|
Hjemmekontor
|
Hjemmekontor
28/09/2022 05:44
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Firmaet vårt har vært så generøst at det har gitt oss annledning til å jobbe hjemmefra så mye vi vil, og eventuelt kun komme inn til kontoret når det er strengt tatt nødvendig. Nye og mindre kontorer med færre arbeidsplasser gjør at firmaet sparer rundt 100' per ansatt i året ifht tidligere lokasjon
Jeg benytter annledningen og jobber så godt som utelukkende hjemmefra, regner med at mange stort sett jobber hjemmefra. De gangene jeg er innom er det relativt lite med folk på jobb
I hvilken grad fører bedriftene oversikt over oppmøte på arbeidssted, når PCen er logget på og blir dette koplet opp mot en "person konto" på personal avdelingen med tanke på opprykk, lønnsjusteringer og eventuelle oppsigelser ? Er det andre ting man må ha i bakhodet når man jobber mye hjemmefra ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Hjemmekontor
[Re: Flamini]
28/09/2022 06:45
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
I hvilken grad fører bedriftene oversikt over oppmøte på arbeidssted, når PCen er logget på og blir dette koplet opp mot en "person konto" på personal avdelingen med tanke på opprykk, lønnsjusteringer og eventuelle oppsigelser ? Er det andre ting man må ha i bakhodet når man jobber mye hjemmefra ?
Hos meg, og samboeren min for den saks skyld, så er det ingen slik overvåkning av hjemmekontor. Så lenge man gjør jobben sin så er det likegyldig om man bruker 6 eller 9 timer. Tviler ikke på at andre firmaer har mer "oversikt" der.
|
|
|
28/09/2022 07:04
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil tro at alle bedrifter sitter på data om når PCer er logget på/av bedriftens servere. Dette er data som normalt kommer i tekniske logger. Derimot er det nok ikke uproblematisk for en bedrift å bruke disse dataene til feks oppfølging av ansatte rundt arbeidsinnsats. Det er mye fin-jus rundt dette som jeg ikke kan så mye om. Alle jeg kjenner og meg selv også som har mulighet til å jobbe hjemmefra måles på om jobben blir gjort. Ikke hvor lenge PCen er på. Så da spørs det hvor paranoid man skal være rundt det man tror logges…. Alt kan logges, mye logges nok i dag og lite kan nok brukes til arbeidsrettslige tvister.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
28/09/2022 10:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis man bedømmes etter antall timer man har ræva på kontorstolen og ikke hva man faktisk utretter, ville jeg byttet arbeidsgiver.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/09/2022 12:35
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Alternativt har du nok av programmer og innretninger du kan bruke for å illudere en laaaang arbeidsdag og evne til å komme seg opp på morran.
For min del ville noe slikt vært et helt uaktuelt opplegg å ta del i. Jeg er ikke ansatt på de stedene jeg gjør arbeid, så alle former for oppmøte og utstyrsbruk avtales case by case. Oftest må jeg bruke flere lokasjoner og datamaskiner for å gjøre jobben min, så lykke til for de som har lyst til å ettergå fakturaenes faktagrunnlag.
Selvfølgelig er det problemstillinger som eksisterer, men ikke på så veldig annet vis enn arbeidstakere som møter opp og går til faste tider uten en mm engasjement og innsats.
Jeg for min del organiserer og rigger meg slik at jeg møter forventninger og behov på en måte som er så komfortabel som mulig for meg og mine omgivelser. Det gjelder også når jeg velger hvilke oppdrag jeg takker ja til.
|
|
|
[Re: GeirK]
29/09/2022 06:42
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis man bedømmes etter antall timer man har ræva på kontorstolen og ikke hva man faktisk utretter, ville jeg byttet arbeidsgiver.
Da jeg var utestasjonert i Singapore, var det en konsulent (eller kunderepresentant - husker ikke helt pga 12 år siden) som måtte ha aktivitet på PC-en sin så og så ofte, så han måtte til PC-en sin for å bevege på musa og åpne og lukke litt vinduer nå og da. Ellers fikk han ikke betalt. Glad jeg ikke jobber i slike land.
|
|
|
29/09/2022 07:11
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Kom mye sånn overvåkningsteknologi inn under pandemien også, både mot studenter og ansatte i selskaper i USA.
|
|
|
29/09/2022 07:20
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Sparer bedriften virkelig 100.000 pr år pr ansatt ved å droppe kontor? Da har du i all fall noe å argumentere med ved neste lønnsforhandling.
|
|
|
29/09/2022 08:31
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Tviler på at marginalkostnaden pr ansatt for kontor er 100k/år. Men at det er terskelnivåer som kan komme opp i slike summer, kanskje, dog uten å finregne på det. Men marginalkostnaden pr. ansatt er lav normalt sett.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Panda]
29/09/2022 10:01
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Sparer bedriften virkelig 100.000 pr år pr ansatt ved å droppe kontor? Da har du i all fall noe å argumentere med ved neste lønnsforhandling. Det kommer jo veldig an på hvor man holder til og hvilke fasiliteter man regner inn. Lokaler, strøm, parkering, sikkerhet, renhold, sponset lunsj, inventar osv baller jo fort på seg.
|
|
|
|
|