Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sære Aliexpressopplevelser.

Re: Sære Aliexpressopplevelser. [Re: sun flyer] #2730240 17/03/2023 10:20
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg har nå mottatt min pakke, og den er ikke merket med VOEC-nummer noe sted som jeg kan se.

Spørsmålet blir jo da hva jeg gjør videre. Det enkleste er jo bare å punge ut og glemme hele greia, men det er jo litt rart at det tilsynelatende ikke finnes noen mulighet for å ettersende dokumentasjon på innbetalt mva til Posten. Alt henger altså på at avsender må ha inkludert VOEC-nummeret synlig på pakken, og hvis ikke blir det dobbel mva pluss gebyr.

Kan det virkelig finnes lovhjemmel for dette?

Finner heller ikke noen epost-adresse til Posten, det er kun chatbot og telefon som er nevnt på kontaktsiden deres.

Re: Sære Aliexpressopplevelser. [Re: mroek] #2730258 17/03/2023 12:25
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: mroek
Jeg har nå mottatt min pakke, og den er ikke merket med VOEC-nummer noe sted som jeg kan se.

Spørsmålet blir jo da hva jeg gjør videre. Det enkleste er jo bare å punge ut og glemme hele greia, men det er jo litt rart at det tilsynelatende ikke finnes noen mulighet for å ettersende dokumentasjon på innbetalt mva til Posten. Alt henger altså på at avsender må ha inkludert VOEC-nummeret synlig på pakken, og hvis ikke blir det dobbel mva pluss gebyr.

Finner heller ikke noen epost-adresse til Posten, det er kun chatbot og telefon som er nevnt på kontaktsiden deres.

Opplevde det samme som deg, måtte betale MVA + gebyr pga manglende VOEC på pakken.
La derfor inn VOEC i adressen min hos Ali, og fikk en pakke denne uken uten krav om MVA.
Pakken hadde forøvrig returadresse til "Fattighuset", som andre har erfart...

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Sære Aliexpressopplevelser. [Re: jag] #2730291 17/03/2023 17:19
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: jag

Opplevde det samme som deg, måtte betale MVA + gebyr pga manglende VOEC på pakken.
La derfor inn VOEC i adressen min hos Ali, og fikk en pakke denne uken uten krav om MVA.
Pakken hadde forøvrig returadresse til "Fattighuset", som andre har erfart...

I mitt tilfelle (denne gangen) sto det ikke fattighuset på pakken. Jeg har vært i kontakt med kundeservice hos Posten (via chat) og fikk opprettet et saksnummer og fikk tilsendt en epost som jeg har besvart og inkludert fakturaen hvor både beløpene og VOEC fremkommer.

Saken skulle da sendes videre til noen på postens tollavdeling, så får vi se hva som skjer videre. Jeg har ikke klart å finne noen lovhjemmel som sier at transportør har lov å nekte å motta dokumentasjon på feilaktig innkrevd mva.

Hvis det finnes en lovhjemmel som sier at hvis VOEC ikke er merket på pakken så er man uten klagemulighet, så får jeg heller bare betale, men jeg vil gjerne ha klarhet i dette før jeg gjør det. Hvis det finnes en slik hjemmel, så vil jeg påstå at den er grovt urimelig.

Det med å skrive VOEC-nummeret i adressefeltet er et hack som også er merkelig. Hvis det skal være godt nok, så betyr det at man bare kan legge inn et tilfeldig VOEC-nummer der, og nyte godt av å motta pakker uten å betale mva, også når man bestiller fra butikker som ikke er VOEC-registrert.

Re: Sære Aliexpressopplevelser. [Re: sun flyer] #2730297 18/03/2023 06:26
baroudeur Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det jeg har lagt merke til er om at jeg legger inn for eksempel tre bestillinger hos ulike selgere på Ali (gjerne i vidt forskjellige produktkategorier) så kommer de ofte samlet i én pakke (via Fattighuset) og går alltid gjennom tollen. Det kan jo for eksempel tyde på at noen sentralt i Ali ompakker forsendelser, beholder MVA som trekkes automatisk ved utsjekk og oppgir pakkeverdi under tollgrensen slik at kjøper ikke betaler dobbel MVA.

Re: Sære Aliexpressopplevelser. [Re: sun flyer] #2730298 18/03/2023 10:43
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg fikk faktisk svar fra Posten nå i dag (på en lørdag!), og som forventet trekker de på skuldrene og henviser til denne linken:

https://www.skatteetaten.no/person/...ilbakebetaling-av-mva-kjop-fra-utlandet/

I den teksten legges alt ansvar på nettbutikken, og det kan virke som at bare det er et VOEC-nummer på pakken, så er man home free. Det finnes ingen henvisning til relevante lover eller forskrifter, og jeg må si jeg synes det er utrolig rart at absolutt alt henger på at et VOEC-nummer er lesbart på pakken. At det ikke finnes noen form for mulighet til å rette opp feilen i ettertid ved innsending av relevant dokumentasjon er jo helt horribelt.

Jeg har sendt melding til Ali-butikken og bedt om refusjon, men det kommer jeg garantert ingen vei med, så da er det ikke noe annet å gjøre enn å punge ut. Jeg dør ikke av å betale 250 kr ekstra, men det er likevel særdeles irriterende.

Re: Sære Aliexpressopplevelser. [Re: mroek] #2730331 19/03/2023 13:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg fikk faktisk svar fra Posten nå i dag (på en lørdag!), og som forventet trekker de på skuldrene og henviser til denne linken:

https://www.skatteetaten.no/person/...ilbakebetaling-av-mva-kjop-fra-utlandet/

I den teksten legges alt ansvar på nettbutikken, og det kan virke som at bare det er et VOEC-nummer på pakken, så er man home free. Det finnes ingen henvisning til relevante lover eller forskrifter, og jeg må si jeg synes det er utrolig rart at absolutt alt henger på at et VOEC-nummer er lesbart på pakken. At det ikke finnes noen form for mulighet til å rette opp feilen i ettertid ved innsending av relevant dokumentasjon er jo helt horribelt.

Jeg har sendt melding til Ali-butikken og bedt om refusjon, men det kommer jeg garantert ingen vei med, så da er det ikke noe annet å gjøre enn å punge ut. Jeg dør ikke av å betale 250 kr ekstra, men det er likevel særdeles irriterende.

Jeg skal sjekke ut hva Forbrukertilsynet sier om disse sakene.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Sære Aliexpressopplevelser. [Re: Anders A-R] #2730362 20/03/2023 08:38
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Anders A-R

Jeg skal sjekke ut hva Forbrukertilsynet sier om disse sakene.

Ja, det er jo absolutt interessant. Hold oss oppdatert om hva du finner ut.

Re: Sære Aliexpressopplevelser. [Re: sun flyer] #2730363 20/03/2023 09:02
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Angående det med å legge inn VOEC i sin egen adresse, så fikk jeg dette fra Posten:

Sitat: Posten
VOEC - ordningen krever at VOEC nummeret er påført på forsiden av sendingen i forbindelse med avsenders adressefelt eller under "senders/importers reference" når MVA er innkrevd ved salg.

Det å legge det inn i egen adresse skal altså ikke være godt nok. Det kan vel hende at det likevel fungerer, om maskinene hos Posten er satt opp til å gjenkjenne alle registrerte VOEC-numre uansett hvor på pakken de måtte finnes, men det er altså ingen garanti.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support