Hei. Fryser lett på tærne om dagen. Noen som har tips om en vintersko med såle som egner seg til flats? Fint om den er tjukk nok til å pigges opp i tillegg.
Jeg bruker noen ganske gamle Five Ten Impact Pro (den høye) med god plass til tykke ullsokker. I tillegg har jeg kjøpt meg varmesåler fra Lenz. Da holder jeg varmen i tre timer i tosifrede kuldegrader ...
Klikk pedalistene er bortskjemt når det gjelder vintersko. Selv har jeg noen Five Ten Trailcross Goretex som jeg er veldig fornøyd men absolutt ikke noen vintersko. Kjører på med doble ullsokker og de blir i kaldeste laget etter 2 timer i 5 minus, ganske trange blir de også. Kanskje varmesåle er tingen, men ganske dyrt da.
Jeg har Wölvhammer og er superfornøyd. Men jeg kjører klikk, og er ikke komfortabel med grep på flatpedaler med de skoene (har prøvd ved et par anledninger). Det er mye mønster, så pinnene på pedalene finner mye luft.
Tenkte litt på wølvhammer. Men de koster jo en kvart nyre. Noen som har testa de?
Enig med DesmoSkier. De koster mye, men kvaliteten er udiskutabel etter min mening. Gode og varme også for lettfryste tær som mine, og mine ble kjøpt i 2014 og det er knapt mulig å se at de er brukt, etter 8 vintre med god bruk på både sti og vei.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Sett litt på salomon toundra pro på nett. Ser ut som om mønsteret kan være tett nok for å få grep på flatties. Evt skjære ned knastene litt. Får ta en titt i fysisk butikk etterhvert.
Sett litt på salomon toundra pro på nett. Ser ut som om mønsteret kan være tett nok for å få grep på flatties. Evt skjære ned knastene litt. Får ta en titt i fysisk butikk etterhvert.
De har jeg å de er varme når jeg går i skogen,veldig fornøyd med de.Om de er ok å sykle med er jeg usikker på da de er stive i skaftet
Pga trøblete knær har jeg byttet fra klikk til flat pedal på mine sykler og da bruker jeg av det jeg ellers har som egner seg. I den kalde årstiden på vekslende vær og føre er det ofte et par M77. Skikkelige vinter er det gjerne et par gode fjellstøvler med litt høyt skaft. Mistenker jeg holkeføre blir det IceBug.
Det skal tillegges at jeg tidvis går på trynet, men mest på beina om forholdene tilsier det og da er et par gode støvler gull verdt.
De har jeg å de er varme når jeg går i skogen,veldig fornøyd med de.Om de er ok å sykle med er jeg usikker på da de er stive i skaftet
Har eldre versjon av disse. Sålen er ikke happy med agressive flatties. Ikke satt de spesielt godt på pedalene heller. Hadde ikke noe problem med at de ble stive.
Bruker nå La Sportiva klatrestøvel for vinterbruk i en størrelse for stor. Gammel modell her også. Egentlig feilkjøp på web som ble bra som sykkelsko men ikke til tiltenkt bruk. Stiv i såle, sitter godt på pedalene og ganske myke i ankelleddet. Dyrere enn Wølwhammer på normalpris.
Jeg har brukt Swimms vinterkalosjer på sykkeltur i noen år. De fungerer bra på plattformpedaler og med litt ulikt fottøy under, og det er mulig å holde varmen ned til - 15 og kanskje lavere.
Jeg har brukt Swimms vinterkalosjer på sykkeltur i noen år. De fungerer bra på plattformpedaler og med litt ulikt fottøy under, og det er mulig å holde varmen ned til - 15 og kanskje lavere.
Spenstig valg! Og sålen holder unna slitasje fra pedalene?
Tenkte litt på wølvhammer. Men de koster jo en kvart nyre. Noen som har testa de?
Jeg har versjon to, men kvier meg for å gå over på versjon tre pga de har forflyttet cleats-plasseringen. Jeg har ikke prøvd disse, men kan ikke se at dette kan være bra. Har ikke hatt behov for å ta ut foret, som man kan gjøre i siste versjon. Du bør også være heldig med passform. Har du litt brede føtter så kan du fort fryse.
Fryser du lett på beina så kan elektriske varmesokker, ala alpint, være en god løsning.
Redigert av supernalle; 21/12/202210:05.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Hvilken størrelse bruker du? Jeg har et par Wölvhammer i str. 45 (eller kanskje 46, husker ikke helt) stående og støve ned. De ble også lite brukt før de ble parkert. Det er av varianten med boa-snøring.
Jeg tar ikke betaling i nyrer, så vi kan evt bli enige om en pris. Må bare få karret meg til lageret og sjekke str. og tilstand.
Spenstig valg! Og sålen holder unna slitasje fra pedalene?
LarsB
Jeg hadde et par som var blankslitte etter endel tråkking på asfalt/is/snø. I et lyst øyeblikk ble de valget i stedet for ullsokker og vinterstøvler på sykkeltur. Sålene har så langt holdt bra, men mulig jeg er slapp i tråkket. Bruker dem med noen Straitline pedaler med noe redusert pigg antall. Slitasje kan kanskje være et problem avhengig av pedalene, men gått veldig bra så langt. :-)
Hvilken størrelse bruker du? Jeg har et par Wölvhammer i str. 45 (eller kanskje 46, husker ikke helt) stående og støve ned. De ble også lite brukt før de ble parkert. Det er av varianten med boa-snøring.
Jeg tar ikke betaling i nyrer, så vi kan evt bli enige om en pris. Må bare få karret meg til lageret og sjekke str. og tilstand.
Mulig det blir litt for trangt. Bruker stort sett 46. Man skal vel opp litt i str. på dem?
Mulig det blir litt for trangt. Bruker stort sett 46. Man skal vel opp litt i str. på dem?
Jeg bruker vanligvis 45 (eller faktisk 44 når som jeg har gått ned 35 kilo) og måtte opp på 46 på disse, tror jeg. Da passet de perfekt. Så mulig de blir litt trange for deg, ja.
Jeg har et par Northwave Husky Arctic som selges på Intersport og XXL som jeg synes blir kalde i 5-10 minus. Noen som har sammenligningsgrunnlag mellom disse og andre varmere sko? Ser jo produktomtalen på XXL ikke er veldig bra heller.
Jeg har et par Northwave Husky Arctic som selges på Intersport og XXL som jeg synes blir kalde i 5-10 minus. Noen som har sammenligningsgrunnlag mellom disse og andre varmere sko?
Nå er vel dette en tråd om vintersko for flats men kort sagt deler jeg din erfaring med Northwaves Arctic/Husky-serie.
Var fornøyd med en tidligere versjon av Arctic gjennom et par-tre vintre, med god plass til varme sokker, men begynte etter hvert å eksperimentere med elektriske såler og overtrekk, noe som vitnet om at skoene var hakket for spinkle.
For min del har nevnte 45NRTHs utmerkede vinterskoserie vært en god løsning, med Japanther (nå Ragnarök Tall) for overgangssesong og mild vinter, og Wölvhammer for skikkelig vinterkulde. Førstnevnte anbefales ned til rundt minus 5 og er gjerne ikke så langt fra Arctic/Husky, mens sistnevnte anbefales fra rundt minus 5 til nærmere minus 18, og er betydelig varmere. Brukte Wölvhammer sist julaften i minus 16
Og så er det verdt å merke seg at kvalitetssåler kan senke trivselstemperaturen betraktelig. Cleats/klosser blir som isklumper i kulda, og isolasjon mellom dem og fotsåle er avgjørende. Om dine vintersko har enkle standardsåler, kan det være verdt å prøve Lake vintersåler, ullsåler, gjerne med aluminiumslag, reinsdyrsåler eller liknende.
Takk for oppklarende svar som vanlig, Sepeda, selv om jeg har glemt hva tråden egentlig handlet om. Til mitt forsvar har jeg vurdert å bruke flats når det runder 10 blåe. Ullsåler har jeg, men er litt irritert på meg selv for at jeg ikke gikk enda et hakk opp i størrelse. Må vel vurdere noe heftigere, men synes bare at de virkelige varme skoene ser så voldsomt store og klumpete ut.
Må vel vurdere noe heftigere, men synes bare at de virkelige varme skoene ser så voldsomt store og klumpete ut.
Beklager at jeg i mine altfor-mange-tusen innlegg både gjentar for ofte og skriver for langt, men en av mine kjepphester er jo at størrelse på sko synes viktig foran speilet i butikken, men tilnærmet uviktig når man er ute i kulda
Jeg opplever at forskjellen i følelse går mellom lett og lav standardsko (shoes!) og mer solid og høyere vintersko (boots!). Når man først har beveget seg over på høyere vintersko, opplever jeg begrenset forskjell i følelse mellom mindre volumiøse og mer volumiøse sko. Bortsett fra at man ikke fryser like lett og tærne ikke blir like blå
Hele opplevelsen av vintersykling er mer solid enn sommersykling. Man må ha vekt på hjulene for grep, så tyngre og større utstyr er ok. Man må tilpasse kjørestilen for kontroll, så man savner ikke de letteste rittskoene for stående sprint med høy kadens. Tempoet er et annet, selv om innsats og konsentrasjon tidvis er høyere, der man kjemper seg gjennom snø eller balanserer på is. Og straks man går av sykkelen, er solide såler og høye skaft en fordel, særlig om man er ute i fjell og mark.
Innkjøpskostnad er en større utfordring, ref. trådstarters nyrer. Jeg har plukket opp mye topp utstyr på salg, supersalg og gi-bort-salg, og på Finn. Lite brukte vintersko dukker hyppig opp.
Sitat: ket16
Ullsåler har jeg, men er litt irritert på meg selv for at jeg ikke gikk enda et hakk opp i størrelse.
Ja, jeg har etter mange år endelig lært meg å velge 1-2 størrelser opp for både tynn og tykk sokk og luft som holder på varmen.
Sitat: ket16
Til mitt forsvar har jeg vurdert å bruke flats når det runder 10 blåe.
Og der husket jeg at jeg syklet mine første vintre i alminnelige tursko med halvhøye skaft og tykke sokker. På flats. Det fungerte, det.
Can you use flat pedals with the wolvhammer shoe? Asked by Ana 3 years ago
Verified Reply - Evan The new Wolvhammers include cleat plates for use with flat pedals. We generally recommend using either plastic pedals or a pedal like the Helva with dull alloy pins as aggressive, sharp metal pins found on some DH pedals will destroy the shoe!
Jeg bruker vanligvis 45 (eller faktisk 44 når som jeg har gått ned 35 kilo) og måtte opp på 46 på disse, tror jeg. Da passet de perfekt. Så mulig de blir litt trange for deg, ja.
Nå har Sepeda overbevist meg om at slike sko er veien å gå også for meg (neida, men en to timers sykkeltur i minus 5 her om dagen endte med iskalde tær), så hvis tilbudet er åpent for alle er jeg interessert.
Sko hentet fra Post i butikk i går. Da er det bare å vente på at temperaturen kryper nedover igjen. Tror ikke disse egner seg veldig godt i plussgrader...