Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

vinterdekk til transportsykkel +++

vinterdekk til transportsykkel +++ #2721538 30/09/2022 06:36
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har kjøpt en brukt el sykkel som jentungen som studerer på Lillehammer skal bruke til og fra skolen.

Det er en Evelo kjøpt på XXL i 2015 originalt, men den har nytt batteri og display og virker bra med 50-60km rekkevidde på high.

Den er basert på en hybrid ramme og har Shimano steps motor dvs. krankmotor og stort batteri på over 400wh
Alternativet var Biltema og bakhjulsmotor og det føltes ikke rett, Vet ikke helt hvorfor ;o)

Spørsmål:
Denne skal gå hele året på Lillehammer og der kommer vinteren fort.
Hvilke vinterdekk er bra i 35-45mm utgave??

Er for eks Suomi Routa 42mm noe som kan fungere eller er det bedre å gå for Schwalbe Marathon Winter i en eller annen utgave??

Gliset har også 8delt drivverk hvor kjedet er slitt 1% og det må dermed byttes.
Kassetten ser ganske grei ut dvs. tenna har ikke haitannform og jeg tipper nesten at dette er første kjedet på denne kassetten.

Er det noen som har tro på at jeg bare kan bytte kjede og kjøre eller ryker både drev og kassett på 1%?
Normalt ville jeg bytta alt sammen men poenget her er å holde kostnaden nede og funksjonen oppe.

Takknemlig for innspill.

AG

40+ and still climbing......
Re: vinterdekk til transportsykkel +++ [Re: Gullars] #2721560 30/09/2022 08:59
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Vi har ISP i 2.25 tommer på vår elsykkel. Det er den billige/dårlige varianten og ikke noen anbefaling. Men det er deilig å ha grove dekk når det er snø og slaps. Faktisk er det de eneste gangene det er morsomt å sykle på en elsykkel, det tar seg overraskende bra frem selv i ganske dyp snø de dagene brøytemannskapet ikke har rukket å ta unna på morgenen. SMW fungerer sikkert bra men hvis hun er avhengig av elsykkelen i all slags vintervær ville jeg valgt noe grovere. Straffen blir dårligere komfort/grep på tørr asfalt og litt kortere rekkevidde.

Re: vinterdekk til transportsykkel +++ [Re: Gullars] #2721607 30/09/2022 16:05
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Litt grovere dekk enn SMW er å foretrekke på sneføre. SMW funker etter min mening bare på hard is og asfalt med maks 1mm sne.

Drivverket ville jeg bare kjørt videre på til noe begynner å glippe eller tulle. Du vil få trøbbel om du bare bytter kjedet. Gir funker dårlig og kjedet hopper på kassetten i de girene som er mest brukt. Jeg har 9-delt på elsykkelen og har bytta konsekvent på 0,75%. Fått da 2 kanskje 3 kjeder pr kassett (ca 3500km totalt). Og da også med litt hopping/gir trøbbel på siste kjedet. Har nå valgt å sette på nytt kjede og kassett og så skal det får sitte til det blir trøbbel med noe. Jeg tror det vil gå fint i minst 2500km. Rekker jeg 3500km på 1 sett så er det både penger spart og tid spart på service.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: vinterdekk til transportsykkel +++ [Re: Gullars] #2721611 30/09/2022 17:06
S
Sveinung- Offline
Fersking
Fersking
S
Spørs også hvor hun bor. Bor hun langs Gudbrandsdalsvegen/Storgata eller Sigrid undsets veg så er det jo begrenset med bakker og fine sykkelfelt fra sør til nord. Min erfaring er at disse er bra vedlikeholdt vinterstid også. Ellers har jeg lite innspill å komme med når det gjelder utvalg av dekk i den kategorien, her går det i suomi pilkki i 2.6☺️

Re: vinterdekk til transportsykkel +++ [Re: Gullars] #2721634 01/10/2022 09:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Auto-repeat ICON_SMILE fra andre tråder:

[Linket bilde]

De tre beste kandidatene i bredden du nevner, er gjerne 45NRTH Gravdal, Suomi Routa og Schwalbe Marathon Winter Plus (siste versjon av klassiske SMW).

Alle på salg hos Sykkelkomponenter denne helgen!

Merk at Suomi Routa også finnes i el-sykkelversjon. Likeledes er alle SMW uten unntak i ekstra-solide E25-utgaver og anbefalt for el-sykkel. Vet ikke om det har praktisk betydning.

Kort sagt tror jeg alle tre ovennevnte vil fungere.

Som andre har vært inne på, er det lokale forhold og reell bruk som er avgjørende.

Min favoritt er allsidige Gravdal, som med sitt dypere mønster fungerer godt både på brøytet snø og saltet (usj!) vei. Pløyer seg gjennom snø, samtidig som det ruller overraskende lett på bart føre for å være piggdekk. Må ta alle forbehold om at jeg er så heldig å ha den lette versjonen i 120 TPI som dessverre ikke tilbys mer, men selv i den rimeligste og tyngste wire-versjonen i 33 TPI, er dekket faktisk målt av finske WheelEnergy til å ha lavere rullemotstand enn SMW. Så visuelt mønster er ikke alltid avgjørende.

Suomi Routa har jeg ingen erfaring med, men leser gode tilbakemeldinger på forumet.

Marathon Winter er elsket av mange, kjent for å trille lett og ha rimelig godt grep på glatt føre. Min fremste innvendig er at det har en tendens til å klabbe seg i snø, gitt det lave mønsteret.

Min erfaring er at ingen piggdekk i denne klassen har utpreget godt grep på holke, og særlig ikke ujevn holke med dype spor etter biler, sykler eller fotgjengere, som man gjerne finner i urbane strøk. Uansett hva markedsføring og en del tester sier. Da må man over på bredere og grovere terreng-piggdekk, med pigger av høy kvalitet, for trygghet.

Uansett dekkbredde er lufttrykk, vektfordeling og teknikk avgjørende for grep.

Antar at datteren din bruker slange. Om du kjører slangeløst for henne, peker Gravdal i 60 TPI seg ut.

For skikkelige tester, se Landevei:

45NRTH Gravdal

Suomi Routa

Schwalbe Marathon Winter Plus

Landevei har samlet opp disse og et par andre i Piggdekk sykkel.

For erfaringsdeling, se tråder som for eksempel:

Piggdekk 2021/2022

Piggdekk vinteren 2020/21

Valg av piggdekk til vinter

Erfaringer med 45NRTH Gravdal

For øvrig er det på blandeveisforumet du finner flest brukere av piggdekk i denne klassen.

Ja, du bør bytte både kjede og kassett på 1%. Se også på krankdrev og trinsehjul. 8-delt vil være noe mindre følsomt for strekk enn 10- eller 11-delt, men godt fungerende drivverk er viktig for kontroll og trygghet på vinterføre, og det er ikke verdt å ofre det for å spare et par hundrelapper. Du vil ikke at datteren din skal ha et hoppende kjede på holka.

Re: vinterdekk til transportsykkel +++ [Re: Gullars] #2721661 01/10/2022 17:18
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hva med Continental Spike 240? De fortjener vel å være med i sammenligningen.

Re: vinterdekk til transportsykkel +++ [Re: Gullars] #2721663 01/10/2022 17:37
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det ble Schwalbe Marathon Winter Plus i 42mm, da det ikke er plass til mer enn maks 50mm på sykkelen og skjermene gjør at man må stoppe rundt 45mm. Det var en hyggelig kar i Oslo som hadde et par lite brukt til slags så vi prøver det.

Strekningen er fra Håkons Hall og oppover Nordseter vegen fortrinnsvis på fortauet samt kanskje noen turer ned i gågata og i ytterste konsekvens ned til Strandtorget. Er det for galt så kan hun fint gå den dagen.

Når det gjelder drivverk så fant jeg ut at selv om sykkelen er fra 2015 så selger bla Thansen.no deler til den så krankdrev for eks er greit å få fatt i.
Prøver meg med nytt kjede så får vi se,

Takk for tips og råd.

AG

40+ and still climbing......

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå