Mange gravel-sykler kommer jo med Dub Wide krank og framgir nå for tiden.
Først litt fakta om Dub Wide:
- Kjedelinje er flyttet 2.5mm utover, fra 45 til 47.5mm
- Q-faktor er økt 5mm, 2.5mm på hver side , fra 145.5 til 150.5
- framgir som gir klaring for 45c dekk, med batteriet plassert lengre ut
- krank med 30/43 drev og 94bcd (istedenfor 107 som AXS øvrig har)
- kranklager er likt, så den ekstra lengden på spindle tas opp med spacers
Jeg fikk akkurat en pent brukt Factor LS i hus. Den er satt opp med Force AXS wide oppsett.
Jeg foretrekker smal Q-faktor, og første tur merka jeg at 30/43 giringen er unødvendig lett for meg og det ble klønete mye giring på framgiret.
Så dette måtte det gjøres noe med
Kan man benytte 33/46 eller 35/48 drev og 107bcd? Ja, non-wide spider eller quarq powermeter på wide krank er plug n play (men ikke offisiell løsning? ).
Dette gir wide kjedelinje og wide q-faktor.
Kan man benytte non-wide krank sammen med wide framgir? Kanskje/sannsynligvis - i de fleste tilfeller.
Det er bra med justering på framgiret.
Jeg har også en en Orbea Orca med non-wide AXS og Red 35/48 quarq krank som jeg prøvelånte.
På wide-kranken på LS satt det en spacer på ~3mm på venstre- og ~5mm på høyre-, mens Orca satt det kun en ~2mm på høyresiden.
Med non-wide krank satt opp med spacer på ~2mm på høyresiden fikk jeg problemer med klaring mellom krankarm og framgir.
Når jeg satte ~3mm spacern fra venstre side var det fortsatt 0.6mm klaring til overs på venstreside for "preload-skruen".
Istedenfor å stramme denne 3D-printet jeg en 0.6mm spacer og la også denne på høyresiden.
I tillegg korta jeg inn limit-skruene på framgiret så de ikke stikker ut.
Dette ga meg nok klaring mellom krankarm og framgiret.
Så det viktigste...
Girer det bra? - Jepp ! Det ser ut til å gire dritbra! Bedre enn Orbean min noensinne har giret på framgiret. Ikke spør meg hvorfor, men jeg er happy.
(Man kan også gjøre preload-skrue-dingsen på venstresiden tynnere om nødvendig, så lenge det er klaring mellom krankarm og kjedestag på venstreside. Så dette er nok en løsning som kan funke på mange andre sykler også)