Jotunheimen Rundt 2023
|
Re: Jotunheimen Rundt 2023
[Re: RoyE]
05/07/2023 18:55
|
Moldis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvordan var det i år? Klarte de å håndheve regelen om at følgebiler og support ikke er tillatt, eller var det tut og kjør der? Noe sier meg at det var mange som kunne (og burde) bli disket med bakgrunn i dette dette året også..
|
|
|
06/07/2023 06:26
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Det var mange følgebiler. Så dette håndheves ikke. Så da kan kanskje jeg stille med tempobøyler som jeg savnet når jeg lå alene?
|
|
|
07/07/2023 07:11
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Opplevde også det var mange følgebiler, så åpenbart lite håndheving der.
Turen i år var atter et eventyr, og kjente nok en gang på følelsen at dette skal jeg aldri gjøre igjen. Dagen etter, mmmmmm, kanskje det kan være gøy likevel. Var et blodslit, og etter en hard start med et drepende tempo satt opp Filefjell kjente jeg litt på krampetendenser ned mot Fagernes hvor vi akkurat tok igjen tetgruppa inn til matstasjonen. Litt påfyll og klar til start ut fra matstasjonen, så gikk det ikke mange kilometer oppover mot Beitostølen før jeg fikk en stjernesmell i låret og måtte bare slippe alt og alle.
Skiftet fokus fra ritt til tur, men endte likevel opp med å kjøre på grensa mot krampe hele veien, og spesielt da jeg fikk følge med en større gruppe ut fra Beito. Syklet med disse stort sett hele veien, men begynte å finne igjen beina opp Sognefjellet og krampetendensene begynte å slippe taket og jeg skled fra feltet sammen med en annen. En rask vaffel og litt cola på toppen, og så gønne på over fjellet i det herlige terrenget som er der, og nedkjøringen er jo helt fantastisk! Måtte vente 5 min i bånn for å slippe straffetid, men ble skravling med en jeg hadde tatt igjen nedover som også hadde vært del av gruppa jeg hadde kjørt mesteparten av turen med. Vi kjørte partempo utover Sognefjorden, men da han mista en flaske bak meg og nettopp hadde stått over en føring orka jeg ikke stoppe å vente.
Køla på oppover Hafslobakken i så høyt tempo jeg klarte, men den varer jo, og varer, og varer, og varer..... Hadde også mista ei flaske på vei ned Sognefjellet og var tom for væske, samt at jeg ikke hadde tatt inn noe særlig næring siden vaffelen på Sognefjellshytta. Det ble smell det, var helt tom på vei nedover fra toppen. Tidsmålet jeg tidligere hadde los på tikket avgårde, men jeg klarte ikke mer smerte nå, og ga litt opp. Halvannen km fra mål ble jeg hentet av den store gruppa jeg tidligere hadde sykla med, og gjorde en siste kraftanstrengelse for å henge meg på. Hvordan jeg klarte å komme meg i mål under 14 t i den tilstanden jeg befant meg i underveis skjønner jeg fortsatt ikke..... Tror det må bli kosetur neste gang.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
[Re: sun flyer]
07/07/2023 08:30
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Det var mange følgebiler. Så dette håndheves ikke. Så da kan kanskje jeg stille med tempobøyler som jeg savnet når jeg lå alene? Usikker på hva du legger i "mange følgebiler", men husk at det er lov med både følgebil og langing når man måtte ønske så lenge følgebilen ikke ligger bak syklisten/gruppen, men møter en på veien, og da ligger i forkant av syklisten man langer. Jeg så ikke noe til noen følgebiler, men flere som fikk langing utenom matstasjoner.
|
|
|
07/07/2023 09:41
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Ok, da var det sikkert innenfor. Jeg opplevde det egentlig som ganske hyggelig med disse bilene.
|
|
|
07/07/2023 11:38
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Ja, ok, spørs hvordan man definerer følgebiler. Etter min mening er et kjøretøy som gjentatte ganger passerer feltet og yter service til syklistene en følgebil, og dem var det flere av, men det kan godt hende det er definisjonsmessige smutthull her da. Selvsagt mest utbredt blant syklister i pulje 1.
Har ingen problemer med å forstå at noen vil ha den støtten, kunne godt tenkt meg den selv, hadde gjort mye av turen en del enklere for å si det mildt. Men forstod det slik at dette ikke var tillatt da.
|
|
|
[Re: TonyN]
08/07/2023 17:33
|
Moldis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det var mange følgebiler. Så dette håndheves ikke. Så da kan kanskje jeg stille med tempobøyler som jeg savnet når jeg lå alene? Usikker på hva du legger i "mange følgebiler", men husk at det er lov med både følgebil og langing når man måtte ønske så lenge følgebilen ikke ligger bak syklisten/gruppen, men møter en på veien, og da ligger i forkant av syklisten man langer. Jeg så ikke noe til noen følgebiler, men flere som fikk langing utenom matstasjoner. Feil. Henta fra reglene: "Jotunheimen Rundt er et turritt, hvor det ikkje er tillatt med følgebiler", og når jeg spurte styrkeprøven direkte om det i fjor definerte de det på samme måte som o Tronheim-Oslo: "Med følgebil mener vi i denne sammenheng alle biler som yter assistanse til rytterne. Biler som frakter mat, drikke, frontbiler, biler som frakter klær, biler som frakter utstyr, hjulbiler, biler som tar imot klær eller briller etc. De er alle følgebiler. Det spiller ingen rolle om de følger trafikken og ikke lager kø eller farlige situasjoner. De er følgebiler.". Så nei, det er ikke tillatt, hverken på den ene eller andre måten, og det at folk ikke klarer å følge denne regelen er en av hovedgrunnene til at jeg ikke gidder å syke JR igjen med det første.
|
|
|
08/07/2023 17:46
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På start sa de eksplitt at langing var lov, mens følgebiler ilke er tillatt. Ikke helt lett å forstå.
Uansett, jeg begriper ikke hvorfor dette skulle hindre meg fra å delta, Moldis.
|
|
|
[Re: runermm]
08/07/2023 18:01
|
Moldis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
På start sa de eksplitt at langing var lov, mens følgebiler ilke er tillatt. Ikke helt lett å forstå.
Uansett, jeg begriper ikke hvorfor dette skulle hindre meg fra å delta, Moldis. Forandringer fra i fjor med andre ord. For da fikk vi beskjed om at ingen ting var tillatt. Hevda da aldri at det skulle hindre deg fra å delta, men det det gjør at jeg ikke gidder, all den tid jeg kjører for å prøve å vinne, og når man (i fjor) prøvde å følge reglene og bare endte opp med å miste teten på Fagernes på grunn av det, så forsvinner mye av motivasjonen her i gården. Men hadde jeg sykla det som en tur hadde det så klart stilt seg noe annerledes 
|
|
|
10/07/2023 13:41
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
At langing er lov men ikke følgebiler tolker jeg helt enkelt som at langing fra personer som følger rytterne i bil er ikke lov, men avtale om langing fra noen som f.eks. befinner seg på hytta på Beitostølen, eller lignende scenario, er lov. M.a.o, stasjonær langing er ok, langing fra flyttbare ressurser er ikke ok.
|
|
|
|
|