Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pressfit BB og retaining compound

Pressfit BB og retaining compound #2722220 10/10/2022 20:27
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Hoi!
På tide å bytte kranklager og jeg er på jakt etter monteringsremedier som hindrer knirk. Ser etter Park Tool RC-1 eller noe tilsvarende fra Loctite (641, 648, 680?). Er det noen som har dette over disk i Oslo? Ble litt sjokkert over priser og tilgjengelighet da jeg gjorde et kjapt søk på Google.

Re: Pressfit BB og retaining compound [Re: BackCountry] #2722231 11/10/2022 06:16
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Gjorde samme undersøkelse som deg for en stund siden med samme resultat og endte med blå gjengelåsing fra Biltema, men til annet bruk.
Rett og slett svinedyrt.

Leste kjapt på Loctite 941 og det ser jo ut til å være for temporært feste som den blå gjengelåsingen fra Biltema.

Biltema har i tillegg noe som heter sylindrisk fastlåsing dvs. grønn mistenker at det er noe liknende som grønn Loctite
https://www.biltema.no/bilpleie/bil...smidler/sylindrisk-fastlasing-2000032979

Om du vil ha Loctite så tror jeg det enkleste er om du kjenner noen som har gode rabattavtaler på Loctite sine produkter.

Når det er sagt så har jeg aldri opplevd knirk fra annet enn BB30, som jo er "dømt" til å knirke etter en stund.
Både DUB pressfit, vanling Shimano pressfit i både 42 og 46mm har vert helt stille over tid med bare en tynn hinne med fett påført ved installering.

AG

40+ and still climbing......
Re: Pressfit BB og retaining compound [Re: BackCountry] #2722242 11/10/2022 07:02
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjøpte rett og slett Praxis Works sitt pressfit skrulager. Med 74mm krankhusbredde stoler jeg ikke på at det ikke blir knirk/bevegelse med 1cm overlapp lager/krankhus og 1cm utstikk for at lageret skal passe spindelbredde. Med Praxis works sitt lager er det en hylse som sitter fast i lageret på ND siden, så skrus drivsiden inn akkurat som et BSA lager.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Pressfit BB og retaining compound [Re: Gullars] #2722252 11/10/2022 07:44
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: Gullars
Gjorde samme undersøkelse som deg for en stund siden med samme resultat og endte med blå gjengelåsing fra Biltema, men til annet bruk.
Rett og slett svinedyrt.

Leste kjapt på Loctite 941 og det ser jo ut til å være for temporært feste som den blå gjengelåsingen fra Biltema.

Biltema har i tillegg noe som heter sylindrisk fastlåsing dvs. grønn mistenker at det er noe liknende som grønn Loctite
https://www.biltema.no/bilpleie/bil...smidler/sylindrisk-fastlasing-2000032979

Om du vil ha Loctite så tror jeg det enkleste er om du kjenner noen som har gode rabattavtaler på Loctite sine produkter.

Når det er sagt så har jeg aldri opplevd knirk fra annet enn BB30, som jo er "dømt" til å knirke etter en stund.
Både DUB pressfit, vanling Shimano pressfit i både 42 og 46mm har vert helt stille over tid med bare en tynn hinne med fett påført ved installering.

AG

Takk! Skal prøve meg med Biltema blå først og så ser vi om det holder.

Re: Pressfit BB og retaining compound [Re: Hoaas] #2722253 11/10/2022 07:46
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: Hoaas
Jeg kjøpte rett og slett Praxis Works sitt pressfit skrulager. Med 74mm krankhusbredde stoler jeg ikke på at det ikke blir knirk/bevegelse med 1cm overlapp lager/krankhus og 1cm utstikk for at lageret skal passe spindelbredde. Med Praxis works sitt lager er det en hylse som sitter fast i lageret på ND siden, så skrus drivsiden inn akkurat som et BSA lager.

Interessant! Og du er fornøyd?

Re: Pressfit BB og retaining compound [Re: BackCountry] #2722263 11/10/2022 08:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: BackCountry
Sitat: Hoaas

Interessant! Og du er fornøyd?

Strålende fornøyd, null knirk så langt og lageret fremstår som bunnsolid. Har brukt det på tidligere sykler også, med stor suksess. I mitt tilfelle, med et noget spesielt krankhus, var heller ikke valgene så mange når jeg skulle ha 24mm spindel.
Har brukt sykkelen med Sram DUB PF kopper, og her måtte det fett til for å stilne knirk og sjel for en liten stund. Det er mye krefter i sving ved krankhuset, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke alle krankhus er gjenget.

Re: Pressfit BB og retaining compound [Re: BackCountry] #2722270 11/10/2022 10:12
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har også Praxis som ble installert i fjor eller forfjor på landeveissykkelen, og det har jeg vært veldig fornøyd med. Ingen betydelig knirk så langt, og det selv med mye rullebruk med dertil risiko for salt svette på avveie. (Men nå jinxer jeg vel det i anledning rullesesongens start..)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Pressfit BB og retaining compound [Re: BackCountry] #2722277 11/10/2022 11:16
K
kayiversen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Hoi!
På tide å bytte kranklager og jeg er på jakt etter monteringsremedier som hindrer knirk. Ser etter Park Tool RC-1 eller noe tilsvarende fra Loctite (641, 648, 680?). Er det noen som har dette over disk i Oslo? Ble litt sjokkert over priser og tilgjengelighet da jeg gjorde et kjapt søk på Google.

Hvis du bor nær Ullern/Røa må du gjerne få låne av meg. Bare ta kontakt på PM eller på e-post: kayiversen [at] gmail.com så avtaler vi tidspunkt.

Re: Pressfit BB og retaining compound [Re: kayiversen] #2722334 12/10/2022 10:01
B
BackCountry Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: kayiversen
Hoi!

Hvis du bor nær Ullern/Røa må du gjerne få låne av meg. Bare ta kontakt på PM eller på e-post: kayiversen [at] gmail.com så avtaler vi tidspunkt.

Takk for tilbudet, men jeg valgte å bestille meg et kranklager fra Praxis til drøye 800(!)kr. La oss håpe at den holder seg knirkefri en stund.

Re: Pressfit BB og retaining compound [Re: BackCountry] #2722351 12/10/2022 11:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hehe, ja prisen er ganske drøy. 300kr dyrere enn tilsvarende DUB uten gjenger. Min erfaring er dog at holdbarheten på Praxis sine er svært gode.

Moderator  support