Auto-repeat

fra andre tråder:
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118826&filename=Gravdal vs Routa vs SMW.jpg)
De tre beste kandidatene i bredden du nevner, er gjerne
45NRTH Gravdal,
Suomi Routa og
Schwalbe Marathon Winter Plus (siste versjon av klassiske SMW).
Alle
på salg hos Sykkelkomponenter denne helgen!
Merk at Suomi Routa også finnes i
el-sykkelversjon. Likeledes er alle SMW uten unntak i
ekstra-solide E25-utgaver og anbefalt for el-sykkel. Vet ikke om det har praktisk betydning.
Kort sagt tror jeg alle tre ovennevnte vil fungere.
Som andre har vært inne på, er det lokale forhold og reell bruk som er avgjørende.
Min favoritt er allsidige Gravdal, som med sitt dypere mønster fungerer godt både på brøytet snø og saltet (usj!) vei. Pløyer seg gjennom snø, samtidig som det ruller overraskende lett på bart føre for å være piggdekk. Må ta alle forbehold om at jeg er så heldig å ha den lette versjonen i 120 TPI som dessverre ikke tilbys mer, men selv i den rimeligste og tyngste wire-versjonen i 33 TPI, er dekket faktisk målt av finske
WheelEnergy til å ha lavere rullemotstand enn SMW. Så visuelt mønster er ikke alltid avgjørende.
Suomi Routa har jeg ingen erfaring med, men leser gode tilbakemeldinger på forumet.
Marathon Winter er elsket av mange, kjent for å trille lett og ha rimelig godt grep på glatt føre. Min fremste innvendig er at det har en tendens til å klabbe seg i snø, gitt det lave mønsteret.
Min erfaring er at ingen piggdekk i denne klassen har utpreget godt grep på holke, og særlig ikke ujevn holke med dype spor etter biler, sykler eller fotgjengere, som man gjerne finner i urbane strøk. Uansett hva markedsføring og en del tester sier. Da må man over på bredere og grovere terreng-piggdekk, med pigger av høy kvalitet, for trygghet.
Uansett dekkbredde er lufttrykk, vektfordeling og teknikk avgjørende for grep.
Antar at datteren din bruker slange. Om du kjører slangeløst for henne, peker Gravdal i 60 TPI seg ut.
For skikkelige tester, se Landevei:
45NRTH GravdalSuomi RoutaSchwalbe Marathon Winter PlusLandevei har samlet opp disse og et par andre i
Piggdekk sykkel.
For erfaringsdeling, se tråder som for eksempel:
Piggdekk 2021/2022Piggdekk vinteren 2020/21Valg av piggdekk til vinterErfaringer med 45NRTH GravdalFor øvrig er det på
blandeveisforumet du finner flest brukere av piggdekk i denne klassen.
Ja, du bør bytte både kjede og kassett på 1%. Se også på krankdrev og trinsehjul. 8-delt vil være noe mindre følsomt for strekk enn 10- eller 11-delt, men godt fungerende drivverk er viktig for kontroll og trygghet på vinterføre, og det er ikke verdt å ofre det for å spare et par hundrelapper. Du vil ikke at datteren din skal ha et hoppende kjede på holka.