|
|
|
Treningshjelp for sykkel/løp kombi
|
Treningshjelp for sykkel/løp kombi
19/11/2022 17:09
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg er på jakt etter treningsmiljø og/eller -hjelp for hvordan best mulig kombinere de to. Mulig svaret er så enkelt som triatlonmiljøet, men de få jeg har snakket med virker å være opphengt i hvordan svømmedelen spiller inn og bidrar med volum. Det er ikke min interesse.
Jeg sykler snaue 600 timer i året, lukter på en sub 3-timers maraton uten veldig mye løpetrening i år, men er villig til å ofre litt sykkel for å løpe bedre.
Spørsmål et hvordan få det beste ut av begge, og jeg er klar over at jeg nok ofrer noe sykkelprestanda, i hvert fall for en periode.
Målene vil typisk være 10 km på lav 37, halvmaraton < 1:24 og maraton under 3 timer. Legg til Birken under 3 timer, som jeg har luktet på en periode med noen stang ut, så er vel bilde ganske beskrivende håper jeg.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Treningshjelp for sykkel/løp kombi
[Re: eOpseth]
21/11/2022 19:51
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Duathlon miljøet da. Men, det er vel ett heller lite miljø.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
27/01/2023 15:55
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ville tatt mengdetreningen på sykkel og intensitets treningen på løpingen, fx 10x1000m i terskelfart
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
27/01/2023 21:41
|
sls
Veteran
|
Veteran
Tviler på du ofrer noe sykkelform. Du trener maskina bedre ved løping, og maraton under 3 timer er fort veien til å gå særdeles enkelt under 3 timer på Birken også. Eneste som vil kreves er å sykle 'nok'. Men 'nok' er flere hundre timer under det du åpenbart gjør i dag. Kjenner flere (riktignok ganske spreke løpere) løpere som syklet langt under 3 timer når løypa var lengre enn i dag med kun 10-12 sykkelturer i beina.
|
|
|
28/01/2023 07:30
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Opp til et visst punkt og en viss form tror jeg med nok trening av begge, at det stort sett har fordeler som sls sier. Er man i god nok form generelt vil man uansett sykle fort. Tipper uansett at triatlon-miljøet er veien å gå for å finne en god kombo. Alt. er de som driver med vintertriatlon. Det finnes en del folk som liker kombinasjonen uten å ville bruke tid på svømming. Ø.Bjerkseth, som var en av de bedre på terrengsykkel her i landet og tidvis ganske aktiv på forumet har vel prøvd seg på noe terreng-triatlon. Kunnskapen er nok der ute.
|
|
|
28/01/2023 10:09
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har oppsøkt litt triatlonfolk, men de fleste der virker å legge mye volum i svømming fordi det er skånsomt. Mulig det er slik en bør legge sykkelvolum vs løp også. Litt som jeg skrev i første post, men har fått den bekreftet av flere.
Jeg har et slags opplegg nå som virker å fungere i den forstand at hardøktene uansett treningsform virker å fungere, og jeg løper stadig litt fortere men det er vanskelig å si om det kommer fra struktur på løpetreningen via økt fokus, eller om løpeformen holder på å ta igjen sykkelformen. Så langt virker også sykkelformen å bli bittelitt bedre, i hvert fall ikke motsatt.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
|
|
|
|