ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
|
ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
23/09/2022 00:03
|
nicholas.m
OP
Fersking
|
OP
Fersking
hvordan kan det være at oslo ikke har noen bikepark?! det er 6 alpinanlegg med heis i oslo og to av de har tidligere hatt et mtb tilbud. Imens det investeres masse i DIV bikeparks rundt omkring i norge så har forsatt olso ingenting, det gir ikke særlig mye mening? Drammen er vell nermeste men det er for langt om man vil bare ta noen timer på en hværdag og et kjempe hassle om du ikke har bil.
De tidligere bikeparkene fokuserte mest på DH (såvidt jeg vet syklet dem aldri) imens mange nyere steder satser mere på rolige flowtracks osv ettersom at DH er ganske niche, kunne ikke noe slikt fungert godt i Oslo? et sted med 3-4 flowtracks og en hissig downhill for det mest interriserte? Var dette det tryvann prøvde på i sin tid? Har interessen økt de sisteårene nok til at det gir mening å forsøke på ny? Hva med bil basert bikepark?
|
|
|
Re: ingen bikepark i oslo?! gir ikke mening
[Re: nicholas.m]
23/09/2022 05:25
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flowtracks i Oslo gir absolutt mening og Tryvann / Wyller har både topp topografiske forutsetninger og all logistikk på plass.
Det de har prøvd seg på tidligere var halvhjertet og utforbasert. Hvorfor de ikke har tatt opp hansken nå vet jeg ikke.
Kan være at eiere / ledere ikke har sett hva som skjer eller ikke finner det økonomisk forsvarlig. Pga. deres 12 måneder abomodell ville de neppe fått veldig mye mer inntekt.
Eller det kan skyldes eiendomsforhold (grunnen eies av Oslo kommune tror jeg) eller begrensninger i Markaloven.
KK i TS kan finne ut av dette!
|
|
|
23/09/2022 07:32
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
For det første er det ikke lett å anlegge et slikt anlegg i marka, det er sterkt vern ift. den type anlegg uansett om det er med ski på beina eller med sykkel.
Dernest må det konkurrere med et rikholdig tilbud på mange andre områder, og man vil nok i større grad være avhengig av lokalbefolkningens bruk vs. tilreisende til et sted som Oslo. Drar du til Trysil på sommeren, så har du få andre konkurrenter ift. aktivitet.
Så har vi investeringskostnadene som man trenger for å få dette til å skje, inklusive tilrettelegging utenfor anlegget, være seg parkeringsplasser, kollektivforbindelse el.
Noe av det jeg setter pris på med Oslomarka er den uendelige variasjonen jeg få med å velge utfartssted, og selv med samme utfartssted er variasjonsmulighetene mange. Østmarka rundt Skullerudåsen som er min favoritt er slik. Vi har nå Pioneren i Østmarka og Maridalsrunden i Nordmarka som to tilrettelagte flyt-stier, hvor Maridalsrunden er den minst krevende (slik jeg har forstått det). Jeg kjenner ikke bruken av disse vs. det som er sykling utenfor, men for egen del kan jeg ikke huske sist jeg syklet en komplett Pioner-runde, selv om du nesten er nødt til å krysse ruta på ett eller annet tidspunkt ila. en tur.
Da spør jeg meg selv om jeg ville bruke et slikt tilbud som trådstarter beskriver? Jeg ville sikkert teste det ut, men jeg ser ikke bort fra at det da ville bli type en gang i året ish, og ikke noe mer, kanskje heller mindre.
Lars-Erik
|
|
|
23/09/2022 07:38
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Løypene ligger jo allerede der i Tryvann/Wyller. Fikk sist litt TLC før Oslo enduro 2019. Bare å starte heisen, så vil nok de som orger i setern villig stille på dugnad og friske opp løpene.
Trådstarter nevner også bilbasert. Oslo har jo Holmenkollbanen basert shutling og det er jo ganske unikt. Etter at de tidligere ildsjelene ga seg for noen tiår siden har det nå kommet nye til som bygger og orger i løypene der oppe. Sjekk Oslo tråsykkel crew på insta.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
23/09/2022 09:38
|
nicholas.m
OP
Fersking
|
OP
Fersking
notus er faktisk på saken tydeligvis: https://www.instagram.com/p/CfHmVYoKsMC/ "Vi får opplyst at Bymiljøetaten fortsatt jobber med å utrede om ett eller flere alpinanlegg i byen egner seg for heisbasert sommersykling."
|
|
|
23/09/2022 12:06
|
Anerds
Entusiast
|
Entusiast
Tryvann er eid av Skimore. Aron i Drammen er eid av Skimore. Så da må man dra til Drammen for å sykle heis i Oslo. Regner med at det kommer til å være slik helt til det blir for dyrt til å drifte kunstige snøanlegg og de må legge om til permanent soerdrift isteden. Det kan jo forsåvidt skje ganske fort...
|
|
|
23/09/2022 20:32
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et flowtrackanlegg som går fra Tryvannstårnet og ned til Wyllerstua med et variert utvalg av løyper, særlig rettet mot yngre syklister, har jeg ekstrem stor tro på. Med horden av elsyklister som kommer nå trenger man ikke heis en gang, bare kule klatrestier.
Dette ville garantert gjort underverker for både rekruttering til sykkelsporten og folkehelsa.
|
|
|
23/09/2022 20:39
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Problemet der er at alt som ikke er slalåmbakker såvidt jeg vet er Løvenskiold-land. Og avi vet hva svaret blir om man spør...
|
|
|
[Re: baronKanon]
24/09/2022 06:44
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet der er at alt som ikke er slalåmbakker såvidt jeg vet er Løvenskiold-land. Og avi vet hva svaret blir om man spør... Det der har vært kronargumentet til alle naysayerene her inne i alle år. Det er mer enn nok plass til flotte flowtrails innenfor senterets yttergrenser. Selv borte i hengene i Wyller kan man lage laaange grønne/blå traverser. Hyttli er en åpenbar kandidat for diverse mindre looper. Gjør man det på modell etter Trysil og lager et område som ikke krever heiskort i tillegg og samtidig dekker behovene for de minste så er også allmennhetens interesser dekket. Heis gående fra Sørkedalen ville også åpnet opp turområdet for bruk av andre grupper på en helt annen måte som blir en bonus for byen og folkehelsen. Restaurantene og resten av servicebygget vil oppnå å bli benyttet året rundt av turgåere, syklister og barnefamilier som vil sjekke ut/henge ut i barneområdet. At det ikke allerede ligger der skjønner jeg ikke, spesielt ikke etter suksessen til Trysil og alt buzzet den har skapt i ettertid.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
24/09/2022 11:02
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Det store spørsmålet er hvem som eier denne tomten:
https://norgeskart.no/#!?project=seeiendom&zoom=12&lat=6658048.07&lon=258882.67&markerLat=6658487.362806315&markerLon=258556.43581127547&panel=Seeiendom&showSelection=true&p=Seeiendom&layers=1002,1013,1014,1015&sok=Rundmyr
Noen som vet, uten at jeg må begynne å bestille grunnboksutskift osv?
|
|
|
[Re: Altabjorn]
24/09/2022 11:23
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Nå er jo "grunnbokutskrift osv" rimelig enkelt med BankID. Oslo Kommune.
|
|
|
[Re: sanouka]
24/09/2022 11:50
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Problemet der er at alt som ikke er slalåmbakker såvidt jeg vet er Løvenskiold-land. Og avi vet hva svaret blir om man spør... Det der har vært kronargumentet til alle naysayerene her inne i alle år. Det er mer enn nok plass til flotte flowtrails innenfor senterets yttergrenser. Selv borte i hengene i Wyller kan man lage laaange grønne/blå traverser. Hyttli er en åpenbar kandidat for diverse mindre looper. Gjør man det på modell etter Trysil og lager et område som ikke krever heiskort i tillegg og samtidig dekker behovene for de minste så er også allmennhetens interesser dekket. Heis gående fra Sørkedalen ville også åpnet opp turområdet for bruk av andre grupper på en helt annen måte som blir en bonus for byen og folkehelsen. Restaurantene og resten av servicebygget vil oppnå å bli benyttet året rundt av turgåere, syklister og barnefamilier som vil sjekke ut/henge ut i barneområdet. At det ikke allerede ligger der skjønner jeg ikke, spesielt ikke etter suksessen til Trysil og alt buzzet den har skapt i ettertid. Antar jeg er en av "naysayerne" du tenker på. For oppklaring: jeg ville digge et flowtrail anlegg her. Som det er, så må jeg kjøre mer eller mindre til Trysil for å finne en plass jeg kan utfordre 50+ årskroppen med noen småhopp å trene på sånn at jeg kanskje blir bittelitt mindre dårlig å sykle før penalet. Men: hvem skal bygge? Som det er, tror jeg man i Oslo har en trist blanding av manglende økonomiske incentiver og uavklart offentlig interesse. Jeg tror Skimore vurderer femtiøringer hvor vidt det er verdt å satse i Oslo. I i hvert fall til en viss grad vil en slik satsing kannibalisere på deres allerede investerte kroner i Drammen og Trysil, som er stedene jeg for min del drar til å å varme helhjelmen en gang i blant. Så, vil det gi økonomisk mening for Skimore å bygge ut Tryvann? Personlig tror jeg det, selv om Løvenræva blokkerer potensialet som finnes. Om de ikke vil tjene mye penger, så vil de heller neppe tape noe. De har de økonomien som trengs og de vil bygge troverdighet som aktør. I Oslo tror jeg imidlertid det som er avgjørende, er å få kommunen på banen, og da med faktiske kroner og byggende innsats. Bortsett fra muligens Skimore, så tror jeg det kun er kommunen som har økonomien og legitimiteteten til å bygge noe større i Marka. Når det er sagt, så mener jeg at kommunen etterhvert som stadig flere av borgerne i byen blir stisyklister, har et klart ansvar for å bli aktiv utbygger. Både for å gi et tilbud til innbyggrne og for å motvirke konflikter mellom brukergrupper i Marka. Jeg vet at etter Pioneren så gikk Oslo bystyre inn for mere stibygging i Marka, med bakgrunn i at BYM mente at Pioneren var et velykket tiltak. Dette var i 2018, mener jeg. Jeg har siden grublet på kontakt med kommunen, og gjør det stadig, Imidlertid setter jo personlig økonomi og livet generelt store begrensinger for hva man faktisk kan få til å involvere seg i.
Redigert av Altabjorn; 24/09/2022 11:56. Rediger grunn: Kommaleif
|
|
|
[Re: JoachimV]
24/09/2022 12:16
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Nå er jo "grunnbokutskrift osv" rimelig enkelt med BankID. Oslo Kommune. Så enkelt at det stadig var enklere å komme med en nesevis kommentar framfor å gi det faktiske svaret? Nydelig. Som nær-gammelmann lider jeg av betydleig digital vegring, noe jeg mener det er en menneskerett å ha. Så om du har svaret på hvem som eier tomten, kom gjerne med det her, framfor å berette om hvordan man kan finne det ut. Det klarer jeg faktisk selv, hvis jeg må. Spørsmålet var altså om noen allerede visste hvem som eier tomten. Burde knapt være for mye å spørre om i en TS-tråd .
|
|
|
24/09/2022 13:53
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Området rundt Tryvann skisenter er fordelt på tre eiendommer. 34/1, 34/21 og 34/22. de to siste er selve skianlegget. Alle tre eies av kommunen. Hvis du går inn på norgeskart.no kan du klikke deg inn på en hvilken som helst eiendom og se grunnbok, men du må legitimere deg med bankid.
Edit: jeg sjekket kun området rundt Tryvann, ned til tryvannstua. Ikke wyller og videre nedover
Redigert av Håvard.; 24/09/2022 14:23.
|
|
|
24/09/2022 14:14
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Huff , ser at jeg høres veldig sur ut i siste post. Slik er det fort når man er en mann og et tastatur. Sorry for det! Uansett, takk til Håvard for oppklaring. Da er det egentlig fullt mulig å sette i gang, ut fra grunneierforutsetninger i hvert fall, så må man bare finne ut hvem som skal bygge.
|
|
|
[Re: Altabjorn]
24/09/2022 21:36
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Huff , ser at jeg høres veldig sur ut i siste post. Slik er det fort når man er en mann og et tastatur. Sorry for det! Uansett, takk til Håvard for oppklaring. Da er det egentlig fullt mulig å sette i gang, ut fra grunneierforutsetninger i hvert fall, så må man bare finne ut hvem som skal bygge. Etter 10 år sånn ca med diverse tråder hvor det åpenbare har blitt forfektet av en kompakt majoritet er det jo hyggelig å se at kommentariatet oppe på balkongen omsider har begynt å ville diskutere hvordan det kan gjøres. NOTS er tom på ballen. Det må jo bety at de har fått ny leder. Forrige mente jeg var et troll....hehe tulling ass. Det er rart hvor mye som kan gå bare man begynner å åpne opp. Den eller de i NOTS som har fått til at NOTS kan søke om tippemidler har gjort kanskje det viktigste strategiske grepet for organisasjonen noensinne og kan godt utgjøre en del av finansieringskabalen. Jeg vil tro at man i dette området kommer langt med en femårsplan og 5 til 10 mill. Det er egentlig ikke veldig mye penger i et hovedstadsperspektiv som i tillegg har et potensiale til å ihvertfall ha inntekter nok til å drifte seg selv. Evt fungere som generator for inntjening/ synergier andre steder i verdikjeden. PS: Skimore er ikke i Trysil. Det er Skistar. Det er sikkert ålreit borte i Drammen, men skulle en satsing vise seg å bli mulig i Tryvann så tipper jeg de også vil ta opp kuleramma og at svaret vil gi seg selv. For Trysil og Hemsedals del har prosjektene uansett blitt drevet frem av andre interessegrupper hvor Skistar har kommet med på toget etterhvert. De spiller fremdeles ingen hovedrolle utover å legge tilrette og yte tjenester. Finansieringen skjer via en trekant bestående av turistrafikklaget, HIL og kommunen. Disse koordinerer søknader til Innovasjon Norge, div stiftelser, tippemidler og evt andre om støtte. Turistrafikklaget sørger for garantier for ca 1/3 av alle prosjekt. I hovedstaden må man jo se på en modell tilpasset forholdene der, men at det vil være mulig å få til noe med alle milliardene som puttes inn i bolyst, trivsel, folkehelse og ikke minst næring for en av de mest omtalte friluftsaktivitetene de siste fem åra sier seg selv bør gå. Det som har manglet inntil nylig har vært et dedikert miljø som har villet støtte opp om noe slikt.
Redigert av sanouka; 24/09/2022 22:16.
|
|
|
24/09/2022 22:10
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykkelsatsingen i Drammen fikk Skimore på kjøpet når de kjøpte anlegget. De har ikke akkurat akselerert sykkeltilbudet etter de tok over.
Hvis det finnes vilje finner det både muligheter og løsninger for å få til noe i Oslo. En slik investering kan jo også en veldig lang horisont i en voksende by som Oslo.
|
|
|
25/09/2022 07:31
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
I Drammens- og Oslo området er det uante mengder med grusveier og stier for alle, kan være litt vanskelig å se behovet for tilrettelagte nedover stier når man allerede har ett eldorado å ta av
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
25/09/2022 09:02
|
Anerds
Entusiast
|
Entusiast
I Drammens- og Oslo området er det uante mengder med grusveier og stier for alle, kan være litt vanskelig å se behovet for tilrettelagte nedover stier når man allerede har ett eldorado å ta av Tror uansett ikke tilretteleggingen som etterspørres her er myntet på folk som henger på dette forumet, men mer for ungene deres og andre nybegynnere som ønsker å ta stegene og bygge sykkelglede og kompetanse på trygg grunn. Det som Harstad har fått til er vel det som burde brukes som en mal for andre byer i Norge, der hyttesalg og turisme ikke er en driver for sykkelutviklingen.
|
|
|
[Re: Anerds]
25/09/2022 09:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I Drammens- og Oslo området er det uante mengder med grusveier og stier for alle, kan være litt vanskelig å se behovet for tilrettelagte nedover stier når man allerede har ett eldorado å ta av Tror uansett ikke tilretteleggingen som etterspørres her er myntet på folk som henger på dette forumet, men mer for ungene deres og andre nybegynnere som ønsker å ta stegene og bygge sykkelglede og kompetanse på trygg grunn. Enig, och att kanske de som her är också ser behovet mer senare. Nilsbyen terrängpark i Trondheim tror jag har fått väldigt många nya syklister i olika åldrar och folk som tillvanligt sykler andra stier tror jag också bruker den ibland. Blir väldigt tillrättalagt för alla och en annan type sykling än på vanliga stier.
|
|
|
[Re: Anerds]
25/09/2022 10:11
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Erfaringene fra Maridalsrunden og Pionéren er at enkel tilrettelegging har stor effekt og mange brukergrupper setter pris på skilting og at de kan sykle med flyt - selv om det i prinsippet allerede finnes et lett tilgjengelig stinettverk i Oslo.
|
|
|
25/09/2022 10:44
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Huff , ser at jeg høres veldig sur ut i siste post. Slik er det fort når man er en mann og et tastatur. Sorry for det! Uansett, takk til Håvard for oppklaring. Da er det egentlig fullt mulig å sette i gang, ut fra grunneierforutsetninger i hvert fall, så må man bare finne ut hvem som skal bygge. Etter 10 år sånn ca med diverse tråder hvor det åpenbare har blitt forfektet av en kompakt majoritet er det jo hyggelig å se at kommentariatet oppe på balkongen omsider har begynt å ville diskutere hvordan det kan gjøres. NOTS er tom på ballen. Det må jo bety at de har fått ny leder. Forrige mente jeg var et troll....hehe tulling ass. Det er rart hvor mye som kan gå bare man begynner å åpne opp. Den eller de i NOTS som har fått til at NOTS kan søke om tippemidler har gjort kanskje det viktigste strategiske grepet for organisasjonen noensinne og kan godt utgjøre en del av finansieringskabalen. Jeg vil tro at man i dette området kommer langt med en femårsplan og 5 til 10 mill. Det er egentlig ikke veldig mye penger i et hovedstadsperspektiv som i tillegg har et potensiale til å ihvertfall ha inntekter nok til å drifte seg selv. Evt fungere som generator for inntjening/ synergier andre steder i verdikjeden. PS: Skimore er ikke i Trysil. Det er Skistar. Det er sikkert ålreit borte i Drammen, men skulle en satsing vise seg å bli mulig i Tryvann så tipper jeg de også vil ta opp kuleramma og at svaret vil gi seg selv. For Trysil og Hemsedals del har prosjektene uansett blitt drevet frem av andre interessegrupper hvor Skistar har kommet med på toget etterhvert. De spiller fremdeles ingen hovedrolle utover å legge tilrette og yte tjenester. Finansieringen skjer via en trekant bestående av turistrafikklaget, HIL og kommunen. Disse koordinerer søknader til Innovasjon Norge, div stiftelser, tippemidler og evt andre om støtte. Turistrafikklaget sørger for garantier for ca 1/3 av alle prosjekt. I hovedstaden må man jo se på en modell tilpasset forholdene der, men at det vil være mulig å få til noe med alle milliardene som puttes inn i bolyst, trivsel, folkehelse og ikke minst næring for en av de mest omtalte friluftsaktivitetene de siste fem åra sier seg selv bør gå. Det som har manglet inntil nylig har vært et dedikert miljø som har villet støtte opp om noe slikt. Jeg har aldri hatt noe mot et anlegg for sykling i Oslo. Diskusjonen fra min side har vært hvem som kan gjøre noe og hva som er mulig å få til. Jeg mener stadig at frivillige organisasjoner som NOTS eller idrettslag ikke kan forventes å være de som skal de drive utviklingen framover. Reiselivssatsing i Marka tror jeg blir veldig vanskelig grunnet grunneierforhold og motstridene interesser som ulike brukergrupper har. Det er mange kranglefanter der ute. For eksempel sliter vel Grefsenkollen med å få modernisert anlegget sitt, blant annet med med utvidelse av sykkelsatsingen fordi noen lokale nisser mener de får ødelagt "eventyrskogen" sin. Til gjengjeld tror jeg at en by som Oslo har egeninteresse av bygge ut diverse sykkelanlegg til egen befolkning, og jeg tror også at tiden begynner å bli moden for at kommunen kan være villig til å bli involvert. Faktisk vet jeg at kommunen ønsker pumptracks og mindre anlegg rundt om i bydelene, og vil også tro at kommunen vil være medgjørlige dersom Tryvann skulle satse. Men hva skjer egentlig i Grefsenkopllen, og hva er stoda der i fohold til kommunen osv? Trodde Skimore og Skistar hadde samme eiere, men det er mulig det bare har vært noe samarbeid der. Før fikk man i hvertfall et gratis dagskort i Hemsedal og Trysil med abonnement i Oslo. På selve Tryvann vil det ikke trenges store innsatsen for å etablere løyper som er tilstrekkelige til å åpne for sommerdrift av heisen. På Wyllersiden vil det kreves formidabel byggeinnsats, og her er vel også den onde baronen sin eiendom tettere på anlegget.
|
|
|
[Re: Flamini]
25/09/2022 12:11
|
nicholas.m
OP
Fersking
|
OP
Fersking
tja, det er langt fra alle som syns at oppoverbakkene er så stas, bare se på folka i frongerseteren de er jo ikke akuratt nybegynere. Det er mange megselv inkludert som egentlig vil bare få så mange høydemeter inn som mulig fremfor å trene kondis i oppoverbakken. Kommer fra alpint/freeride og har mye den samme tilgangen til sykkel
|
|
|
26/09/2022 07:03
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Huff , ser at jeg høres veldig sur ut i siste post. Slik er det fort når man er en mann og et tastatur. Sorry for det! Uansett, takk til Håvard for oppklaring. Da er det egentlig fullt mulig å sette i gang, ut fra grunneierforutsetninger i hvert fall, så må man bare finne ut hvem som skal bygge. Etter 10 år sånn ca med diverse tråder hvor det åpenbare har blitt forfektet av en kompakt majoritet er det jo hyggelig å se at kommentariatet oppe på balkongen omsider har begynt å ville diskutere hvordan det kan gjøres. NOTS er tom på ballen. Det må jo bety at de har fått ny leder. Forrige mente jeg var et troll....hehe tulling ass. Det er rart hvor mye som kan gå bare man begynner å åpne opp. Den eller de i NOTS som har fått til at NOTS kan søke om tippemidler har gjort kanskje det viktigste strategiske grepet for organisasjonen noensinne og kan godt utgjøre en del av finansieringskabalen. Jeg vil tro at man i dette området kommer langt med en femårsplan og 5 til 10 mill. Det er egentlig ikke veldig mye penger i et hovedstadsperspektiv som i tillegg har et potensiale til å ihvertfall ha inntekter nok til å drifte seg selv. Evt fungere som generator for inntjening/ synergier andre steder i verdikjeden. Nå har jo Altabjørn og jeg omtrent samme synspunkt på dette, og han kjenner jo godt til både hva som kreves av penger og arbeidsmengde. Men jeg er helt enig i at 5-10 MNOK er peanuts i denne sammenheng. Men det krever fortsatt at noen har en plan OG mannskapene til å gjennomføre den. Selv har jeg slitt litt med å forstå hvorfor du mener det er akkurat NOTS som skal føre an i dette, når du samtidig fremholder at NOTS aldri har vært progressive nok på dette området. NOTS Oslo foreslo jo i sin tid blant annet kraftlinje-traseen i nordmarka, men det strandet på finansiering og avtaler. Det er jo alltid mulig å gjøre ting annerledes, men inntil 10 år siden hadde NOTS noen hundre betalende medlemmer og det er fortsatt ingen som får betalt en krone for organisasjonsarbeidet. Jeg skulle likt å se styret i en org som gikk inn for å bygge heisbasert park med et par hundre medlemmer. Det er vel bare Harstad CK som har så ressurssterke medlemmer at de får til noe i nærheten av det. At du som har så sterke meninger om dette i tallrike poster, velger å ikke engasjere deg på frivillig side, eller fremsnakke det du åpenbart selv mener er riktig organisasjon for å drive utviklingen videre, er kanskje nok grunnlag for å kalle innleggene trolling?
Redigert av Anders A-R; 26/09/2022 07:06.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/09/2022 07:35
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skjønner ikke helt hvorfor Oslo kommune skal bruke penger på en bikepark i Osloomårdet. Det er et tiltak det burde være kommersielt grunnlag for, gjort riktig og det er en idrett som favoriserer relativt pengesterke folk. En lokasjon på Tryvann forsterker dette.
Det hadde vært mye viktigere og bedre for sykkelsporten med et anlegg ala det man har på Siggerud i tilknytning til marka som for eksempel det Frøy ville bygge på Haraløkka, men fikk nei til.
|
|
|
[Re: larsdx]
26/09/2022 07:53
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig. Vi trenger mye mer av breddeanleggene med enkle hoppelinjer, doseringer og små konstruksjoner for et bredt aldersspenn og arenaer for å lett kunne arrangere konkurranser og samlinger, mer enn vi trenger fullblods DH eller bikepark. Det går jo an å få til begge deler, men det er jo som alltid en utfordring at hovedpersonen "noen" er en slask som jobber alt for lite og alt for sakte. 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
26/09/2022 08:38
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg skjønner ikke helt hvorfor Oslo kommune skal bruke penger på en bikepark i Osloomårdet. Det er et tiltak det burde være kommersielt grunnlag for, gjort riktig og det er en idrett som favoriserer relativt pengesterke folk. En lokasjon på Tryvann forsterker dette.
Det hadde vært mye viktigere og bedre for sykkelsporten med et anlegg ala det man har på Siggerud i tilknytning til marka som for eksempel det Frøy ville bygge på Haraløkka, men fikk nei til. Helt enig. Vi trenger mye mer av breddeanleggene med enkle hoppelinjer, doseringer og små konstruksjoner for et bredt aldersspenn og arenaer for å lett kunne arrangere konkurranser og samlinger, mer enn vi trenger fullblods DH eller bikepark. Det går jo an å få til begge deler, men det er jo som alltid en utfordring at hovedpersonen "noen" er en slask som jobber alt for lite og alt for sakte. Enig. Ved at kommunen bygger flere bredde/nærmiljøanlegg så vil det skape større grunnlag for kommersielle anlegg. Man bør starte der. I Trondheim er det nå en veldig stor interesse for terrengsykling blant barna, noe som er drevet til stor grad av det fantastiske anlegget i Nilsbyen. Disse vil ha større og andre utfordringer etterhvert og noen vil sykle XC og andre vil sykle mest nedover.
- Stefan
|
|
|
26/09/2022 09:25
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Et par meninger: Anlegg som f.eks. Trysil/Gullia, Høgevarde, Hemsedal osv. og lignende er finansiert av lokal turistindustri. De satser på å tjene penger på at turistene kommer og kjøper overnatting, mat, restaurantbesøk osv. Uten denne finansieringen ville det ikke vært mulig å bygge sykkelanlegg på disse stedene. Jeg forstår ikke hvordan man kan bruke denne finansieringsmodellen for stianlegg i Oslo som i første rekke vil bli brukt av folk som bor her. Anlegg som Hafjell (og til dels Drammen?) er en symbiose mellom frivillig innsats over tid for å bygge/vedlikeholde sti og det kommersielle rundt det å kjøre heis. Denne symbiosemodellen er noe som kanskje kan funke for Oslo, men problemet er at de som vil bygge sti helst vil lage noe som er morsomt for de selv, ikke noe som passer for en 8-årig nybegynner. Anlegg som er skapt ut fra rent frivillige organisasjoner som idrettslag ser ut til å funke bra, noen har jo tross alt greid å lage Maridalsrunden og rundbaneløypa på Skullerud. Men her mangler det jo heis, og med en gang man havner inn i grunneierdiskusjoner og naturvern i områder det det allede finnes en heis så blir det tung materie. Er det ett sted NOTS kan bistå så er det å jobbe sammen med f.eks. et idrettslag inn i slike problemstillinger. Til slutt: alle som roper "noen må gjøre noe!" uten å faktisk gjøre noe selv trenger vi ikke å høre så mye på. Det gjelder forsåvidt også meg selv  (selv om jeg ikke roper så veldig høyt da...)
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
26/09/2022 11:48
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et par meninger: Anlegg som f.eks. Trysil/Gullia, Høgevarde, Hemsedal osv. og lignende er finansiert av lokal turistindustri. De satser på å tjene penger på at turistene kommer og kjøper overnatting, mat, restaurantbesøk osv. Uten denne finansieringen ville det ikke vært mulig å bygge sykkelanlegg på disse stedene. Jeg forstår ikke hvordan man kan bruke denne finansieringsmodellen for stianlegg i Oslo som i første rekke vil bli brukt av folk som bor her. Anlegg som Hafjell (og til dels Drammen?) er en symbiose mellom frivillig innsats over tid for å bygge/vedlikeholde sti og det kommersielle rundt det å kjøre heis. Denne symbiosemodellen er noe som kanskje kan funke for Oslo, men problemet er at de som vil bygge sti helst vil lage noe som er morsomt for de selv, ikke noe som passer for en 8-årig nybegynner. Anlegg som er skapt ut fra rent frivillige organisasjoner som idrettslag ser ut til å funke bra, noen har jo tross alt greid å lage Maridalsrunden og rundbaneløypa på Skullerud. Men her mangler det jo heis, og med en gang man havner inn i grunneierdiskusjoner og naturvern i områder det det allede finnes en heis så blir det tung materie. Er det ett sted NOTS kan bistå så er det å jobbe sammen med f.eks. et idrettslag inn i slike problemstillinger. Til slutt: alle som roper "noen må gjøre noe!" uten å faktisk gjøre noe selv trenger vi ikke å høre så mye på. Det gjelder forsåvidt også meg selv  (selv om jeg ikke roper så veldig høyt da...) Det eneste jeg har hørt fra NOTS utover å skrike opp om å bidra og bli kalt et troll er en henvendelse fra et forummedlem om å stille opp på et styremøte noe som jeg oppfattet som et ønske om kampvotering uten (den nødvendige) støtten. Dette er vel ca 8 år siden og tiden var vel heller ikke moden og jeg takket nei. Det hører med til historien at jeg jobber langturnuser i helsa og derfor har masse langfri og dermed også hadde mulighet til å stille opp på alle disse møtene som var så vanskelige å komme seg på. Lederen som senket debatten ned på trollnivå var senere. At man i ettertid kan se at debatten kunne vært tatt i et roligere tempo og at noen av innleggene greit kunne ha ventet til man hadde tatt et par dype yogadrag får være så. Å stå i en diskusjon med all the usual suspects med hele entouragen på slep som bruker alt de har av vranglesing og ikke vil forstå kan være krevende her inne og temperaturen stiger raskt på begge sider. Det som tente fyr sist var vel at jeg mente at Pioneren var mer Trial enn Trail og bygd for menigheten mer enn å være et lavterskelprodukt rettet mot de store massene. Det er forøvrig noe jeg står for nå også (med et forbehold om at masse blå Trysilflyt har dukket opp de siste årene). Kan forøvrig legge til at jeg er en del ute og graver og rydder i mitt eget nærområde. Har tom hendt at jeg har stilt opp som vakt på ritt jeg selv ikke har giddet å stille opp på. 10 år på rappen i WV teltet på Rena med 5 timers søvn og blodige fingertupper etter å ha skrudd for hverdagsmosjonister med sykkelen i plastikkposer som skal over fjellet neste dag er kanskje også noe som kan komme på frivillig CVn. Mitt syn på hva NOTS kunne/burde gjøre for et "Trailsenter sentralt på Østlandet" har jeg i endeløse tråder beskrevet, men for døve ører. Mest av alt har det for min del handlet om at det er ingen andre som gjør det og dermed blir ballen liggende hvis ikke interesseorganisasjonen tar den. Det andre argumentet mitt har vært rekruttering (av både unge og andre), dette ble vel etter masse heftig diskusjon en del av statuttene i NOTS for et par år siden (?) . Det tredje argumentet mitt har vært at man ikke bare må se på medlemstall når det gjelder finansiering av driften av en organisasjon. Det ligger bedrifter med ressurser der ute som gjerne vil være med på positive prosjekt. Det er ikke mer Gandalf enn at IMBA har drevet slik de siste 10 15 åra og i min optikk ville være naturlig å se på også her. En styrket organisasjon med fokus og kompetanse på utvikling/utbredelse av større og mindre Parker og Trailsentere ville gitt en raskere og mer sømløs prosess for de som hadde/har ambisjoner om å få til noe slikt i sitt nærmiljø. Slike prosjekt er ofte (hovedsakelig) finansiert via stiftelser som følger en mal med en prosjektbeskrivelse først som det typisk blir bevilget noen hundretusen til. Denne danner grunnlaget for videre finansiering hvor andre stakeholders som kommunen og lokale bedrifter også melder seg på. Denne potten kan/kunne NOTS greit fått sin cut av. Første steg tar man hele av og sørger for en grundig prosjektbeskrivelse som igjen sørger for at prosjektene får videre finansiering. En cut på av de videre midlene på la oss si 10 15 % for konsultering som går inn i en kasse "for terrengsyklingens fremme" er noe alle parter ville funnet hensiktsmessig og smart. Det skal ikke mange prosjekt til før man har en full stilling som også kunne ha koordinert de frivillige som sitter med andre viktige saker. Helt til slutt så vil jeg legge til at NOTS med det siste arbeidet med å få organisasjonen inn på Tippemiddelsiden gjør at selv jeg begynner å se verdien av å starte lokallag. Mulig jeg gjør det ila vinteren selv om vi ikke er flere enn 3 potensielle medlemmer.
Redigert av sanouka; 26/09/2022 12:08.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
26/09/2022 11:50
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Huff , ser at jeg høres veldig sur ut i siste post. Slik er det fort når man er en mann og et tastatur. Sorry for det! Uansett, takk til Håvard for oppklaring. Da er det egentlig fullt mulig å sette i gang, ut fra grunneierforutsetninger i hvert fall, så må man bare finne ut hvem som skal bygge. Etter 10 år sånn ca med diverse tråder hvor det åpenbare har blitt forfektet av en kompakt majoritet er det jo hyggelig å se at kommentariatet oppe på balkongen omsider har begynt å ville diskutere hvordan det kan gjøres. NOTS er tom på ballen. Det må jo bety at de har fått ny leder. Forrige mente jeg var et troll....hehe tulling ass. Det er rart hvor mye som kan gå bare man begynner å åpne opp. Den eller de i NOTS som har fått til at NOTS kan søke om tippemidler har gjort kanskje det viktigste strategiske grepet for organisasjonen noensinne og kan godt utgjøre en del av finansieringskabalen. Jeg vil tro at man i dette området kommer langt med en femårsplan og 5 til 10 mill. Det er egentlig ikke veldig mye penger i et hovedstadsperspektiv som i tillegg har et potensiale til å ihvertfall ha inntekter nok til å drifte seg selv. Evt fungere som generator for inntjening/ synergier andre steder i verdikjeden. Nå har jo Altabjørn og jeg omtrent samme synspunkt på dette, og han kjenner jo godt til både hva som kreves av penger og arbeidsmengde. Men jeg er helt enig i at 5-10 MNOK er peanuts i denne sammenheng. Men det krever fortsatt at noen har en plan OG mannskapene til å gjennomføre den. Selv har jeg slitt litt med å forstå hvorfor du mener det er akkurat NOTS som skal føre an i dette, når du samtidig fremholder at NOTS aldri har vært progressive nok på dette området. NOTS Oslo foreslo jo i sin tid blant annet kraftlinje-traseen i nordmarka, men det strandet på finansiering og avtaler. Det er jo alltid mulig å gjøre ting annerledes, men inntil 10 år siden hadde NOTS noen hundre betalende medlemmer og det er fortsatt ingen som får betalt en krone for organisasjonsarbeidet. Jeg skulle likt å se styret i en org som gikk inn for å bygge heisbasert park med et par hundre medlemmer. Det er vel bare Harstad CK som har så ressurssterke medlemmer at de får til noe i nærheten av det. At du som har så sterke meninger om dette i tallrike poster, velger å ikke engasjere deg på frivillig side, eller fremsnakke det du åpenbart selv mener er riktig organisasjon for å drive utviklingen videre, er kanskje nok grunnlag for å kalle innleggene trolling? Se svaret mitt til Desmo. Tok alt der siden jeg var i flyten.
|
|
|
|
|