Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sykkelstativ - møkkadrit

Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: erik e] #2722052 07/10/2022 20:11
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: erik e
Tja. Noen ganger er det greit og bare være praktisk.

Det er jo nettop det som er det fine med å være ingeniør.

Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Iselilja] #2722064 08/10/2022 09:10
Iselilja Offline OP
OP Offline
Jepp ICON_SMILE

Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Syklist1] #2722065 08/10/2022 09:43
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Syklist1
Sitat: erik e
Tja. Noen ganger er det greit og bare være praktisk.

Det er jo nettop det som er det fine med å være ingeniør.

Hehe, det å måtte spørre andre om bistand, mener du?

Anekdotevarsel: Jeg kjenner nokså mange ingeniører, og det er trist å skrive dette, men brorparten av dem er umåtelig dårlig anlagt når det gjelder praktisk problemløsning i praksis. Jeg måtte ty til regla Lefty Loosey/Righty Tighty for en som skulle bruke et skrujern, feks.

På papiret, joda. IRL? Not so much, hvis det ikke handler om nerding.

Det er derfor mange ingeniører gjerne får andre til å utføre selve det praktiske arbeidet for seg, mens de pusser NTNU-ringen sin og nerder over kaffemaskiner og komfyrtopper.

Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Iselilja] #2722066 08/10/2022 10:08
Iselilja Offline OP
OP Offline
Haha... det er jo forskjell på teori og praksis. Har selv gått på NTNU så kjenner meg litt igjen i det.

Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Iselilja] #2722097 08/10/2022 19:52
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Takk.

Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Iselilja] #2722099 08/10/2022 20:51
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg vil påstå at min erfaring og kunnskap som ingeniør gjør meg vesentlig bedre rustet enn det jeg var som en ung mann med kun et fagbrev når det kommer til praktisk problemløsning.

Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Iselilja] #2722101 08/10/2022 22:00
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har Velospace med 3+1 skinne, og det går forholdsvis greit å få på 4 store sykler. Det er klart, det lekreste ville jo vært å kjørt på med en sånn utility-rack på firkantfeste men vi er vel totalt sett glad for at vi ikke er amerikanere.

Det er vel litt forskjell mellom Thule-modellene på hvor stor avstand hver skinne har blitt påspandert, her kunne de nok vært mer romslige på enkelte modeller (eventuelt har geometrien på syklene endret seg uten tilbakevirkende kraft på gamle stativer, det er jo slemt men sånn er det..)

Jeg har alltid med litt tykt tørkepapir som kan plasseres på utsatte gnissesteder og som det ikke er noe problem blir borte dersom ting flytter på seg og gniss opphører. Og så har jeg satt på fatbike-stropper for å sikre at jeg kan laste på de litt lengre syklene samt sette de med litt offset så de ikke gnisser.

Når du først har funnet "oppskriften" så er det lurt å ta et bilde av hvordan riggingen ser ut - så slipper du å stå der som en idiot ved avreise og forsøke å løse rubiks kuben enda en gang ICON_SMILE

Redigert av Anders A-R; 08/10/2022 22:01.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Syklist1] #2722108 09/10/2022 07:13
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil påstå at min erfaring og kunnskap som ingeniør gjør meg vesentlig bedre rustet enn det jeg var som en ung mann med kun et fagbrev når det kommer til praktisk problemløsning.

Ja og bra. Du hadde et fagbrev.

Men her er det kanskje snakk om de mange som studerer, som blir bare "papirflyttere". Ingeniører som ikke kan bytte dekk på bilen. Eller økonom som går i luksusfella. Eller lege som kjederøyker eller har null empati for pasienten.

En bra vei er å først gjøre noe veldig praktisk, før man hopper inn i lesing av teorier. Eller endog gjøre det praktiske på fritiden i ungdommen, deretter bygge på med faglig studie og et diplom.

Enda bedre i mine øyne (men det passer ikke for alle), å begynne å bygge ting fra man er liten, og bare fortsette når man er stor. En viktig evne er å klare å få med seg andre på reisen. Trenger ikke gå på skole for dette, man kan øve seg på det praktiske selv, og også faktisk lese seg opp på det teoretiske på egenhånd, om man er disiplinert og sterk nok. Grader og titler er litt overrated og sovepute for mange.

Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Syklist1] #2722109 09/10/2022 07:28
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

For all del.

Så utstedte jeg da også et anekdotevarsel i posten min.

Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Iselilja] #2722155 09/10/2022 18:59
Natier Offline
Veteran
Veteran
På stativer der syklene står på skinner kan det gjøre underverker å løsne og vri styrene litt ICON_SMILE

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Gubbe] #2722180 10/10/2022 11:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gubbe

Anekdotevarsel: Jeg kjenner nokså mange ingeniører, og det er trist å skrive dette, men brorparten av dem er umåtelig dårlig anlagt når det gjelder praktisk problemløsning i praksis. Jeg måtte ty til regla Lefty Loosey/Righty Tighty for en som skulle bruke et skrujern, feks.

Jeg har også sett dette, uten å være en av dem, til tross for NTH-ring. Men jeg vet ikke om ingeniører er overrepresentert i så måte. Det er mange yrkesgrupper med mangel på praktisk innsikt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkelstativ - møkkadrit [Re: Iselilja] #2722187 10/10/2022 12:21
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg som nærmer meg/er middelaldrende ingeniør (med ring) har erfaring med at ingeniører kan løse de fleste praktiske problemer, men frykter at de yngre som kommer rett fra videregående uten noen praktisk erfaring, og så går gjennom et studie hvor fokus er på lav kostnad og stor gjennomføring med mye teori, har dårligere forutsetninger. Før i tiden hadde mange studenter praktiske prosjekter; blant annet ble mange hjemmebrentapparater produsert av studenter ved NTH. Studentene i dag er kanskje også mer spesialiserte og har ikke så mye kunnskap på flere fagområder enn sitt eget.

Jeg har en Thule Velocompact 3-4 og avstanden mellom syklene er 19 cm, samme som på Velospace XT 3. Velospace XT 2 har 25 cm mellom, mens på Easyfold er det 22 cm og eventuelt 19 cm til ytterste sykkel på 3'ern. På Velocompact kan jeg bruke spor 1 og 3 hvis jeg skal ha med bare 2 sykler. Jeg syns ikke det ikke er artig å montere 3-4 sykler på det; det tar litt tid men det går da. Jeg bruker gjerne pusseduk e.l. til å knyte på ramme, gaffel, kalipere eller andre deler som ligger an mot hverandre: https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/poleringskluter/pusseklut-2000019185 Hvis ikke blir det gnissing.

Mulighet for vipping for å få tilgang til bagasjerommet er essensielt for alt annet enn småturer for kun sykling.

Karbonbasert livsform.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support