Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk?

Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? #2723367 31/10/2022 10:26
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har en ganske ok sykkelparkering i blokka jeg bor, men for å frakte tung elsykkel inn dit, må jeg trille inn fra parkeringskjeller, over flislagt gulv, inn i heis, og videre inn i sykkelparkering med malt murgulv. Nå når jeg har fått på grove piggdekk ser jeg for meg dette kan gå litt utover gulv.

Tenkte jeg skulle prøve å beskytte gulvet litt i tilfelle piggdekka er litt brutale med det (ser for meg det lett kan komme påpakning om å kun bruke felles kjipe sykkelstativ i parkeringskjelleren hvis det blir mye slitasje på gulv), og i den sammenheng tenkte jeg kanskje det finnes noe egna tralle eller beskyttelsetrekk jeg kjapt kan ta fram og sette sykkel på eller tre utenpå dekk?

Noen som har noe forslag? Man kan jo kanskje mekke til noe med rimelige traller som dette, men ser for meg det er vanskelig å holde kontroll på en 30kg tung sykkel oppå et par sånne? https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/traller/flyttevogn-200-kg-2000040831

Annet alternativ er vel å teppelegge med industrigulvmatter, men det blir nok også litt upraktisk på mange vis.

Per B.
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723369 31/10/2022 10:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tror det kan fungere med å lage en 'skinne' i tre hvor du bare triller sykkelen opp, med to faste hjul bak og svingbare/svingbart hjul foran.
Svingbare hjul får du med brems slik at det blir lettere å trille sykkelen opp. Ha hjulene på utsiden av 'skinnen', slik at du får lavt tyngdepunkt. Dermed får du økt bredde og stabilitet.

Kjøp gummihjul og ikke plasthjul, og litt større hjul om du kanskje skal passere terskel eller ujevnt gulv.

Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: Tange] #2723372 31/10/2022 10:55
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Godt innspill, holder nok å ha det svingbart kun i front ja.

Per B.
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: Tange] #2723375 31/10/2022 11:25
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Dæven ! Smart !

Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723376 31/10/2022 11:29
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Disse så kanskje aktuelle ut for å feste sykkeldekka noenlunde kjapt på ei sånn skinne, evt lage to uavhengige deler, men da er det nok lett å kløne ting utav stilling hvis man feks slipper opp bremsene litt på sykkelen. Ulempen med en lang planke er jo at det blir en stor og tung ting å lagre, mens to små plattformer man kan smette på fort blir ukontrollerbart, men nesten fristende å teste ut hvor ille det blir: https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelutstyr/sykkeloppbevaring/sykkelholder-mtb-2000046646

Redigert av perbl; 31/10/2022 11:44.

Per B.
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723385 31/10/2022 12:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Om du får kjøpt skinne i aluminium kan det godt være bedre enn tre, men det trenger ikke å bli tungt i tre heller.
Sidene vil stive opp bunnen (som med enhver u-profil), og med de bakerste (og fremre) hjulene rett under bakakselen vil hjulopphenget være bærende og ikke skinnen. Det vil også gi en lettere manouvrert løsning pga. kortere akselavstand

Slike vinkelbeslag tåler en del vekt:

[Linket bilde fra jula.no]

Utfordringen kan være at vekten på sykkel vil få sidene til å knipe sammen, men om du stiver av på innsiden med noen skråskårede klosser vil det sannsynligvis løses lett og i tillegg lage en slags brønn hvor hjulene kan hvile i slik at sykkelen ikke triller ut med en gang det butter litt.
Du kommer langt med 22mm bekledning tenker jeg.

Akselavstand + ca. 50 cm x mindre enn 30 cm? x mindre enn 20 cm?

Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723392 31/10/2022 12:41
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Du tenker på å bruke sånne for å lage brønnen sykkelhjula skal stå i, eller til å feste trillehjulene på? Litt usikker på om jeg hang med på planen over.

Ser Biltema har 2m aluskinner, men litt usikker på hvor lett det er å få festa ting bra i dem når jeg ikke akkurat har sveiseverksted hjemme. Ser forøvrig ut til at de omtrent har kutta ut byggematerialer, ser trevirke kun er på lager i Stavanger.

Redigert av perbl; 31/10/2022 12:42.

Per B.
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723398 31/10/2022 13:12
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
Har en ganske ok sykkelparkering i blokka jeg bor, men for å frakte tung elsykkel inn dit, må jeg trille inn fra parkeringskjeller, over flislagt gulv, inn i heis, og videre inn i sykkelparkering med malt murgulv. Nå når jeg har fått på grove piggdekk ser jeg for meg dette kan gå litt utover gulv.

Alle sykler som brukes året rundt vil jo ha en eller annen potensiell utfordring med underlaget. Sikkert noen som har få og små pigger, men sikkert også noen som har ISP eller Piikisika. Så hvor stort er egentlig problemet? Jeg har min sykkel i min egen bod med Epoxy-gulv, og nå etter ganske mange sesonger med sykkel parkert på samme sted kan jeg ikke se at jeg har noen slitasjeutfordringer pt. På veien dit inn fra garasjen passerer jeg et lite strekk med fliser, ei heller der er det noe slitasje å se.

Lars-Erik
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: Ugla] #2723399 31/10/2022 13:17
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Ugla
Alle sykler som brukes året rundt vil jo ha en eller annen potensiell utfordring med underlaget. Sikkert noen som har få og små pigger, men sikkert også noen som har ISP eller Piikisika. Så hvor stort er egentlig problemet? Jeg har min sykkel i min egen bod med Epoxy-gulv, og nå etter ganske mange sesonger med sykkel parkert på samme sted kan jeg ikke se at jeg har noen slitasjeutfordringer pt. På veien dit inn fra garasjen passerer jeg et lite strekk med fliser, ei heller der er det noe slitasje å se.

Nei, det er kanskje mest metalldetaljene og belegget i heisen jeg uroer meg mest for. Tror nok det meste skal tåle det, men tenkte kanskje å pønske litt føre var.

Per B.
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723401 31/10/2022 13:19
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Et annet forslag kan såklart være å lage en lang stoffremse som kan festes på noe vis og rulles rundt og avsluttes med borrelås.

Ulempen med å kjøpe inn to meter konstruksjonsvirke for det som kanskje ikke er så stort problem er jo at jeg får en svær klump jeg må gjøre av et sted mellom bruken ICON_SMILE

Per B.
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723409 31/10/2022 13:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Du tenker på å bruke sånne for å lage brønnen sykkelhjula skal stå i, eller til å feste trillehjulene på? Litt usikker på om jeg hang med på planen over.

Ser Biltema har 2m aluskinner, men litt usikker på hvor lett det er å få festa ting bra i dem når jeg ikke akkurat har sveiseverksted hjemme. Ser forøvrig ut til at de omtrent har kutta ut byggematerialer, ser trevirke kun er på lager i Stavanger.

Beslaget tenker jeg kan festes på utsiden inn mot sidene med den ene vingen opp og så fra vinkelen ut. Hjulene kan da festes på undersiden (kanskje shimse litt pga. humpen i selve vinkelen). Da kan du justere slikt at undersiden henger noen cm over bakken mellom hjulene. Brønnen til sykkelhjula kan lages i tre, kiler med samme mål som innvendig bredde på skinnene.

Haha, prøvde å finne et forklarende bilde........

Det heter visst MC-tralle.

[Linket bilde fra gasolin.no]

Du trenger ikke utriggeren.

Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723410 31/10/2022 13:55
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Det kommer veldig av på flisene tror jeg, mine er iaf supersofte og har fått noen riper de siste sesongene.

Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723413 31/10/2022 13:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Et annet forslag kan såklart være å lage en lang stoffremse som kan festes på noe vis og rulles rundt og avsluttes med borrelås.

Ulempen med å kjøpe inn to meter konstruksjonsvirke for det som kanskje ikke er så stort problem er jo at jeg får en svær klump jeg må gjøre av et sted mellom bruken ICON_SMILE

Tenkte litt på det også, noe litt som ReTyre eller autosock,
Vanskelig å si om det holder seg på plass. Det kan lages med strikke på sidene, men det krever nok grei symaskin som klarer å sy stoffe som er solid nok til å tåle piggdekk over lengre tid. Klart vil dette ta mindre plass.

Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: Tange] #2723416 31/10/2022 14:02
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Tange

Beslaget tenker jeg kan festes på utsiden inn mot sidene med den ene vingen opp og så fra vinkelen ut. Hjulene kan da festes på undersiden (kanskje shimse litt pga. humpen i selve vinkelen). Da kan du justere slikt at undersiden henger noen cm over bakken mellom hjulene. Brønnen til sykkelhjula kan lages i tre, kiler med samme mål som innvendig bredde på skinnene.

Haha, prøvde å finne et forklarende bilde........

Det heter visst MC-tralle.

[Linket bilde fra gasolin.no]

Du trenger ikke utriggeren.

Se der ja, ikke så rart at det finnes noe sånt.

Du er vel litt inne på noe av det samme jeg tenkte på og ja, bortsett fra at jeg så for meg sånne klemmer man kan bruke for veggfester. Men klart, blir det litt høyde på greiene, vil man kanskje ha litt bredde for å kunne bruke støtta på sykkelen.

Tegna en kjapp skisse i en liten pause her for hvordan jeg så for meg noe sånt kunne se ut.

[Linket bilde fra photos.smugmug.com]

Per B.
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723431 31/10/2022 15:02
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor setter du ikke hjul på et gammelt sykkelstativ for biltak? Det er akkurat passe langt, ikke spesielt tungt og kommer ferdig spekket med festeanordning.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: Garpen] #2723435 31/10/2022 15:22
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Garpen
Hvorfor setter du ikke hjul på et gammelt sykkelstativ for biltak? Det er akkurat passe langt, ikke spesielt tungt og kommer ferdig spekket med festeanordning.

Mest fordi jeg ikke har det, og jeg tror de fleste varianter også er for korte til en midtail (sykkelen er en Riese&Muller Multicharger). I tillegg tenkte jeg i utgangspunktet å se om jeg fikk til en løsning som ikke krever noe større kontrapsjon enn nødvendig.

Redigert av perbl; 31/10/2022 15:22.

Per B.
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723545 01/11/2022 22:55
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Hvorfor ikke bytte ut den 30 kilo tunge elsykkelen med en grusracer eller hardtail på 8-10 kg. Da kan du enkelt bære sykkelen og du får også en rekke andre fordeler med på kjøpet.

Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: MaximoBongo] #2723549 02/11/2022 07:22
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: MaximoBongo
Hvorfor ikke bytte ut den 30 kilo tunge elsykkelen med en grusracer eller hardtail på 8-10 kg. Da kan du enkelt bære sykkelen og du får også en rekke andre fordeler med på kjøpet.

Jeg har da vel grusracer stående, men det er da en sykkel til en helt annen bruk enn en stasjonsvogn for hverdagsærend i vanlige klær som kun er for transport. Når jeg transporterer meg i byen er jeg ikke alltid interessert i å måtte skifte til klær som tåler sølesprut eller gjør meg svett av bratte bakker.

Per B.
Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: perbl] #2723571 02/11/2022 10:36
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev

Tegna en kjapp skisse i en liten pause her for hvordan jeg så for meg noe sånt kunne se ut.

[Linket bilde fra photos.smugmug.com][/quote]

Og på denne kan du flytte både hjulene og festet så langt det går ut i hver ende. Så kapper du bort alt imellom og setter på en lekt/skinne i mellom delene som du igjen deler på midten og monterer et hengsle på.
Du sparer vekt og du kan slå den sammen til halve lengden ved lagring.

Re: Løsning for å beskytte gulv fra piggdekk? [Re: Kjesk] #2723580 02/11/2022 12:05
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Kjesk

[Linket bilde fra photos.smugmug.com]

Og på denne kan du flytte både hjulene og festet så langt det går ut i hver ende. Så kapper du bort alt imellom og setter på en lekt/skinne i mellom delene som du igjen deler på midten og monterer et hengsle på.
Du sparer vekt og du kan slå den sammen til halve lengden ved lagring.

God forbedringsidé! Tenkte også kanskje å se på å lage noen korte treklosser, og så ha en lengre gjengestav imellom slik at jeg kan demontere ting ved å skru fra hverandre.

Har forsåvidt kjøpt et sånt hjullfeste på Biltema nå, og må bare finne meg et lite avkapp jeg kan skru det på for å få en følelse av hvor stabilt det holder seg under hjula på sykkelen. Må bare få litt tiltakslyst, foreløpig har jeg bare vært litt påpasselig med å ikke skure dekk langs gulvene altfor hardt ICON_SMILE

Redigert av perbl; 02/11/2022 12:06.

Per B.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå