Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening

Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: sanouka] #2721076 26/09/2022 12:21
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
K
knuthaug Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
K
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
Sitat: sanouka
Å stå i en diskusjon med all the usual suspects med hele entouragen på slep som bruker alt de har av vranglesing og ikke vil forstå kan være krevende her inne og temperaturen stiger raskt på begge sider.


Jeg vil nå si at det er vranglesing på flere sider av diskusjonen når det virker som, i mine øyne, saklige innlegg om at man har praktiske utfordringer med grunneiere, markaloven og kundegrunnlaget i osloregionen (med overnattingsdøgn etc), tilsynelatende blir tolket som "vi synes du er teit som foreslår dette, gå vekk, vi vil ikke leke med deg".

Trengs to for å danse tango, liksom.

Redigert av knuthaug; 26/09/2022 12:24.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: sanouka] #2721077 26/09/2022 12:29
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Sitat: sanouka
Det som tente fyr sist var vel at jeg mente at Pioneren var mer Trial enn Trail og bygd for menigheten mer enn å være et lavterskelprodukt rettet mot de store massene. Det er forøvrig noe jeg står for nå også (med et forbehold om at masse blå Trysilflyt har dukket opp de siste årene).

Det har du nok rett i, men det var aldri planlagt for at Pioneeren skulle være et prosjekt rettet mot "massene" på samme måte som superflytstier ala Trysil heller. Husk at dette prosjektet hadde byggestart i 2013-2014, prosessen fram startet flere år før det. Prosjektet var et demonstrasjonsprosjekt for å vise hvordan VI ville bygge stier hvis vi kunne få bestemme, samtidig som man fikk aksept for dette fordi da (kanskje) fotfolket (i sær ØVs kamphaner) ville få mer fred og ro på de blåmerka stiene.

I ettertid kunne man jo håpet at man klarte å forutse den mengden trafikk (og veksten i sykkelsporten) som vi har opplevd, men det gjorde man jo ikke. (Se Stravaspor for Pioneren sydover, 13.000 attempts, det var ikke akkurat dimensjoneringsgrunnlaget den gang planene ble lagt...) Siden det ikke finnes noe særlig jordsmonn å grave i på denne delen av byen så ville man måttet kjørt inn masser med maskiner.

I så fall måtte man omdefinert prosjektet og en slik bygging som i Trysil ville krevd reguleringsplan og full salutt iht Markaloven. Det hadde blitt ...tungt... å få gjennomført. (Vi fikk jo kritikk for noen av de byggverkene som er der i dag, blant annet steinbyggingen ved Fjeldstadbakken og brokrysningen lenger inn mot Skullerudmåsan.)

Men at det er MULIG, det er klart. Det er bare en sabla tung jobb å gjennomføre. Og da krever det ressurspersoner med det ekstra giret og kapasiteten. Jeg tror fortsatt at det er svært ambisiøst at NOTS skal være katalysator der, men Oslo-laget har en god porsjon flinke folk i styret nå.

Selv har jeg flytsti-prosjekter for ungdommen på gang i egen bakgård. Her kreves det at man er en del av en kommunalt prioritert anleggsplan, som rulleres med noen års mellomrom - og da er det ikke sikkert at man kommer inn gjennom nåløyet på en prioritert liste engang. Og du MÅ være en del av dette gode selskapet for å være berettiget spillemidler. Det er for de fleste frivillige organisasjoner ekstremt krevende å holde tak i slike prosjekter når det går over mange år. Diskusjonene rundt prosjektene våre her startet i 2016, og vi har ikke tatt et eneste spadetak enda, selv om vi har lassevis med penger på bok og det er kommunale arealer regulert for idrett og friluftsliv. Vi har forøvrig gjort det akkurat slik du beskriver; startet i det små og søkt midler som utløser en interesse fra kommunen og andre, som etterhvert blir vanskelig å si nei til både for administrasjon og politikere.

Vi har nå brukt 2 år på å få avtale med kommunen for et lite sideprosjekt til under 50.000kr, med full juridisk avtale for alt arbeidet. Jeg gruer meg til vi skal i gang med hovedprosjektet for å si det sånn.

Jeg tror ikke det du har skrevet har vært for døve ører. Det har rett og slett ikke vært de riktige "ørene" som har hatt miksen av nok fritid og drive for å gjennomføre prosjektet på den måten. Jeg tviler på at det er sånn at NOTS sentralt eller lokalt ville sagt nei dersom noen stilte som prosjektleder og hadde en plan i hånden.


Redigert av Anders A-R; 26/09/2022 12:30.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: nicholas.m] #2721080 26/09/2022 12:39
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Er det noen som har gjort noe så enkelt som å spørre de som driver Tryvann og Wyller om de har vurdert dette?


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: Alpers] #2721083 26/09/2022 12:58
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Sitat: Alpers
Er det noen som har gjort noe så enkelt som å spørre de som driver Tryvann og Wyller om de har vurdert dette?


Fra eget ståsted vil jeg (neppe veldig overrakende) hevde det er overmoden og lavthengende journalistfrukt. Å ringe som privatperson vil være fånyttes hvis man ikke allerede kjenner noen. Å svare en journalist eller en mer eller mindre formell henvendelse fra en organisasjon fordrer et profesjonelt svar. Eller det bør det gjøre ihvertfall. Vil tro at driftsansvarlig får mye henvendelser fra entusiastiske mennesker om allverdens gode ideer om hva man kan gjøre i anlegget og at svaret man får blir "send en mail".

Redigert av sanouka; 26/09/2022 13:01.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: baronKanon] #2721088 26/09/2022 13:46
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: baronKanon
Problemet der er at alt som ikke er slalåmbakker såvidt jeg vet er Løvenskiold-land. Og avi vet hva svaret blir om man spør...


Så godt som all tilgjengelig utmark som tilfredsstiller slike arealbehov tett på Oslo er omfattet av markaloven. Om det er Løvenskiold, kommune eller private som er grunneiere er da sekundært, større inngrep som en sykkelpark vil være, er ofte veldig krevende å få til.

Det lille jeg vet om dette er at det utredes ulike løsninger ved Bånnkall, men dette er i første omgang på hva-kan-vi-få-til-stadiet.

Redigert av Alpers; 26/09/2022 13:47.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: Alpers] #2721090 26/09/2022 13:50
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
K
knuthaug Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
K
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
Sitat: Alpers


Det lille jeg vet om dette er at det utredes ulike løsninger ved Bånnkall, men dette er i første omgang på hva-kan-vi-få-til-stadiet.


Bånkall i sør-øst hjørnet av Lillomarka eller finnes det en annen Bån(n)kall? Fant ingen andre på (initielle i hvert fall) søk i kartene.

Redigert av knuthaug; 26/09/2022 13:56.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: nicholas.m] #2721091 26/09/2022 13:51
Registrert: May 2022
Innlegg: 42
N
nicholas.m Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Registrert: May 2022
Innlegg: 42
merker at det er lettere å spare opp til en Ebike enn å håpe på heis

Redigert av nicholas.m; 26/09/2022 13:51.
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: Alpers] #2721093 26/09/2022 14:08
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Sitat: Alpers
Sitat: baronKanon
Problemet der er at alt som ikke er slalåmbakker såvidt jeg vet er Løvenskiold-land. Og avi vet hva svaret blir om man spør...


Så godt som all tilgjengelig utmark som tilfredsstiller slike arealbehov tett på Oslo er omfattet av markaloven. Om det er Løvenskiold, kommune eller private som er grunneiere er da sekundært, større inngrep som en sykkelpark vil være, er ofte veldig krevende å få til.

Det lille jeg vet om dette er at det utredes ulike løsninger ved Bånnkall, men dette er i første omgang på hva-kan-vi-få-til-stadiet.


Maridalen har potensiale til å bli bra som Trailsenter på noen års sikt for oss som har syklet en del og også synes det er moro å trå, men en Bikepark bør legges til en ås eller fjell med heis hvis mulig for å dekke hele opplevelsen. Jeg er ingen ekspert på Markaloven, men vil tro at det som allerede ligger innenfor yttergrensene av allerede eksisterende anlegg av ymse sort er unntatt begrensninger gitt at prosjektene ikke innebefatter helt ekstreme inngrep, det vil ihvertfall være logisk.
Det er som sagt en del ganger opp igjennom åra at det er fint mulig å få til et tiptop tilbud innenfor anleggets yttergrenser.

Hvorfor ikke ta på TS hatten og finne ut av det. Saken oppfyller helt basic krav til hva som er en mulig sak.

Redigert av sanouka; 26/09/2022 14:12.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: knuthaug] #2721094 26/09/2022 14:14
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229
Lenny Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229
Jeg vet ikke noe om Bånkall, men i gamle Huken pukkverk ved Lillomarka arena er det snakk om rulleskiløyper og "sykkelanlegg" (pumptrack?).
Aftenposten hadde en artikkel om det, men bak betalingsmur.

Aftenposten 23. august 2022


"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams


Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: sanouka] #2721095 26/09/2022 14:18
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: sanouka
Sitat: Alpers
Sitat: baronKanon
Problemet der er at alt som ikke er slalåmbakker såvidt jeg vet er Løvenskiold-land. Og avi vet hva svaret blir om man spør...


Så godt som all tilgjengelig utmark som tilfredsstiller slike arealbehov tett på Oslo er omfattet av markaloven. Om det er Løvenskiold, kommune eller private som er grunneiere er da sekundært, større inngrep som en sykkelpark vil være, er ofte veldig krevende å få til.

Det lille jeg vet om dette er at det utredes ulike løsninger ved Bånnkall, men dette er i første omgang på hva-kan-vi-få-til-stadiet.


Hvorfor ikke ta på TS hatten og finne ut av det. Saken oppfyller helt basic krav til hva som er en mulig sak.


Fordi jeg ikke jobber der.



Sånn ellers - det er snakk om Bånnkall ved Lillomarka, ja. Og der ser jeg Lenny fant artikkelen jeg viste til.

Redigert av Alpers; 26/09/2022 14:19.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: Alpers] #2721097 26/09/2022 14:29
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229
Lenny Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229
Huken og Bånkall er ikke det samme. Huken pukkverk ligger ved Grorud/Ammerud, vest for Røverkollen/Romsås. Bånkall og Bånkall pukkverk ligger nærmere Gjelleråsen, øst for Røverkollen/Romsås.


"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams


Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: Lenny] #2721102 26/09/2022 15:40
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: Lenny
Huken og Bånkall er ikke det samme. Huken pukkverk ligger ved Grorud/Ammerud, vest for Røverkollen/Romsås. Bånkall og Bånkall pukkverk ligger nærmere Gjelleråsen, øst for Røverkollen/Romsås.


Jeg er fra en annen del av Oslo, og må bare beklage min manglende lokalkunnskap.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: Alpers] #2721105 26/09/2022 16:50
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229
Lenny Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229
Velkommen til Østkanten! Vi har stier.


"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams


Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: nicholas.m] #2721417 28/09/2022 23:25
Registrert: May 2022
Innlegg: 42
N
nicholas.m Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Registrert: May 2022
Innlegg: 42
nå har det tydeligvis blitt en bikepark med heis i oslo, eneste problem er vell at den er på nesodden
http://www.nesoddensykkel.no/brattbakken/

Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: nicholas.m] #2721537 30/09/2022 06:24
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: nicholas.m
nå har det tydeligvis blitt en bikepark med heis i oslo, eneste problem er vell at den er på nesodden
http://www.nesoddensykkel.no/brattbakken/


Nesodden er ikke i Oslo, men det er ikke noe problem av den grunn. ICON_SMILE
Halvtime med båt fra Aker Brygge og et lite stykke inn på land ligger Brattbakken.
Med bil tar det ca 45 min fra Oslo.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: Alpers] #2721847 05/10/2022 08:11
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 1,398
BikeTorjus Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 1,398
Sitat: Alpers
Er det noen som har gjort noe så enkelt som å spørre de som driver Tryvann og Wyller om de har vurdert dette?


Jeg var oppe i klatreparken for ett par uker siden og fikk beskjed av en ansatt at Tryvann har planer om å starte opp igjen sykkelanlegget med heisdrift der. De skal vist bygge en ny heis i tårnbakken og denne skal ha kapasitet for å ha med sykler. Ta det med en klype salt, men kan jo tyde på at de har noen planer på gang der oppe.


Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: nicholas.m] #2722183 10/10/2022 12:01
Registrert: May 2022
Innlegg: 42
N
nicholas.m Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Registrert: May 2022
Innlegg: 42
nå skjer det ting!
mulig sykkelpark i lillomarak: https://www.terrengsykkel.no/stisyk...ndelig-fa-et-sart-tiltrengt-sykkelanlegg

noen som kan utdype litt om hva det står der? har ikke abonnemang

Redigert av nicholas.m; 10/10/2022 12:02.
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: nicholas.m] #2722186 10/10/2022 12:16
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: nicholas.m
nå skjer det ting!
mulig sykkelpark i lillomarak: https://www.terrengsykkel.no/stisyk...ndelig-fa-et-sart-tiltrengt-sykkelanlegg

noen som kan utdype litt om hva det står der? har ikke abonnemang


Kjøp abonnement.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: Lenny] #2722189 10/10/2022 12:38
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: Lenny
Velkommen til Østkanten! Vi har stier.


Velkommen til Vestkanten! Vi har genever.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: Ripen] #2722199 10/10/2022 14:26
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: Ripen

Med bil tar det ca 45 min fra Oslo.


Fra Sentrum?

Det tar 6 timer å kjøre til T'heim, det er minst like langt til Nessoden.

Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening [Re: Tange] #2722233 11/10/2022 06:27
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: Tange
Sitat: Ripen

Med bil tar det ca 45 min fra Oslo.


Fra Sentrum?

Det tar 6 timer å kjøre til T'heim, det er minst like langt til Nessoden.


Fra sentrum ja, du må legge til minuttene du evt bruker deg på å snirkle deg gjennom bygater for å komme deg til Ring 1, 2 eller 3.
Hvis du bruker 6 timer på å kjøre til Nesodden så vil jeg anbefale kollektivt, da sparer du minst 4 timer.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå