt dagen før. Det var det overhodet ikke.
|
|
|
25/12/2022 18:25
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Greia er at skiforeningen er en totalleverandør, ved at de driver vedlikehold av løypene, merker og skilter på sommeren, mens de også selv holder maskiner og utstyr (og utgifter) gjennom vinteren, og tilbyr derfor sin løsning gjennom sin app. Skisporet er en privataktør som er eid av BRAV (Dæhlie, Johaug, m.m) som tar ganske heftige gebyrer for å være tilknyttet. Med skiforeningen som allerede har en app for å tilgjengeliggjøre ruter og gode kart for sitt område, forstår jeg at det ser det som hensiktsmessig. Ikke nødvendigvis så mye ondt blod, men mer at det ikke er en utgift skiforeningen ser behovet for å ta, noe jeg støtter da de er en frivillig organisasjon og baserer seg på kontigenter, donasjoner og sikkert endel statsstøtte. Sjeldent jeg opplever at det ikke er on track.
Forøvrig helt enig ønsket om Strava-map. Også for å kunne bruke routeplaner funksjonen!
|
|
|
25/12/2022 20:35
|
runermm
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skisporet skal altså ha betalt av både brukerne og skistedene? Litt merkelig forretningsmodell i så fall.
|
|
|
25/12/2022 21:41
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Jepp! Det skal de og i forhold til hva brukerene betaler, snakker vi om mye større summer. Klubber og løypelag har kostnader i størrelsesorden rundt 20.000, til skisporet.no. Økende etter antall maskiner, og med sine maskiner over store deler av stor-Oslo vil det bli en betydelig kostnad. Videre er det vel også allright at det finnes noe konkurranse selv om den ikke er helt reell iom. at de dekker ulike områder.
|
|
|
|
|