Jeg har nylig fått levert en
Sonder Camino AL GRX1 på døra fra UK.
Da jeg ikke har sett så mye skriverier om hverken Sonder, morselskapet Alpkit eller denne spesifikke Camino-modellen tenkte jeg å stille meg på tilbudssiden. Camino har forøvrig også et
svært aktivt brukerforum på FB for de som ønsker å følge tettere.
Hvorfor Camino?
For min del har jeg allerede (1) en lett stisykkel (130/120mm) som jeg bruker til alt fra ritt og sti til en tur i Drammen i ny og ne med unga, (2) en komfort-landeveissykkel med dekklaring opp til rundt 30mm og (3) en jobb/vintersykkel. Det er i allefall det offisielle manntallet.
Nå knela nylig vintersykkelen så den har blitt donert som delesykkel til en hyggelig herremann her på forumet.
Jeg trengte da en ny jobb- og vintersykkel, samt at jeg ønsket meg en grussykkel til bruk i markene rundt Oslo. Like viktig hva man ønsker seg som hva man trenger.
Jeg var således på utkikk etter en relativt grov grussykkel med mulighet til å kjøre skikkelige piggdekk som kunne ta mer enn bare brøyta, strigla og svarte oversalta sykkelveier innafor ring-2 i Oslo. Sonder reklamerer med dekklaring opp til 700c x 50mm og 650b x 2.2” på Camino og tillater også en del tilpasninger i bestillingene.
Jeg så da muligheten til å kjøre 650 x 2.1 piggdekk om vinteren og 700 x 40mm grusdekk om sommeren - under heldekkende skjermer.
Jeg ba om leveranse med 27,5" hjul og har satt opp Camino'n for vinter'n med 45Nrth sine 27,5/650b x 2,1 Kahva piggdekk (kjøpt separat) under heldekkende skjermer fra SKS (Bluemels 28/55mm). Jeg var usikker på om dette ville gå, men jeg har relativt god klaring i både høyde og bredde mellom dekk og skjermer.
I tillegg har jeg separat bestilt meg et litt fjongere 28"/700 hjulsett for å kjøre 40mm grusdekk om sommeren.
Forøvrig følger geometri-tallene på Camino'n terrengsyklingens trend på lengre og slakkere med 420mm reach, 70mm stem og 69-graders styrevinkel i størrelse Large.
Alpkit/Sonder leverer syklene sine
Delivery Duty Paid (DDP), som innebærer at alle avgifter forbundet med levering (inkludert toll, mva etc. i mottakerlandet) dekkes av selger. Jeg har plaget Alpkit mye rundt dette, da det høres ut til å være for godt til å være sant. Men jeg har enda ikke fått noe krav, og Alpkit selv ba meg ta kontakt sprenstreks dersom jeg skulle få noe problem med leveransen.
Og så leverer de sykler og rammer i titan...
Spørsmål? Fyr løs. Så skal jeg også se om jeg klarer å få inn et bilde riggen slik den nå er satt opp.