Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problem med hydraulisk skivebrems som henger

Problem med hydraulisk skivebrems som henger #2724405 17/11/2022 11:24
?
Øyvind.h Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Et verksted jeg bruker har fått tre forsøk på å ta service på bakbrems. Den fungerte fint når sykkelen ble levert inn, men de skulle ta vanlig service og bytte klosser.
Etter første forsøk på service hang bakbremsen på. Veldig lett berøring på start av sykkelturen, men henger hardere og hardere jo varmere den blir uten at bremsen er i bruk, fordi den subber litt.
Bremsehendelen har ingen fleks så den er hard fra og med ytterste punkt. Mistenkte at verkstedet kunne ha fylt for mye olje?
Neste forsøk på utbedring valgte de å slipe skive. Tror ikke de justerte noe som helst.
Syklet en tur og bremsen henger fortsatt på. Såpass at det ryker av bremsen når jeg stopper.
Leverte inn på nytt og verkstedet byttet skive og hevdet at de hadde justert alt korrekt.
Syklet en ny tur. Bremsen hang på fra start og det ble tyngre og tyngre å tråkke. Det røk av bremsen når jeg stoppet etter noen kilometer.

På ny tur i dag virker det ikke som om bremsen henger på lenger, men bremseeffekten er svak. Litt mer fleks i bremsehendelen nå, men bremsen er svak og piper.
Bremser jeg hardt sliter sykkelen med å stoppe meg i nedoverbakke med kun bakbrems. Å låse hjulet kan jeg glemme før bremsene blir skikkelig varme.

Spørsmålet er;
- Når bremsen blir så varm at det ryker av den, kan en da regne med at skive og klosser er ødelagt av varmgang, eller kan det ryke av bremsen uten at den har blitt «for varm»?
- Går det an å fylle på for mye olje slik at klossen er litt inntrykket mot skive når bremsehendelen er helt ute? Verkstedet hevder det ikke er mulig å fylle for mye olje i.

Verkstedet er tydelige på at jeg er skyld i problemet, påpeker umiddelbart at det ikke er noen reklamasjon på reparasjon når jeg klager og viser til ting jeg kan ha gjort galt (som å slite klosser ned til metallet, som i følge verkstedet skal gjøre kalibrering vanskelig. Gamle klosser var for øvrig bare halvslitt ved bytte).

Re: Problem med hydraulisk skivebrems som henger [Re: Øyvind.h] #2724422 17/11/2022 18:55
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hvis bremsen er luftet med gamle klosser i, så vil det fort bli for mye olje/bremsevæske når nye, tykke klosser settes inn. Og det blir verre jo varmere bremsen er. Normalt så presser man klossene/stemplene helt fra hverandre før man lufter bremsen, for å hindre nettopp dette.

At det ryker av bremsen er ikke bra, det tyder på at noe har blitt så varmt at det har tatt skade, og olje/bremsevæske har piplet ut. Evt at det er sølt olje/fett utenpå noe sted som begynner å ryke.

At du nå har mistet bremseefekten selv om trykket er ok, tyder på at du har fått olje/bremsevæske i klossene, som igjen passer bra med røyken du opplevde.

At det vrient å justere bremsen fordi klossene er for mye slitt er bare bullshit.

Det er veldig lite du som bruker kan gjøre feil med en brems, ut over å slite bort klossene totalt slik at du gnager på selve stemplene. Har du ikke gjort det, og heller ikke prøvd å smøre klosser eller skive med noe, skal dette bare funke.

Hvilket verksted er dette snakk om? Virker jo ikke som et sted man ønsker å bruke.

Re: Problem med hydraulisk skivebrems som henger [Re: Øyvind.h] #2724438 18/11/2022 08:57
H
Håk Offline
Entusiast
Entusiast
H
Var forsøk på løsning fra verkstedet å slipe bremseskiven? Dette høres definitivt ut som verkstedet har gjort en dårlig jobb og fått bremseveske eller annet på skivene/klossene, pluss at de ikke ser ut til å vite hvordan lufte bremser med nye klosser i...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå