Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kneskade, opptrening og hvilken rulle?

Kneskade, opptrening og hvilken rulle? #2720468 20/09/2022 05:48
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Har slitt litt med et kne etter et forsøk på å være Lionel Messi(men i 100kg utgave) for noen år siden. Ble den gang undersøkt av en fysioterapaut som mente det bare var en liten meniskskade som måtte trenes opp. Har holdt meg i aktivitet og til og med jogga meg noen turer, men etter mye tunge løft ifb. med oppussing nå i vår/sommer, har kneet lagd merkelige lyder, til tider svikta litt, og til slutt kollapsa helt, med påfølgende uker på krykker.
Har nå fått ny undersøkelse av fysio og tatt MR. Påvist bøttehankruptur, når ikke full ekstensjon, og muligens noe tull med fremre korsbånd(ser ikke noe feil på MR, men stor vandring). Venter på utredning hos ortoped og ev. operasjon.
Lurer på erfaringer fra andre som har vært igjennom lignende skade? Hva har fungert og ikke ifb. med opptrening? Hvor lang tid til man er "på beina" igjen uten smerter?

Jeg har også planer om å kjøpe ei rulle for litt trening ei stund etter operasjon.
Lurer på om noen kan komme med anbefaling? Støy er viktig, og at den er minst mulig ved lagring er også viktig. Har et relativt beint kjellergulv den skal brukes på.
Like før jeg kjøpte Wahoo Kickr Core på XXL til 4999 for noen uker siden, men den spratt plutselig langt opp i pris.
Nå vurderer jeg følgende:
Kjøpe brukt Wahoo Kickr V4 eller Tacx Neo (ca 2018) på finn til rundt 5000
Kjøpe ny Wahoo Kickr Core til ca 7000
Kjøpe ny Elite Direto XR til ca 7000

(Skal brukes med en Specialized Tarmac SL6)

Re: Kneskade, opptrening og hvilken rulle? [Re: oyvinsr] #2720496 20/09/2022 08:44
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjøpte Core på kampanjen til 4999. Er superfornøyd med den, tror det må være den beste rulla jeg har hatt til nå. Helt lydløs, bare funker uten hickups, ERG er smooth og takler det meste den utsettes for av raske endringer. Har tidligere hatt Direto, Drivo, Flux m.fl.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Kneskade, opptrening og hvilken rulle? [Re: Hoaas] #2723978 09/11/2022 08:29
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Hoaas
Jeg kjøpte Core på kampanjen til 4999. Er superfornøyd med den, tror det må være den beste rulla jeg har hatt til nå. Helt lydløs, bare funker uten hickups, ERG er smooth og takler det meste den utsettes for av raske endringer. Har tidligere hatt Direto, Drivo, Flux m.fl.

Ser ut som at Bikeshop påstår før-prisen er 9000 for Kickr Core og XXL påstår førprisen er 8000, så kan gjerne være at 7000 ikke er så ille nå til dags. Men:

Det er vel ikke usannsynlig at butikker nå begynner å skru opp prisene litt for å posisjonere seg før Black Friday, og at du får den for 5000 på Black Friday:
https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/slik-blir-du-lurt-pa-black-friday/15241616/

Re: Kneskade, opptrening og hvilken rulle? [Re: oyvinsr] #2723991 09/11/2022 11:26
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg ville ikke kjøpt en brukt Kick V4, jeg har hatt 2 av de og begge hadde begrenset holdbarhet.

Har V5 nå og den er jeg godt fornøyd med.

Redigert av Syklist1; 09/11/2022 11:26.

Re: Kneskade, opptrening og hvilken rulle? [Re: oyvinsr] #2724010 09/11/2022 16:04
S
Sool Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Har noe erfaring med tilsvarende skade. Og kan kort si at syklingen har endret helt på hverdagen ICON_SMILE

Har operert 2x ganger i venstre kne for menisk, og har også en liten ruptur i høyre påvist. ( sydd nå siste gang )
Begynte å sykle under covid da jeg var lei av smerter i hverdagen og sentrene stengte ned. Og med en liten krabat måtte jeg kunne bevege meg mer, spesielt opp og ned fra gulvet og ugunstige posisjoner.

Har nå hatt mitt første år på lenge uten opphold i trening grunnet knesmerter. Syklingen holder det godt i sjakk!
Så nå har jeg brått blitt syklist som eneste treningsform ved siden av noe styrke.

Bruker selv en Kickr v4, og den funker godt. Men ville nok kjøpt v5, om jeg skulle valgt igjen. Da jeg allerede har tatt service 2 ganger på min V4 da de har en svakhet som gjør at den begynner å støye etter en viss tid og trenger sa å plukkes fra hverandre og renses/smøres.

Når det gjelder opptrening er det veldig opp til hvilken operasjon du blir anbefalt. Og kan være alt fra uker til måneder til du har bevegelighet til å sitte på sykkelen, så vanskelig å si noe om akkurat det.

Re: Kneskade, opptrening og hvilken rulle? [Re: oyvinsr] #2724037 10/11/2022 08:50
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sykling generelt er god trening for kneskader, man trener opp bevegelsen, og man slipper slag. Min datter røk korsbåndet i en fotballkamp for ett par år siden, før og etter operasjon var sykkel og styrketrening ett viktig verktøy for å trene opp bevegelsen i kneet. Nå har kona også operert korsbåndet, så opplegget er likt for henne som datteren. Alt dette i samarbeid med fysio.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Kneskade, opptrening og hvilken rulle? [Re: oyvinsr] #2724203 13/11/2022 17:43
M
MortenRE Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg fikk en liten skade for ett år siden og, som deg, fikk beskjed om trening og rehab. Etter ca ett år (nå i vår) svikta det derimot på en løpetur med påvist bøttehankruptur, krykker og mye smerter. Fikk da ny MR og henvisning til ortopedisk og påfølgende kikkhullsoperasjon som ble gjennomført ca 9 uker etter skaden inntraff.
Hadde to dager på krykker etter operasjonen, så en uke med rolig rulleøkter på 20 min. Fra uka etter det har jeg løpt og syklet uten smerter. Det er nå 3 mnd siden og har ikke hatt ubehag eller smerter. Løper ikke volsomt mye, men har ligget på 30km/uka + rulla.

Edit: Hadde for øvrig akkurat samme skade og operasjon i andre kneet for 15 år siden (operert av samme kirurg!) og også det kneet har vært totalt problemfritt etter operasjonen.

Redigert av MortenRE; 13/11/2022 17:45.
Re: Kneskade, opptrening og hvilken rulle? [Re: MortenRE] #2724305 15/11/2022 11:39
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Det ble en Kickr Core på tilbud hos Milslukern til 6200, hadde ikke tålmodighet til å vente på bedre tilbud. Veldig fornøyd med rulla, fungerer også greit med en litt eldre apple tv og zwift.
Jeg ble operert for 6 uker siden, omtrent. Ortoped mente at skaden hadde skjedd for 2 år siden, og så blitt drastisk forverret nå i sommer, så dermed var det ikke noe poeng å prøve å sy, så den skadde delen av menisken ble bare fjernet.
Går veldig greit på rulla, men kneet er fremdeles litt hovent/hydrops, så jeg begrenser belastningen litt, og gjennomfører øvelser jeg får fra fysio etter beste evne, fremdeles går det i kroppsvektøvelser.

Sitat: MortenRE
Jeg fikk en liten skade for ett år siden og, som deg, fikk beskjed om trening og rehab. Etter ca ett år (nå i vår) svikta det derimot på en løpetur med påvist bøttehankruptur, krykker og mye smerter. Fikk da ny MR og henvisning til ortopedisk og påfølgende kikkhullsoperasjon som ble gjennomført ca 9 uker etter skaden inntraff.
Hadde to dager på krykker etter operasjonen, så en uke med rolig rulleøkter på 20 min. Fra uka etter det har jeg løpt og syklet uten smerter. Det er nå 3 mnd siden og har ikke hatt ubehag eller smerter. Løper ikke volsomt mye, men har ligget på 30km/uka + rulla.

Edit: Hadde for øvrig akkurat samme skade og operasjon i andre kneet for 15 år siden (operert av samme kirurg!) og også det kneet har vært totalt problemfritt etter operasjonen.

Imponerende progresjon det da! Jeg slet med å gå ned trapper uten aktiv bruk av håndløper 1 uke etter operasjon. Hos meg gikk det ca 7 uker mellom traume og operasjon.
Epikrisa beskriver min som en "stor bøttehankruptur".

Moderator  support