Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trek 7000zx frankengravel - byggetråd

Trek 7000zx frankengravel - byggetråd #2722480 14/10/2022 10:59
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har selvsagt ramlet over mange snutter på youtube om gravelkonvertering av gamle terrengsykler. Så har det seg tilfeldigvis sånn at min bror kjøpte seg en Trek 7000zx i 1998 for sine konfirmasjonspenger. Den har vært på mang et eventyr. Et par år etter sykkelen ble kjøpt hadde brodern møtt kjærligheten på motsatt side av fylket, det gikk som det måtte gå når trangen ble stor nok, han syklet Finnmark på tvers på terrengsykkelen. Siden da har den fungert som pendlesykkel for vår far, og de siste årene som pendlesykkel til min eldste sønn. For sistnevnte ble den bygget litt om med 1x og litt bredere styre. Legger ved et bilde av hvordan den så ut etter ombygging. De gamle komponentene lot seg ikke berge, dessverre. Men hjula triller fortsatt som bare det, uten at de har vært særlig godt vedlikeholdt, det er kvalitet det.

[Linket bilde]

Uansett, nå er tiden her for å bygge den om til en forholdsvis moderne gravel. Jeg har nå demontert det meste, og prøvemontert gravelhjul og bukkestyre. Her er det god plass til 46mm dekk. Ny karbongaffel er innkjøpt og kom i posten i dag.
Den gamle lakken på sykkelen er ganske dårlig, så jeg tror planen videre blir å strippe den for lakk, få laget et IS-feste til skivebrems bak, så lakkere den opp. Har googlet meg fram til at fargen på 1998 modellen heter metallized yellow, jeg har dog ikke bestemt meg for om det blir ny lakk i samme gata, eller noe helt annet.
Det står en NX krank på i dag, jeg tenker at den blir med videre. Har også fått tak i et 27,5" crest bakhjul med XD boss, så jeg tipper at jeg ender opp med 1x11 med Apex/Rival hendler. Må se om jeg får tak i et crest framhjul også, evt felgring, og gravelstyre.
Kommer til å oppdatere tråden etterhvert som det er noe å oppdatere med, planen er å ha den klar i løpet av vinteren, men det er litt avhengig av når jeg klarer å skaffe deler.

[Linket bilde]

Redigert av Hoaas; 14/10/2022 11:00.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trek 7000zx frankengravel - byggetråd [Re: Hoaas] #2722485 14/10/2022 13:50
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvis du skal bort fra 26", hva gjør du med bakbrems?

Re: Trek 7000zx frankengravel - byggetråd [Re: Hoaas] #2722488 14/10/2022 13:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
få laget et IS-feste til skivebrems bak

Hvordan tenker du deg dette løst?

LarsB

Re: Trek 7000zx frankengravel - byggetråd [Re: Hoaas] #2722494 14/10/2022 14:51
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg vurderte først å kjøpe a2z sitt skivebrems"adapter" for å få ordnet det. A2Z uni-dm eller noe sånt. Men nå er jeg mer på at jeg skal få sveiset på et IS feste på setestaget, alternativt et flatmountfeste på kjedestaget. Jeg vet at ramma ikke er dimensjonert for skivebrems, og at det finnes adaptere med et stag festet til v-bremsfestet for å overføre belastninga dit, men de er fryktelig stygge.

Jeg tenker som så at dette uansett kommer til å være en pub/pendlesykkel, og at den ikke kommer til å bli kjørt hardt i skauen. Så jeg føler meg trygg på at ramma kommer til å tåle den bruken greit.

Jeg har en svært god sveiser (alu) i byen, så tenker det blir bra og pent. Men har ikke landet helt 100% på hvilken løsning det blir enda.

Gaffelen er med pm fester.
V-bremsfestene blir kappet bort, pusset og lakkert.

Redigert av Hoaas; 14/10/2022 14:52.

Re: Trek 7000zx frankengravel - byggetråd [Re: Hoaas] #2722551 16/10/2022 16:56
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Greier ikke finne det nå, men så en post på instagram der noen hadde sveiset på ett IS bremsefeste bak på en gammel mtb og i tillegg kappet til ett gammelt aluminiumsdrev som ble sveiset inn mellom setestag og kjedestag nede ved kaliperen. Det så ganske fett/harry ut og tror det vil gjøre det stivt nok til at man slipper å bekymre seg over at det skal knekke.

Kult prosjekt. Sykt fornøyd med min 2010 Stumpjumper konvertert til gravel. Første generasjon 29" var jo grusomme, men gjør seg som gravel/adventure bike.

Re: Trek 7000zx frankengravel - byggetråd [Re: Anerds] #2722589 17/10/2022 09:32
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Anerds
Greier ikke finne det nå, men så en post på instagram der noen hadde sveiset på ett IS bremsefeste bak på en gammel mtb og i tillegg kappet til ett gammelt aluminiumsdrev som ble sveiset inn mellom setestag og kjedestag nede ved kaliperen. Det så ganske fett/harry ut og tror det vil gjøre det stivt nok til at man slipper å bekymre seg over at det skal knekke.

Kult prosjekt. Sykt fornøyd med min 2010 Stumpjumper konvertert til gravel. Første generasjon 29" var jo grusomme, men gjør seg som gravel/adventure bike.

Kult, det var ikke noen dum idè, og jeg tror jeg kommer til å stjelen den ja.
Skal begynne på jobben med lakkstripping i løpet av uka, så får jeg få sveiset på IS og avstiver før ny lakk skal på.

Har tråla nettet en del etter "iso brake tab", men de fleste som produserer deler til sykkelproduksjon lager deler i stål eller titan, så jeg tror bare jeg må bestille en Iso brake tab i stål, så få kutta en lik en i aluminium. Sveising av stål og alu eller titan og alu er vel ganske vanskelig å få bra, har jeg skjønt.
Kanskje noen har et stalltips til hvor man kan få tak i brake tab i alu?

Re: Trek 7000zx frankengravel - byggetråd [Re: Hoaas] #2722595 17/10/2022 10:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Flink sveiser løser en del.
Det kan umulig være vanskelig å lage seg et IS-bremsefeste ved å starte med et solid stykke aluminium og bore to hull i passe avstand og vinkel.
Eller omarbeide en sånn:
https://bikeshop.no/shimano/ismmar1...U1cugMM--iEmP1gKzQKntL7NO1RoCaScQAvD_BwE

Jeg ville muligens gått for første løsning i og med at du må sørge for å plassere den på akkurat rette sted i lengde og høyde. Så det kan være du må lage noen prototyper før du treffer.

Spennende prosjekt.

LarsB

Re: Trek 7000zx frankengravel - byggetråd [Re: larsb] #2722608 17/10/2022 11:04
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Flink sveiser løser en del.
Det kan umulig være vanskelig å lage seg et IS-bremsefeste ved å starte med et solid stykke aluminium og bore to hull i passe avstand og vinkel.
Eller omarbeide en sånn:
https://bikeshop.no/shimano/ismmar1...U1cugMM--iEmP1gKzQKntL7NO1RoCaScQAvD_BwE

Jeg ville muligens gått for første løsning i og med at du må sørge for å plassere den på akkurat rette sted i lengde og høyde. Så det kan være du må lage noen prototyper før du treffer.

Spennende prosjekt.

LarsB

Nei, veldig vanskelig er det nok sikkert ikke. Det er vel vinkelen jeg er litt usikker på, men der må jeg prøve meg litt fram med hjul/skive montert og kaliper.
Så på YT at det faktisk finnes et verktøy fra Anvil bikeworks for korrekt plassering av IS festet. Men vi får prøve å holde kostnadene litt edruelig, et slikt verktøy får man neppe bruk for mer enn èn gang.
Ellers kom jeg over denne PDFen: https://www.magura.com/media/1997/is_e_09-12-02_11.pdf

Re: Trek 7000zx frankengravel - byggetråd [Re: Hoaas] #2722905 21/10/2022 10:36
H
HåkonK Offline
Medlem
Medlem
H

Kanskje noen har et stalltips til hvor man kan få tak i brake tab i alu?

Antar du er kjent med disse? https://www.bikefabsupply.com/7005-small-parts/iso-brake-tab-tab-hilow-universal-7005

Re: Trek 7000zx frankengravel - byggetråd [Re: Hoaas] #2722970 22/10/2022 17:53
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da har jeg strippa den for gammel lakk og den er klar for å få sveist på skivebremsfeste og avstiver. Sveiser hadde ikke tid til det før om en drøy måned, og det er ingen vits å begynne med noe lakk før det er på plass.
Brukte Rust-oleum nr1 green lakkfjerner, det funka overraskende bra. Smøres på tykt, så lar man det bare virke. Lakken begynner å krølle seg etter få minutter, så er det bare å koste den av med en stålbørste. Måtte dog ta to runder med rust-oleum, første runde tok ned til grunning, neste runde tok grunninga.Totalt tok det vel en times tid fra start til slutt.

Bilde med gaffel (som også skal lakkes) for syns skyld

[Linket bilde]

Redigert av Hoaas; 22/10/2022 17:54.

Moderator  support