Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ligger TV-en vår for døden?

Ligger TV-en vår for døden? #2721505 29/09/2022 13:28
Byråkratsiggen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei, forum.

Vår LG tv fra 2015 har begynt å oppføre seg dårlig - det har komt en lysende, liten ring på skjermen, det er til å leve med. Det som er verre, er at skjermen plutselig blir helt svart (som om den er slått av), altså bildet forsvinner, men lyden er der fremdeles. Før skjedde det en gang i blant, og det hjalp å skur av og på tven, når skjer det hyppig, og tven må slås av og på gjentatte ganger før bildet blir værende lengre enn et par sekunder eller minutter. Har prøvd å bytte HDMI-kabel mellom tv-boks og tv, har også prøvd ulike HDMI innganger på tven. Det samme skjer forøvrig også når vi bruker "smart" funksjonene på tven.

Noen som har lignende erfaringer å vise til?
Er det bare å innse at det er på tide å få seg ny tv?

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721516 29/09/2022 15:12
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Vet at noen har sjekket loddepunkter, med lupe/forstørrelsesglass, og loddet opp punkter og på det viset blitt kvitt symptomer. (På tv-er som har vært utenfor garanti-tiden).
Google 'bad soldering point tv' så finner du hvordan identifisere og lodde.

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721519 29/09/2022 15:56
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Jeg mistenker at det er en kokt kondensator som må byttes. Sjekk etter bulende kondensatorer i nærheten av kjøleribber. Jeg har reparert noen døde TVer med deler til noen kroner.

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721520 29/09/2022 16:02
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Foreldrene mine fikk omtrent samme problem på en LG TV for noen år siden. Kjent feil på HDMI kortet i TVen, loddinger som blir dårlige.

Jeg gjorde da slik som i denne videoen - bake HDMI kortet i ovnen.

Bake HDMI kortet

Måtte bake 2 ganger og øke temp med 10 grader på andre runde for at det skulle funke. TVen var da tipp topp i 7-8 mnd om jeg husker rett. Når den paja på nytt så fikk fattern ønske om ny og større TV.oppfylt

Redigert av svene; 29/09/2022 16:03.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721541 30/09/2022 07:00
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for god diagnostisering! Men jeg har verken kompetanse, utstyr eller det som skal til for å begi meg inn på forsøk på fiksing. Noe sier meg også at å få en tv-reparatør til å se på den og fikse den (hvis det går) blir dyrt. Kan man forvente at noe gidder å kjøpe en slik tv om man legger den ut på Finn? Den er stor, 75 tommer, og var ganske dyr i sin tid (alt for dyr, men kona insisterte (ja, du leste riktig - kona)

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721554 30/09/2022 08:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
For en riktig pris forsvinner det meste på Finn. Det er alltid noen som kan lodde og vil tjene en krone eller tre.
Ta med beskrivelsen og forslagene til løsning i annonsen, og rapporter om hvordan det går.

Lykke til
LarsB

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721556 30/09/2022 08:41
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Byråkratsiggen
Takk for god diagnostisering! Men jeg har verken kompetanse, utstyr eller det som skal til for å begi meg inn på forsøk på fiksing. Noe sier meg også at å få en tv-reparatør til å se på den og fikse den (hvis det går) blir dyrt. Kan man forvente at noe gidder å kjøpe en slik tv om man legger den ut på Finn? Den er stor, 75 tommer, og var ganske dyr i sin tid (alt for dyr, men kona insisterte (ja, du leste riktig - kona)

Jeg så gjennom videoen som svene la ut. Den fremgangsmåten trenger hverken spesialverktøy eller -kompetanse. Har du en skrutrekker og en stekeovn, så har du det du trenger. Så lenge TV-en er utenfor garanti hadde jeg prøvd det først.

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Raskall] #2721564 30/09/2022 09:27
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Raskall
... Har du en skrutrekker og en stekeovn, så har du det du trenger. ...

Jokkes påstand er at man også trenger et kjøleskap og ... en tv.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721644 01/10/2022 12:09
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
La den ut til 2 000kr i går, på formen Lars foreslo. Fått mange henvendelser, men tror ikke folk leser annonsen, for når jeg spør om de faktisk har lest den, slutter dialogen med en gang. En tilbydd seg å vippse i går, og hente TV-en i dag, men så hørte jeg ikke mer når jeg spurte om hen var innforstått med annonsen. Hvordan hadde det gått om jeg bare hadde takket ja og fått pengene? Ville hen hatt angrerett? Jeg ville aldri gjort det, har ikke ønske om å lure noen, men likevel interessant å vite hvor ansvaret ligger

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721665 01/10/2022 17:43
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Så lenge du har opplyst om alle relevante forhold i annonsen, så kan man ikke stå til ansvar for at folk ikke leser. Blir som å signere en kontrakt man ikke gidder lese.
Men det er Finn i et nøtteskall. Opplevd å bli vippset, men at vedkommende deretter ble vanskelig å få tak i og ikke hentet gjenstanden før etter to uker. Var snakk om 700 kr også.

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721846 05/10/2022 07:56
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
"TV med noen utfordringer selges"

Trur du må jobbe litt med å gi slipp på denne gamle TV'en utover å pynte på de faktiske forhold. Den er pr. definisjon D.E.F.E.K.T og må på service.

Folk leser overskriften så selvom kjøpsloven støtter deg i din beskrivelse med små bokstaver og copy/paste av kjerringråd i fra tråden så slipper du ikke unna at denne pr. definisjon er D.E.F.E.K.T og må på service.

Kom tilfeldigvis over den da jeg ser etter TV.

PS: i følge feilbeskrivelse kan dette umulig være HDMI.

Folk selger gamle TV-er som gull og epler (apple) , er nok mer nostalgi og følelser enn realitet. Men så blir de også liggende på finn.no i stedet for å rusle videre. De jeg har innen rekkevidde på søk etter 43" er fra 08-09 og selges for 1000,- (gjerne med defekt eller manglende fjernkontroll) og har vært annonsert lenge. Det er en pris om ikke tar utviklingen særlig i betraktning.

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721848 05/10/2022 08:17
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er moralsk tvilsomt å selge noe defekt som noe annet enn defekt (med mindre man ser på verden som et spis-eller-bli-spist scenario). Det kryr av petter smart folk som kjøper defekte brune- og hvitevarer, reparerer de og selger de videre, med varierende informasjon om, og garantier for, jobben.

Dette er folk som tilsynelatende opererer som privatpersoner, men som har betydelig omsetning på virksomheten. Men disse betaler som regel bare en symbolsk verdi for slike defekte varer. Spørsmålet er om du har lyst til å bidra til denne bransjen.

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Tagelli] #2721849 05/10/2022 08:19
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Tagelli
Det er moralsk tvilsomt å selge noe defekt som noe annet enn defekt (med mindre man ser på verden som et spis-eller-bli-spist scenario). Det kryr av petter smart folk som kjøper defekte brune- og hvitevarer, reparerer de og selger de videre, med varierende informasjon om, og garantier for, jobben.

Dette er folk som tilsynelatende opererer som privatpersoner, men som har betydelig omsetning på virksomheten. Men disse betaler som regel bare en symbolsk verdi for slike defekte varer. Spørsmålet er om du har lyst til å bidra til denne bransjen.

Det er sikkert noen som betaler en som du sier "symbolsk sum". Men disse kan også plukke opp de samme defektene TV'ene på baksiden av Elkjøp så hvorfor betale?

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: JoachimV] #2721852 05/10/2022 08:46
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JoachimV
Det er sikkert noen som betaler en som du sier "symbolsk sum". Men disse kan også plukke opp de samme defektene TV'ene på baksiden av Elkjøp så hvorfor betale?

Fordi annonsen ofte inneholder symptombeskrivelse som kan gi hint om at dette er lette penger. Dessuten vil man kanskje ikke risikere å havne i slosskamp på baksiden av Elkjøp :-)

Men har ikke disse som tar imot retur, som Elkjøp, blitt pålagt å sikre dette bedre?

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: JoachimV] #2721864 05/10/2022 10:36
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
[quote=Tagelli]

Dette er nok ikke helt kosher. Litt samme greia som dumpsterdiving.

Avhengig av butiikkansatte/ledere som ser mellom fingra.

Redigert av Gubbe; 05/10/2022 10:36.
Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721869 05/10/2022 11:00
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Hva er feil med bransjen der folk reparerer ting som ellers ville blitt til boss? Er reparerte ting mere tilbøyelige til å dø enn andre ting?
Er det skattesnyting som eventuelt er problemet?

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Gubbe] #2721870 05/10/2022 11:00
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Gubbe
[quote=Tagelli]

Dette er nok ikke helt kosher. Litt samme greia som dumpsterdiving.

Avhengig av butiikkansatte/ledere som ser mellom fingra.

Kosher eller ei, det er hverdagskost på Elkjøp.

Sist jeg skulle levere en TV gikk den rett bak i en annen bil uten å ha vært innom returen. Kjekt med bærehjelp. ICON_WINK

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: appelsin2] #2721882 05/10/2022 13:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: appelsin2
Hva er feil med bransjen der folk reparerer ting som ellers ville blitt til boss? Er reparerte ting mere tilbøyelige til å dø enn andre ting?

Her kunne det være nyttig å forstå hva som får deg til å stille disse antatt retoriske spørsmålene?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: GeirK] #2721883 05/10/2022 14:12
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: GeirK

Her kunne det være nyttig å forstå hva som får deg til å stille disse antatt retoriske spørsmålene?

Retorisk? Hva er retorisk med dette?

Grunnen til at jeg spør er uansett dette:
Sitat: Tagelli

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: appelsin2] #2721884 05/10/2022 14:16
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: appelsin2

Det er det absolutt ikke noe feil med å raparere ting, ei heller å selge reparerte ting.

Det som er feil er å gjøre jallajobb og forsøke selge det som noen ordentlig. Litt som å selge hjemmebrent.

Fordommene mine sier at virksomheter som dumpster diving som råvareforsyning er mer tilbøyelig til å være jalla enn de som skaffer råvarene på skikkelig vis.

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2721885 05/10/2022 14:23
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Det er et problem at de aldri blir fikset og i stedet havner på ei random dynge eksempelvis i Nigeria i stedet for å gå gjennom organisert EL-retur.

Re: Ligger TV-en vår for døden? [Re: Byråkratsiggen] #2722338 12/10/2022 10:13
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Som tidligere nevnt i tråden hadde jeg aldri intensjoner om å selge tven uten å sikre meg at folk som svarte på annonsen faktisk var innforstått med tilstanden til tven, oppdaterte også overskriften med "defekt". Solgte den for 500 kr til en jovial kar som mente den burde la seg fikse, og ha minst 6-7 gode år igjen. Hadde også flere høyere bud enn dette, men kommunikasjonen med budgivere var dårligere og de opplevedes som mindre seriøse, så jeg fulgte magefølelsen og gikk for en lavere pris.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå