Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vintersko

Vintersko #2725561 11/12/2022 15:52
Morten DMR Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hei. Fryser lett på tærne om dagen. Noen som har tips om en vintersko med såle som egner seg til flats? Fint om den er tjukk nok til å pigges opp i tillegg.

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2725596 12/12/2022 10:10
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker noen ganske gamle Five Ten Impact Pro (den høye) med god plass til tykke ullsokker. I tillegg har jeg kjøpt meg varmesåler fra Lenz. Da holder jeg varmen i tre timer i tosifrede kuldegrader ...

Redigert av Garpen; 12/12/2022 10:11.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2725602 12/12/2022 11:05
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Klikk pedalistene er bortskjemt når det gjelder vintersko. Selv har jeg noen Five Ten Trailcross Goretex som jeg er veldig fornøyd men absolutt ikke noen vintersko. Kjører på med doble ullsokker og de blir i kaldeste laget etter 2 timer i 5 minus, ganske trange blir de også. Kanskje varmesåle er tingen, men ganske dyrt da.

Re: Vintersko [Re: nesegrus] #2725604 12/12/2022 11:12
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: nesegrus
Five Ten Trailcross Goretex som jeg er veldig fornøyd men absolutt ikke noen vintersko.

Disse har jeg og, men de er for vått føre, og ikke for (is)kaldt føre. Impact Pro Mid er faktisk en del varmere (så lenge de ikke blir våte).

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2725643 12/12/2022 21:02
Morten DMR Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Tenkte litt på wølvhammer. Men de koster jo en kvart nyre. Noen som har testa de?

Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2725645 12/12/2022 21:52
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har Wölvhammer og er superfornøyd. Men jeg kjører klikk, og er ikke komfortabel med grep på flatpedaler med de skoene (har prøvd ved et par anledninger). Det er mye mønster, så pinnene på pedalene finner mye luft.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2725668 13/12/2022 11:04
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Morten DMR
Tenkte litt på wølvhammer. Men de koster jo en kvart nyre. Noen som har testa de?

Enig med DesmoSkier. De koster mye, men kvaliteten er udiskutabel etter min mening. Gode og varme også for lettfryste tær som mine, og mine ble kjøpt i 2014 og det er knapt mulig å se at de er brukt, etter 8 vintre med god bruk på både sti og vei.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2725766 15/12/2022 08:14
Morten DMR Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sett litt på salomon toundra pro på nett. Ser ut som om mønsteret kan være tett nok for å få grep på flatties. Evt skjære ned knastene litt. Får ta en titt i fysisk butikk etterhvert.

Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2725771 15/12/2022 10:31
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sett litt på salomon toundra pro på nett. Ser ut som om mønsteret kan være tett nok for å få grep på flatties. Evt skjære ned knastene litt. Får ta en titt i fysisk butikk etterhvert.

De har jeg å de er varme når jeg går i skogen,veldig fornøyd med de.Om de er ok å sykle med er jeg usikker på da de er stive i skaftet

Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2725772 15/12/2022 10:42
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Pga trøblete knær har jeg byttet fra klikk til flat pedal på mine sykler og da bruker jeg av det jeg ellers har som egner seg. I den kalde årstiden på vekslende vær og føre er det ofte et par M77. Skikkelige vinter er det gjerne et par gode fjellstøvler med litt høyt skaft. Mistenker jeg holkeføre blir det IceBug.

Det skal tillegges at jeg tidvis går på trynet, men mest på beina om forholdene tilsier det og da er et par gode støvler gull verdt.

Re: Vintersko [Re: Kjetil307] #2725796 16/12/2022 08:17
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Kjetil307

De har jeg å de er varme når jeg går i skogen,veldig fornøyd med de.Om de er ok å sykle med er jeg usikker på da de er stive i skaftet

Har eldre versjon av disse. Sålen er ikke happy med agressive flatties. Ikke satt de spesielt godt på pedalene heller.
Hadde ikke noe problem med at de ble stive.

Bruker nå La Sportiva klatrestøvel for vinterbruk i en størrelse for stor. Gammel modell her også. Egentlig feilkjøp på web som ble bra som sykkelsko men ikke til tiltenkt bruk. Stiv i såle, sitter godt på pedalene og ganske myke i ankelleddet. Dyrere enn Wølwhammer på normalpris.

-------------------------------
NOTS
Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2725947 19/12/2022 12:31
J
janeb Offline
Ringrev
Ringrev
J
Jeg har brukt Swimms vinterkalosjer på sykkeltur i noen år. De fungerer bra på plattformpedaler og med litt ulikt fottøy under, og det er mulig å holde varmen ned til - 15 og kanskje lavere.

Re: Vintersko [Re: janeb] #2725996 20/12/2022 10:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: janeb
Jeg har brukt Swimms vinterkalosjer på sykkeltur i noen år. De fungerer bra på plattformpedaler og med litt ulikt fottøy under, og det er mulig å holde varmen ned til - 15 og kanskje lavere.

Spenstig valg!
Og sålen holder unna slitasje fra pedalene?

LarsB

Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2726051 21/12/2022 10:04
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg har versjon to, men kvier meg for å gå over på versjon tre pga de har forflyttet cleats-plasseringen. Jeg har ikke prøvd disse, men kan ikke se at dette kan være bra. Har ikke hatt behov for å ta ut foret, som man kan gjøre i siste versjon. Du bør også være heldig med passform. Har du litt brede føtter så kan du fort fryse.

Fryser du lett på beina så kan elektriske varmesokker, ala alpint, være en god løsning.

Redigert av supernalle; 21/12/2022 10:05.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2726072 22/12/2022 00:36
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forøvrig hjelper gamasjer også. Spesielt hvis du får dem foret.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2726093 22/12/2022 12:41
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Hvilken størrelse bruker du? Jeg har et par Wölvhammer i str. 45 (eller kanskje 46, husker ikke helt) stående og støve ned. De ble også lite brukt før de ble parkert. Det er av varianten med boa-snøring.

Jeg tar ikke betaling i nyrer, så vi kan evt bli enige om en pris. Må bare få karret meg til lageret og sjekke str. og tilstand.

Re: Vintersko [Re: larsb] #2726114 22/12/2022 17:57
J
janeb Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: larsb
Sitat: janeb

Spenstig valg!
Og sålen holder unna slitasje fra pedalene?

LarsB

Jeg hadde et par som var blankslitte etter endel tråkking på asfalt/is/snø. I et lyst øyeblikk ble de valget i stedet for ullsokker og vinterstøvler på sykkeltur. Sålene har så langt holdt bra, men mulig jeg er slapp i tråkket. Bruker dem med noen Straitline pedaler med noe redusert pigg antall. Slitasje kan kanskje være et problem avhengig av pedalene, men gått veldig bra så langt. :-)

Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2726141 23/12/2022 08:03
M
MarkusA Offline
Fersking
Fersking
M
Noen som har prøvd five ten freerider eps mid på vintern?

Redigert av MarkusA; 23/12/2022 08:04.
Re: Vintersko [Re: MarkusA] #2726145 23/12/2022 08:44
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MarkusA

Ja. Det går an, men langtfra like varmt som skikkelige klikk-vintersko.

Varmeste jeg har hatt på beina på sykkel er snøscootersko på flats. Tunge, men helt OK å sykle med om man skal på rolig tur.

Re: Vintersko [Re: larsdx] #2726151 23/12/2022 09:16
M
MarkusA Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: larsdx
Sitat: MarkusA

Ja. Det går an, men langtfra like varmt som skikkelige klikk-vintersko.

Varmeste jeg har hatt på beina på sykkel er snøscootersko på flats. Tunge, men helt OK å sykle med om man skal på rolig tur.

Okei, jeg må ha uten klikk så får nok bli dem for min del

Redigert av MarkusA; 23/12/2022 09:17.
Re: Vintersko [Re: Raskall] #2726161 23/12/2022 14:39
Morten DMR Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Raskall

Hvilken størrelse bruker du? Jeg har et par Wölvhammer i str. 45 (eller kanskje 46, husker ikke helt) stående og støve ned. De ble også lite brukt før de ble parkert. Det er av varianten med boa-snøring.

Jeg tar ikke betaling i nyrer, så vi kan evt bli enige om en pris. Må bare få karret meg til lageret og sjekke str. og tilstand.

Mulig det blir litt for trangt. Bruker stort sett 46. Man skal vel opp litt i str. på dem?

Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2726168 24/12/2022 04:10
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Mulig det blir litt for trangt. Bruker stort sett 46. Man skal vel opp litt i str. på dem?

Jeg bruker vanligvis 45 (eller faktisk 44 når som jeg har gått ned 35 kilo) og måtte opp på 46 på disse, tror jeg. Da passet de perfekt. Så mulig de blir litt trange for deg, ja.

Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2726187 25/12/2022 09:00
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg har et par Northwave Husky Arctic som selges på Intersport og XXL som jeg synes blir kalde i 5-10 minus. Noen som har sammenligningsgrunnlag mellom disse og andre varmere sko? Ser jo produktomtalen på XXL ikke er veldig bra heller.

Ketil
Re: Vintersko [Re: ket16] #2726204 26/12/2022 09:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: ket16
Jeg har et par Northwave Husky Arctic som selges på Intersport og XXL som jeg synes blir kalde i 5-10 minus. Noen som har sammenligningsgrunnlag mellom disse og andre varmere sko?

Nå er vel dette en tråd om vintersko for flats ICON_SMILE men kort sagt deler jeg din erfaring med Northwaves Arctic/Husky-serie.

Var fornøyd med en tidligere versjon av Arctic gjennom et par-tre vintre, med god plass til varme sokker, men begynte etter hvert å eksperimentere med elektriske såler og overtrekk, noe som vitnet om at skoene var hakket for spinkle.

For min del har nevnte 45NRTHs utmerkede vinterskoserie vært en god løsning, med Japanther (nå Ragnarök Tall) for overgangssesong og mild vinter, og Wölvhammer for skikkelig vinterkulde. Førstnevnte anbefales ned til rundt minus 5 og er gjerne ikke så langt fra Arctic/Husky, mens sistnevnte anbefales fra rundt minus 5 til nærmere minus 18, og er betydelig varmere. Brukte Wölvhammer sist julaften i minus 16 ICON_SMILE

Hører også gode ord om Lake MXZ 304 og Bontrager Old Man Winter (OMW).

Og så er det verdt å merke seg at kvalitetssåler kan senke trivselstemperaturen betraktelig. Cleats/klosser blir som isklumper i kulda, og isolasjon mellom dem og fotsåle er avgjørende. Om dine vintersko har enkle standardsåler, kan det være verdt å prøve Lake vintersåler, ullsåler, gjerne med aluminiumslag, reinsdyrsåler eller liknende.

Denne gruppetesten fra amerikanske Bikerumor i 2016 er informativ, om enn alle sko har kommet i nye versjoner: Pedaling with the 45NRTH Wölvhammer, Bontrager OMW, and Northwave Celsius Arctic 2 GTX. Jeg er ikke enig med alt som skrives, men testen gir et inntrykk av de forskjellige kategoriene.

Mange nyttige tester av enkeltsko hos Terrengsykkel.

Har dessverre ingen tips til trådstarter om vintersko med såle som egner seg godt for flats.

Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2726223 26/12/2022 21:34
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Takk for oppklarende svar som vanlig, Sepeda, selv om jeg har glemt hva tråden egentlig handlet om. ICON_SMILE Til mitt forsvar har jeg vurdert å bruke flats når det runder 10 blåe. Ullsåler har jeg, men er litt irritert på meg selv for at jeg ikke gikk enda et hakk opp i størrelse. Må vel vurdere noe heftigere, men synes bare at de virkelige varme skoene ser så voldsomt store og klumpete ut.

Ketil
Re: Vintersko [Re: ket16] #2726226 27/12/2022 09:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Må vel vurdere noe heftigere, men synes bare at de virkelige varme skoene ser så voldsomt store og klumpete ut.

Beklager at jeg i mine altfor-mange-tusen innlegg både gjentar for ofte og skriver for langt, men en av mine kjepphester er jo at størrelse på sko synes viktig foran speilet i butikken, men tilnærmet uviktig når man er ute i kulda ICON_SMILE

Jeg opplever at forskjellen i følelse går mellom lett og lav standardsko (shoes!) og mer solid og høyere vintersko (boots!). Når man først har beveget seg over på høyere vintersko, opplever jeg begrenset forskjell i følelse mellom mindre volumiøse og mer volumiøse sko. Bortsett fra at man ikke fryser like lett og tærne ikke blir like blå ICON_SMILE

Hele opplevelsen av vintersykling er mer solid enn sommersykling. Man må ha vekt på hjulene for grep, så tyngre og større utstyr er ok. Man må tilpasse kjørestilen for kontroll, så man savner ikke de letteste rittskoene for stående sprint med høy kadens. Tempoet er et annet, selv om innsats og konsentrasjon tidvis er høyere, der man kjemper seg gjennom snø eller balanserer på is. Og straks man går av sykkelen, er solide såler og høye skaft en fordel, særlig om man er ute i fjell og mark.

Innkjøpskostnad er en større utfordring, ref. trådstarters nyrer. Jeg har plukket opp mye topp utstyr på salg, supersalg og gi-bort-salg, og på Finn. Lite brukte vintersko dukker hyppig opp.

Ullsåler har jeg, men er litt irritert på meg selv for at jeg ikke gikk enda et hakk opp i størrelse.

Ja, jeg har etter mange år endelig lært meg å velge 1-2 størrelser opp for både tynn og tykk sokk og luft som holder på varmen.

Til mitt forsvar har jeg vurdert å bruke flats når det runder 10 blåe.

Og der husket jeg at jeg syklet mine første vintre i alminnelige tursko med halvhøye skaft og tykke sokker. På flats. Det fungerte, det.

45NRTH: Winter Cycling Footwear

Noen gode råd fra 45NRTH her. Wølfgar er et beist, men ikke så diger som den svære størrelsen holdt opp mot en vever kvinneskikkelse gir inntrykk av ICON_SMILE

Og så har jeg tatt meg råd til et par Exped dampsperrer fremfor å styre med brødposer ved hver tur på de kaldeste dagene.

Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2726358 01/01/2023 19:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

45NRTH Wölvhammer i 48 er nettopp lagt ut på Finn. Kjenner ikke selger.

En eller helst to størrelser opp, ja, så får du plass til et par sokker og eventuelt dampsperre.

Vintersko som Wölvhammer, Wølfgar og Bontrager OMW er kontra-intuitivt nok litt små i størrelsene. Burde jo vært motsatt.

Om du vil prøve skoene fra Finn på flats, bør du høre med selger om han har tatt vare på cleat plates som dekker festepunktene for klosser.

Sko som dette selges som regel kjapt, så ikke tenk for lenge.

Merk at det også er vinterpedaler (!) 45NRTH Helva til salgs på Finn.

Vet ikke hvor godt de egner seg for Wölvhammer i praksis, men på det spørsmålet svarer i hvert fall 45NRTH slik:

Can you use flat pedals with the wolvhammer shoe?
Asked by Ana 3 years ago

Verified Reply - Evan
The new Wolvhammers include cleat plates for use with flat pedals. We generally recommend using either plastic pedals or a pedal like the Helva with dull alloy pins as aggressive, sharp metal pins found on some DH pedals will destroy the shoe!

Re: Vintersko [Re: Raskall] #2726360 01/01/2023 20:21
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K

Jeg bruker vanligvis 45 (eller faktisk 44 når som jeg har gått ned 35 kilo) og måtte opp på 46 på disse, tror jeg. Da passet de perfekt. Så mulig de blir litt trange for deg, ja.
Nå har Sepeda overbevist meg om at slike sko er veien å gå også for meg (neida, men en to timers sykkeltur i minus 5 her om dagen endte med iskalde tær), så hvis tilbudet er åpent for alle er jeg interessert.

Ketil
Re: Vintersko [Re: Morten DMR] #2726983 11/01/2023 21:05
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sko hentet fra Post i butikk i går. Da er det bare å vente på at temperaturen kryper nedover igjen. Tror ikke disse egner seg veldig godt i plussgrader...

Ketil
Re: Vintersko [Re: ket16] #2728593 10/02/2023 09:21
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Kjøpte Wölvhammer før vinteren. Verd hver krone. Har ikke vært kald, selv med enkle ullsokker i -16.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå