ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: sanouka]
#2721076
26/09/2022 12:21
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814 |
Å stå i en diskusjon med all the usual suspects med hele entouragen på slep som bruker alt de har av vranglesing og ikke vil forstå kan være krevende her inne og temperaturen stiger raskt på begge sider. Jeg vil nå si at det er vranglesing på flere sider av diskusjonen når det virker som, i mine øyne, saklige innlegg om at man har praktiske utfordringer med grunneiere, markaloven og kundegrunnlaget i osloregionen (med overnattingsdøgn etc), tilsynelatende blir tolket som "vi synes du er teit som foreslår dette, gå vekk, vi vil ikke leke med deg". Trengs to for å danse tango, liksom.
Redigert av knuthaug; 26/09/2022 12:24.
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: sanouka]
#2721077
26/09/2022 12:29
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627 |
Det som tente fyr sist var vel at jeg mente at Pioneren var mer Trial enn Trail og bygd for menigheten mer enn å være et lavterskelprodukt rettet mot de store massene. Det er forøvrig noe jeg står for nå også (med et forbehold om at masse blå Trysilflyt har dukket opp de siste årene). Det har du nok rett i, men det var aldri planlagt for at Pioneeren skulle være et prosjekt rettet mot "massene" på samme måte som superflytstier ala Trysil heller. Husk at dette prosjektet hadde byggestart i 2013-2014, prosessen fram startet flere år før det. Prosjektet var et demonstrasjonsprosjekt for å vise hvordan VI ville bygge stier hvis vi kunne få bestemme, samtidig som man fikk aksept for dette fordi da (kanskje) fotfolket (i sær ØVs kamphaner) ville få mer fred og ro på de blåmerka stiene. I ettertid kunne man jo håpet at man klarte å forutse den mengden trafikk (og veksten i sykkelsporten) som vi har opplevd, men det gjorde man jo ikke. (Se Stravaspor for Pioneren sydover, 13.000 attempts, det var ikke akkurat dimensjoneringsgrunnlaget den gang planene ble lagt...) Siden det ikke finnes noe særlig jordsmonn å grave i på denne delen av byen så ville man måttet kjørt inn masser med maskiner. I så fall måtte man omdefinert prosjektet og en slik bygging som i Trysil ville krevd reguleringsplan og full salutt iht Markaloven. Det hadde blitt ...tungt... å få gjennomført. (Vi fikk jo kritikk for noen av de byggverkene som er der i dag, blant annet steinbyggingen ved Fjeldstadbakken og brokrysningen lenger inn mot Skullerudmåsan.) Men at det er MULIG, det er klart. Det er bare en sabla tung jobb å gjennomføre. Og da krever det ressurspersoner med det ekstra giret og kapasiteten. Jeg tror fortsatt at det er svært ambisiøst at NOTS skal være katalysator der, men Oslo-laget har en god porsjon flinke folk i styret nå. Selv har jeg flytsti-prosjekter for ungdommen på gang i egen bakgård. Her kreves det at man er en del av en kommunalt prioritert anleggsplan, som rulleres med noen års mellomrom - og da er det ikke sikkert at man kommer inn gjennom nåløyet på en prioritert liste engang. Og du MÅ være en del av dette gode selskapet for å være berettiget spillemidler. Det er for de fleste frivillige organisasjoner ekstremt krevende å holde tak i slike prosjekter når det går over mange år. Diskusjonene rundt prosjektene våre her startet i 2016, og vi har ikke tatt et eneste spadetak enda, selv om vi har lassevis med penger på bok og det er kommunale arealer regulert for idrett og friluftsliv. Vi har forøvrig gjort det akkurat slik du beskriver; startet i det små og søkt midler som utløser en interesse fra kommunen og andre, som etterhvert blir vanskelig å si nei til både for administrasjon og politikere. Vi har nå brukt 2 år på å få avtale med kommunen for et lite sideprosjekt til under 50.000kr, med full juridisk avtale for alt arbeidet. Jeg gruer meg til vi skal i gang med hovedprosjektet for å si det sånn. Jeg tror ikke det du har skrevet har vært for døve ører. Det har rett og slett ikke vært de riktige "ørene" som har hatt miksen av nok fritid og drive for å gjennomføre prosjektet på den måten. Jeg tviler på at det er sånn at NOTS sentralt eller lokalt ville sagt nei dersom noen stilte som prosjektleder og hadde en plan i hånden.
Redigert av Anders A-R; 26/09/2022 12:30.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: nicholas.m]
#2721080
26/09/2022 12:39
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Er det noen som har gjort noe så enkelt som å spørre de som driver Tryvann og Wyller om de har vurdert dette?
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: Alpers]
#2721083
26/09/2022 12:58
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Er det noen som har gjort noe så enkelt som å spørre de som driver Tryvann og Wyller om de har vurdert dette? Fra eget ståsted vil jeg (neppe veldig overrakende) hevde det er overmoden og lavthengende journalistfrukt. Å ringe som privatperson vil være fånyttes hvis man ikke allerede kjenner noen. Å svare en journalist eller en mer eller mindre formell henvendelse fra en organisasjon fordrer et profesjonelt svar. Eller det bør det gjøre ihvertfall. Vil tro at driftsansvarlig får mye henvendelser fra entusiastiske mennesker om allverdens gode ideer om hva man kan gjøre i anlegget og at svaret man får blir "send en mail".
Redigert av sanouka; 26/09/2022 13:01.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: baronKanon]
#2721088
26/09/2022 13:46
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Problemet der er at alt som ikke er slalåmbakker såvidt jeg vet er Løvenskiold-land. Og avi vet hva svaret blir om man spør... Så godt som all tilgjengelig utmark som tilfredsstiller slike arealbehov tett på Oslo er omfattet av markaloven. Om det er Løvenskiold, kommune eller private som er grunneiere er da sekundært, større inngrep som en sykkelpark vil være, er ofte veldig krevende å få til. Det lille jeg vet om dette er at det utredes ulike løsninger ved Bånnkall, men dette er i første omgang på hva-kan-vi-få-til-stadiet.
Redigert av Alpers; 26/09/2022 13:47.
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: Alpers]
#2721090
26/09/2022 13:50
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814 |
Det lille jeg vet om dette er at det utredes ulike løsninger ved Bånnkall, men dette er i første omgang på hva-kan-vi-få-til-stadiet.
Bånkall i sør-øst hjørnet av Lillomarka eller finnes det en annen Bån(n)kall? Fant ingen andre på (initielle i hvert fall) søk i kartene.
Redigert av knuthaug; 26/09/2022 13:56.
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: nicholas.m]
#2721091
26/09/2022 13:51
|
Registrert: May 2022
Innlegg: 42
nicholas.m
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: May 2022
Innlegg: 42 |
merker at det er lettere å spare opp til en Ebike enn å håpe på heis
Redigert av nicholas.m; 26/09/2022 13:51.
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: Alpers]
#2721093
26/09/2022 14:08
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Problemet der er at alt som ikke er slalåmbakker såvidt jeg vet er Løvenskiold-land. Og avi vet hva svaret blir om man spør... Så godt som all tilgjengelig utmark som tilfredsstiller slike arealbehov tett på Oslo er omfattet av markaloven. Om det er Løvenskiold, kommune eller private som er grunneiere er da sekundært, større inngrep som en sykkelpark vil være, er ofte veldig krevende å få til. Det lille jeg vet om dette er at det utredes ulike løsninger ved Bånnkall, men dette er i første omgang på hva-kan-vi-få-til-stadiet. Maridalen har potensiale til å bli bra som Trailsenter på noen års sikt for oss som har syklet en del og også synes det er moro å trå, men en Bikepark bør legges til en ås eller fjell med heis hvis mulig for å dekke hele opplevelsen. Jeg er ingen ekspert på Markaloven, men vil tro at det som allerede ligger innenfor yttergrensene av allerede eksisterende anlegg av ymse sort er unntatt begrensninger gitt at prosjektene ikke innebefatter helt ekstreme inngrep, det vil ihvertfall være logisk. Det er som sagt en del ganger opp igjennom åra at det er fint mulig å få til et tiptop tilbud innenfor anleggets yttergrenser. Hvorfor ikke ta på TS hatten og finne ut av det. Saken oppfyller helt basic krav til hva som er en mulig sak.
Redigert av sanouka; 26/09/2022 14:12.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: knuthaug]
#2721094
26/09/2022 14:14
|
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229
Lenny
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229 |
Jeg vet ikke noe om Bånkall, men i gamle Huken pukkverk ved Lillomarka arena er det snakk om rulleskiløyper og "sykkelanlegg" (pumptrack?). Aftenposten hadde en artikkel om det, men bak betalingsmur. Aftenposten 23. august 2022
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: sanouka]
#2721095
26/09/2022 14:18
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Problemet der er at alt som ikke er slalåmbakker såvidt jeg vet er Løvenskiold-land. Og avi vet hva svaret blir om man spør... Så godt som all tilgjengelig utmark som tilfredsstiller slike arealbehov tett på Oslo er omfattet av markaloven. Om det er Løvenskiold, kommune eller private som er grunneiere er da sekundært, større inngrep som en sykkelpark vil være, er ofte veldig krevende å få til. Det lille jeg vet om dette er at det utredes ulike løsninger ved Bånnkall, men dette er i første omgang på hva-kan-vi-få-til-stadiet. Hvorfor ikke ta på TS hatten og finne ut av det. Saken oppfyller helt basic krav til hva som er en mulig sak. Fordi jeg ikke jobber der. Sånn ellers - det er snakk om Bånnkall ved Lillomarka, ja. Og der ser jeg Lenny fant artikkelen jeg viste til.
Redigert av Alpers; 26/09/2022 14:19.
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: Alpers]
#2721097
26/09/2022 14:29
|
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229
Lenny
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229 |
Huken og Bånkall er ikke det samme. Huken pukkverk ligger ved Grorud/Ammerud, vest for Røverkollen/Romsås. Bånkall og Bånkall pukkverk ligger nærmere Gjelleråsen, øst for Røverkollen/Romsås.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: Lenny]
#2721102
26/09/2022 15:40
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Huken og Bånkall er ikke det samme. Huken pukkverk ligger ved Grorud/Ammerud, vest for Røverkollen/Romsås. Bånkall og Bånkall pukkverk ligger nærmere Gjelleråsen, øst for Røverkollen/Romsås. Jeg er fra en annen del av Oslo, og må bare beklage min manglende lokalkunnskap.
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: Alpers]
#2721105
26/09/2022 16:50
|
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229
Lenny
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229 |
Velkommen til Østkanten! Vi har stier.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: nicholas.m]
#2721537
30/09/2022 06:24
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Nesodden er ikke i Oslo, men det er ikke noe problem av den grunn.  Halvtime med båt fra Aker Brygge og et lite stykke inn på land ligger Brattbakken. Med bil tar det ca 45 min fra Oslo.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: Alpers]
#2721847
05/10/2022 08:11
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 1,398
BikeTorjus
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 1,398 |
Er det noen som har gjort noe så enkelt som å spørre de som driver Tryvann og Wyller om de har vurdert dette? Jeg var oppe i klatreparken for ett par uker siden og fikk beskjed av en ansatt at Tryvann har planer om å starte opp igjen sykkelanlegget med heisdrift der. De skal vist bygge en ny heis i tårnbakken og denne skal ha kapasitet for å ha med sykler. Ta det med en klype salt, men kan jo tyde på at de har noen planer på gang der oppe.
Orbea Occam H20 LT 2022 Diamant AR Sora
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: nicholas.m]
#2722186
10/10/2022 12:16
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: Lenny]
#2722189
10/10/2022 12:38
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Velkommen til Østkanten! Vi har stier. Velkommen til Vestkanten! Vi har genever.
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: Ripen]
#2722199
10/10/2022 14:26
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Med bil tar det ca 45 min fra Oslo.
Fra Sentrum? Det tar 6 timer å kjøre til T'heim, det er minst like langt til Nessoden.
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: Tange]
#2722233
11/10/2022 06:27
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Med bil tar det ca 45 min fra Oslo.
Fra Sentrum? Det tar 6 timer å kjøre til T'heim, det er minst like langt til Nessoden. Fra sentrum ja, du må legge til minuttene du evt bruker deg på å snirkle deg gjennom bygater for å komme deg til Ring 1, 2 eller 3. Hvis du bruker 6 timer på å kjøre til Nesodden så vil jeg anbefale kollektivt, da sparer du minst 4 timer.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
|
|