GCN/Eurosport viser visst ikke dette i Norge eller Danmark, men det er håp om å få sett noe på YouTube og/eller Facebook:
You’ll be able to catch the action live.
It was only organised at the last minute, but it appears there’ll be a live broadcast for the elite races. GCN+/Eurosport will have coverage for the last couple hours of the women’s race on Saturday and the men’s race on Sunday.
If you’re in one of the regions where GCN+/Eurosport isn’t available on this occasion (Denmark and Norway), the UCI’s YouTube channel and Facebook page will apparently have the livestream.
Check out the GCN+/Eurosport and UCI sites for broadcast times.
Welcome UCI rules, commercialization, entertainment for the masses, end of innovation, death of the gravel spirit, decline of genuine cycling culture and community.
Welcome UCI rules, commercialization, entertainment for the masses, end of innovation, death of the gravel spirit, decline of genuine cycling culture and community.
There is another....
"What do you need to race? Well, the list is intimidating, one must admit:
a bike (any bike, but tracklocross bikes are cooler and more fun than any other type) a human to ride said bike
Optional:
a water bottle beer to share a cheering section your dog(s) pit wheels/spares a pump and maybe some tools
No race numbers, no entry fees, no registration, no UCI nonsense. "
Det betyr ikke at det ikke kan være interessant å se helgens sending.
Rent bortsett fra spørsmålet om Erik$ får vekket Mathieu, og om gravel kan erklæres død og begravet nå som det gjøres til UCI-regulert TV-underholdning for massene, er jeg spent på hvilke sykler særlig proffene velger.
I påvente av UCI-regler for gravel, har de store produsentene lansert den ene etter den andre gravel-raceren som tilfredsstiller dagens UCI-regler for landevei eller kross. Flere av dem er i praksis krossrammer med komponenter for gravel.
Men UCI har ennå ikke satt klørne sine i geometri og rørdimensjoner i denne opprinnelig frihetselskende sykkelgrenen, og det er fortsatt lovlig å velge en hvilken som helst sykkel, med hvilken som helst dekkbredde, så lenge den ikke har motor, eller tempobøyle, og er under vektgrensen på 6,8 kg.
Jeg tipper vi kommer til å se en god del proffer på de sist lanserte UCI-lovlige gravel/krossracerne fra sine respektive sponsorer, men det skal overraske meg om ikke flere av dem velger... trommevirvel... moderne landeveissykkel.
Med alle forbehold om at CyclingTips muligens bommer hva gjelder bredden på de aktuelle Terreno Dry, og gjerne er litt for tidlig ute med å melde at Sina velger Pathfinder, ref. videoen på Instagram.
Sitat: CyclingTips
Judging by the photos in that Strava post, the only obvious change from the usual race-spec is the low-profile Dura-Ace C36 carbon tubeless wheels shod with what appear to be Vittoria Terreno Dry tyres in an assumed 35 mm width (to match the available room in the Ultimate frame).
And it wouldn’t be a huge surprise if we saw the four-time cyclocross world champion switch to a narrower tyre and more-aero wheel setup for race day.
(...)
Either way, Van der Poel’s choice of bike is far more road than gravel. It once again reinforces that not everyone’s version of gravel requires a dedicated gravel bike.
(...)
And it appears Van der Poel isn’t alone in this thinking, with Specialized having stated that its riders, including Peter Sagan and Sina Frei, will be running 32 mm-wide semi-slick (Pathfinder) tyres on aero wheels and attached to bikes that may or may not be road-focussed.
Blant navnene på startlisten figurerer også en evigung Davide Rebellin. Har selvfølgelig litt blandede følelser for en rytter med hans historie, men må jo også respektere mannens dedikasjon til sykkelsporten når han fullfører sin 30. sesong som proff med å delta i et verdensmesterskap (tross alt).
Blant navnene på startlisten figurerer også en evigung Davide Rebellin. Har selvfølgelig litt blandede følelser for en rytter med hans historie, men må jo også respektere mannens dedikasjon til sykkelsporten når han fullfører sin 30. sesong som proff med å delta i et verdensmesterskap (tross alt).
Edit: 31. proffsesong er det vel (?)
Rebellin ble nr. 9 i Lombardia som stagiare i 1992 og slo gjennom for alvor i august 1997 da han vant både Clasica San Sebastian og GP Suisse. Husker jeg var skikkelig skuff da han slo Ullrich i spurten i Suisse.
Jeg tipper vi kommer til å se en god del proffer på de sist lanserte UCI-lovlige gravel/krossracerne fra sine respektive sponsorer, men det skal overraske meg om ikke flere av dem velger... trommevirvel... moderne landeveissykkel.
Synes også det er interessant at løypa er padde flat de siste 170 km. Det er en del svinger og grus og brostein skiller litt mer enn fin asfalt, men jeg tipper det blir massespurt fra et ganske stort felt. Heller ikke det særlig spirit of gravel. Den flate løypa gjør det mulig for mange ubeskrevne blad å henge med en god del lengre enn ellers. Men det kommer nok til å bli kjørt hardt i de to første klatringene for å tynne i rekkene for å unngå for mange cowboyer blant proffene.
Den flate løypa er sikkert også en grunn til at mange velger mer aerodynamiske sykler og dekkoppsett enn de mer grove gravel-variantene.
Jeg stusser også på at både UCI og mange andre skryter av at gravel er en amerikansk oppfinnelse av nyere dato. All den tid ritt som Tro Bro Leon har blitt arrangert siden 1984 og lange maraton MTB-ritt på grus har blitt arrangert verden over siden 1991 omtrent.
Uansett opphav så tror jeg mange er skuffet over at VM-rittet er på under 200 km i en helt flat løype, mens Unbound og de andre kategoridefinerende rittene er lengre og tøffere. På landeveien er jo VM ofte det lengste og hardeste rittet i året. Gravel-VM er å regne som et sprint-ritt sammenlignet med Unbound.
Et annet poeng er at gravel-VM arrangeres samme helg som sesongens flotteste, men likevel minst prestisjetunge monument-ritt, Il Lombardia. At det skal sykles et VM-ritt i Italia samtidig som Il Lombardia virker jo bare helt bak mål.
I Frankrike sykles Paris-Tours også samtidig. Ironisk nok er også dette et ritt som går delvis på grusveier.
Det er åpenbart rytteren som vinner, ikke utstyret, men for dem som synes doning også er spennende, her er hva som skrives om trekløveret på podiet.
Pauline Ferrand-Prévot:
BMC Kaius, 1x (40x10-44), Duke, Vittoria Terreno Dry 35 mm
Sina Frei:
Specialized Roubaix, 2x, Roval Rapide CLX II, Specialized Pathfinder Pro 32 mm
Chiara Teocchi:
Specialized Diverge, 1x (40x10-50), ZIPP 303S, Specialized Pathfinder Pro 32 mm
Altså formelt en ny UCI-godkjent gravelracer (ALL), UCI-godkjent landeveissykkel (RD) og ikke-UCI-godkjent gravelsykkel
I vårklassikerne har kvinnene gjerne valgt noe mer stabile sykler enn mennene, som Longo Borghinis Trek Domane versus Dylan van Baarles Pinarello Dogma F i årets Paris-Roubaix.
Man kan innvende at dette ikke er gravel - med landevei, bygater, brostein, parker, nedtråkkede stier, gårdsveier, landlige kjerreveier, litt gress, litt steiner, noe tørket gjørme her og der... og ja, fin grus slik vi kjenner den fra Strade Bianche og andre ritt.
Men uansett hvor lett det er å kritisere rutevalget, kjenner jeg meg godt igjen fra turer både her hjemme, i andre nordiske land og ellers på kontinentet. Det er nettopp slikt variert underlag man møter i den gamle verden.
Ikke som de endeløse, grove grusveiene i USA. Slett ikke som de røffe, forblåste rutene på Island. Ikke engang som koseturene i Marka.
Dette rittet fikk meg til å innse at jeg ikke trenger en gravelsykkel. Får heller slenge på noen 32 mm på TCR'n. Skal jeg oppsøke noe som har behov for grovere dekk så blir det sykkel med flatt styre.
Bra første utgave av VM Gravel. Den grenen her tror jeg virkelig kan bli en bra TV idrett når man har med ryttere som folk kjenner til som i dag. Pogacar har vel allerede meldt at han kanskje skal være med neste år
Redigert av olechr; 09/10/202218:14.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Strengt tatt slet jeg med å se forskjell på underlag i dagens VM løype og dagens Paris-Tours. Så å kalle det ene for gravel og det andre for landevei blir litt rart. Syntes absolutt gravel VM burde hatt mer "krevende" underlag, og ikke minst mer variert profil.
Forundrer meg at ikke det var flere som stilte med road dekk her, typ GP5000 32mm. Men, er vel noe sponsoravtaler og greier som påvirker valg av både det ene og andre også.
Disse syklene og oppsettene burde være raske overalt, og sparke særlig godt fra seg i grovere ritt som de amerikanske klassikerne. Slik vant da også årets Unbound 200 med lignende oppsett. Men de fremstår ikke som like selvsagte valg for årets meget kontinentale VM-løype.