Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shimano SLX RD-M7100-SGS bakplate

Shimano SLX RD-M7100-SGS bakplate #2722410 13/10/2022 08:13
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hei.
Jeg klarte å treffe en litt for stor stein med bakgiret her om dagen slik at bakplata på giret fikk seg en skikkelig trøkk.

Nå har jeg klart å få tak i bakplate fra et annet Shimano 12 speed gir (for terreng), men jeg vet ikke hvilket type gir. Noen som vet om disse bakplatene (inner plate) kan brukes om hverandre? Eller må jeg har akkurat den til SLX med tilhørende SLX trinsehjul?

Giret funker jo, men det går ikke pent på de midterste tannhjula bak. Fikk et tips om at girøret kan ha blitt skjevt, så det skal sjekkes før jeg prøver å kjøpe noe nytt. Men det mest om disse delene går om hverandre som jeg er mest interessert i.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Shimano SLX RD-M7100-SGS bakplate [Re: SykkelGlenn] #2722418 13/10/2022 09:11
tron Offline
Besatt
Besatt
Vet faktisk ikke om de går om hverandre, men merk at cagen faktisk skal være både litt "vridd og bøyd": https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2721630#Post2721630

Har for øvrig erfart at ytterplaten på 7100-SGS er myk i godset. Skal ikke mye til for å bøye den. Den bøyes godt før girøret gir etter. Sjansen er at girøret er ok, men verdt å få det sjekket uansett. Et girøreverktøy er en god investering - jeg bruker det hver eneste sesong.

Re: Shimano SLX RD-M7100-SGS bakplate [Re: SykkelGlenn] #2722457 13/10/2022 16:50
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Løsningen på dette ble dessverre en litt annen enn jeg tenkte i første omgang.
Jeg fikk sjekket girøre, helt utrolig skjevt. Så ble det rettet, giret igjen montert og sjekket, fortsatt hopp og sprett.

Rask konklusjon ble at veksleren mulig har fått en større ytre påkjenning så det endte med nytt bakgir. Jaja, noen ganger blir tiden for knapp for å feilsøke i altfor mange timer.

Endte opp med at mekaniker satt på nytt SRAM GX Lunar bakgir, og nå fungerer alt helt strålende.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn

Moderator  support