Jeg vurderer å kjøpe SUP som familiejulegave og har selvsagt endt opp siklende foran et Red brett. Muligens Voyager 12,6. Nå lurer jeg på om noen av dere bruker SUPen til overnattingsturer etc. Hvordan funker eventuelt det?
Og hvordan er det sånn all over, er SUP noe som brukes eller noe som støver ned i boden? Eller blir det bare en badeleke?
Jeg tror at jeg kan bli veldig glad i SUP, men er glad i å handle stæsj og må tenke meg litt om før jeg går all inn.
Re: Turing med SUP? og bodfyll eller bruksgjenstand?
[Re: erikskon]
#272447619/11/202218:42
Några gjettninger efter att ha padlat sup några år.
Overnattningsturer tror jag ikke er vanlig (i Norge i alla fall). Går väl men er nog ikke väldigt praktiskt.
Tror SUP används en hel del men er nog oftast som en badelek iblandat väldigt korta turer.
Mitt bruk er turer och jag tycker det er väldigt praktiskt och göy att kunna ta fram supen för en tur når jag har varit på ferie i Norge eller tur i blandat bading på andra steder. Väldigt fint med en tur på ett spelblankt loenvann eller eikesdalsvann.
Tror sup som tur/trening är vanligare i andra länder än i Norge. Här har jag ikke sett många som er på tur.
#272447819/11/202219:34
Enig i de observasjonene. Det er vel litt det som gjør meg litt skeptisk til å blåse over 10k på SUP. Ja jeg vet at det ikke trenger å koste så mye! Likevel så tror jeg dette er noe vi faktisk kan bruke ganske mye.
#272447919/11/202219:51
Vi har två billiga sup och jag tycker de fungerar bra för mitt och vårat bruk trots att jag har varit på en hel del turer på 1-2 timmar. Kan dock tänka mig att köpa en som er mer turorienterad hvis vi ska ha fler.
#272448119/11/202220:28
Jo, men en kajakk vil vi ikke kunne ta med oss på samme måten og en kajakk har ikke samme verdien for hele familien. Kano, kajakk, packraft, SUP og wingfoil... Det er mange kandidater med egne fordeler og ulemper
#272448319/11/202221:05
Jeg sto med samme valg og endte med RED brett. Jeg har ikke brukt det mye, men det har mest med at det kom tvillinger + en 4 åring så tiden er veldig begrenset.
De gangene jeg har brukt det har det vært helt topp. Brukt til en kombinasjon av trening/tur og lek. Selv om det ikke er brukt mye ville jeg kjøpt Red igjen da alt fra brett til sekk/bag er av topp kvalitet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#272448419/11/202222:03
Aiaiai... Hun første holdt farskapssaken skjult lenge da... Og så kom med det akkurat når det ble tvillinger... Som tobarnsfar har alle med 3+ barn min dypeste respekt!
#272449520/11/202213:26
Vurdert packraft? Masse tilbud om dagen, og den er iallfall egnet til overnatting og rimelig enkel å mestre for for de fleste. Men kanskje ikke så aktuell for trening.
"I never understood wind" - Donald Trump
#272449920/11/202214:59
Ja, har tenkt mye på packraft. En packraft har ikke den samme verdien for hele familien. Men selvsagt kan du gjøre noen ting med packraft som en SUP ikke er egnet til. Men jeg tror nok mange packrafter brukes til enkle turer der SUP er minst like bra og bedre.
#272451821/11/202209:16
Hadde en rimelig, tung og solid SUP et par år. Ble mye brukt i starten. Sønnen min som da var 6 synes det var gøy å sitte på en stund, men etter hvert ble det kjedelig.
Den kunne helt klart ha blitt brukt mer til type korte ekspedisjoner, padle ut til en liten øy e.l. Null problem å få plass til ganske mye utstyr+et til to små barn.
Tenker det er mest fornuftig å sammenlikne packraft / vs sup da andre farkoster som kajakk og kano har litt andre bruksområder og fordeler / ulemper.
Fordelen med packraft er jo at den er mye lettere. Den tar også mye mindre tid å blåse opp. Man går fort lei av å fylle luft på sup og det ble en bøyg mot å ta den i bruk. Packraft kan brukes på ekspedisjoner og turer, SUP egner seg nok best på kortere familieturer.
SUP har mer potensiale til lek og moro, flytende "brygge" på varme dager, kan gjøre yoga på brettet etc.
For min del ble SUPen etterhvert for lite brukt og har tilgang til kano og kajakk gjennom klubben vi er medlemmer av, så jeg solgte den.
#272452021/11/202209:22
En kar på stranda dro fram en slik i sommer: https://www.marineshop.no/gummib%C3%A5tpumpe/135140/pumpe-sup-12v-16-psi-70-l-m?gclid=Cj0KCQiA4OybBhCzARIsAIcfn9nXOOy4sxch31vB6ftk5btGU6kg6jNO7Vom2X9DyWP-nQQCcRmYSOUaAnVIEALw_wcB
Da kunne han fikse redningsvester, kjeks, badesko og kids mens brettet blåste seg opp. Så brukte han håndpumpa en håndfull drag til slutt for å få nok PSI.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
#272452321/11/202209:27
Jeg valgte 12,6 modellen med tanke på at den er litt mer stabil en 13,2 som er smalere. Dersom den kun var til meg, hadde jeg basert på hva internet sier, valgt 13,2 modellen. ~10k er dyrt sammenlignet med hva man kan får SUP pakker for, men en god pris på RED. Utenom selve brettet så tror jeg god åre, pumpe og sekk kommer til å bety en del for hvor mye den faktisk blir brukt. Jeg vurderte å høre hvor mye ekstra det vil bli for ren karbonåre, men med tanke på at vi er mange som skal bruke og leke med dette tenker jeg glassfiber i bladet er greit.
#272454121/11/202211:25
Den sekken/bagen der helt konge. Veldig enkelt å ta med seg på ryggen hvis man har et stykke å gå. Virker som RED pumpa også er ganske raskt i forhold til mye annet. Har ikke tatt noe plagsomt med tid å pumpe opp mitt,
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#272454421/11/202212:03
Jeg har RED. Syns den er knall. Stabil og fin. Brukte den mye i fjor, men i år har jeg ikke brukt den en eneste gang. Vi har dratt på dagsturer og hatt med oss litt. Det fungerer fint. Men pakk vanntett.
#272455221/11/202213:00
Grattis med et av markedets beste brett (og sikkert markedets beste pumpe også, som olechr nevner). Ble litt misunnelig nå, våre to 10'6" Red brett begynner å dra på årene (men fungerer fremdeles like bra som ny). Kjøpte dem i 2015. Vi har i tillegg et tredje, rimeligere brett.
Vi bruker dem mye! Kona, yngstedattera og meg. Tar dem med på alle norgesferier på sørlandet (de har det jo blitt en del av de seneste årene), ned Nidelva et par ganger i året, i fjorden rett nedenfor huset på Ranheim. På innsjøer i nærheten (Stavsjøen, Foldsjøen, Leirsjøen), i bølgene i Storvika, på Hitra, Stokkøya, Røros, osv. Nå i år har jeg i tillegg kjøpt meg vinge, så det har blitt noen forsøk der. Med det svære brettet blir det jo nesten som windsurfing på 80-tallet, men morsomt å kunne utvide bruken av SUP-en.
Når det gjelder overnattingsturer har vi ikke prøvd det, men det hender seg vi tar med primus og lager oss middag på tur. En vanntett pakksekk eller to og du får med deg veldig mye.
Du er forresten inne på noe når det gjelder åre. Vi har to karbonårer og de er utrolig gode sammenlignet med det som pleier å følge med. Det skal sies at årene som fulgte med Red-brettene våre er veldig bra, selv om de ikke er karbon. Byttet kun til et par i karbon pga. vekt og fordi den åren som fulgte med billigbrettet vårt var en vits.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han