Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tubeless eller slange til piggdekk

Tubeless eller slange til piggdekk #2722440 13/10/2022 12:56
Peter Pan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Etter i fjor, omsider, å ha oppdaget gleden ved vintersykling, klargjøres i disse dager diverse hjulsett til piggsykling. Det har vært mange halvhjerta forsøk gjennom de siste 15 åra, noe samlinga med piggdekk i låven bar preg av.
Spørsmålet er om jeg skal gå for tubeless eller slange???
Jeg har alltid tenkt at slange er greiest på vinteren, selv om dette er utenkelig til vanlig. Dekk som vurderes montert på er 45nrth Nicotine, Ice Spiker Pro, Routa TL og Gravdal, dersom det skulle ha noe å si. Med mange sykler og mange hjulsett har jeg storforbruk av Stan’s guffe. Fryser denne guffa da syklene oppbevares i kald låve??

Redigert av Peter Pan; 13/10/2022 14:17.

"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski)
"Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
Re: Tubeless eller slange til piggdekk [Re: Peter Pan] #2722445 13/10/2022 14:03
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Enda mer interessant hva er frysepunktet for Stan's/Schwalbe?

Re: Tubeless eller slange til piggdekk [Re: Peter Pan] #2722447 13/10/2022 14:21
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
jeg er rimelig sikker på at slangeløsningen er den beste når det blir kaldt - dvs kuldegrader
men sett gjerne en flaske med guffe i kjøle- fryseskapet for å se om guffa tykner/stivner/fryser

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Tubeless eller slange til piggdekk [Re: Peter Pan] #2722448 13/10/2022 14:26
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Her er hva Stans seiv sier.

Premium low-viscosity formula resists freezing to work in environments as cold as -20° F (-28° C)

Re: Tubeless eller slange til piggdekk [Re: Peter Pan] #2722451 13/10/2022 14:49
Peter Pan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Storveis, da later det i hvert fall til at man kan stole på at guffa tåler norsk østlandsvinter. Andre faktorer og synspunkter fra dere med erfaring med og uten slange i piggdekk??? Gravel-, x-country- og enduro-typ sykkel er aktuelt…

Redigert av Peter Pan; 13/10/2022 15:59.

"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski)
"Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
Re: Tubeless eller slange til piggdekk [Re: Peter Pan] #2722597 17/10/2022 10:04
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Har syklet mye på SMW og 45 NRTH sine xerxes, gravdal og dillinger (sistnevnte på fatbike)). Jeg testet 45 NRTH sine Gravdal 66TPI tubeless gjennom vinteren i fjor. Det fungerte greit. Litt plunder å få de til å holde helt tett. De mister fortsatt luft fortere enn butylslanger, men fungerer som de skal. Uten å ha gjort noen objektive målinger, synes jeg ikke de ruller eller griper nevneverdig bedre enn slangeversjonen av samme dekk. Kan ikke huske å ha punktert på piggdekk de siste 20 vintrene med eller uten slange (men ser ikke bort fra at jeg kan ha fortrengt en og annen punktering).

Piggdekk er såpass tunge, tykke og seige at min konklusjon er at fordelene ved tubeless er mindre her enn ellers. Synes prisen på 66TPI Gravdal er i overkant ifht dekkets egenskaper.

Soumi Routa fås i 60 TPI Tubeless til en mer fornuftig pris. Jeg har selv ikke fått testet disse.

Fremover vil jeg fortsette å montere egnede piggdekk tubeless, men har ingen illusjon om at dette utgjør en stor fordel.

Re: Tubeless eller slange til piggdekk [Re: JoachimV] #2722603 17/10/2022 10:17
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: JoachimV
Her er hva Stans seiv sier.

Premium low-viscosity formula resists freezing to work in environments as cold as -20° F (-28° C)

Og jeg har opplevd at den fryser/størkner i lavere temperaturer, men om det gjør det mens den står inne eller underveis på tur, vet ikke.
Har omtrent gitt opp slangeløs på vinter, selv om sykler står inne.
Orange, Stans/Schwalbe, Peatys... og andre

På stisykkel er uansett piggdekkene lettere enn sommerdekkene, så en slange ekstra spiller liten rolle.
Men her er smak og behag inne i bildet også som alltid.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tubeless eller slange til piggdekk [Re: MaximoBongo] #2724325 16/11/2022 09:12
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MaximoBongo
Kan ikke huske å ha punktert på piggdekk de siste 20 vintrene med eller uten slange (men ser ikke bort fra at jeg kan ha fortrengt en og annen punktering).
Piggdekk er såpass tunge, tykke og seige at min konklusjon er at fordelene ved tubeless er mindre her enn ellers.
[...]
Fremover vil jeg fortsette å montere egnede piggdekk tubeless, men har ingen illusjon om at dette utgjør en stor fordel.

Min erfaring er stikk motsatt: Nettopp fordi piggdekk er tunge og litt stive i veggene, vil jeg ikke ha slange inni, som stiver av ytterligere.
Nå har jeg kjørt utelukkende slangeløst i nesten 25 år, så jeg får helt mark av å vite at det er slange i dekka. Det er nå én ting.
Men lavt dekktrykk er, som kjent, nøkkelen til godt grep på ordentlig vinterføre. Jeg vil helst ha dekk som deformeres litt, følger underlaget og dermed gir flere pigger i kontakt med bakken, framfor et stivt et som gir en mer spretten, ukontrollert følelse. At rein hjulvekt med det fort blir 300-400 g lavere, hjelper også godt på når man nærmer seg toppen av den hersens kneika som kan kommer opp bare annenhver gang.

På seinvinteren, når det blir fotspor etter mildvær, som siden fryser, skaper fort skarpe kanter. Har banka inn i noen sånne, som garantert hadde gitt mange punkteringer om jeg hadde kjørt med slange.

Selv bruker jeg ganske hyllevare-guffe fra Syncros. Den skal funke ned mot -20 grader (men sykkel og guffe oppbevares innendørs). Det er ikke så ofte, men jeg har vært på sykkelturer i sånne temperaturer. Punktering generelt er noe herk, og det vil man gjerne unngå når det er mange minusgrader.
[Linket bilde]

Gaute
Re: Tubeless eller slange til piggdekk [Re: Peter Pan] #2725323 06/12/2022 10:54
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Det er absolutt diggest med tubeless, men har feiget ut på vinteren. Røk på en god rift i sidevegg med ISP for flere år siden langt ute i skauen i ca -15C. Prøvde å få løs ventilen for å montere slange, men den hadde satt seg pga både guffe og is, og fingene ble blå på null komma niks. Det ble pushbike-jogg i en snau time hjem. Etter det har jeg kjørt slange, og har punka 1 gang, så det går greit. I motsetning til sommersykling med slange som garanterer punktering ila max 5 minutter.

Re: Tubeless eller slange til piggdekk [Re: Peter Pan] #2725336 06/12/2022 13:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dette spørsmålet har plaget meg hardt gjennom hele sommeren.

Har sittet og ruget på to par toppdekk - både 45NRTH Gravdal 120 TPI slangedekk (den tidligere luksusutgaven som ikke produseres lenger) og nye Gravdal 60 TPI for slangeløst oppsett og med konkave pigger.

Er i utgangspunktet for slangeløst alle steder - alltid - for alle. Bare så det er sagt. Og nye Gravdal rapporteres å kunne settes opp slangeløst enkelt og pålitelig.

Men... mine gamle luksus-Gravdal i 120 TPI har fortsatt noen sesonger igjen i seg, og er enestående myke og deilige, med dekkanter så ettergivende som italienske sommerdekk. Nesten. Selv med slange. Og altså ikke lenger å oppdrive.

Så jeg har gjort det harde valget at jeg av hensyn til bærekraft og ettergivenhet fortsetter på disse eksepsjonelle slangedekkene shocked2

Mine splitter nye Gravdal i 60 TPI er følgelig lagt ut for salg. Om jeg ikke ombestemmer meg igjen. Ngggg....

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå