Flight Attendant
|
Flight Attendant
#2725343
06/12/2022 17:26
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
Da kan man kjøpe oppgraderingssett og konvertere til Flight Attendant. https://www.pinkbike.com/news/rockshox-flight-attendant-upgrade-kits-now-available.html. Men med den prisen er det billigere å få helt custom perfekt demping fra spesialister som Rulezman eller Shockcraft suspension. Og det er fortsatt bare 7 modeller du kan bruke det på. Trodde det skulle være maskinlæring, høres mer ut som det er hardkodet oppsett per sykkel.
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: polkaDOT]
#2725346
06/12/2022 17:54
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Er ganske enkle kontrollere, og dessverre ingen adaptiv kontroll. Hele konseptet går ut på å låse når det går opp og bort ved tråkking og være åpent ellers - i motsetning til LiveValve, som er låst som standard og åpner "ved behov". Skulle man hatt adaptiv styring, hadde det vært en helt annen greie. Det er nok ikke hardkodet per sykkel, men demperne (bak) har forskjellig tune og størrelser på innfestning, som gjør at det er egne kit per sykkel. Dette er komponentpakken for de som har masse penger og lite kunnskap og ønsker "wow"-faktor på sykkelen med ting som blinker etc. Jeg er selv veldig tilhenger av elektronikk i komponenter (har AXS og Tyrewiz, bl.a.), men her er det ikke noe som fenger meg. Jeg vil heller ha forutsigbar, mekanisk kontroll av demping. Fordelen med Flight Attendant er at det ikke lar deg i stikken med låste dempere hvis det skulle tryne. Når det er sagt, så tror jeg dette vil få bedre mottagelse enn LiveValve, da det er mer for rekreasjonssyklister med lenger vandring enn full lycra og egen mekaniker (for det trenger man hvis man har LiveValve-kabelsalat og Di2  )
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: polkaDOT]
#2725371
07/12/2022 08:21
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Lurer på hvordan dette påvirker Specialized og utvikling av Brain, og evt andre tilsvarende systemer. Har mer tro på EDB-styring for de som trenger "active suspension" som det het i gamle Formel 1-dager. I prinsipp skal det jo være mulig å lure seg unna dårlig geo etc på denne måten. Så blir syklene som biler - skru av hjelpemidlene, og de er håpløst dårlige 
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: polkaDOT]
#2725372
07/12/2022 08:28
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Synes det noe vid bruk av begrepet "upgrade kit" :-D
"New suspension for your bike" føles riktigere. En upgrade ville vært å kunne montere FA-delene på eksisterende/tilsvarende dempere.
Ser jo forøvrig at det er tilgjengelig for sykler der de dyrere modellene har blitt levert med dette, så "upgrade kit for bike" gjør at det til nød er innafor.
Men ja, nei...
Som trådstarter sier, noe customtuned blir jo MYE mer aktuelt enn dette.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: knutspeed]
#2725400
07/12/2022 13:06
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
Lurer på hvordan dette påvirker Specialized og utvikling av Brain, og evt andre tilsvarende systemer. Har mer tro på EDB-styring for de som trenger "active suspension" som det het i gamle Formel 1-dager. I prinsipp skal det jo være mulig å lure seg unna dårlig geo etc på denne måten. Så blir syklene som biler - skru av hjelpemidlene, og de er håpløst dårlige  Sykler som bruker aktivt propedal er jo egentlig i samme båt. Feks scott eller lignende.
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: polkaDOT]
#2725406
07/12/2022 13:37
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Tar gjerne en bakdemper med en bitteliten trådløs bryter på styret for låsing/trailmode jeg.
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: aug11x]
#2725426
07/12/2022 17:57
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Tar gjerne en bakdemper med en bitteliten trådløs bryter på styret for låsing/trailmode jeg. Det får du jo ikke med Flight Attendant. Du får automatisk låsing...
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: polkaDOT]
#2725429
07/12/2022 18:52
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Jau. Det orker ikke jeg. Mtp på hvor flau jeg er hver gang jeg må gire med AXS-giret mitt i andres nærhet så hadde jeg aldri orket lyden av dette. Tar gjerne en bakdemper med en bitteliten trådløs bryter på styret for låsing/traimode jeg.
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: aug11x]
#2725444
08/12/2022 07:27
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Jau. Det orker ikke jeg. Mtp på hvor flau jeg er hver gang jeg må gire med AXS-giret mitt i andres nærhet så hadde jeg aldri orket lyden av dette. Tar gjerne en bakdemper med en bitteliten trådløs bryter på styret for låsing/traimode jeg. LOL :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: polkaDOT]
#2725450
08/12/2022 09:34
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Jeg tror dett kan bli veldig bra litt inn i fremtiden, men for nå er det mest en "kul" gadget
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: olechr]
#2725458
08/12/2022 12:41
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
Jeg tror dett kan bli veldig bra litt inn i fremtiden, men for nå er det mest en "kul" gadget Det sa jeg på slutten av 1990-tallet også, i 1998 eller 1999, da K2 satte en elektronisk styrt coil-demper på rammene og Girwin-gaflene de overtok fra Pro-Flex. Egentlig er det litt rart at det ikke har skjedd mer på 25 år. Klikketi-klikk, les om K2/Noleen Smart Shock her.
Redigert av tron; 08/12/2022 12:45.
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: polkaDOT]
#2725459
08/12/2022 12:49
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Utfordingen er å få servoer og sensorer små og lette nok med batterier som ikke veier en fis inn i en sykkel uten at det krever spesialramme for å få plass. Eneste grunnen til at Flight Attendant er spesiallagd for forskjellige rammer er pga tune og kalibrering av sensorer. Det er fullt mulig å implementere, men krever mest sannsynlig spesialister for installasjon og tilpasning til hver ramme - sett at det skulle bli universelt.
Cannondale hadde også Simon med elektronisk styrt Lefty som et konsept for noen år siden. Denne var kun et konsept, fordi det ville blitt altfor dyrt å implementere. Og det ser vi nå med kosten for Flight attendant, som er generisk tunet demper med kjempedyr LSC-justering, mer eller mindre. Det er mye data som skal analyseres og vurderes for at dette skal kunne gjøres, og det må derfor ha kraftig (nok) prosessor, og det suger strøm.
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: polkaDOT]
#2725461
08/12/2022 13:21
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det som hadde vært fett var forskjellige tune utfra valg. "I dag skal jeg shredde - her er shredmodus", "I dag skal jeg hoppe - hoppemodus", "I dag er det laaang stitur - turmodus" etc. Dette ville vært mulig på en type demper som CCDB. Da kan man virkelig få noe ut av det. Men to lockouter til 30 laks er ikke min tekopp. Da sender jeg heller Mezzeren og Kitsumaen til Rulezman og får den RRT-et. Og sitter igjen med litt penger i kassa - og bedre fungerende demping.
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: baronKanon]
#2725472
08/12/2022 17:25
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Det som hadde vært fett var forskjellige tune utfra valg. "I dag skal jeg shredde - her er shredmodus", "I dag skal jeg hoppe - hoppemodus", "I dag er det laaang stitur - turmodus" etc. Dette ville vært mulig på en type demper som CCDB. Da kan man virkelig få noe ut av det. Men to lockouter til 30 laks er ikke min tekopp. Da sender jeg heller Mezzeren og Kitsumaen til Rulezman og får den RRT-et. Og sitter igjen med litt penger i kassa - og bedre fungerende demping. Enig. At man kunne ha lagret forskjellig oppsett og enkelt kunne endret hadde vært konge.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Flight Attendant
[Re: polkaDOT]
#2725483
09/12/2022 06:57
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det som hadde vært fett var forskjellige tune utfra valg. "I dag skal jeg shredde - her er shredmodus", "I dag skal jeg hoppe - hoppemodus", "I dag er det laaang stitur - turmodus" etc. Dette ville vært mulig på en type demper som CCDB. Da kan man virkelig få noe ut av det. Men to lockouter til 30 laks er ikke min tekopp. Da sender jeg heller Mezzeren og Kitsumaen til Rulezman og får den RRT-et. Og sitter igjen med litt penger i kassa - og bedre fungerende demping. Enig. At man kunne ha lagret forskjellig oppsett og enkelt kunne endret hadde vært konge. Men helt i praksis vil det ikke kunne funke for annet enn CCDB eller andre som ikke bruker shimstack-tuning av high speed. Skal man endre tune på kompresjon og retur, er det stort sett shimstack som teller, og hvis man skal bytte tune da, må man ha flere kretser - a'la PUSH ElevenSIX, som har to spesifikke kompresjonsstempler som man bytter mellom. Det er kun ett returstempel, da 1: retur er stort sett avhengig av oppheng og fjærrate, og 2: sitter på stempelet på monotube-dempere, så det er fysisk vrient å bytte mellom to.
|
|
|
|
|