Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Canyon aluminium vs Canyon karbon?

Canyon aluminium vs Canyon karbon? #2723117 26/10/2022 05:27
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Beklager nok et alu vs karbon spørsmål, men her avgrenser jeg det til Canyon Endurace aluminium vs Endurace CF karbon.

Har noen prøvd dem back to back? Eller lyst til å synse om hvor mye bedre karbon kan være? Jeg tenker vel da på komfort og "ride feel".

Noen startpunkt:

- Jeg forstår godt at aluminium vs karbon i stor grad handler om hvordan materialene brukes, derfor har jeg begrenset spørsmålet til en
konkret produsent/modell. Jeg mener vel å ha løest at Canyon sammen med Cannondale er noen an de som virkelig kan får det beste ut av
aluminium.

- Karbonet jeg snakker om her er "CF" og den laveste karbon kvaliteten i Endurace serien, jeg forstår det slik at de har to typer karbon som på
en eller annen måte er bedre - og dyrere.

- Endurace AL 7 og CF 8 ser ut til å være samme sykkel i ulikt materiale og prisforskjellen er 18 199 vs 21 399. Altså er karbon «kun» 3 200 kr
dyrere. Vektforskjellen er 9,2 vs 8,62 kg

- Det jeg eventuelt skulle spare på alu ramme vil nok gå rett i et hjulsett. Jeg bygger hjul selv og tror at jeg skal få sammen noe ganske fint i karbon til
10-13k. Kanskje «kopiere» Zipp 303 Firecrest. Jeg kans selvsagt kjøpe karbon sykkel og likevel kjøpe dyre hul, men la oss late som at jeg har
disiplin til å holde litt styr på økonomien.

Endurace AL7: https://www.canyon.com/no-no/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-7/2733.html?dwvar_2733_pv_rahmenfarbe=BK%2FBU

Endurace CF 8: https://www.canyon.com/no-no/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf/endurace-cf-8/2736.html?dwvar_2736_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK

Redigert av erikskon; 26/10/2022 05:27.
Re: Canyon aluminium vs Canyon karbon? [Re: erikskon] #2723158 26/10/2022 13:42
Panda Offline
Besatt
Besatt
ER det virkelig så mye å hente på komfort på carbonramme vs. aluminium ramme eller er det bare marketing avdelingen som snakker?
Absorberes ikke det meste i dekk og sete allikevel?

Jeg tror det meste du får ut av carbon er at det går an å bygge ramma sinnsykt mye lettere enn alu (typ 600 gram).

Re: Canyon aluminium vs Canyon karbon? [Re: erikskon] #2723160 26/10/2022 14:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: erikskon
Beklager nok et alu vs karbon spørsmål, men her avgrenser jeg det til Canyon Endurace aluminium vs Endurace CF karbon. Har noen prøvd dem back to back?

Godt at du beklager ICON_SMILE

Men ja, Gran Fondo har: Carbon or aluminium – which makes the better road bike?

Vel å merke CF SL, ikke nye CF.

Og vel å merke på vei, ikke grus.

Og vel å merke i rødt versus svart. Da vil jo rødt alltid være raskest.

Sitat: erikskon
Eller lyst til å synse om hvor mye bedre karbon kan være? Jeg tenker vel da på komfort og "ride feel".

Nei, ikke lyst. Siden vi har debatterte det et dusin eller flere ganger de siste årene ICON_SMILE

Som du indikerer - det avhenger av konkret modell, hvilke egenskaper produsenten har lykkes med å oppnå i rammesettet, og hva som er rytterens preferanser.

(Canyon er, så vidt jeg vet, tradisjonelt kjent for lette og stive rammesett som ikke er utpreget vibrasjonsdempende. Kompenseres gjerne med vibrasjonsdempende setepinne. Og Endurace må være den sykkelen som har flest dedikerte tråder her på forumet ICON_SMILE )

Re: Canyon aluminium vs Canyon karbon? [Re: erikskon] #2723184 27/10/2022 07:19
C
chimpern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Jeg kan synse litt. Har hatt drøss av aluminium- og karbonrammer fra canyon. Jeg er sær og synes aluminium både føles tungt og gir for mye tilbakemeldinger fra underlaget. Jeg hadde årets modell av endurace cf og det er den canyon-modellen som har hatt best vibrasjonsdemping i ramme av de 6-7 forskjellige jeg har hatt. Absolutt en sykkel jeg kan anbefale. Aluminiumsmodellen av endurace har jeg dessverre ikke testet, men jeg synes feks Grail og Grizl er i overkant "harsh" å kjøre med i aluminium - jeg kjenner ujevnheter langt oppi ryggmargen.

Men! Dette er nok veldig personavhengig. Jeg har bare bestemt meg for at aluminium ikke er min greie

Re: Canyon aluminium vs Canyon karbon? [Re: erikskon] #2723199 27/10/2022 10:27
Mangel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei!

Jeg har en ultimate fra canyon i karbon og Endurace 6 i alu som jeg bruker til trening og pendling. Om jeg merker noe forskjell? Kun vekt og at jeg har di2 på min ultimate kontra Tiagra på Endurace 6.

Hva skal du bruke den til, hva er formålet?

jeg har ikke noe annet å si at jeg er super fornøyd. God komfort, god kvalitet i rammen og komponentene som følger med. Ingenting negativt å si om alu syklene til canyon.

Re: Canyon aluminium vs Canyon karbon? [Re: Mangel] #2723411 31/10/2022 13:56
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Mangel

Hva skal du bruke den til, hva er formålet?

Formålet er å ha en sykkel for turer og trening på blandavei her rundt Trondheim. Det blir mye asfalt og forhåpentligvis mye grusvei. Ikke sti.

Grunnen til at jeg vurderer alu er vel at det er billigere og at Endurace AL 7 faktisk kan kjøpes. Det jeg eventuelt sparer på innkjøp av sykkel vil gjøre det enklere (ovenfor meg selv) å forsvare et raffere hjulsett. Jeg vet jo også at dersom jeg blir hekta på blandavei sykling så er jeg dum nok til å oppgradere hele pakka.

Re: Canyon aluminium vs Canyon karbon? [Re: chimpern] #2723417 31/10/2022 14:04
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: chimpern
Jeg kan synse litt. Har hatt drøss av aluminium- og karbonrammer fra canyon. Jeg er sær og synes aluminium både føles tungt og gir for mye tilbakemeldinger fra underlaget. Jeg hadde årets modell av endurace cf og det er den canyon-modellen som har hatt best vibrasjonsdemping i ramme av de 6-7 forskjellige jeg har hatt. Absolutt en sykkel jeg kan anbefale. Aluminiumsmodellen av endurace har jeg dessverre ikke testet, men jeg synes feks Grail og Grizl er i overkant "harsh" å kjøre med i aluminium - jeg kjenner ujevnheter langt oppi ryggmargen.

Men! Dette er nok veldig personavhengig. Jeg har bare bestemt meg for at aluminium ikke er min greie

Jeg har ingen slik sykkel i dag og har sånn sett ingen referanse å "måle" aluminium mot. Jeg vet ikke om det betyr noe for Endurace AL vs CF, men jeg veier rundt 100 kg og kan sånn sett tenke at stivheten til aluminum også har noe for seg? Ikke det at jeg tror at CF ramma blir for myk...

Re: Canyon aluminium vs Canyon karbon? [Re: erikskon] #2723440 31/10/2022 16:52
Mangel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er trønder selv og kjenner godt til byen. Kjør på med alu. Du vil ikke bli skuffet. Skal du begynne å konkurrere så ville jeg selvsagt valgt karbon.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå