|
Off-Season. Legenden, myten og det åpenbare.
|
Off-Season. Legenden, myten og det åpenbare.
03/10/2022 09:15
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Lang sesong er over (April-September). Sofaen, øl og potetgull venter i 2 uker før man starter opp igjen 5 kg tyngre og mangel på motivasjon og drive er borte.
Det er tilnærmingen til mange. Eller ikke.
Uansett. Teorien er klar på at det er lurt å ta noen uker av for å gi kroppen rom for å utvikle seg på nytt og forhåpentligvis bli bedre neste år. Men er off season veldig viktig bortsett fra at motivasjonen og hjernen skal være "på" når man begynner igjen?
Høsten er tung og fæl. SS/medio og mengde er ikke det morsomste man gjør osv. Men ser heller ingen problemstilling med å holde ting gående hvis man har lyst..
I år der i mot ble det en off-season "etter boka".
Uke 1: 1 styrke økt og 2 dager jogg Uke 2: Jogg (1 Vo2 max økt for vedlikehold) og styrke og gåturer. 1 time terrengsykkel. Uke 3: Styrke og jogging. Kanskje hiking i fjellet. Uke 4: Jogg (Vo2 max?) og styrke.
Uke 5 (uke 42): Oppstart sesong 2023
Kjenner jo nå på uke 3 at man gruer seg til oppstart igjen. Rulla i midten av Oktober er seig.
Hvor vil jeg med denne "problemstillingen"?
A) Hvis man går rett fra en sesong med mye trening og system. Hvis man dropper off-season "etter boka" og justerer seg rett ned på mengdetrening. Vil formen bli lik samme sesong uten mulighet for å bli bedre?
B) Hvis man tar en off season og velger å slippe seg ned og koble vekk sykkelen. Vil teorien med rett tilnærming kunne gi progresjonen et løft mot neste sesong?
Jeg valgte alternativ B denne sesongen for å se på mulighetene for å gjøre noe annet mot neste år. Alternativ B for min del innebærer mere styrketrening kanskje annen stimuli enn tidligere med et mål om at summen av alt flytter grensene neste år. Hva fasiten er (selv om alle er forskjellige) og synspunktene rundt off-season hadde vært interessant å diskutere.
En liten meningsutveksling på dette hadde vært spennende. Man kjenner teorien og har fått mange tilbakemeldinger fra flere. Men egne erfaringer er mest av interesse i så måte.
|
|
|
Re: Off-Season. Legenden, myten og det åpenbare.
[Re: Skogsmann]
03/10/2022 09:20
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor må du sykle på rulle i oktober? Skjønner at du er på høyt nivå og resultatorientert, men det er fortsatt mulig å sykle ute?
|
|
|
[Re: larsdx]
03/10/2022 09:22
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvorfor må du sykle på rulle i oktober? Skjønner at du er på høyt nivå og resultatorientert, men det er fortsatt mulig å sykle ute? "Allergisk mot kulde". Har ikke badet ute i Norge i år heller... Litt spøk til side. Blir turer ute på terrengsykkelen i oktober. Landevei er parkert for sesongen. Rulla erstatter i så måte kvalitetsøktene på sykkel.
|
|
|
03/10/2022 09:56
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det ikke mulig å kjøre kvalitetsøkter på terrengsykkelen? Grusbakker? Selvfølgelig ikke like effektivt som rulla, men kanskje mer motiverende på lang sikt? Jeg bader året rundt, men hater også landeveissykling i kaldt vær / regn.
Redigert av larsdx; 03/10/2022 09:57.
|
|
|
[Re: larsdx]
03/10/2022 10:10
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Til mitt bruk opplever jeg ikke terrengsykkelen som like relevant i treningsarbeidet. Styrer økter etter watt (har ikke det på terrengsykkelen) og posisjon på setet er ulikt. Ja det er flisespikkeri, men man gjør det man foretrekker. At det er noe mer motiverende kan være. Legger ikke terreng og kvalitet helt død. Plutselig blir den valgt fremfor rulla. Men Zwift er jo også litt gøy da. For oss som er inne i den verdenen også 
|
|
|
03/10/2022 11:13
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Til mitt bruk opplever jeg ikke terrengsykkelen som like relevant i treningsarbeidet. Styrer økter etter watt (har ikke det på terrengsykkelen) og posisjon på setet er ulikt. Ja det er flisespikkeri, men man gjør det man foretrekker. At det er noe mer motiverende kan være. Legger ikke terreng og kvalitet helt død. Plutselig blir den valgt fremfor rulla. Men Zwift er jo også litt gøy da. For oss som er inne i den verdenen også Jeg tror alt koker ned til motivasjon. Hvis du starter på rulla nå og går lei midt i desember, ikke gjør det. Hvis du kan starte på rulla nå og holder koken til april, kjør på! Jeg følger deg fullt og helt når det gjelder kontroll på øktene, og har selv praktisert et strengt rulleregime med stålkontroll på 2-3 økter i uka fra oktober eller november og gjennom vinteren. Med 3-4 timer i uka til trening har jeg prioritert kvalitetsøkter med styrt intensitet framfor iskalde, våte, mørke, skumle, OTB, gjørmesprutende, hater-å-vaske-sykkel-i-mørket sykkelturer i skog og mark om høsten. Tipper du har motivasjonen som skal til for å legge et solid grunnlag på rulla fremover, så jeg ville ikke brukt mye tid på å lete etter varme sykkelhansker og dekk med godt grep på våte og sleipe røtter 
|
|
|
03/10/2022 14:39
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Til mitt bruk opplever jeg ikke terrengsykkelen som like relevant i treningsarbeidet. Styrer økter etter watt (har ikke det på terrengsykkelen) og posisjon på setet er ulikt. Ja det er flisespikkeri, men man gjør det man foretrekker. At det er noe mer motiverende kan være. Legger ikke terreng og kvalitet helt død. Plutselig blir den valgt fremfor rulla. Men Zwift er jo også litt gøy da. For oss som er inne i den verdenen også Har du vurdert å få deg en cyclocross og delta på noen ritt utover høsten da? Det er ypperlige høyintensitetsøkter og bang for bucks på høsten, før vinteren setter inn.
Redigert av Juffe; 03/10/2022 14:40.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
03/10/2022 18:37
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til mitt bruk opplever jeg ikke terrengsykkelen som like relevant i treningsarbeidet. Styrer økter etter watt (har ikke det på terrengsykkelen) og posisjon på setet er ulikt. Ja det er flisespikkeri, men man gjør det man foretrekker. At det er noe mer motiverende kan være. Legger ikke terreng og kvalitet helt død. Plutselig blir den valgt fremfor rulla. Men Zwift er jo også litt gøy da. For oss som er inne i den verdenen også Har du vurdert å få deg en cyclocross og delta på noen ritt utover høsten da? Det er ypperlige høyintensitetsøkter og bang for bucks på høsten, før vinteren setter inn. Utfordringen for trådstarter er at han bor i Elverum og må kjøre bil i minst 4 timer (t/r) for å sykle ett ritt på 40 min. Har selv sykla ett CX ritt (Kongsvinger 2018) og det var drittmoro og som du sier knallgod "økt". Men antar Bjørnar som meg ikke finner det motiverende nok med lang biltur og mange timer på "tur" for kort økt. Dere i Oslo-omorådet er heldig som både har ritt og faste treninger. Har flere ganger vært i tankeboksen å få til noe lokalt, men mer naturlig med terrengsykling her da landeveismiljøet her i området er "innendørs" september til april. Men lag deg en fin runde på lette stier, eller følge en av klubbens faste runder, feks den "vi" kaller for "TL1" på Løvbergsmoen. Flytstier hele veien, ikke noe knot, tåler regn, lite hm så slipper å bli kald. 3-4-5 runder så har enn en kvalitetsøkt, motivasjonen for din del vil jo også at du som "ikke-terrengsykelist" vil oppleve enorm fremgang mht tempo, sporvalg etc. Rundbanen (den nye) som er lagd er litt mer for de erfarne eller krever mye repitsjon for å føle mestring, men løyper som "TL1" gir god og rask mestringsfølelse samtidg som en får brukt kapasiteten som du har. Si i fra hvis du vil ha litt guideing på runden. Eller sett på lettrullende dekk på hardtailen, se på kartet og sykle mil etter mil på grusveier. Elverum er ett elderado for både stisykling og grussykling. Finner ekstrem mye motivasjon (tur mer en trening) å sjekke ut grusveier lenger og lenger unna, som igjen blir flere mil, som igjen betyr flere timer etc. Og kanskje en ny sti dukker opp underveis også. Høsten er digg.
|
|
|
[Re: Oddefa]
03/10/2022 20:04
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Du oppsummerer helt etter boka Odd Erik. Ritt på høsten og cyclocross hadde vært moro det, men blir med tanken. TL1 løypa kan testes en dag. Godt forslag. Ellers kan man jo ta 2 * ytre ringveg for å «hate» i 70 min der  For å komme seg ut i naturen i oktober er det fint med selskap fra loka guidsom kan løypenettet. Syklet meg bort før. Sikkert ikke siste gangen. Men så til spørsmålet opprinnelig i tråden da. Trenger man off-season? Kan hende problemstillingen kom frem feil i første innlegg. Men sier teorien at det fysiske får en annen/bedre adaptasjon ved gjenopptagelse etter off-season?
|
|
|
03/10/2022 21:33
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En off-season er jo muligheten til å trene litt mer allsidig, andre ting enn bare sykling, og samtidig få et mentalt avbrekk som gir større motivasjon til å yte når det drar seg til med struktur og rutiner igjen. Men man må ikke glemme å også sykle i denne perioden, ellers kan overgangen fra lystbetont trening som gir motivasjon og energi bli større enn man ønsker. Jeg tror ikke det rent fysisk har noe å si om man velger å ta seg noen uker off-season, jeg har i allefall ikke funnet noe konkret forskning på det. Men sånn rent mentalt er det gunstig å bare skru av i noen uker om man er på et høyt timetall med solid struktur, mål og ritt resten av året.
Om man snur litt på det så kjenner du jo allerede på det at du gruer deg til å kuske på med rullesykling og struktur igjen. Den oppstarten på rulla er seig uansett om du har tatt et avbrekk eller ei, men slik jeg leser det du skriver så høres det ut som et fornuftig valg. Om noe ville jeg kanskje bytta ut en løpetur med en moderat hard sykkeløkt i uka i den planen du har for off-season, så du slipper å få en ekstra seig oppstart.
Jeg har vært der tidligere, hatt en kjempeavslutning på sesongen og er gira. Hva skal jeg trene annerledes og hvordan skal jeg bli bedre til neste år var tankene som surra gjennom hodet allerede når jeg kjørte hjem fra siste ritt. Det året jeg ikke tok meg en pause fra strukturert trening starta det veldig bra, surfa på motivasjonen fra sesongavslutninga de første månedene mot jul. Men det ble lange perioder med manglende motivasjon på nyåret og det ble tungt mentalt å holde koken, da er det fort at man brenner seg litt ut.
Redigert av Hoaas; 03/10/2022 21:35. Rediger grunn: Leif
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
04/10/2022 03:52
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Gode betraktninger. Støtter alt du sier og føler på innholdet. Også enig at en hardøkt på sykkel burde vært prioritert. Var på agendaen denne uken, men fant ut at 10 km løping på bane sammen med en venn var et morsomt off-season mål til helgen. Så dagens sykkeløkt ble byttet ut med 6 * 4 på mølle. Åpenbart en dum ide. Men allikevel noe man aldri ville gjort ellers… Blir noen sykkeløkter neste uke for å dra det i gang litt… Kjenner oppstarten blir seig, men lystbetont og variert med Zwift ritt får det vel til å gli i gang på et vis 
|
|
|
04/10/2022 08:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvor viktig offseason er og hvordan den bør se ut varierer veldig fra person til person. Ikke minst hvor mye man trener og hva man legger i det. Når jeg satset og trente "mye" likte jeg å ha fri i oktober. Da var det fokus på andre ting og bare lett trening. Ikke nødvendigvis noe særlig sykling og ikke noe spes fokus på hva man trener dvs null plan. Så kom jeg i gang i november og fult trøkk i desember med første samling.
Skulle jeg gjort det nå så hadde oktober bestått av masse kose sykling på elsykkel.
Skulle jeg trent my og seriøst nå hadde jeg også lagt opp til enda flere fridager og mer trening de dagene det er trøkk. En del av fridagene hadde også blitt brukt på elsykkel.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
04/10/2022 09:03
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror det med motivasjon er det viktigste her. Er man lei trening etter sesongslutt, så bør man nok ta en liten periode med noe annet… er man kun lei sykling så et det jo smart å da velge noe annet en periode… men, er huet fortsatt ivrig på trening så ser jeg ikke noe spes poeng i å ta en pause. Kan selvsagt være et poeng hvis man trener ekstremt mye og med lite variasjon, da kan det være at muskler m.m har nytte av litt endring/en pause… for min egen del som trener veldig lite, så er huet svært motivert for trening (spes etter skadeavbrudd med kun rulla til trening pluss litt styrke), og veldig lysten på å bli sterkere på sykkelen til neste sesong. Samtidig er høsten god for egen del, for det er liksom ikke så farlig om man ikke får gjort som planlagt den dagen, man har ikke noe spes mål i nærmeste fremtid om at da skal det presteres. Derfor har jeg plutselig valgt å jogge litt, mest pga en artig lokal greie med noen stravakonkurranser, og tenkt at kroppen bør jo egentlig tåle å løpe noe uten å få gangsperre hver eneste gang. Kjekt med tanke på skisesong også kanskje.. en ting som jeg vektlegger nå er at jeg skal ha to gode sykkeløkter i uka, som minimum. De skal være intervaller, da gjerne sweet spot eller terskel 8-20 min lange drag, kvalitet! Disse kan kjøres ute ( helst det for egen motivasjon, høsten er fin) og på watt. Gjerne sykle flere økter ute, men da rolig grus eller sti. Slenger nå da på to styrkeøkter ila uka, pluss noe lette joggeturer evnt kort og hardt. Når snøen kommer flyttes de to kvalitetsøktene inn på rulla, sper så på med fatbike og langrenn (skøyting). Langrenn blir mye terskel, så skal være litt obs så det ikke blir for mye hardt.
Er veldig glad i begge sesonger, så motivasjonen er topp nesten uansett. Og tilbake til temaet så tror jeg det er det som er avgjørende i forhold til pause eller ei..
CK ELVERUM
|
|
|
04/10/2022 09:08
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Veit og at når nevøen min var på landslaget, så trente de juniorene som var her i Elverum mye alternativt på høsten og vinteren. Bla så hadde de flere gode økter med tung sekk på ryggen og sko på beina. Gikk da endel turer i skogen og på fjellet. Gikk og mye ski om vinteren.. usikker på om de hadde noen skikkelig pause, men de trente iallfall litt alternativt etter sesong.
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: olechr]
04/10/2022 10:48
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Skulle jeg trent my og seriøst nå hadde jeg også lagt opp til enda flere fridager og mer trening de dagene det er trøkk. En del av fridagene hadde også blitt brukt på elsykkel.
Støtter det du sier. 2021 sesongen besto av trening mer eller mindre hver dag. 2022 har jeg (ble tuppet i leggen av en trener og fysion) ukentlig hatt 1 til 2 fridager. Mere innhold på dagene med trening. Om formen ble vesentlig bedre er ikke godt å si, men den ble iallfall ikke dårligere. Og oppsiden av de fridagene er vel verdt det. Fridager hvor familie og annet kan og bør prioriteres.
|
|
|
04/10/2022 10:52
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Tobias Foss snakker litt om dette i #godedager podcasten til Pølsa Pettersen. Han er også innom hvordan sykkelkross gutta på laget gjør det som tilsynelatende går rett fra landevei til cx sesong før de begynner ny oppkjøring til neste sesong.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
04/10/2022 11:00
|
olechr
More than words
|
More than words
Den podcasten er verdt å høre for alle som er litt interessert. Sjelden man hører en utøver av det kaliberen snakke så åpent om trening og ernæring.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
04/10/2022 16:21
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg må si meg enig med Ole og Øistein. Om man virkelig trenger off-season avhenger etter mitt syn på hvor mye man trener, hvor motivert man er og "hvor viktig" treningen er. For min egen del trener jeg bare 5 timer med stor andel full gass i uka, og motivasjonen er at treningen skal være gøy og gi et avbrekk fra jobb, familie+++ innimellom. Bjørnar, du trener jo mye mer enn meg, så du har sikkert et større behov for off-season. Off-season trenger ikke være øl og pottis på sofaen. Det kan også være ballspill, jakt, turer med kona osv. Bent Rønnestad hadde mange interessante betraktninger rundt off-season i terrengsykkelpodden for noen uker siden også
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
09/10/2022 15:02
|
Skogsmann
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hørte på podcasten det ble referert til her med T. Foss. Mange gode betraktninger rundt off-season. Etter uke 3-4 i off-season «bobla» har jeg noen betraktninger å komme med.
1. Pulsen er endelig «normal». Lav Z2 på rulla ga medium/høy sone 2 i puls. I september ville pulsen vært lav sone 1. Dette i seg selv er interessant, men det gir mening. Slippe opp som det heter å la kroppen hente seg igjen vil forhåpentligvis gjøre så kroppen tar nye steg når treningen trappes opp.
2. Lett jogg gir også høy puls. 10-15 slag høyere enn for 1 mnd siden på samme fart. Dette henger nok litt sammen med at vekten fort er litt høyere.
3. Hodet begynner å glede seg til mengdetrening. Dagens styrke økt var faktisk morsom. Noe den ikke har vært på 1 år.
Alt i alt blir det spennende å se om tallene og følelsen utover går den ene eller den andre vegen.
|
|
|
[Re: olechr]
10/10/2022 16:17
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Den podcasten er verdt å høre for alle som er litt interessert. Sjelden man hører en utøver av det kaliberen snakke så åpent om trening og ernæring. Link til podcasten?
|
|
|
10/10/2022 18:21
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
|
|