Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Flight Attendant

Flight Attendant #2725343 06/12/2022 17:26
polkaDOT Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da kan man kjøpe oppgraderingssett og konvertere til Flight Attendant. https://www.pinkbike.com/news/rockshox-flight-attendant-upgrade-kits-now-available.html.
Men med den prisen er det billigere å få helt custom perfekt demping fra spesialister som Rulezman eller Shockcraft suspension. Og det er fortsatt bare 7 modeller du kan bruke det på. Trodde det skulle være maskinlæring, høres mer ut som det er hardkodet oppsett per sykkel.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Flight Attendant [Re: polkaDOT] #2725346 06/12/2022 17:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er ganske enkle kontrollere, og dessverre ingen adaptiv kontroll. Hele konseptet går ut på å låse når det går opp og bort ved tråkking og være åpent ellers - i motsetning til LiveValve, som er låst som standard og åpner "ved behov".

Skulle man hatt adaptiv styring, hadde det vært en helt annen greie. Det er nok ikke hardkodet per sykkel, men demperne (bak) har forskjellig tune og størrelser på innfestning, som gjør at det er egne kit per sykkel.

Dette er komponentpakken for de som har masse penger og lite kunnskap og ønsker "wow"-faktor på sykkelen med ting som blinker etc. Jeg er selv veldig tilhenger av elektronikk i komponenter (har AXS og Tyrewiz, bl.a.), men her er det ikke noe som fenger meg. Jeg vil heller ha forutsigbar, mekanisk kontroll av demping. Fordelen med Flight Attendant er at det ikke lar deg i stikken med låste dempere hvis det skulle tryne.
Når det er sagt, så tror jeg dette vil få bedre mottagelse enn LiveValve, da det er mer for rekreasjonssyklister med lenger vandring enn full lycra og egen mekaniker (for det trenger man hvis man har LiveValve-kabelsalat og Di2 ICON_WINK )

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Flight Attendant [Re: polkaDOT] #2725371 07/12/2022 08:21
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Lurer på hvordan dette påvirker Specialized og utvikling av Brain, og evt andre tilsvarende systemer. Har mer tro på EDB-styring for de som trenger "active suspension" som det het i gamle Formel 1-dager.

I prinsipp skal det jo være mulig å lure seg unna dårlig geo etc på denne måten. Så blir syklene som biler - skru av hjelpemidlene, og de er håpløst dårlige ICON_LAUGH

Re: Flight Attendant [Re: polkaDOT] #2725372 07/12/2022 08:28
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Synes det noe vid bruk av begrepet "upgrade kit" :-D

"New suspension for your bike" føles riktigere.
En upgrade ville vært å kunne montere FA-delene på eksisterende/tilsvarende dempere.

Ser jo forøvrig at det er tilgjengelig for sykler der de dyrere modellene har blitt levert med dette, så "upgrade kit for bike" gjør at det til nød er innafor.

Men ja, nei...

Som trådstarter sier, noe customtuned blir jo MYE mer aktuelt enn dette.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Flight Attendant [Re: knutspeed] #2725400 07/12/2022 13:06
polkaDOT Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed
Lurer på hvordan dette påvirker Specialized og utvikling av Brain, og evt andre tilsvarende systemer. Har mer tro på EDB-styring for de som trenger "active suspension" som det het i gamle Formel 1-dager.

I prinsipp skal det jo være mulig å lure seg unna dårlig geo etc på denne måten. Så blir syklene som biler - skru av hjelpemidlene, og de er håpløst dårlige ICON_LAUGH

Sykler som bruker aktivt propedal er jo egentlig i samme båt. Feks scott eller lignende.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Flight Attendant [Re: polkaDOT] #2725406 07/12/2022 13:37
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Tar gjerne en bakdemper med en bitteliten trådløs bryter på styret for låsing/trailmode jeg.

Re: Flight Attendant [Re: aug11x] #2725426 07/12/2022 17:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: aug11x
Tar gjerne en bakdemper med en bitteliten trådløs bryter på styret for låsing/trailmode jeg.

Det får du jo ikke med Flight Attendant. Du får automatisk låsing...

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Flight Attendant [Re: polkaDOT] #2725429 07/12/2022 18:52
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jau. Det orker ikke jeg. Mtp på hvor flau jeg er hver gang jeg må gire med AXS-giret mitt i andres nærhet så hadde jeg aldri orket lyden av dette. Tar gjerne en bakdemper med en bitteliten trådløs bryter på styret for låsing/traimode jeg.

Re: Flight Attendant [Re: aug11x] #2725444 08/12/2022 07:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Jau. Det orker ikke jeg. Mtp på hvor flau jeg er hver gang jeg må gire med AXS-giret mitt i andres nærhet så hadde jeg aldri orket lyden av dette. Tar gjerne en bakdemper med en bitteliten trådløs bryter på styret for låsing/traimode jeg.

LOL :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Flight Attendant [Re: polkaDOT] #2725450 08/12/2022 09:34
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg tror dett kan bli veldig bra litt inn i fremtiden, men for nå er det mest en "kul" gadget

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Flight Attendant [Re: olechr] #2725458 08/12/2022 12:41
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Jeg tror dett kan bli veldig bra litt inn i fremtiden, men for nå er det mest en "kul" gadget

Det sa jeg på slutten av 1990-tallet også, i 1998 eller 1999, da K2 satte en elektronisk styrt coil-demper på rammene og Girwin-gaflene de overtok fra Pro-Flex. Egentlig er det litt rart at det ikke har skjedd mer på 25 år.

Klikketi-klikk, les om K2/Noleen Smart Shock her.

Redigert av tron; 08/12/2022 12:45.
Re: Flight Attendant [Re: polkaDOT] #2725459 08/12/2022 12:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Utfordingen er å få servoer og sensorer små og lette nok med batterier som ikke veier en fis inn i en sykkel uten at det krever spesialramme for å få plass. Eneste grunnen til at Flight Attendant er spesiallagd for forskjellige rammer er pga tune og kalibrering av sensorer. Det er fullt mulig å implementere, men krever mest sannsynlig spesialister for installasjon og tilpasning til hver ramme - sett at det skulle bli universelt.

Cannondale hadde også Simon med elektronisk styrt Lefty som et konsept for noen år siden. Denne var kun et konsept, fordi det ville blitt altfor dyrt å implementere. Og det ser vi nå med kosten for Flight attendant, som er generisk tunet demper med kjempedyr LSC-justering, mer eller mindre. Det er mye data som skal analyseres og vurderes for at dette skal kunne gjøres, og det må derfor ha kraftig (nok) prosessor, og det suger strøm.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Flight Attendant [Re: polkaDOT] #2725461 08/12/2022 13:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det som hadde vært fett var forskjellige tune utfra valg. "I dag skal jeg shredde - her er shredmodus", "I dag skal jeg hoppe - hoppemodus", "I dag er det laaang stitur - turmodus" etc. Dette ville vært mulig på en type demper som CCDB. Da kan man virkelig få noe ut av det. Men to lockouter til 30 laks er ikke min tekopp. Da sender jeg heller Mezzeren og Kitsumaen til Rulezman og får den RRT-et. Og sitter igjen med litt penger i kassa - og bedre fungerende demping.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Flight Attendant [Re: baronKanon] #2725472 08/12/2022 17:25
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Det som hadde vært fett var forskjellige tune utfra valg. "I dag skal jeg shredde - her er shredmodus", "I dag skal jeg hoppe - hoppemodus", "I dag er det laaang stitur - turmodus" etc. Dette ville vært mulig på en type demper som CCDB. Da kan man virkelig få noe ut av det. Men to lockouter til 30 laks er ikke min tekopp. Da sender jeg heller Mezzeren og Kitsumaen til Rulezman og får den RRT-et. Og sitter igjen med litt penger i kassa - og bedre fungerende demping.

Enig. At man kunne ha lagret forskjellig oppsett og enkelt kunne endret hadde vært konge.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Flight Attendant [Re: polkaDOT] #2725483 09/12/2022 06:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: olechr
Sitat: baronKanon

Enig. At man kunne ha lagret forskjellig oppsett og enkelt kunne endret hadde vært konge.

Men helt i praksis vil det ikke kunne funke for annet enn CCDB eller andre som ikke bruker shimstack-tuning av high speed. Skal man endre tune på kompresjon og retur, er det stort sett shimstack som teller, og hvis man skal bytte tune da, må man ha flere kretser - a'la PUSH ElevenSIX, som har to spesifikke kompresjonsstempler som man bytter mellom. Det er kun ett returstempel, da 1: retur er stort sett avhengig av oppheng og fjærrate, og 2: sitter på stempelet på monotube-dempere, så det er fysisk vrient å bytte mellom to.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support