Jeg har en 2011 Spark alu som også hadde gaffel med rett kronerør. Utenpå så det ut som ramma var klar for tapered, men når jeg tok av gammel gaffel var "hullet" gjennom headtuben for rett kronerør. Endte derfor med å montere et utenpåliggende styrelager på undersiden som lot meg bruke tapered kronerør. Dette bygger selvsagt litt og hever fronten med en drøy cm, men gjør utvalget av gafler større.
Tror kanskje det kan være en god løsning, om konisk styrerør ellers er vanskelig. Sannsynligheten for at nedre styrelager er slitent er også stor, hvis sykkelen er brukt slik den var tiltenkt. Personlig ville jeg også gjort mye for å bli kvitt QR på forhjulet, og jeg vil neppe klart å overbevise meg selv om å kaste tusenlapper etter en sykkel for å allikevel ende opp med en spaghettimyk front(lett overdrevet ref. "Fleksen kommer og tar meg").
@kjerts:
Om allikevel QR ikke framstår som noe problem: Hva er bakgrunnen for at (stor) service på den aktuelle gaffelen er utelukket? Er både innerbein og foringer utslitt? Er ikke helt overbevist om at en ny Recon nødvendigvis vil levere bedre demping og styring enn en velpleiet Fox high-end gaffel fra 2009.