Gode forslag over. Ta en tur innom din(e) lokale sykkelbutikk(er) og se hva de kan tilby og gjør litt research på nett for du kjøper din nye pendlersykkel.
Om du trenger bistand til å finne en sykkel som passer til ditt formål, og din kropp er det greit å handle i en fagbutikk. Du kan ofte spare noen tusenlapper på å handle på nett eller i en kjedebutikk, men om du kjøper "feil" sykkel har du ikke spart noe. En god sykkelbutikk vil også hjelpe deg med å bytte f.eks. sete og stem, montere skjermer og bagasjebærere osv. til dine preferanser og behov.
Synes du har laget en fin liste over egenskaper du ser etter over. Noen små kommentarer fra meg på disse: Skjult kabelføring er lekkert, men finnes stort sett på sykler over dette prissegmentet. Det er ikke noe jeg ville vektlagt på en pendlersykkel i det hele tatt. Du skriver også at du ønsker demping foran. Jeg ville tenkt meg godt om om du ønsker dempegaffel på en pendlersykkel. Dempere trenger en del service, de øker vekt og pris og om du skal sykle på vei (også grusvei) er effektivitetstapet større en komfortgevinsten. Pass på at sykkelen har god klaring til minst 35 mm brede dekk slik at du har plass til gode piggdekk. Da kan du også sette på brede lettrullende slicks i sommerhalvåret som er godt egnet både til fine grusveier og asfalt.
Med såpass kort pendlervei, trenger du ikke noe vidunder av en pendlersykkel. Jeg ville prioritert en sykkel som er effektiv, lett/rimelig å vedlikeholde og som jeg ikke er redd for å parkere utfor butikken på vei hjem. Høres ut som du kan være i ferd med å bli bitt av sykkelbasillen, og da kan det jo være greit å spare litt inn på pendleren slik at du har råd til en treningsracer eller terrengsykkel for å virkelig få utløp for din nye pasjon! Lykke til med sykkelkjøp og velkommen i sykkelfamilien!