Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Råd for kjøp av hybrid til pendling

Råd for kjøp av hybrid til pendling #2720461 19/09/2022 19:46
E
eps1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei!

Håper på noen gode råd fra dere hjelpsomme folk.

Er ute etter en god hybrid.

Vesentlige egenskaper:

• Gode hydrauliske bremser
• Godt girsystem
• Lett oppreist sittestillingstilling
• Ser for meg at det er bra med kun ett tannhjul i kranken (slet litt med giringen i kranken på forrige sykkel). Er det ikke stadig mer vanlig med kun ett tannhjul foran?
• Er forøvrig høy og trenger en stor ramme
• Helst (mulighet til å montere) et "rustfritt" KMC EPT-kjede
• Helst skjult kabelføring
• Selvsagt lavest mulig vekt
• Helst (men ikke et must) 28"/700c hjul/40-622 dekk, slik at jeg kan gjenbruke dekk
• Helst dempet foran
• Må kanskje bytte til mitt eget behagelige sete og justerbart stem, så det må være mulighet for nettopp det
• Trenger selvsagt skjermer og bagasjebrett (sistnevnte må passe Ortlieb-veske)

Den skal brukes til pendling, totalt 25 km pr. uke. Relativt flatt. Hovedsakelig asfalt, men noe "tynn" (relativt finkornet, ikke dyp) grus på en relativt hardpakket skogsvei. Den kommer til å brukes året rundt (piggdekk).

Spørsmålet er - får jeg noe ålreit for 10-15 000? Noen merker jeg bør styre unna? Er det noe poeng å dra på XXL og den type sjapper - eller må man på ordentlige butikker som Spinn, Oslo Sportslager og Oslo Sykkelverksted?

Takker på forhånd for gode tips!

Re: Råd for kjøp av hybrid til pendling [Re: eps1] #2720791 23/09/2022 08:42
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Canyon gir deg "mye for pengene".
Nettbasert handel, men norske priser/moms/garantier og muligheter for reklamasjon/garanti.

Commuter-serien har modeller i flere pris-skjikt, men her er et eksempel på en til 16 tusen.
Komplett med skjermer/bagasjeholder og lys.
Interne gir i baknavet- beskyttet for vær og vind. Rustfritt drivverk med beltedrift.

Ser ut som denne tikker de aller fleste kravene i listen din.

https://www.canyon.com/no-no/hybrid...6/2797.html?dwvar_2797_pv_rahmenfarbe=BU

mvh
Tom

Re: Råd for kjøp av hybrid til pendling [Re: eps1] #2720796 23/09/2022 09:04
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
...og her er et alternativ fra TREK.
-tilsvarende drivverk og konsept med skjermer og lys, men her finnes det flere fysiske butikker rundt om i landet.

https://www.trekbikes.com/no/no_NO/...rict-3-equipped/p/33495/?colorCode=black

mvh
Tom

Re: Råd for kjøp av hybrid til pendling [Re: eps1] #2721089 26/09/2022 13:46
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Gode forslag over. Ta en tur innom din(e) lokale sykkelbutikk(er) og se hva de kan tilby og gjør litt research på nett for du kjøper din nye pendlersykkel.

Om du trenger bistand til å finne en sykkel som passer til ditt formål, og din kropp er det greit å handle i en fagbutikk. Du kan ofte spare noen tusenlapper på å handle på nett eller i en kjedebutikk, men om du kjøper "feil" sykkel har du ikke spart noe. En god sykkelbutikk vil også hjelpe deg med å bytte f.eks. sete og stem, montere skjermer og bagasjebærere osv. til dine preferanser og behov.

Synes du har laget en fin liste over egenskaper du ser etter over. Noen små kommentarer fra meg på disse: Skjult kabelføring er lekkert, men finnes stort sett på sykler over dette prissegmentet. Det er ikke noe jeg ville vektlagt på en pendlersykkel i det hele tatt. Du skriver også at du ønsker demping foran. Jeg ville tenkt meg godt om om du ønsker dempegaffel på en pendlersykkel. Dempere trenger en del service, de øker vekt og pris og om du skal sykle på vei (også grusvei) er effektivitetstapet større en komfortgevinsten. Pass på at sykkelen har god klaring til minst 35 mm brede dekk slik at du har plass til gode piggdekk. Da kan du også sette på brede lettrullende slicks i sommerhalvåret som er godt egnet både til fine grusveier og asfalt.

Med såpass kort pendlervei, trenger du ikke noe vidunder av en pendlersykkel. Jeg ville prioritert en sykkel som er effektiv, lett/rimelig å vedlikeholde og som jeg ikke er redd for å parkere utfor butikken på vei hjem. Høres ut som du kan være i ferd med å bli bitt av sykkelbasillen, og da kan det jo være greit å spare litt inn på pendleren slik at du har råd til en treningsracer eller terrengsykkel for å virkelig få utløp for din nye pasjon! Lykke til med sykkelkjøp og velkommen i sykkelfamilien!

Re: Råd for kjøp av hybrid til pendling [Re: eps1] #2721117 26/09/2022 20:16
E
eps1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Tusen takk for godt svar

Re: Råd for kjøp av hybrid til pendling [Re: eps1] #2732658 01/05/2023 06:02
E
eps1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei igjen,

Bumper denne. Når det gjelder beltedrift, ser det ut til at utvalget er lite med mindre man bestiller på nett. Det vil være en stor fordel med en fysisk butikk med konkret kunnskap om beltedrift.

Tar gjerne i mot flere konkrete tips og innspill på "vanlig" hybrid!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå