Sykkelsko vinter - pendling
|
Sykkelsko vinter - pendling
06/11/2022 12:25
|
simson
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Mine 45 Nrth Japanther må erstattes før vinteren. De har egentlig vært helt perfekte: Ikke for store og klumpete, men likevel varme nok til tosifret kuldegrader til jobbpendling i 40 min i Osloområdet (og en og annen totimers vintertur).
45Nrth sine erstattere ser ut til å være enten for kalde (Ragnarok) eller for klumpete/overkill (Wolvhammer)
Hva er beste alternativ? Shimano MW701? (Blir de for kalde?) Lake MXZ 304? (Er de for store og klumpete?) Andre?
Noen som har erfaringer med størrelsen på Shimano/Lake? Bruker 44 i Japanther.
|
|
|
Re: Sykkelsko vinter - pendling
[Re: simson]
06/11/2022 12:40
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
45Nrth sine erstattere ser ut til å være enten for kalde (Ragnarok) eller for klumpete/overkill (Wolvhammer) Har du vurdert nyeste Ragnarök Tall? Oppgis av 45NRTH som egnet ned til -4 grader, som er det samme som ble oppgitt for Japanther. Ligger forresten knapt brukt på Finn i 44 til rimelig pris. Regner med at du vil få gode tilbakemeldinger om de andre modellene du nevner. Nye Giro Blaze er også elegante, men omtales som hakket mindre varme enn Ragnarök Tall. Samme gjelder trolig for Fizik X2 Trail Arctica.
|
|
|
06/11/2022 13:41
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bruker vanlige sykkelsko med batterisokker om vinteren. Til mitt bruk (stiturer på 2 timer pluss) fungerer det utmerket. Har et par Shimano vintersko også, men de er mindre gode å sykle med. Du kan eventuelt kombinere Ragnarok med slike sokker. Står du på alpint så får du brukt varmesokkene der og - noe du fort blir veldig avhengig av 
|
|
|
[Re: runermm]
06/11/2022 15:35
|
simson
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
45Nrth sine erstattere ser ut til å være enten for kalde (Ragnarok) eller for klumpete/overkill (Wolvhammer) Har du vurdert nyeste Ragnarök Tall? Oppgis av 45NRTH som egnet ned til -4 grader, som er det samme som ble oppgitt for Japanther. Takk for tipset! Jeg har kanskje festet meg litt for mye med at den ikke passer til lavere enn -3, som de skriver i testen. Men samtidig: Hvis den er oppgitt som like varm som Japanther, så syklet jeg flere turer med den i -10, uten at det ble for ille. Jeg bruker vanlige sykkelsko med batterisokker om vinteren. Til mitt bruk (stiturer på 2 timer pluss) fungerer det utmerket. Har et par Shimano vintersko også, men de er mindre gode å sykle med. Du kan eventuelt kombinere Ragnarok med slike sokker. Står du på alpint så får du brukt varmesokkene der og - noe du fort blir veldig avhengig av  Takk for godt forslag - har du et merke å anbefale på sokkene? Har vurdert sånne sokker (primært til å følge ungene til isbanen), så ikke utenkelig at det blir kjøp av det i løpet av vinteren. Men må uansett også kjøpe meg nye vintersykkelsko - er for mye slush og vann som spruter opp gjennom (cleatshull mm i) de vanlige skoene mine hvis jeg skulle brukt de gjennom vinteren.
|
|
|
06/11/2022 19:07
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har vært gjennom et par Japanther selv, men både glidelås og snøring har vært svake punkter.
Etter mye fram og tilbake og lesing av Landevei/Terrengsykkel sine tester av vintersko har jeg kjøpt to modeller fra Lake. Fant begge på tilbud.
Lake MX-146 wide Fordi jeg ville ha et par overgangssko som også tåler litt minus og ikke er like tunge som skikkelige vintersko. De virker å være ganske like Japanther, men skal i følge testen tåle litt mer kulde enn Ragnarok.
Lake MXZ 304 wide For når det er kaldt! Definitivt tykkere enn 146. Men har ikke fått testet dem enda. Tanken er å ikke måtte styre med varmesåler ved timespendling. Ja, og så liker jeg uansett å være varm.
Tror man kunne kommet langt med 146 sammen med overtrekk og varmesåler. Jeg syklet jo tidligere med Japanther på denne komboen. Jeg har uansett innført overtrekk over vintersko når det er saltlake på veiene, for å spare mer på skoene.
Størrelsesmessig måtte jeg faktisk ha ulik størrelse på skoene. Sommersko bruker jeg normalt 45. Japanther hadde jeg 47. MXZ 304 wide er romslige i str 46, god plass til varmesåler og tykke sokker der. På MX-146 wide måtte jeg ha str 47! Str 46 ble trangt.
Dessverre ikke så mye erfaring enda. Men skoene gir et godt inntrykk. Ville gjerne prøvd Specialized Defroster som alternativ til MX-146, men vanskelig å få tak i da.
|
|
|
[Re: eirikbk]
06/11/2022 20:14
|
simson
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har vært gjennom et par Japanther selv, men både glidelås og snøring har vært svake punkter.
Etter mye fram og tilbake og lesing av Landevei/Terrengsykkel sine tester av vintersko har jeg kjøpt to modeller fra Lake. Fant begge på tilbud.
Lake MX-146 wide Fordi jeg ville ha et par overgangssko som også tåler litt minus og ikke er like tunge som skikkelige vintersko. De virker å være ganske like Japanther, men skal i følge testen tåle litt mer kulde enn Ragnarok.
Nyttig å høre erfaringene! Ser disse er på halv pris på bikeshop nå, så heller i retning av å kjøpe de. Hvis de utover vinteren viser seg å være for kalde, kan jeg heller innføre batteristrømper.
|
|
|
07/11/2022 12:58
|
MaximoBongo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg byttet nettopp ut et par uslitte Northwave pendlersko med et par Vaude Minaki II STX fra bike24.com, og er foreløpig svært fornøyd med disse. Har også andre vintersko fra Northwave, Lake, 45 NRTH, DMT og Gaerne.
Grunnen til at jeg valgte Vaude'ene som vinterpendlersko er at de virker slitesterke, varme og er lette å ta av og på. Prisen var også ok. Jeg har relativt kort pendlervei, så for meg er det viktig at skoene er lette å ta av og på, og ikke minst at de tåler dette over tid.
Mange vintersykkelsko har en neoprenmansjett som er sydd fast i resten av skoen. Dette tetter godt, og gir fin bevegelsesfrihet, men både selve mansjetten og sammenføyningen med resten av skoen er svake punkter som ofte svikter om de blir dratt av og på ofte (spesielt når dette skal skje fort og man ikke er våken nok til å gjøre dette forsiktig). Vaude skoene har en mansjett som åpnes helt opp med borrelås og en god boastramming av tradisjonell sort under denne som da er godt beskyttet mot fukt og dritt. De har også primaloftisolasjon og gode reflekser. Shimano har vintersko med svært liknende design som nok er gode alternativer.
Jeg synes også at det er greit at pendlerskoene er gode å gå med da jeg gjerne stopper for å gjøre ærend på vei hjem fra jobb, og da er det greit med sko med gode gummisåler fremfor plastsåler med noen gummiknotter. Jeg har relativt kort pendlevei, så jeg sparer de største og dyreste vinterskoene til lange vinterturer og bruker andre vintersko som er lettere og stivere til klubbsykling på kjølige dager.
Når det kommer til varme er vel egentlig min erfaring at det aller viktigste er at de er store nok til at man har god plass til gode ullsokker og en varm ullfiltsåle. Jeg går gjerne opp 1-2 størrelser på vintersko. De blir litt løsere i tråkket, men om vinteren er varme viktigere enn optimal tråkkeffektivitet. Skal jeg på langtur i mange blå bruker jeg varmesåler fra Alpenheat. Skal man bruke slike må man også tenke på at skoen bør ha et skaft som batteriet kan klipses fast i (dette fungerer dårlig på neoprenmansjetter). Når det er så kaldt at jeg må bruke varmesåler bruker jeg gjerne et par romslige skotrekk med borrelåsåpning utenpå. De gir litt ekstra isolasjon og sikrer også at batteriene som da blir liggende under skotrekket ikke kan løsne.
Når du skal finne rett størrelse er det beste selvfølgelig å kunne prøve ulike størrelser på, og så velge den største størrelsen du kan stramme til slik at de sitter på foten.
|
|
|
07/11/2022 13:57
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Shimano MW701? (Blir de for kalde?)
Jeg har MW701, og hadde i mange år før det igjen de eldre MW81, og MW80 før der igjen. Kjørte alltid det klassiske "en størrelse opp" på MW80 og 81. Så bestilte jeg det samme når jeg skulle ha MW701, men der hadde de endret størrelsene gitt. En størrelse opp ble plutselig kjempestort. Jeg kompenserer med ekstra ullsåle og noen ganske tykke Ulvang-sokkene, da fungerer det helt fint. Bruker lett disse i -10 i en times tid uten å bli for kald (omtrent så lenge som lyktebatteriene uansett varer). Har aldri prøvd 45Nrth, så kan ikke sammenligne.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
07/11/2022 18:46
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
En annen grunn til at jeg valgte Lake 146 over Ragnarok var fordi det ser ut som at 146 lukker bedre over snøringen + at det stod noe i testen om et mulig punkt for vanninntrengning i overgang ved vristen på Ragnarok hvis man ikke får lukket ordentlig. Lake skoene har imidlertid en litt krøkkete spenne, men det er sikkert litt tilvenning. Og ellers handlet det også om tilgang på merker og modeller og at jeg følte for å prøve noe annet. Fjellsport kjører også 50% om dagen og superrask levering med Porterbuddy.
Morgendagen melder om 0-4 grader og regn, så da skal nok skoene få prøvd både varme og vanntetthet.
|
|
|
11/11/2022 09:15
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har prøvd Ragnarok et par ganger nå uten hell. De er vanntette i bunn, men tar inn vann der hvor neopren er sydd så alt som renner ned fra bukse og spruter opp fra hjul samles i sko og holder seg der. Har kunnet helle ut vann, selv ved helt korte turer. Har da hatt bukse over neopren på sko.
Kjører nå Shimano MW7(700) modellen før den som selges nå, de er alt for lave slik at jeg sliter med at bukse kan dra seg over neopren. Disse skoene er langt fra vanntette, har prøvd alt av impregnering, men det trenger igjennom.
Bestilte meg nå Lake MX-146 wide, gikk opp en str. i forhold til hva jeg vanligvis bruker, men de ble for små, var trange med vanlige tynne sokker. Disse skoene virket litt knotete å ta av og på, men har bestilt meg en str. større. Er spent på hvor vanntette disse er!
|
|
|
[Re: eSkåra]
11/11/2022 09:39
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har prøvd Ragnarok et par ganger nå uten hell. De er vanntette i bunn, men tar inn vann der hvor neopren er sydd så alt som renner ned fra bukse og spruter opp fra hjul samles i sko og holder seg der. Har kunnet helle ut vann, selv ved helt korte turer. De er ikke vanntette i pløsa heller. Men kombinasjonen Ragnarok og skotrekk fungerer i stort sett alt slags drittvær.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
[Re: baronKanon]
11/11/2022 10:14
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
Er klar over det, var så galt en stund at jeg vurderte gamasjer. Men til og fra jobb vil jeg styre med minst mulig, har kun 10km/15-20min hver vei, vil helst ikke bruke like lang tid på på-og avkledning som jeg bruker på selve syklingen. Bruker "overraskende"vanntett langbukse som jeg trekker over sko, håper at det skal holde, MX 146 virker i vertfall høye nok til det
|
|
|
11/11/2022 10:19
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
![[Linket bilde fra staticcdn.watski.com]](https://staticcdn.watski.com/img/big/9b266d50-50f1-11ec-b576-994b6049359f.jpg) Problem løst, påkledt på 20sec!
|
|
|
[Re: Ndreas]
11/11/2022 11:10
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
![[Linket bilde fra staticcdn.watski.com]](https://staticcdn.watski.com/img/big/9b266d50-50f1-11ec-b576-994b6049359f.jpg) Problem løst, påkledt på 20sec! Er den med eller uten padding? 
|
|
|
11/11/2022 19:02
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
For min del ble det sykdom i stedet for sykling denne uka, så Lake skoene fikk ikke supertesten. Men de anbefaler uansett å bruke overtrekk siden enhver sko til slutt vil bli mettet av vann. Tror man med fordel kan impregnere dem før bruk. Jeg har uansett overtrekk som jeg bruker, av typen med lang borrelås bak. Disse er romslige for vintersko: https://bikeshop.no/gore-wear/10024208004547/gore-c3-gore-tex-skotrekk-gul-str-45-47Men de er store i størrelsen! Trekkene i str 42-44 passer mine Lake MX-146 i str 47... har skotrekkene i størrelse 45-47 også og de er rene telt. Funker på MXZ 304 da.
|
|
|
14/11/2022 06:49
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Angående overlapp mellom skoene og bukse, har i flere år sverget til en gammel Kalas vinterbukse jeg fant igjen. Den er riktignok par størrelser større en hva normalt ville kjøpt men uten at går utover noe komfort. Pluss med buksa er at den er lang nok i beina og vid nok til at fått trekt over Lake 303 vintersko. (legger ved bilde). Buksa har begynt å miste effekt på holde vann ute, så må finne meg noe nytt. Er det ingen vinter bib som har denne ekstra lengden uten å måtte gå opp i størrelse, og samtidig vid nok i bunn til å dra over slik at man dekker overlapp? Har de GribGrab gamasjene nevnt over, og brukte de senest i dag for å ta overlapp mellom løse ben og Northwave Husky Arctic vinter sko, men er litt ekstra arbeid og dra på gamasjene for 25minutters jobb sykling. Og litt erfaring er at siver vann ned mellom bukse og gamasjer, men er en hack og ha gamasjer på innsiden av bukse som forbedrer effekten noe. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122878&filename=overlapp.JPG)
Redigert av anerz; 14/11/2022 06:54.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
07/12/2022 08:57
|
simson
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
En liten oppdatering på denne: Jeg bestilte meg først Lake MX146 wide. Men de viste seg å være enda mindre i størrelsen enn jeg hadde tatt høyde for, så måtte returneres. (Størrelsen over var ikke på salg, og kostet derfor det dobbelte - og utgikk derfor).
Gikk deretter for 45Nrth Ragnarok Tall, som dukket opp på black-tilbud. Har brukt de på fire turer. Noen kommentarer sammenlignet med Japanther, som jeg hadde tidligere: + De er mye lettere å ta av og på, ved stor åpning som enkelt justeres med én flapp som festes med borrelås + BOA. + De er komfortable å sykle med, myke og avrundede kanter inn mot foten. - Ragnarok virker en halv størrelse mindre. Litt irriterende, da str 44 er akkurat passe, dvs med ullsåler blir det lite rom for luft+tykke sokker. Og 45 blir hakket for stort. - Ragnarok er også et lite hakk mindre varme enn Japanther. I løpet av en 40 minutter tur i minus 6 blir jeg småkald på tærne mot slutten av turen. Ikke plagsomt, men nok til at jeg kommer til å nøle med lengre turer i -8 seinere i vinter. For Japanther var denne smertegrensa et par grader kaldere.
|
|
|
07/12/2022 09:36
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det som jeg synes er synd med Ragnarok Tall er at de har typisk sykkelskolest, som gir innsmaling ved stortåa, så man får litt lite blodomløp der. Har vanligvis 43-44, og kjøpte 44, og de funker akkurat. Håper de vider seg litt ut. I dag med 45 min til jobb og -6°C ble jeg akkurat litt kald stortåa da jeg kom frem til jobb. Ellers er de veldig varme rundt om, synes jeg. Jeg er muligens også ødelagt av dårlig blodomløp i føttene. Vurderte Wolvhammer i dag, men tror det faktisk blir disse på freddan.
Ellers er jeg imponert over Ragnarok, ass.
|
|
|
07/12/2022 09:56
|
simson
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Samme opplevelse som deg, og samme størrelse. 44 funket bra i Japanther, men i Ragnarok blir tårommet litt trangere.
Og ble akkurat litt kald i tærne etter 35 min pendlertur i dag tidlig. Det funker helt fint til 40 min turer, men til lengre turer i marka etc vil jeg tro tærne blir for kalde.
|
|
|
07/12/2022 10:03
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Samme opplevelse som deg, og samme størrelse. 44 funket bra i Japanther, men i Ragnarok blir tårommet litt trangere.
Og ble akkurat litt kald i tærne etter 35 min pendlertur i dag tidlig. Det funker helt fint til 40 min turer, men til lengre turer i marka etc vil jeg tro tærne blir for kalde. Jeg kan svette rundt ankelen og rundt midten av foten, mens tærne blir iskalde nesten uansett fottøy. Mistenker blodomløp og en litt buet form på skoen, samt tåform, at det blir mye trykk på tuppen av stortåa som gir for dårlig omløp.
|
|
|
07/12/2022 11:33
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Løsningen på dårlig blodomløp i tottelitene er varmesokker.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
07/12/2022 18:25
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Veldig lite sykling de siste ukene etter mye sykdom og hosting. Men nå har jeg et par erfaringer.
Lake MX-146 wide. Størrelsesmessig måtte jeg ha +2 str i forhold til sommersko. Bruker som nevnt uansett uforede overtrekk for å spare skoene for saltslaps. Ullsokker, naturligvis. -4 grader i 55 min gikk fint. -8 grader i 1:10 med varmesåler også fint.
Generelt et positivt inntrykk av skoene så langt. Hempen til snøringen som jeg var skeptisk til er en vanesak. Ikke den beste åpningen for å ta på skoene, men det gir ingen problemer når man har åpnet skikkelig i utgangspunktet.
I morgen ligger det an til å bli bortimot -10, så da skal jeg prøve Lake MXZ 304 wide.
|
|
|
09/12/2022 20:02
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Lake MXZ 304 med varmesåler og uforede overtrekk var også fint i -10. Hadde sålene på medium og det kjentes helt ærlig ikke som de gav noe særlig varme. Men føttene hadde det fint likevel. Syntes skoene til tross for sin fysiske størrelse også var gode.
|
|
|
12/12/2022 12:47
|
Øyvindzen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjøpte Ragnarok Tall til årets sesong og kan bekrefte det simson og BaronKanon skriver om litt smal tåboks. Jeg skjønner ikke hvorfor produsenten har gått for det med sko som skal brukes i kjølig vær. De har ikke utvidet seg med bruk heller, slik jeg satset på at de ville gjøre.
|
|
|
12/12/2022 13:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Produsenter har gjerne lite peiling på kalde forhold og skoen har derfor dårlig vinterpassform (vinter er gjerne mellom 0 og 10 der produsentene 'holder til') (< bastant udokumentert påstand) Jeg tro jeg har selv noe liggende i 43, mens jeg har fotlengde som passer mellom 40 og 41. Har fylt opp tåa med toveull som ekstra isolasjon. Men har ikke brukt de på maaange år. Det blir jo aldri særlig kaldere enn -15 til -20 for tiden. Så da er behovet for vintersko nesten borte. Tynn-tynne strømper inn mot foten og ullsokker over, suppler med engangsvarmere mellom lagene på de virkelig kalde dagene.
|
|
|
12/12/2022 14:17
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
45NRTH burde ha gjort hjemmeleksen sin, siden de er kaldværsspesialister, men de har vel prøvd å være lycravennlige med "sykkellest" på skoene.
|
|
|
16/12/2022 19:06
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Lake MXZ 304 med varmesåler og uforede overtrekk var også fint i -10. Hadde sålene på medium og det kjentes helt ærlig ikke som de gav noe særlig varme. Men føttene hadde det fint likevel. Syntes skoene til tross for sin fysiske størrelse også var gode. Det har vært kaldt i det siste. Pendleturer som starter i -13 og mot mildere i Oslo. Men har også erfart å starte i Oslp i -8, tråkke meg svett og deretter kjøre ned fra Gjelleråsen innover Nittedal i -15. Føttene var der jeg var minst kald! Faktisk ble det småkjølig inne i bar mittsene. Føttene hadde det egentlig fint dem. Har ikke forsøkt uten varmesåler og kommer nok heller ikke til å prøve det frivillig.
|
|
|
|
|