Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor kald kan en leilighet være?

Hvor kald kan en leilighet være? #2725567 11/12/2022 20:08
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Antar det er noen med litt byggteknisk innsikt her inne.

Jeg har nylig kjøpt en sekundærbolig, og kommer til å bruke den hver fjerde uke i forbindelse med jobb. Leiligheten ligger i blokk med mange andre. Siden jeg har full kontroll på smart varmestyring der så tenkte jeg å ha den så kald som mulig uten at dette påvirker leiligheten negativt på noen måte. Den ligger forøvrig midt i blokka med andre leiligheter rundt seg på alle kanter, sett bort i fra at den er gjennomgående.

Hva er anbefalingen? 10-12 grader, eller er kaldere OK? Hva er problemene dersom den settes for kaldt utover kondens?

Med tanke på oppvarmet boligmasse rundt selve leiligheten, er det mulig å skru av "alt"?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2725576 11/12/2022 23:23
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Jeg har ingen fagkompetanse innen dette, men har oppfattet at mange mener at 13 grader er et minimum med tanke på kondens. Dette vil avhenge av flere ting: utetemperatur og luftfuktighet, bruk, ventilasjon og luftutskifting, oppbygging av vegger og sikkert mer til. Med lite luftsirkulasjon kan du også ha områder som er vesentlig kaldere enn den temperaturen du måler et annet sted og får kondens der. Typisk er dette hjørner ved yttervegger og bak møbler som står mot yttervegg, og du kan få soppvekst der selv om forholdene der du måler ikke skulle tilsi det.
Dersom vinduer/dører er ok og ytterveggene ikke er uisolerte kan du vel prøve å sette temperaturen et sted rundt der?
Jeg tror ikke du plutselig står med hussopp så lenge den ikke står urørt mer enn tre uker. På den andre siden blir det fort dyrt om du får en fuktskade som krever rehabilitering, må skifte ut madrasser, sofa osv.

Redigert av Boas; 11/12/2022 23:24.
Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2725578 12/12/2022 07:27
perbl Offline
More than words
More than words
Vil kjøleskap og fryser sette pris på temperaturer under ti grader over tid?

Per B.
Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: perbl] #2725585 12/12/2022 08:44
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: perbl

Ingen fagkunnskap selv, men jeg har hatt fryser i uisolert garasje i snart 20 år uten problemer i hvert fall. Kjøleskap har jeg ikke testet.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2725588 12/12/2022 08:56
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
Sitat: perbl

Ingen fagkunnskap selv, men jeg har hatt fryser i uisolert garasje i snart 20 år uten problemer i hvert fall. Kjøleskap har jeg ikke testet.

Da har du muligens en frostsikret en. Det er mange frysere som ikke funker særlig i kalde temperaturer hvertfall (hvertfall fryseskap, det som sto på setra til slekta måtte tømmes for fisk og kjøtt etter det hadde vært for kaldt der).

Redigert av perbl; 12/12/2022 08:57.

Per B.
Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2725589 12/12/2022 09:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kommer vel an på kjøleskapet.
Jeg har et gammelt kjøleskap (kombiskap) fra 1998 stående i uoppvarmet rom i kjelleren.
Det har stått der i 6-7 år, med temperaturer ned mot ca. 5 grader uten problemer.
For boligen gjelder vel litt det samme, kommer an på.
Spesielt på isolasjon mot ytterveggene. Skal vel litt til før innerveggene og mot naboene blir for kalde.
Kommer også an på været. Er det tørr uteluft eller rått i luften. Møbler som fanger mye fukt osv.

Angående oppvarmingsbehov. Siste jeg 'delte' bosted og bodde på hybel i blokk måtte jeg ha vinduet oppe (varmen skrudd av) for å få temperaturen under 20 grader inne (utetemperatur <-10). Tipper 'naboene' likte det varmt. Ikke sikkert du må fyre for å holde ca. 15 grader.

Siden du har full kontroll ville jeg først sett hva som skjer med temperaturen om du har skrudd av all varme, forutsett at du kan måle temperatur i nærheten av ytterveggene.

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2725595 12/12/2022 09:33
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Er det balansert ventilasjon som deler varmeveksler med naboer? Å så fall vil det aldri bli kaldt. Det du hadde Tange?

For leiligheten ellers så ville jeg nok sette ovnene på med en passe lav innstilling. Hvor mye strøm vi du spare på å ha 8 grader heller enn 10? Det det blir sikkert over 10 uansett. Er du redd for fukt så sett en avfukter med slange i sluker på badet og still den på en passe høy fuktighet.
Ville uansett sett på en løsning for å skru på varme før du kommer, i alle fall om du ikke har vedovn.

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2725611 12/12/2022 12:40
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til sidesporet: Det er forskjell på fryseskap/frysere som tåler å stå ute. Du kan bruke vanlige skap også men du risikerer at de går i stykker uten noe forvarsel. Jeg har et fryseskap som står i uisolert bod og humper og går på -22 året gjennom.

Til inntemp: Utfordringen er som du sier fukt, og faren for at rør og sånt som ligger i nærheten av yttervegg kan fryse. Så noe særlig lavere enn 12 grader ville jeg personlig prøvd å unngå.
Jeg gjorde et eksperiment for en del år tilbake og skrudd av alt da jeg dro til foreldre på juleferie. Fulgte tempmåler gjennom jula og da jeg kom tilbake var det 4 grader inne. Det kan ikke akkurat anbefales det heller, det er da man merker hvor mye termisk masse man tross alt sitter med inne i et hus...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2725616 12/12/2022 13:09
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg lurer på hvor mye du tenker du vil spare ved å senke innetemperaturen maksimalt når du ikke er der, kontra det å betale lån/husleie og det å peise opp temperaturen når du skal bo der.

Om noe er ilandsproblemer.....

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2725617 12/12/2022 13:20
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Den kan være veldig kald . Hutre hutre . Vil tro at du ikke sparer noe på og senke den under 15 grader når den ligger der den gjør. Inneklemt.

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: appelsin2] #2725618 12/12/2022 13:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: appelsin2
Er det balansert ventilasjon som deler varmeveksler med naboer? Å så fall vil det aldri bli kaldt. Det du hadde Tange?

Jeg hadde nok varme i både gulv, tak og veggene mot naboene. Erfaringsmessig var innetemperaturer godt over 20 grader vanlig hos 'naboene', og med lite varmetap mot den ene ytterveggen var det åpenbart nok å holde det på 20+ hos meg også. Da må det luftes om natten for å få til akseptabel temperatur.

Men godt poeng angående mulig felles anlegg.

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: Gubbe] #2725621 12/12/2022 13:59
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: Gubbe
Jeg lurer på hvor mye du tenker du vil spare ved å senke innetemperaturen maksimalt når du ikke er der, kontra det å betale lån/husleie og det å peise opp temperaturen når du skal bo der.

Penger spart over neste 20 år er ikke ubetydelig om du gjør regnestykket. 72 kvm og 2.4 meter under taket. Feel free til å gjøre regenstykket du også.

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: Tange] #2725622 12/12/2022 14:00
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: Tange

Men godt poeng angående mulig felles anlegg.

Luftekanaler er jo felles, men såvidt jeg vet ikke felles varmeveksler.

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: Gubbe] #2725626 12/12/2022 14:41
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Hvorfor "kontra" husleie og lån?
Besparelsen er reell uansett hvilke andre kostnader man har.
Hvorfor senke innetemperaturen når du har billån, liksom?

LarsB

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: larsb] #2725660 13/12/2022 09:16
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: larsb

Hvorfor "kontra" husleie og lån?
Besparelsen er reell uansett hvilke andre kostnader man har.
Hvorfor senke innetemperaturen når du har billån, liksom?

LarsB

Du har rett. Det var klønete tenkt av meg.

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: Boas] #2725679 13/12/2022 12:10
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Boas
Med lite luftsirkulasjon kan du også ha områder som er vesentlig kaldere enn den temperaturen du måler et annet sted og får kondens der. Typisk er dette hjørner ved yttervegger og bak møbler som står mot yttervegg, og du kan få soppvekst der selv om forholdene der du måler ikke skulle tilsi det.

Kanskje en idé å ha noen vifter som står og går for å blande luften for å jevne ut temperaturen og redusere kondensdannelse.

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2725686 13/12/2022 13:16
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
Antar det er noen med litt byggteknisk innsikt her inne.

Jeg har nylig kjøpt en sekundærbolig, og kommer til å bruke den hver fjerde uke i forbindelse med jobb. Leiligheten ligger i blokk med mange andre. Siden jeg har full kontroll på smart varmestyring der så tenkte jeg å ha den så kald som mulig uten at dette påvirker leiligheten negativt på noen måte. Den ligger forøvrig midt i blokka med andre leiligheter rundt seg på alle kanter, sett bort i fra at den er gjennomgående.

Hva er anbefalingen? 10-12 grader, eller er kaldere OK? Hva er problemene dersom den settes for kaldt utover kondens?

Med tanke på oppvarmet boligmasse rundt selve leiligheten, er det mulig å skru av "alt"?

Er det ny bolig, og vet du noe om hvor varmt det blir her når du har alt skrudd av? Mtp at du snakker om smart varmestyring, tenkte jeg kanskje det er noe nytt?

I min nye leilighet ser jeg at radiatoren går svært lite selv om det har vært -10-15 grader i lang tid i Trondheim nå. Så skrur jeg den helt av tipper jeg vel at det fortsatt vil være 15-20 grader inne.

Redigert av perbl; 13/12/2022 13:17.

Per B.
Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2725691 13/12/2022 13:44
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Mange hytter senker temperaturen til 6 grader når de ikke er i bruk. Vet ikke hvorfor 6 ble valgt og ikke 5 eller 7. Kanskje 6 grader er ansett som ideelt av de som kan slike ting.
Skal ikke se bort fra at temperaturen i leiligheten din aldri vil gå under 10 grader pga naboenes fyring. Bare å prøve. Du kan sette opp et hygrometer hvis du mistenker fukt.
Vil ikke anbefale å henge opp masse klesvask, skru av varmen og dra. Ellers tror jeg dette går fint.

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: Gubbe] #2725703 13/12/2022 18:47
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Er det et ilandsproblem å ikke ha mulighet til å bo i håndterbare avstand fra hjem og familie? Polakkene som jobbet her og bodde i brakker hadde ilandsproblem når de måtte gjøre akkurat samme vurderingen?

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: Tagelli] #2725725 14/12/2022 08:52
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Tagelli

Er det et ilandsproblem å ikke ha mulighet til å bo i håndterbare avstand fra hjem og familie? Polakkene som jobbet her og bodde i brakker hadde ilandsproblem når de måtte gjøre akkurat samme vurderingen?

Se mitt svar til LarsB.

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: Gubbe] #2725788 15/12/2022 14:02
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Se mitt svar til LarsB.

Sorry. Beklager på det aller sterkeste. Kunne bedt om å få kommentaren min fjernet, men det får heller stå der som påminnelse om at jeg er sur gubbe :-D

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2726342 31/12/2022 17:46
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg er sen her, fordi jeg har hatt litt problemer med innlogging og å forstå hva jeg fikk som instruks - kontoen synes å ha et annet navn enn jeg trodde ???

Uansett, med litt manglende spesifikasjoner ser jeg for meg følgende metode for å minimalisere fuktproblemer: Slå av alle varmekilder en time før du går, og åpne flere vinduer (og alle interne dører). La det luftes effektivt inntil du må lukke vinduene før du skal gå. Sett da varmekildene på de tolv gradene, og slukk lyset. For ytterligere effekt på dette, bruk et par timer.

Poenget vil være at kald luft utenfra automatisk også er tørrere enn den luften du slipper ut, og dermed er du kvitt det meste av fuktigheten i det øyeblikk du har fått byttet ut luften. For ekstra sikkerhet, kan man gjøre det flere ganger med pauser, over noen timer. Da vil man hver gang man har fått inn ny luft, midlertidig stenge vinduene, la luften varmes opp av bygningsmassen (samtidig som noe fukt tilføres den luften), og når man lufter neste gang, fjerner man denne varmen og fukten...

Re: Hvor kald kan en leilighet være? [Re: eOpseth] #2726528 03/01/2023 15:13
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Konklusjonen for min egen leilighets del er at jeg kan skru av alle varmekilder, inkludert gulvvarme på badet, og temperaturen har aldri falt under 14-15 grader selv med minus 10-15 ute over flere dager. Dette til tross for at leiligheten ligger på hjørnet i toppetasjen og at ene veggen er bare balkongdører
av glass eller vinduer fra gulv til tak. Fukt er null problem.

De viktigste årsakene til at det ikke blir kaldere er at det er varmegjenvinning i sentral, balansert ventilasjon i alle rom, og at bygget er ganske nytt (fra 2011).

Med alle varmekilder avslått bruker jeg 1-2 kWh/døgn. Med varmekablene på badet på minimum (sånn at gulvet er "nøytralt", dvs ikke direkte varmt) og én enkelt panelovn på 20 grader øker forbruket til 20-25 kWh/døgn. Varmt vann er felles og påvirker således ikke strømforbruket i leiligheten. Jeg bikket så vidt 1100 kWh totalt forbruk i 2022.

I eldre bygg uten balansert ventilasjon og/eller varmegjenvinning stiller det seg sikkert annerledes, men jeg husker fra 80-tallet at min daværende amerikanske kjæreste lånte sin bestemors leilighet midt i en høyblokk i Boston hele vinteren og levde godt uten å skru på varme i det hele tatt.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå