Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2726175 24/12/2022 10:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

[Linket bilde]

24. desember 2022 er Nordmarka en perfekt hard pakke, kun pyntet med et dryss nysnø og glitrende sol over nybrøytede vinterveier.

Her ved Kringla.

God jul!

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2726354 01/01/2023 16:42
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Vestsiden Hammeren-Ullevålseter: Holkeunderlag med grus på toppen. Hadde egentlig tenkt til å ta østsiden opp til Bjørnholt, men der var ikke inngangen fra Maridalsveien gruset.

Vil si det er føre for spesielt interesserte for tiden. Kanskje det er mer snødekke i høyden?

Sykler på ISP i vinter, så ingen problemer ut over at det ble kaldt nedover.

Create the problem and sell the solution
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2726403 02/01/2023 12:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Førerapport fra Ring 4 mandag morgen:

[Linket bilde]

Nyskrapt og raskt fra Sørkedalen til Kikutstua.

[Linket bilde]

Holke dekket av nysnø like fra veien svinger av nær Kikutstua langs Nordmarksveien helt ned til Hammeren. Null grep.

[Linket bilde]

Særdeles glatt i svingene ned mot Skjærsjøen.

Tenkte optimistisk å møte 2023 ved å ta vare på en tradisjon fra korona-vinteren 2021-22: Utvidet pendling gjennom Nordmarka.

I mørket i oppstigningen fra Sørkedalen langs Sakariasveien, er grepet rimelig godt i nattens nysnø som allerede er i ferd med å feste seg til underlaget av skrapt og strødd is.

Etter bommen ved Finnerud er det ikke strødd, men jeg møter brøytebilen og ruller videre på rask, nyskrapt is med tilstrekkelig grep. Himmelen lyser sakte opp. Livet er godt.

Etter Kikutstua ville jeg under korona ha fortsatt på nydelig skrapt vintervei langs Nordmarksveien og Hakkloa, rundt Store Sandungen, videre forbi Kringla og ned Langliveien til Sørkedalen igjen, også kjent som Ring 5. Og deretter skrevet en begeistret førerapport om vintereventyr i Nordmarka.

Men denne gang skal jeg til byen. Og mine bange anelser slår til straks jeg svinger av i retning Bjørnholt og Hammeren.

Et enslig bilspor og spredte dyrepoter er det eneste som har rørt nysnøen som dekker blank holke. Mine velbrukte Gravdal 38 mm har null grep.

Klarer å forsere hele strekket ved å ligge nær brøytekanten, der det gjerne er hardere snø. Et øyeblikks uoppmerksomhet og jeg er på holke med litt for høy fart, og eneste måte å regulere farten er å skrape mot brøytekanten. Skulle ha husket å ta på brodder på skoene.

Noen strekk her og der har snøen festet seg i isen. Heldigvis bl.a. i øvre Dødaren, som gjør det mulig å forsere bakken.

Hele nedstigningen fra Bjørnholt til Hammeren er en isglatt påminnelse om det vi har lært gang på gang gjennom tidligere sesonger:

Oppstigningen fra Bjørnholt er et sjansespill om forholdene ikke er kjente og ideelle.

Oppstigningen fra Sørkedalen er derimot en mer pålitelig og forutsigbar inngang til milevis med fine vinterveier.

Men når det er sagt - jeg antar at oppstigningen fra Bjørnholt langs Nordmarksveien blir tryggere så snart snøen fester seg. Og så har man alltid vestsiden av Skjærsjøelva fra Hammeren mot Ullevålseter, som Duff meldte om. Byfolket får rapportere!

Og ja, jeg skaffet meg oversikt og varslet politiet om bilen som var sklidd av veien. Fører og passasjer hadde etter alt å dømme for lengst forlatt stedet.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727126 15/01/2023 11:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Snø, snø, snø!

[Linket bilde]

Søndag formiddag er oppstigningen fra Sørkedalen og svingene nedover mot Kikut en ubrøytet idyll, der man kan cruise i dype og brede hjulspor med godt grep.

Like før Kikut passerer brøytebilen meg, og etterlater underlaget delvis hardpakket, delvis fuktig og løst etter mildværet. Men meldte snø og kuldegrader vil trolig gi riktig så pent føre på brøytede veier innen få dager.

[Linket bilde]

Det er brøytet videre oppover mot Store Sandungen, mens Nordmarksveien mot Bjørnholt og Hammeren er etterlatt, dekket av vakker, men dyp og potensielt sporete snø.

[Linket bilde]

Jada, han raringen som ikke har skjønt at man står på ski om vinteren ICON_SMILE

Forresten nye driftsansvarlige og delvis ny meny i kaféen på Kikutstua. Har oppfordret om at vi får beholde bakverk på den vesle selvbetjente, døgnåpne varmestua for oss som gjerne kommer innom utenfor åpningstid, men foreløpig er boller og vafler erstattet med et utvalg sjokolade. Krysser fingrene.

Oppdatering:

Løvenskiolds brøytebiler går i skytteltrafikk, og fra Sørkedalen er det brøytet både i oppstigningen langs Langliveien mot Kringla og Store Sandungen, og i oppstigningen langs Sakariasveien, forbi Kikut og videre oppover mot samme Sandungen.

Om ikke hele den fine løkken Sørkedalen-Kringla-Sandungen-Kikut-Sørkedalen er brøytet allerede, er det bare et spørsmål om tid.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727152 16/01/2023 10:07
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Takk for fantastiske løypemeldinger Sepeda

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727153 16/01/2023 10:07
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det ser ut som raringen har det helt strålende :-) Nydelige bilder ! ! !

Jeg børstet støv av SuperX'n og monterte piggdekk for en runde i Follo i helgen. Kan melde om en fin blanding av våt snø, is, søle, vann og godt selskap. Jammen måtte jeg betale for å ha sluntret unna trening i det siste også, riktig så stusselig på slutten :-)

https://www.strava.com/dashboard?feed_type=my_activity

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727210 17/01/2023 13:06
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Hakkloa runden perfekt måkt igår.
MYE snø innover, skikkelig svære brøytekanter i Trehjørningen/Hakkloa traktene.
Her opp fra Ørfiske retning Hakadal:

[Linket bilde]

Vedlegg
Ørfiske.jpg (219.82 KB, 3404 nedlastinger)
Redigert av Espen W; 17/01/2023 13:06.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727227 17/01/2023 21:02
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Var kommet en del nysnø i natt, så idag var det ikke lenger nymåkt som igår (post over) , men ca 10cm nysnø fra sørenden av Ørfiske over til veien opp fra Hakadal.
Den var nymåkt opp til Trehørningen gård, men ikke derfra.
Snødde ganske kraftig så 7-10cm med nysnø resten av runden (Hakkloa-Sandungen-Bjørnsjøen-Skjærsjøen-Hammeren)
Snø og fortsatt supert ved Nordseter (gården ved bommen på veien på vestsiden av Skjærsjøelvenn), men fikk over til sludd og slushy i bakken ned til Hammeren, og derfra relativt mye slush til Kjelsås.

Redigert av Espen W; 18/01/2023 02:29.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: Espen W] #2727400 20/01/2023 14:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for rapporter, Espen!

Sitat: Espen W
skikkelig svære brøytekanter

[Linket bilde]

Ikke sant? Et glimt fra min husmannsplass i lavlandet i soloppgang i dag ICON_SMILE

Jeg liker ikke å spå vær eller føre - det er kun rapporter som gjelder! - men for kommende helg, erklærer jeg formelt og forpliktende at jeg skal spise lua mi av fleece, nylon, primaloft og marinoull, om ikke forholdene blir fine på de brøytede veiene i Nordmarka. Kanskje like fine som på julaften.

Med et lite forbehold om de ville og fjerne strøkene mellom Hammeren og Kikut.

God helg!

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727430 20/01/2023 22:45
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Jepp, Hakkloa runden er igjen fin-fint brøytet, ihvertfall fra Movann til Langevann og Nordmarksveien fra Bjørnsjøen og til byen.
Iskaldt i Hakadal traktene, så jeg hoppet av veien og smatt inn på den gamle Holmenkollmarsj traseen fra Langevann til Fortjern for å holde varmen med litt mer rullemotstand og lavere fart enn på brøytet vei (var -13C på Gørja, og sikkert enda kaldere andre steder).
Kan derfor ikke garantere at det var like fint brøytet videre fra Trehjørningen gård, men vil blir veldig overrasket om det ikke er det.
Bilde fra nedkjøringen mot Hakadal.

[Linket bilde]

Redigert av Espen W; 20/01/2023 22:46.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727441 21/01/2023 19:17
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Super brøyting på Kikut runden, men også superkaldt idag.
Ta på/ha med mer klær enn man normalt har ved tilsvarende hjemme temperatur.

NB: ser ut til at det har blitt hipt blant skiløpere å skli/kave langs Nordmarksveien i år, så vær obs rundt svinger, etc.
Tidligere har jeg bare sett en og annen som har gått feil etter Bjørnholt, men idag var det nærmest folkevandring av skiløpere på skogsbilveien fra Skjærsjødammen til Kikut.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727461 22/01/2023 13:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Med dagens ideelle forhold, fristet det å tråkke opp i høyden for å ta sesongens panaromabilde over Storflåtan.

[Linket bilde]

Oppstigningen fra Sørkedalen mot Kringla går på hardpakket snø.

[Linket bilde]

Opp bakkene fra Kringla mot Storflåtan blir veien smalere og brattere, underlaget litt løsere og brøytekantene høyere.

Men idet jeg nærmer meg utsiktspunktet rundt 550 meter over havet, ender den brøytede veien brått. Meterdyp snø setter en effektiv stopper for planen om panaroma mot nordvest. Kanskje skulle man hatt en fatbike likevel.

[Linket bilde]

Må nøye meg med utsikt mot sørøst i nedstigningen tilbake forbi Svarten mot Kringla, nå innhyllet i tåke.

Jeg hadde altså glemt at Løvenskiold denne vinteren ikke brøyter hele veien Sørkedalen-Kringla-Storfåtan, men derimot Sørkedalen-Søndre/Nordre Heggelivann-Storflåtan. Ref. brøytekartet.

Våknet forresten til minus 20, og registrerte minus 25 på målestasjonen ved Bjørnholt. Tror det var noen grader mildere langs min rute i formiddag, og glimtene av sol varmet, men som Espen skrev - vær forsiktig i kulda, og ha gjerne med varmt og tørt tøy!

Jeg så ikke en levende sjel hele veien. Kun noen dyrespor.

Og jeg måtte ikke spise lua mi.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727473 22/01/2023 20:26
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Solide brøytekanter også på Måsjøveien (Hakadal til Nordmarksveien)
Perfekt brøyting på markaveiene nå. De som brøyter i Oslo kunne nok lære noen triks ICON_SMILE

[Linket bilde][Linket bilde]

Vedlegg
Måsjøveien.jpg (228.85 KB, 2933 nedlastinger)
Redigert av Espen W; 22/01/2023 20:27.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: Espen W] #2727482 23/01/2023 07:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk, Espen! yes

(Jeg slet litt med at det dannet seg fukt og siden frost på linsen på mobilen i kulda i går. Ser fra dine bilder at du kanskje har samme utfordring. La oss ikke diskutere det i denne tråden - ikke ment som avsporing - ville bare nevne det ICON_SMILE )

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727562 23/01/2023 21:53
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ikke overraskende samme fine brøytestatus som igår (Hakkloa runden). Mildere temperatur, så mye raskere snø idag.
Vær obs på at det faktisk regnet over 350moh et stykke innover (mellom Hakadal og Sandungen) ikveld.
Mao. kan det bli litt varierende og glatte forhold på veiene i skogen, og også i byen om/når det kommer som underkjølt regn her.

[Linket bilde]

Redigert av Espen W; 23/01/2023 22:14.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727807 28/01/2023 19:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dagens mini-eventyr og superenkle forskning var å finne ut om det også denne vinteren går fint å sykle fra Sørkedalen til Lommedalen gjennom Krokskogen.

[Linket bilde]

Brøytekartet holder hva det lover, og det er nydelige forhold fra Sørkedalen opp forbi Søndre og Nordre Heggelivann og videre rundt Storflåtan til Damtjern.

Over Heggelivannene duver du avsted blant hvite snødyner og pittoreske røde gårdshus, mellom brøytekanter som er så presist 90 grader mot veibanen at de gamle egypterne ville vært stolte. I sol og utsyn.

[Linket bilde]

Det obligatoriske utsiktsbildet over Søndre Heggelivann fra Heggeliveien nærmere 600 meter over havet.

[Linket bilde]

Akkurat nok liv i underlaget ned mot og rundt Storflåtan til at du husker at det faktisk er snø du sykler på.

Fra Sørkedalen til Storflåtan møter du én skigåer. Og én hund. Trengsel i dag.

Etter Damtjern er brøytekartet ikke lenger til hjelp, men om du tar en avstikker opp Løvliveien, kommer du etter rundt fire litt seige kilometer på brøytet vei til Løvlia skistue. Perfekt for en matbit, om det ikke hadde vært for ti tusen millioner skigåere. Kanskje flere. Stemningen i havet av mennesker og ski blir spent når du triller inn på to hjul, men vender til lutter kjærlighet når du over en kaffe i stua forsikrer om at du ikke sykler i skiløypene og ikke har "en sånn med breie dekk".

Etter å ha rullet ned Løvliveien igjen, fortsetter turen opp brøytede Gaupeskarveien. Den begynner med en rimelig bratt stigning på 200 høydemeter, som blir bittelitt mer seig av flekker av holke der solen har fått grep. Med kaffe skvulpende i magen og landeveisgiring, hjelper det på motivasjonen å nynne til en av vår generasjons barskeste helter, Ice Cube.

Ice Cube: You Can Do It

[Linket bilde]

Innsatsen blir rikt belønnet med nesten to mils cruising nedover mot Lommedalen langs Gaupeskarveien og siden (obs!) Fjellseterveien og videre. Krysset mellom de to veiene flyter raskt forbi når du ligger i bukken og nyter den småsvingete, småkuperte herligheten. Jeg overså det, og måtte pent tråkke tilbake.

I mildværet har det stedvis dannet seg litt holke i hjulsporene. Strødd, men likevel verdt å ikke gi jernet helt forbeholdsløst.

Når du kommer ned til gårdene i Lommedalen, og med beroligende stemme sykler i sikksakk mellom hester og lokalbefolkning, innser du at du nettopp har opplevd en av de aller fineste vinterturene i Marka.

Denne turen er beskrevet av Alpers som Krokskogenrunden eller Krokskogens fineste, men denne vinteren er ruten altså en annen mellom Storflåtan og Sørkedalen.

Tilpasset sesongens brøyting, er ruten fra Sørkedalen Landhandel til du svinger inn på Lommedalsveien slik: Sørkedalen til Lommedalen - Krokskogens fineste - vinteren 2022/23

Turen kan også sykles motsatt vei. Da er det betydelig slakkere oppstigninger. Jeg skal ikke kalle det juks - Alpers syklet jo den veien og kalte den hard! - men vet ikke hva Ice Cube vil si til den slags latskap.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2727814 29/01/2023 07:15
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vakkert!

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2728694 12/02/2023 19:08
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Nydelige forhold i Nordmarka i helga, hardpakket lite snølag over jevn issåle. Er mer skeptisk til hvordan det vil være neste helg, etter en uke med varmegrader om dagen og kuldegrader om natten - lukter holke.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: DuffMcShank] #2728980 18/02/2023 15:06
C
C50 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
C
Status i dag lørdag. Islagt vei opp og forbi Kjelsås fra Sørken Sørkedalen. Resten av veien frem til Sandunkskalven via Kringla og Sandungen var brøytet, så fin vintervei. Ubrøytet fra krysset v avkjøring til Stryken, forbi Kikut og tilbake til Sørkedalen.😡 Var spor etter noen biler som hadde kjørt, men likevel vanskelige forhold siden sporene var dype og kantene av is.

Edit: Ok,ok, etter korreks fra Sepeda endres det til Sørkedalen. Må ta en for laget. Vi ønsker jo ikke mere ubrøytede veier fremover…

Redigert av C50; 18/02/2023 18:42.
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: C50] #2728981 18/02/2023 15:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for rapport, C50! Respekt yes ICON_SMILE

Men...

Sitat: C50
Sørken

Nei. Nei. Nei.

Du skal få en sjanse til å redigere. Ellers utdeles rapp med Silca. Og det blir slutt på brøyting i Nordmarka. Og allemannsretten oppheves og all ferdsel forbys.

Oppdatering: Ypperlig, C50! Da ruller brøytebilene ut igjen. Og snøen kommer tilbake. Og det blir kremføre.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2729004 20/02/2023 07:25
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Det skumleste med å sykle på de veiene i går var de to bilene som passerte, de måtte beholde rennafarten for å komme seg oppover, gikk så vidt klar av en semitrailer.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2729210 25/02/2023 08:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

Det obligatoriske stemningsbildet fra Kringla på morgenkvisten.

Perfekt nybrøytet, hardt, raskt og deilig føre hele oppstigningen fra Sørkedalen og videre nordover.

Fineste helgen vi får oppleve resten av sesongen?

[Linket bilde]

Innom Katnosa Gård.

[Linket bilde]

Utsikt mot våren fra broen over Katnoselva.

[Linket bilde]

Hinsides perfekt over Snøploghøgda til Gjerdingen.

Nyter krystallklar vinterdag i magisk stillhet uten å se en levende sjel helt frem til Sandungskalven.

Nedover Nordmarksvegen går det i full fart med følge av en hyggelig kar på terrengsykkel. Og straks jeg svinger inn på Ring 4 mot Kikut, kommer jeg inn i en jevn strøm av bukkestyresyklister. Tror jeg telte nærmere ti. Aldri har jeg sett så mange på én dag ICON_SMILE Kanskje flere fra forumet?

Litt mer forblåst her enn lengre nord, med noen flekker med synlig is, og nysnø som driver i blåsten og samler seg opp langs brøytekanter og i svingene.

Hadde halvveis tenkt meg innom Kikutstua for en matbit, men et bølgende menneskehav av ti tusen millioner støyende skigåere, i uendelig kø både til kafé og selvbetjening, får meg umiddelbart til å forkaste tanken. Lar heller vinden blåse meg videre til Finnerud Sportsstue, der det er ingen kø, god plass i fin stue, og kun et par barnefamiler som snakker engelsk og fransk. Elgkarbonade med nyrørte tyttebær er et velsmakende alternativ til bolle på Kikut.

Wifi er det òg, slik at jeg kan skrive dette mens jeg varmer meg med kaffe i solskinnet.

Dagens tur fulgte altså denne ruten. Alt brøytet som på sesongens kart yes

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2729406 01/03/2023 12:26
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Knallfine forhold fra Hakadals verk og opp til Langvann, Trehørningen og Hakkloa på søndag. Jeg syklet opp til utsikten over Hakkloa og snudde der, og det var like fint hele veien. Legger ved link til en liten videosnutt fra Måsjøen, på grensen mellom Viken og Oslo.
Videosnutt

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2729529 04/03/2023 08:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Som forventet er oppstigningen fra Sørkedalen i dag delvis holke, delvis porøs, smeltende is og delvis bar grus. Vår!

[Linket bilde]

Oppe i høyden mot Kikut, er det varierende snølag over issåle. Flekker med bar is i hjulsporene. Veksler mellom fine, raske partier med hardpakket snø, og et og annet strekk med holke. Friskt med kjølig vind i varmende sol.

[Linket bilde]

Straks man svinger av Ring 4 og følger Nordmarksvegen nordover mot Sandungen, får man tilnærmet perfekt raskt føre med ytterst få flekker av holke. Enda flottere blir det når man tar av ved Måsjøveien, som fører deg inn på et nettverk av brøytede veier mot Nittedal langs flere vann. Alt på duvende, behagelig snødekke.

[Linket bilde]

Utsyn mot Hakkloa fra Måsjøveien. Med rette merket av i Komoot som "Beautiful lake view" ICON_SMILE

[Linket bilde]

Tilbake på Ring 5 etter avstikkeren, er det fine forhold med noen få strekk porøs is rundt Sandungen.

[Linket bilde]

Nedover og forbi Kringla er det ren krem. Fløtekrem. Fløtekrem med sukker på.

Hadde opprinnelig tenk å ta avstikker ned til Nittedal. Da ville dagens tur sett noenlunde slik ut.

Men det var så fint i høyden at jeg heller valgte å surre rundt og se på vann - Hakkloa, Måsjøen, Nordvann, Trehørningen og Langvann. Da ble ruten noenlunde slik.

Om byfolket lurer på å ta Ring 4 eller Ring 5 i helgen, er min soleklare anbefaling 5. Raskere føre, mindre is, mindre forblåst, flere strekk man kan gi jernet, mer variert, morsommere. Eventuelt tur/retur Hammeren med 5 den ene veien og 4 den andre ICON_SMILE

Alt med forbehold om at jeg ikke kjenner forholdene i oppstigningen Hammeren-Bjørnholt-Dødaren-Kikut!

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: Sepeda] #2729643 06/03/2023 21:58
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Mange fine bilder, Sepeda. Bildet du har tatt her er fra min favoritt-utsikt. Sykler ofte forbi her på vei opp fra Nittedalssiden. Stopper alltid og tar et bilde eller 2.
Kom en Bell 412 fra forsvaret inn lavt her en gang vinteren 2021 mens jeg tok bilder. Trodde først det var en snøscooter som kjørte over isen... Sjekk videoen:
----Bell 412----

Sitat: Sepeda

[Linket bilde]

Utsyn mot Hakkloa fra Måsjøveien. Med rette merket av i Komoot som "Beautiful lake view" ICON_SMILE

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: larshkj] #2729646 07/03/2023 07:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: larshkj
Sykler ofte forbi her på vei opp fra Nittedalssiden (...) Trodde først det var en snøscooter som kjørte over isen... Sjekk videoen:
----Bell 412----

ICON_SMILE

Takk, Lars!

Artig å se.

Håper det var en rutinemessig flyvning.

Man ser fra tid til annen helikoptre i Marka, og noen ganger er det dessverre på grunn av tragiske omstendigheter.

Håper også at folk har nytte av føremeldingene fra alle som legger ut, og tolererer at jeg blir ivrig og teppebomber med bilder.

Savner en del av gutta som ofte var i tråden før. Satser på at de fortsatt er i Marka ICON_SMILE

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2729648 07/03/2023 07:25
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Bare fortsett å teppebombe med tekst og flotte bilder. Har stor glede av tråden, men nytte? Velger å si ja selv om forhold i og omkring hovedstaden ikke er direkte sammenlignbare her østaføre.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2729910 12/03/2023 11:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
I dag har jeg våget meg utenfor Løvenskiolds brøytekart, og kastet meg ut i de ville og bortgjemte strøkene i det fjerne østen oppover fra Maridalen, der jeg antar ingen sørkedøl har satt sin fot på tiår.

[Linket bilde]

Den brøytede veien fra Hammeren langs vestsiden av Skjærsjøelva, forbi Ullevålseter og opp til Skjennungstua, er først som en sommerlig bar grusvei, siden med tiltagende frost i bakken, og så behagelig snølagt, kun med et strategisk plassert strekk med ruglete, men strødd holke like før utkikkspunket ICON_SMILE

Varierende snølag over skrapt og strødd issåle opp til Nordmarkskapellet. Godt, knasende grep. Likeså på avstikkerne opp mot Blankvann og Lørenseter, om man skulle ha ærend der.

Har holdt en knapp på privat brøyting i Nordmarka, men Bymiljøetaten fortjener altså også kudos. De kommunalt brøytede veien i Marka er omtalt i 16 fine markaturer uten ski og kan gjenfinnes på Skiforeningens turplanlegger ICON_SMILE

Den vesle turen beskrevet over, var omtrent slik.

Nå kommer det snart en ny dose snø. Så brøytes det. Så blir det kremføre igjen. Tror jeg.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2730026 14/03/2023 10:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Noen som vet om Hammeren-Kikut er, eller blir, brøytet i dag?

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2022/23 [Re: kandy] #2730053 14/03/2023 18:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

Hele Ring 4 Hammeren-Kikut-Sørkedalen er i kveld nydelig brøytet.

Deilig å duve inn i skumring og stillhet.

Her fra Sakariasveien.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå