Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Bøker

Re: Bøker [Re: Jomar Henriksen] #2720863 24/09/2022 12:06
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jomar Henriksen

Girard Syndebukken

Kan du si litt mer om denne?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Bøker [Re: Loki] #2720869 24/09/2022 12:28
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Loki
Sitat: Jomar Henriksen

Girard Syndebukken

Kan du si litt mer om denne?

Google sier: https://deichman.no/utgivelse/772ee1a6-cf5b-408d-9c59-e84002410f1d

Re: Bøker [Re: mtbmaniac] #2720887 24/09/2022 15:43
Loki Offline
Besatt
Besatt
Jeg har boka, Girard er sentral i Lindgrens bok nevnt over, Knausgård er også innom Girard i Min Kamp 6 (eller var det i årstidende), men har fått foten ennå. Tenkte derfor på en vurdering av en som faktisk har lest den.

Re: Bøker [Re: mtbmaniac] #2720981 25/09/2022 19:00
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Girard er dritspennende. Men egentlig mest det han sier om mimetisk begjær (Vi har Null Peil på hva vi liker/vil, og derfor kopierer vi andres stil/handlinger. F.eks. når alle jentene i klassen på barneskolen er forelska i samme kar + alle i Trondheim sykler på Tarmac-er + alle guttevalper henter triks fra Andrew Tate)

Men også om mimetisk rivalisering, altså at i det øyeblikket alle har valgt å kopiere et gitt idol el. så blir det en konkurranse i å kopiere idolet best mulig, derfor det ikke er om å gjøre å være tynn, men tynnest. Ikke ha fet bil, men fetest bil. Dette er grunnen til at jentene driter i gutta som sier "du er vakker som du er" siden det er ikke med gutta de konkurrerer, men med de andre jentene som forsøker å bli som Kardashiansøstrene.

Kanskje også derfor jeg blir mer kry av å få skryt for treninga av de andre pappaene i sykkelklubben enn
av kona.

Anbefaler også å se litt på akselerasjonsteorien til Hartmunt Rosa. Fikk en skikkelig personlig erkjennelseserfaring.
https://www.bokkilden.no/engelsk/alienation-acceleration-hartmut-rosa/produkt.do?produktId=5541246

Redigert av Jomar Henriksen; 25/09/2022 19:07.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Bøker [Re: mtbmaniac] #2720983 25/09/2022 19:12
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Girard er veldig interessant og den historien Lindgren trekker opp i Ekko hvor Peter Thiel, første investor og sentralt styremedlem i Facebook, er overbevist girardianer og muligens bruker Girards innsikter for å akselere Facebooks vekst er mildt sagt lesverdig.

Det jeg ikke helt får taket på i Girards tenkning (eller rettere sagt, et av forholdene i hans tenkning) er hvorfor man ender opp med mimetisk rivalisering. Er det gitt at det må ende opp med en konkurranse? Hvis naboen har en fet sykkel så synes jo jeg det bare er kult. Jeg løper ikke å kjøper meg en enda fetere sykkel. Eller gjør jeg nettopp det? ICON_LAUGH

Re: Bøker [Re: mtbmaniac] #2720996 26/09/2022 04:56
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Her lærte jeg noe nytt. Siden dere har lest Girard, hva sier han om oss som bevisst gjør det motsatte av rådende trend? Vi som kjøper ut i fra kost-nytte og ikke alltid skal ha "det beste" og det "alle skal ha?"

Div. sportsremedier ...
Re: Bøker [Re: runermm] #2721039 26/09/2022 09:26
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er en sosiologisk teori som viser trender, ikke en naturvitenskapelig lov. Det finnes nok flere unntak. Men han forklarer storeulvsyndromet/Nextopia (den neste jobben/dama/sykkelen/byen/jakka/kaffemaskinen/elbil er det vi higer etter) med konseptet mimetisk rivalisering. Jeg ser det særlig blant unge som forsøker å kopiere idolene sine tjuefiresju. Men også hvorfor jeg har kjøpt enda en Houdini-hoodie.

@runermm - Det er en teori (Paglia?) om at gutter er flinkere til å kopiere idolene sine uten å føle seg dårlige. Kanskje siden menn oftere var avhengig av å være gruppert med en leder som sjef/kaptein på laget/alfa i flokken og å da gå rundt å deppe over at lederen var bedre/sterkere/rikere/penere var lite fruktbart.

En gutt som ser en fitfluenser blir inspirert til å dra på gymmen. En jente som ser på Kim Kardashian får dårligere selvfølelse. (Paglia kritiserer denne egenskapen hos jenter ganske mye)

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Bøker [Re: mtbmaniac] #2721078 26/09/2022 12:30
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Flowers for Algernon var en strålende fortelling. Legger til noen tips til her:

Tigerman - Nick Harkaway
Musashi - Eiji Yoshikawa
The Child Thief - Brom
Project Hail Mary - Andy Weir
Beneath a Scarlet Sky - Mark Sullivan
The 7 Deaths of Evelyn Hardcastle - Stuart Turton

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Bøker [Re: universalis] #2721106 26/09/2022 17:00
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: universalis
Her lærte jeg noe nytt. Siden dere har lest Girard, hva sier han om oss som bevisst gjør det motsatte av rådende trend? Vi som kjøper ut i fra kost-nytte og ikke alltid skal ha "det beste" og det "alle skal ha?"

Det er en mulig link her. I hvert fall dersom man med "motsatte av rådende trend" søker det unike eller singulære. Det er nettopp i higen det unike objektet som det bare fins en av det være seg en bestemt jente, et stykke land, førstenedkjøring og tilsvarende, at rivalisering virkelig får fotfeste.

Jeg tror mimetisk teori mener rivalisering om slike objekter medfører overdrevet fokus på motstanderen og selve objektet forsvinner ut av synet. Det viktigste er ikke lenger objektet (jenta), men å nedkjempe rivalen. For utenforstående virker slik maktkamp helt meningsløs, da ingen av rivalene faktisk framstår med interesse for objektet og kjemper mot hverandre uten synlig grunn.

Det er, naturlig nok, fristende og anvende denne teorien på konflikten i Ukraina.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support