Landeveissykkel med veldig god dekkklaring
|
Landeveissykkel med veldig god dekkklaring
28/11/2022 07:40
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei!
Har en Trek Domane SL5 fra 2020 som jeg er godt fornøyd med, men det "klør jo litt i fingra" etter å bytte den i noe nyere om jeg finner noe som dekker behov og ønsker.
Den enkle løsningen er å bytte i en nyere Domane og det løser jo noe av de få ankepunktene, men det er jo en kjedelig løsning og Trek er rett og slett blitt ufyselig dyrt.
Checkpoint kan også fylle "hullet", men den er ikke noe rimeligere den.
Trives veldig godt med komforten og fleksibiliteten på Domane. At den har plass til 38mm dekk med klaring er veldig positivt da jeg bytter mellom 2 hjulsett for grus og asfalt.
På tross av at man ikke merker noe særlig til vekta når man sykler så er den tung og det er litt mye "mikk" med isospeed bak og fremme. Kan også godt tenkte meg en normal setepinne istedenfor en "setetopp" som jeg har i dag. Har også et lite ønske om å gå fra 2x11 til 1x12, men er redd for å miste noen gir.....
Har sett 2 tilsynelatende gode alternativer. 1. Vitus Venon Evo 2. Rondo HVRT (men her må man ned på 650b for å bruke bredere dekk enn 30mm)
Tipper det finnes mange andre gode alternativer som jeg ikke har lagt merke til??
Er det noe som har noen gode innspill??
Har 2 sett hjul som evt blir med til neste sykkel, så om det er billige hjul så er ikke det kritisk.
AG
Redigert av Gullars; 28/11/2022 08:39.
40+ and still climbing......
|
|
|
Re: Landeveissykkel med veldig god dekkklaring
[Re: Gullars]
28/11/2022 08:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
 Hei, Gullars! Dette må være månedens (årets?) luksusproblem på forumet. Men hvis jeg skal ta det alvorlig, er mitt tips å lese bakover i tråden "Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel" fra dette innlegget. Videre i tråden blir det bare tøys med startnumre, bots og folk som vil ha anbefaling til gravel-sykkel (!) Hele tråden må forresten ikke tas på dypeste alvor, men du finner mange landeveissykler med god dekklaring der  Ser at du har bidratt selv  Vitus Venon Evo kjenner jeg ikke, men HVRT fra de gale polske rockerne i Rondo er jo en gøyal sykkel og et modig valg. Om du vil ha to forskjellige hjulstørrelser, da. Men du burde bare beholde Domane!
|
|
|
28/11/2022 09:18
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Les tråden til Sepeda.
Sparer selv til en Cervelo Aspero + fete karbonhjul. Tror den kunne treffe ditt segment.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
29/11/2022 14:44
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for tilbakemeldinger.
Det er et skikkelig I - landsproblem og er veldig klar over det, men det er no sånn det e....
Jeg kunne godt hatt en gravelsykkel så lenge den ikke blir så lang og treig at det ikke er morro å sykle på.
Aspero er en flott sykkel, men det billigste og enkleste er å beholde den jeg har.
Kanskje jeg kan bytte drivverk på den til Rival AXS for å få nysykkel følelsen??
AG
|
|
|
29/11/2022 18:37
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Jeg får melde noe her da!
For en som kom fra en 2017 Cannondale Supersix med felgbrems og hoppet over til en 2022 Canyon Ultimate med skiver nå i våres, er jeg lettere sjokket over hvor god plass det er til dekk i denne rammen. Har selvsagt fått med meg at dette er et poeng på en moderne ramme med skivebremser, men å nå se det så tydelig på egen sykkel er interessant. Jeg har faktisk prøvemontert 35 mm Schwalbe Marathon Winter (piggdekk altså!) på sykkelen, og jeg hadde vært villig til å prøve en tur… Det er helt drøyt! Sagt enkelt; det er ingen problem for meg å sette noen litt biffe dekk på et hjulsett og enkelt bli med på nymotens gravelturer. Forøvrig gøy at du nevner Rival AXS. Det er gruppesettet på sykkelen min, og jeg er svært godt fornøyd.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
30/11/2022 07:21
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Canyon var lenge på ønskelista i form av en Endurace som vel har enda litt mer plass til dekk enn Ultimate og litt mer komfort retta geometri uten å bli helt sofa. Ultimate er vel sykkelen som vant Gravel VM så a den funker med graveldekk er vel bevist :o)
For egen del så valgte jeg noe trygt som kunne prøves når jeg kjøpte den første Domanen for 4 år siden og da var det ganske enkelt å bare bytte den i neste generasjon når den kom.
Du forsterker inntrykket av at Rival AXS er "mye for penga" så det ble litt mer fristende.
Nå skal de sies at jeg har en "hang up" på landevesissykler med felgbrems og ;o). Kunne godt tenkt meg ei slank titanramme med plass til 30mm og felgbrems for bruk på sommeren og på rulla om vinteren. De er langt i mellom og koster litt for mye såvidt jeg kan se, evt kan ei fin stålramme gjøre jobben.
AG
|
|
|
30/11/2022 11:57
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke finlest geometrien, men jeg har i lengre tid vært plaget av en stemme i bakhodet som snakker om at en Cannondale SuperSix Evo SE vil kunne være en sykkel som fungerer til det meste jeg bedriver av sykling med bukkestyre: https://www.cannondale.com/en-eu/bikes/road/gravel/supersix-evo-se/supersix-evo-se Når jeg sier jeg ikke har finlest geometrien så er vel det fordi jeg ikke greier å omsette kjedestagslengde, trail, rake osv. til kjøreegenskaper, men hva gjelder sittestilling vil denne kunne settes opp ca. prikk likt som min "ordinære" SuperSix, en sykkel som jeg digger, men som kanskje kunne hatt litt mer dekklaring.
|
|
|
[Re: kjasmas]
30/11/2022 12:54
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har ikke finlest geometrien, men jeg har i lengre tid vært plaget av en stemme i bakhodet som snakker om at en Cannondale SuperSix Evo SE vil kunne være en sykkel som fungerer til det meste jeg bedriver av sykling med bukkestyre. Geometrisk er det veldig enkelt: Den er ny generasjon SuperX og har samme geometri som SuperX, ikke som SuperSix. Visuell profil og aerodynamisk utforming av rørene er derimot arvet etter SuperSix. Så om du har vært avstandsforelsket i deilige SuperX, som har vunnet edelt metall både i krossløypa og på grusen, kan du finne kjærligheten med SuperSix SE. Nærmere bestemt: SuperSix CX er ny SuperX. SuperSix SE er ny SuperX SE, som ble tilbudt før Topstone Carbon dukket opp. Jeg antar at Cannondale kaller sykkelen SuperSix siden det er et sterkt modellnavn og den visuelle profilen ligner. Og Cannondale vet at folk gjerne vil ha en landeveissykkel som egner seg for/er tilpasset grus, så de later som om det er det den er. Tror jeg, da. Men det er utvilsomt en topp sykkel.
|
|
|
30/11/2022 14:22
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Super Six SE er er flott sykkel sånn rent visuelt, men har den BB30 så utgår den for min del.
Var veldig glad i min CAAD12 disc som jo er sagt å tilsvare Supersix i geo.
AG
|
|
|
[Re: RoyE]
01/12/2022 11:17
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
fra en 2017 Cannondale Supersix med felgbrems og hoppet over til en 2022 Canyon Ultimate med skiver nå i våres,
Hvordan opplever du forskjellen i sittestilling på disse? Er Ultimate merkbart mer aggressiv?
|
|
|
01/12/2022 12:39
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan føye til: Redaktør Øyvind har en 3T Exploro RaceMax (tror jeg) med 2x12 SRAM Force AXS og to hjulsett til grus og asfalt, og er happy med det.
Gaute
|
|
|
01/12/2022 14:17
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Øyvind sitt glis er notert og relativt nøye studert allerede ;o)
Holdt på å kjøpe en Exploro for en stund siden i den vanlige utgaven, men den var litt vel brukt etter mitt syn.
AG
|
|
|
04/12/2022 11:17
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
|
|
|
05/12/2022 07:26
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er vel bare å klatre opp på gjerdet å finne frem popcornet for det virker som om det er mange som lanserer landeveisrammer med mye klaring om dagen ;o)
Er ikke meg i mot! Både Lambo Exploroen og Grifn ser lovende ut, men fra Ridley så liker jeg Kanzo Fast bedre, men klarer ikke helt å sette fingeren på hvorfor..
Aspero er bare flott..
AG
|
|
|
05/12/2022 10:37
|
ziggy68
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
-BSK
|
|
|
[Re: Sepeda]
05/12/2022 10:57
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke finlest geometrien, men jeg har i lengre tid vært plaget av en stemme i bakhodet som snakker om at en Cannondale SuperSix Evo SE vil kunne være en sykkel som fungerer til det meste jeg bedriver av sykling med bukkestyre. Geometrisk er det veldig enkelt: Den er ny generasjon SuperX og har samme geometri som SuperX, ikke som SuperSix. Visuell profil og aerodynamisk utforming av rørene er derimot arvet etter SuperSix. Så om du har vært avstandsforelsket i deilige SuperX, som har vunnet edelt metall både i krossløypa og på grusen, kan du finne kjærligheten med SuperSix SE. Nærmere bestemt: SuperSix CX er ny SuperX. SuperSix SE er ny SuperX SE, som ble tilbudt før Topstone Carbon dukket opp. Jeg antar at Cannondale kaller sykkelen SuperSix siden det er et sterkt modellnavn og den visuelle profilen ligner. Og Cannondale vet at folk gjerne vil ha en landeveissykkel som egner seg for/er tilpasset grus, så de later som om det er det den er. Tror jeg, da. Men det er utvilsomt en topp sykkel. Du/dere har ikke sett noe om dekk klarering på den "vanlige" nye Super six'n (hi-mod) ? den klarer garantert 30 mm, som jeg har liggende. Men kunne tenkt å sjekket i forhold til 32 og/eller 34 mm neste år også. Har veldig god klarering med 28 mm i allefall. Har prøvd å google meg frem men fant da kun i forhold til den forrige modellen.
Redigert av Oddefa; 05/12/2022 10:58.
|
|
|
[Re: Oddefa]
05/12/2022 11:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du/dere har ikke sett noe om dekk klarering på den "vanlige" nye Super six'n (hi-mod) ? den klarer garantert 30 mm, som jeg har liggende. Men kunne tenkt å sjekket i forhold til 32 og/eller 34 mm neste år også. Er så vidt jeg kan se oppgitt til 30 mm reell bredde med 6 mm sikkerhetsmonn rundt dekket. Gran Fondo testet den med WTB Expanse 32 mm. Hva et dekk faktisk måler, vil åpenbart avhenge av både indre felgbredde og hvilken standard dekket er laget etter. Det er med andre ord selvsagt ikke hva som står på dekksiden, men reell bredde som er avgjørende. I rettferdighetens navn må det sies at brede dekk på aggressive landeveissykler øker faren for tåoverlapp, om man plages av slikt. Samtidig vil høyden på dekket strengt tatt forlenge trail/slep og i prinsippet gi noe mer stabile kjøreegenskaper 
|
|
|
05/12/2022 12:24
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for info og link, mener selvsagt reel dekkbredde. Og jeg har "stor" ramme og små bein så tåoverlapp er ikke problemstilling. Det hjulsettet jeg har tenkt å teste 30 mm, hadde 25 mm Pro one målt til 27 så tipper nok at de Pro one jeg har i 30 mm vil måles til 32 mm så ser jo fort da. Mener at L. Morton syklet ett gravel/rando/tur ritt med SuperSix og ganske så "brede" dekk ?
|
|
|
|
|