Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sensio smarthus - bare å bytte kontroller?

Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? #2720707 22/09/2022 10:10
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Vi har vært så uheldige å flytte inn i et hus med Sensio smarthus-system. Dette styrer varme i hele huset, samt er tilkoblet lys.
Ifbm eierskifte gikk noe galt i registreringssystemet deres, og vi er nå fullstendig utestengt fra muligheten til å logge på appen som er eneste mulighet til bla. å kontrollere gulvvarmen i huset.

Kundeservice hos Sensio er en av de største vitsene jeg har vært borti (du får ikke ringe dem som privatperson, de svarer mer eller mindre ikke på epost, null samarbeidsvilje), og det ser nå uansett ut til at jeg må ha elektriker hjem for å få demontert en del så jeg får tak i serienummeret på kontrolleren dersom de skal ha noe ønske om å hjelpe meg.

I den forbindelse tenker jeg det er like greit å bare bytte kontrolleren til noe annet dersom det ikke er for dyrt. Er villig til å svelge et visst tap bare for å aldri trenge å forholde meg til Sensio igjen noen sinne, men ikke for en hver pris. Noen som har noen erfaring med hvor dyrt/vanskelig det er å bytte ut til noe annet? Har sett det står "Eaton" på ulike podder inne i veggen jeg allerede har byttet batteri i, og det er en Sensio xComfort kontroller.

Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720708 22/09/2022 10:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ikke den som er best kjent i markedet, men, har ikke Eaton egen kontroller?
Som jeg regner med fint kommuniserer med annet Eaton-greier.

Som et sedvanlig sidespor i TS-stil.
Jeg gleder meg til økningen i ghostbuster-programmer hvor de besøker hus som åpenbart er hjemsøkt fordi ting skrur seg av og på hele tiden............ et sted langt borte sitter selger på sofaen og styrer sjappen til kjøperen, mens hun/han ser på 'ghostbusters'.

Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Tange] #2720713 22/09/2022 11:24
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Sitat: Tange

Som et sedvanlig sidespor i TS-stil.
Jeg gleder meg til økningen i ghostbuster-programmer hvor de besøker hus som åpenbart er hjemsøkt fordi ting skrur seg av og på hele tiden............ et sted langt borte sitter selger på sofaen og styrer sjappen til kjøperen, mens hun/han ser på 'ghostbusters'.

Regner med det er dette Sensio forsøker å unngå med å være fryktelig rigide og lite samarbeidsvillige, og kreve at jeg viser bilde av serienummeret på kontrolleren. Så får det idiotiske utslag i tilfeller som når det har gått galt underveis i overføringen fra en eier til en annen.

Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720727 22/09/2022 13:17
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Er det en mulighet å plage de med personvern her? Har du noen slags bekreftelse på at tidligere eier ikke kan sitte å følge med på hva du driver med? Hvis de sitter med sensorer og aktuatorer som kan overvåkes og styres fra et annet sted uten at du vet om det, lukter det jo av mulighet for en eller annen form for overvåking.

Sjekk om du finner ett eller annet her (https://sensio.no/personvernpolicy) å plage de med, så skal du nok se at personvernsombudet hjelper deg å dytte :-)

Redigert av Tagelli; 22/09/2022 13:18.

Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720750 22/09/2022 20:12
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg har brukt en del tid på å finne ut av Sensio og Eaton sine konfigureringsverktøy. De er ikke veldig kompliserte, men å sette opp eller gjøre endringer i et xComfort-system er en pain in the ass fordi du må ha fysisk tilgang til alle batteridrevne komponenter hver gang en komponent skal legges til, fjernes eller fysisk flyttes i systemet. Med det sagt er systemet dønn stabilt, jeg opplevde ikke ett eneste tilfelle av at noe ikke fungerte på de seks årene jeg bodde i et hus med Sensio-styring av all lys og varme.

Sensios kundeservice er jeg helt enig i at ikke er spesielt hjelpsomme (lenger), og grunnen til det er at Sensio har stoppet videre utvikling av hjemmeautomasjon og har slanket den delen av organisasjonen til et minimum. Det er nok god grunn i seg selv til å kvitte seg med dem om man ikke er kompetent til å fikle med det selv.

Sånn som systemet fungerer så er det dog helt nødvendig for kundeservice å vite serienummeret på kontrolleren for å hjelpe deg, men det er ikke sikkert du må ha fysisk tilgang for å finne dette. Serienummeret er nemlig det samme som MAC-adressen til kontrolleren, så om den er koblet til en router eller annet nettverksutstyr der du kan logge inn for å se MAC-adressen til tilkoblede enheter så kan du finne informasjonen du trenger der.

Du har et par alternativer for å fikse problemet ditt uten å skifte ut Eaton-komponentene som ligger spredt rundt i huset. Alle løsninger nedenfor forutsetter at du setter deg inn i Eaton sitt konfigurasjonsverktøy MRF og at du har en Eaton xComfort USB-konfigurasjonspinne.
- Kjøp en Eaton Smart Home Controller (SHC). Denne er hardwaremessig identisk med en Sensio X-1 (som jeg antar er kontrolleren du har), men kjører annen firmware og bruker Eaton sin egen app til styring. Du må konfigurere hele smarthuset, alle enheter, på nytt, og du kan måtte trenge å ha fysisk tilgang til alle enheter.
- Kjøp en Eaton xComfort Bridge. Denne er enklere enn SHC, og støtter ikke alle xComfort-enheter, så du må sjekke at alle komponenter du har er kompatible. Skal være lettere å sette opp enn SHC, men du må nok regne med å trenge tilgang til alle enheter her også.
- Gå over til Home Assistant. xComfort skal være støttet i Home Assistant (finnes en egen, norsk facebook-gruppe relatert til dette). I tillegg til konfigurasjonspinnen trenger du også en xComfort USB-kommunikasjonspinne som Home Assistant-kontrolleren din trenger for å kommunisere med komponentene.
- Hvis du vil fortsette å bruke Sensio til styring kan du omgå Sensio kundeservice (inntil videre) ved å kjøpe en brukt Sensio-kontroller (selges ofte på finn) dersom du også får selger til å overføre det tilhørende prosjektet til deg. Du kan da rekonfigurere prosjektet til ditt eget bruk, i praksis setter du opp hele systemet på nytt.

mvh Helge
Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720758 23/09/2022 05:59
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Har styra litt med dette..
Hvilken Sensio enhet er det da, X1 eller en større gamlere sak?

Jeg har hatt Sensio X1 og har nå SHC fra eaton både hjemme og på hytta.
SHC kan du styre varmen fra hvor som helst uten månedsabbonement som du må ha på Sensio for den delen..

Xcomfort er jo ikke helt up to date, men det positive er at det funker og nærmest helt uten feil.

Har du lyst til å fikse det selv, kjøp en SHC fra Eaton (billig på finn) usb grensesnittet og sett deg inn i det selv. Du trenger kun tilgang til de duppedittene som går på batteri, ikke de som er koblet på 230v.
Det koster noen få tusenlapper på finn og litt innsats på eaton sine bruksanvisninger.
Trenger ikke elektriker før du eventuelt skal koble til nye duppeditter på 230v.

Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: ventle] #2720761 23/09/2022 06:18
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: ventle

Sensios kundeservice er jeg helt enig i at ikke er spesielt hjelpsomme (lenger), og grunnen til det er at Sensio har stoppet videre utvikling av hjemmeautomasjon og har slanket den delen av organisasjonen til et minimum. Det er nok god grunn i seg selv til å kvitte seg med dem om man ikke er kompetent til å fikle med det selv.

Det der er så kjipt med smarmthusleverandører (og andre sky-baserte greier). Umulig å si om selskapet frivillig avvikler seg selv eller sky-tjenesten, blir kjøpt av en konkurrent med samme effekt etc.

Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Ndreas] #2720775 23/09/2022 07:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ndreas

Det der er så kjipt med smarmthusleverandører (og andre sky-baserte greier). Umulig å si om selskapet frivillig avvikler seg selv eller sky-tjenesten, blir kjøpt av en konkurrent med samme effekt etc.

Derfor: Home Assistant så langt det lar seg gjøre. Makan til imponerende utvikling der de siste årene, skal man se lenge etter.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720784 23/09/2022 08:06
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Med litt mer sinnatagg-innstilling på boksen, og ved å flytte litt rundt på et par andre ting rundt den som faktisk kunne flyttes uten å demontere hele plata, så fikk jeg den løs. Så nå er nummeret sendt til kundeservice, så får vi se hvor mange uker det går før de gidder å hjelpe meg.

Takk for alle tips om hvordan jeg evt. kan kvitte meg med dritet på et senere tidspunkt. Det ser dessverre ut som (som jeg fryktet) at det ikke er helt ut med en boks og inn med en annen, som jeg evt hadde håpet, dersom jeg må plukke ut alle de små boksene rundt omkring i huset for å pare på nytt. Skulle gjerne hatt en samtale med elektrikeren som valgte denne løsningen for huset, da det er helt absurd at alle brytere i hele huset går på et batteri som er relativt krøkkete å få tak i lokalt... Og når man da i tillegg har valgt et system som plutselig ikke lenger har en fremtid...

Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720787 23/09/2022 08:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Mr.Jacobsen
Med litt mer sinnatagg-innstilling på boksen, og ved å flytte litt rundt på et par andre ting rundt den som faktisk kunne flyttes uten å demontere hele plata, så fikk jeg den løs. Så nå er nummeret sendt til kundeservice, så får vi se hvor mange uker det går før de gidder å hjelpe meg.

Takk for alle tips om hvordan jeg evt. kan kvitte meg med dritet på et senere tidspunkt. Det ser dessverre ut som (som jeg fryktet) at det ikke er helt ut med en boks og inn med en annen, som jeg evt hadde håpet, dersom jeg må plukke ut alle de små boksene rundt omkring i huset for å pare på nytt. Skulle gjerne hatt en samtale med elektrikeren som valgte denne løsningen for huset, da det er helt absurd at alle brytere i hele huset går på et batteri som er relativt krøkkete å få tak i lokalt... Og når man da i tillegg har valgt et system som plutselig ikke lenger har en fremtid...

Elektrikere selger XComfort fordi det er et kommersielt system som funker godt når det funker. Men når man må gjøre endringer eller utvidelser, har man giftet seg med et ganske lukket system som ikke vil snakke med andre løsninger, og da sitter man med skjegget i postkassa og grå hår.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: baronKanon] #2720806 23/09/2022 10:21
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: baronKanon

Elektrikere selger XComfort fordi det er et kommersielt system som funker godt når det funker. Men når man må gjøre endringer eller utvidelser, har man giftet seg med et ganske lukket system som ikke vil snakke med andre løsninger, og da sitter man med skjegget i postkassa og grå hår.

Enig, eneste jeg liker med det er at det virker..
Jeg har montert selv og fått det billig via grossist, men hadde aldri kjøpt det selv om jeg måtte ringe elektriker hver gang. I og med at jeg bygde i 2011 og kunne gjøre det selv virka det ikke så dumt da, men mye har skjedd siden da og hadde ikke valgt dette i dag.
Bakdelen med at det virker så stabilt er jo at når jeg må gjøre noe har jeg glemt alt igjen så da blir det litt "faan hakke" før det er oppe og går igjen..
Ikke verdens mest smidige prosjekt å sette opp.

Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720820 23/09/2022 12:07
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Mr.Jacobsen
da det er helt absurd at alle brytere i hele huset går på et batteri som er relativt krøkkete å få tak i lokalt...

Et lite triks som jeg lærte så sent som i forrige uke: Det går helt fint å sette inn et vanlig CR2032-batteri i brytere som bruker CR2430-batteri ICON_SMILE

(Temperatursensorer som trenger CR2477N-batterier, derimot, må du nok fortsatt skaffe på nett, evt. til blodpris på Elektroimportøren)

mvh Helge
Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720827 23/09/2022 14:21
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Sensio kundeservice når nye høyder i dag…
Dem: du står nå som eier av prosjektet (noe jeg har gjort i systemet deres hele tiden, det har de selv vist skjermdump av)

Jeg: Ok, hvordan logger jeg på. Passord fra forrige bruker funker ikke, jeg har aldri fått muligheten til å sette passord og jeg får ikke tilsendt lenke til å sette nytt passord når jeg trykker glemt passord.

Den: du må bruke glemt passord, dette fungerer.

Da er vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet jeg stilte for en liten måned siden til dem da…. For en nissegjeng…

Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720837 23/09/2022 19:08
ventle Online
Besatt
Besatt
Bare et kontrollspørsmål, du har vært inne på nettsiden unity.sensio.no og laget deg brukerkonto?

mvh Helge
Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720838 23/09/2022 19:35
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Trodde det var det jeg gjorde da jeg registrerte meg som ny eier i appen, men det er mulig jeg tok feil i det. Har forsøkt å registrere meg direkte på nettsiden tidligere, men da har ikke det gått.

Edit: Forsøkte dette igjen nå. Å be om nytt passord fra nettsidene deres funket plutselig, i motsetning til i appen. Tusen, tusen takk! Du gjorde helgen ganske mange hakk bedre!

Redigert av Mr.Jacobsen; 23/09/2022 19:43. Rediger grunn: TAKK!!!
Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: Mr.Jacobsen] #2720846 23/09/2022 21:12
ventle Online
Besatt
Besatt
Hehe, ikke verst å kunne fjernheale en sensio-konto ICON_LAUGH god helg!

mvh Helge
Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: ventle] #2722563 17/10/2022 06:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

- Kjøp en Eaton xComfort Bridge. Denne er enklere enn SHC, og støtter ikke alle xComfort-enheter, så du må sjekke at alle komponenter du har er kompatible.

Jeg har xComfort Home Manager. Den er både stygg, utdatert og veldig komplisert å sette opp. Krever RS-232 (som ingen PC-er har lengre, men USB-adaptere fungerer) og konfigureringsinterfacet er helt horribelt. Vurderer å skifte den ut med en xComfort Bridge, men hva mister jeg i så fall?

I dag styrer Home Manager alle lys (har en mengde lyssscenarier inkludert "Alt av" - noen styrt med fjernkontroll og andre med brytere) pluss vannbåren varme i alle rom. Det er montert temperatursensorer i alle rom pluss en utetemperatur. Varmestyringen fungerer utrolig bra. Når vi kommer opp i stua om morgenen, har man ingen følelse av hva temperaturen er ute.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sensio smarthus - bare å bytte kontroller? [Re: GeirK] #2722569 17/10/2022 07:14
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: GeirK

- Kjøp en Eaton xComfort Bridge. Denne er enklere enn SHC, og støtter ikke alle xComfort-enheter, så du må sjekke at alle komponenter du har er kompatible.

Jeg har xComfort Home Manager. Den er både stygg, utdatert og veldig komplisert å sette opp. Krever RS-232 (som ingen PC-er har lengre, men USB-adaptere fungerer) og konfigureringsinterfacet er helt horribelt. Vurderer å skifte den ut med en xComfort Bridge, men hva mister jeg i så fall?

I dag styrer Home Manager alle lys (har en mengde lyssscenarier inkludert "Alt av" - noen styrt med fjernkontroll og andre med brytere) pluss vannbåren varme i alle rom. Det er montert temperatursensorer i alle rom pluss en utetemperatur. Varmestyringen fungerer utrolig bra. Når vi kommer opp i stua om morgenen, har man ingen følelse av hva temperaturen er ute.

Har en frakobla Home Manager selv i veggen, men har ikke orka og gjort om veggen ennå.. ICON_SMILE
Jeg gikk over til SHC, kjøpt billig på finn.
Tror du også må over til SHC i stedet for Bridge skal du bytte, da du trolig har en del aktutorer som er gamle.. Og slik jeg har forstått det går ikke disse mot Bridge.

Nå har jeg bestilt nye Homey så har en oppgave foran meg..
Hvertfall varmekabler, ovner, varmepumpe, varmtvannstank (og elbillader) opp mot det og tibber.
Men så er det lys, har vel 25 aktuetorer til lys pluss brytere så er der jobben blir. Men på tide å gå over til Led pærer snart da det begynner å bli litt prakk å finne pærer så da må jeg bytte mange av de aktuatorene uansett.
Så ryker vel hele xcomfort greia, selv om jeg egentlig liker det på grunn av at det bare virker..

Redigert av Kriss; 17/10/2022 07:16.

Moderator  support