Jeg har selvsagt ramlet over mange snutter på youtube om gravelkonvertering av gamle terrengsykler. Så har det seg tilfeldigvis sånn at min bror kjøpte seg en Trek 7000zx i 1998 for sine konfirmasjonspenger. Den har vært på mang et eventyr. Et par år etter sykkelen ble kjøpt hadde brodern møtt kjærligheten på motsatt side av fylket, det gikk som det måtte gå når trangen ble stor nok, han syklet Finnmark på tvers på terrengsykkelen. Siden da har den fungert som pendlesykkel for vår far, og de siste årene som pendlesykkel til min eldste sønn. For sistnevnte ble den bygget litt om med 1x og litt bredere styre. Legger ved et bilde av hvordan den så ut etter ombygging. De gamle komponentene lot seg ikke berge, dessverre. Men hjula triller fortsatt som bare det, uten at de har vært særlig godt vedlikeholdt, det er kvalitet det.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122821&filename=Restopronto.jpg)
Uansett, nå er tiden her for å bygge den om til en forholdsvis moderne gravel. Jeg har nå demontert det meste, og prøvemontert gravelhjul og bukkestyre. Her er det god plass til 46mm dekk. Ny karbongaffel er innkjøpt og kom i posten i dag.
Den gamle lakken på sykkelen er ganske dårlig, så jeg tror planen videre blir å strippe den for lakk, få laget et IS-feste til skivebrems bak, så lakkere den opp. Har googlet meg fram til at fargen på 1998 modellen heter metallized yellow, jeg har dog ikke bestemt meg for om det blir ny lakk i samme gata, eller noe helt annet.
Det står en NX krank på i dag, jeg tenker at den blir med videre. Har også fått tak i et 27,5" crest bakhjul med XD boss, så jeg tipper at jeg ender opp med 1x11 med Apex/Rival hendler. Må se om jeg får tak i et crest framhjul også, evt felgring, og gravelstyre.
Kommer til å oppdatere tråden etterhvert som det er noe å oppdatere med, planen er å ha den klar i løpet av vinteren, men det er litt avhengig av når jeg klarer å skaffe deler.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122822&filename=Testfit.jpg)