|
Verdi stjålet custom bygd sykkel
|
Verdi stjålet custom bygd sykkel
17/11/2022 09:34
|
neistein
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg ble nylig frastjålet en custombygget Niner hardtail. Oppga til forsikring pris på gjenkjøp av tilsvarende sykkel i dag (ref niners nettside og JBS sport) Men forsikringseskapet ønsker kvittering på sykkelen. Sykkelen er kjøpt som rammesett og løse deler fra en rekke nettbutikker i hovedsak fra USA, Tyskland og Norge ila 2017. Det er et ganske komplisert puslespill og huske hvor alt er kjøpt og framskaffe dokumentasjon. Noen som har erfaring med tilsvarende og vet hvordan forsikringselskap forholder seg til sykler man bygger selv?
Jeg er redd for at de sier at siden den er selvbygget defineres den ikke som en sykkel, men som en rekke deler. Usikker på hvordan dekningsgraden er på løse deler.
Prisen har jo også blitt hinsides. Det jeg skrudde sammen fofem år siden kostet meg rundt 20-25 000,- ved å lete opp gode tilbud. Nå koster en tilsvarende sykkel 68 000,- hos JBS.
Har aldrig blitt frastjålet sykkel tidligere, men for andre skadesaker som uflaks og reise har jeg aldri blitt avkrevd kvittering. Mulig det er nye regler for sykler, men det står ikke noe om dette i betingelsene til forsikringen.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
Re: Verdi stjålet custom bygd sykkel
[Re: neistein]
17/11/2022 09:57
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Så ergerlig.
Jeg hadde samme problemstilling da min sykkel ble stjålet for noen år tilbake. Forsikringsselskapet mitt ba da om en verdivurdering fra norsk sykkelforhandler/verksted av custom-bygg.
Jeg vil tro at du likeledes bør ha en dialog med ditt selskap om hva de godtar som verdivurdering utover kvitteringer.
Jeg var så heldig å gjenfinne og hente sykkelen da den ble lagt ut til salg på Finn, slik dessverre mye tyvegods blir, i likhet med Facebook Marketplace. Fikk dermed ingen avgjørelse fra forsikringsselskapet.
|
|
|
17/11/2022 10:01
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Ergelig, håper det løser seg.
Jeg har også inntrykk av at det er en verdivurdering av en fagperson (autorisert om mulig) når det gjelder custom ting, enten det er biler, møbler eller sykler eller annet. Prat med forsikringsselskapet om det.
|
|
|
17/11/2022 10:10
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Sjekk hva som står i forsikringsvilkårene dine vedrørende verdifastsettelse ved tap.
Som du korrekt påpeker er det mange tilfeller, særlig når man ikke snakker om sykler, hvor historiske kvitteringer har liten verdi i en slik verdifastsettelse. Dette nevner vilkårene i polisen din garantert. Deretter kan du spørre om hva som skal til for å oppfylle kravene til fornuftig verdsettelse av din tapte sykkel.
Ut på tur!
|
|
|
17/11/2022 11:45
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ble frastjålet en god del sykler for noen år siden og der var det en blanding av "fabrikksykler" og selvbyggede sykler.
Der var det nok at jeg sannsynligjorde verdien og at den var over deres maks beløp for at de skulle utbetale. Problemet var bare at de hadde et tak per skadetilfelle som var mindre enn 1/3 av de som gikk frem fra deres markedsføring. Etter endel frem og tilbake så utbetalte de over 3 ganger maksbeløpet per skadetifelle allikevel.
Har inntrykk av at praksis når det gjelder sykkel er veldig individualisert og varierer fra selskap til selskap/saksbehandler til saksbehandler og kunde til kunde. Vilkårene fra et selskap til et annet er også veldig forskjellig og tolkes i tillegg forskjellig.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
17/11/2022 12:40
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ble frastjålet en custom DH-sykkel for 5-6 uker siden. Kunne ikke kjøpes som komplett sykkel når den var ny, kun løs ramme for å bygge opp selv. Jeg sendte da inn et regneark med en liste over alle delene, og pris på hver del fra 2012. Ja, det tok en del tid å finne alt dette. Priser var en miks av USD og GBP, som jeg da omregnet til NOK ved hjelp av kronekursen fra 2012. Alt dette beskrevet i regnearket.
Noen dager senere fikk jeg utbetalt verdi av totalen minus aldersfratrekk (som i mitt tilfelle var så mange år at jeg havnet på minimumsbeløpet).
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
21/11/2022 09:33
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg gjorde det samme som Parob, bare uten å forholde meg til historiske priser når jeg ble påkjørt for lenge siden.
Jeg satt opp alt i et regneark med link til (helst) norsk nettbutikk med priser. Så fikk jeg vurdert at nesten alt var skadet elle utrygt å bruke videre. Det fikk jeg hjelp av Sørensen Sykler til å stemple. Etter en telefon fra sjokkert dame hos forsikringen fikk jeg oppklart at jeg hadde plukket hver del med omhu, og at alt var trimmet til NM når jeg ble påkjørt. Så var den saken ute av verden og (fryktelig mye) penger på konto. Nå var det ikke maksbeløp side det var skade og ikke tyveri for meg.
Lag et oppsett som vise nypris på greiene fra tilgjengelige kilder så ordner det seg nok.
LarsB
|
|
|
|
|
|