|
|
Bøker
|
Bøker
18/09/2022 07:39
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Leser noe her bøker? Leser noen her interessante bøker?
Jeg kan lese, og liker å tilegne meg kunnskapen av lange dype ting. Har samtidig aldri funnet det like lett å lese lange bøker, som å sykle. Men i 2022 har jeg så funnet gleden ved lydbok på mobilen. Hvor fantastisk! Takk til Sverre for intro til dette.
Så langt gått gjennom 9 stk iår, tunge, lange, spennende og interessante greier, og er på nr 10 nå.
Hva har du lest eller lyttet til, i det siste? Hva ønsker du gjerne lese mer av?
Redigert av mtbmaniac; 18/09/2022 07:56. Rediger grunn: Glemte én
|
|
|
Re: Bøker
[Re: mtbmaniac]
18/09/2022 08:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
18/09/2022 08:38
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
^ Særlig.
Jeg foretrekker fiksjon, og leter nå etter et eksemplar av Moon Palace av Paul Auster. Jeg leste den i starten av 2k, og har omtrent alt annet han har skrevet, men denne ble gitt bort.
John Irving har skrevet/skriver gode og tjukke romaner. En bønn for Owen Meany er fantastisk, Siderhusreglene, Garps bok, etc. Mange av bøkene er filmatiserte.
Klassikere - John Steinbecks americana, lurvete Charles Bukowski, John Fante, Norman Mailer, Hemingway.
Faglitteratur leser jeg i jobbsammenheng fordi jeg må.
|
|
|
18/09/2022 08:49
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Moon palace kjøper du raskt og enkelt på Bookis.com.
Jeg sverger til papirbøker og har et ganske høyt forbruk. Norske nye romaner og alt mulig rart av sakprosa og selvsagt sykkelbøker. Noen nylige favoritter: Anomalien, Fyrstene av Finntjern og Om utregning av omfang. Meget god fagbok: Ekko av Lena Lindgren.
|
|
|
[Re: runermm]
18/09/2022 09:01
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Moon palace kjøper du raskt og enkelt på Bookis.com.
Nope, ikke hvis jeg vil ha den innbundet og på norsk.
|
|
|
18/09/2022 09:36
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: runermm]
18/09/2022 10:43
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
18/09/2022 11:57
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Lesing er bra. Det være seg for gøy eller for å lære.
|
|
|
18/09/2022 13:40
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Kan starte med å anbefale noen bøker: Hodejegerene av Nesbø Flowers for Algernon av Daniel Keyes som jeg har blitt tipset om her på forumet Hundreåringen som hoppet ut av vinduet og forsvant. Kul svensk røverroman om en... It is not about the bike, egentlig obligatorisk for alle sykkel entusiaster, uansett om de hater Lance eller ikke
Leser mye norsk krim og har selvfølgelig lest hele Morgan Kane serien Leste Jan Guillou helt til jeg fikk hans betraktninger om islam/jøder/politikk langt opp i toern MacLean kan anbefales, litt gammeldags i dag For de som har barn;Harry Potter og Roald Dahl
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
18/09/2022 18:42
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Ministry for the future - Kim Stanley Robinson Twitter and tear gas - Zeynep Tufecki A Fine Balance - Rohinton Mistry Not One Inch - M E Sarotte
Tar gjerne boktips i retur
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
18/09/2022 19:04
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Texas-serien av Tore Renberg - fantastiske skildringer. Byes spor av Saabye Christensen.
Dette er det siste jeg har vært gjennom
"Leser" nok > 50 bøker i året, i hermetegn at noen av de tas som lydbok mens jeg sitter på rulla.
Digresjonen er at podcast faktisk tar over mer og mer av tiden min på rulla, usikker på om jeg liker det eller ikke.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
18/09/2022 19:45
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Blir fort trøtt når jeg leser, men hører en del lydbok. (Begynte for ett års tid siden)
Henrik Langeland sin serie, Verdensmester, Hauk og Due og Paradis, veldig bra. (Kjenner meg godt igjen i skildringer av Oslo på 90-tallet)... og veldig bra innlest.
Ellers liker jeg faktabaserte bøker, og "Skattepengene som forsvant", "Den jævla naboen / arven".. artige bøker. (Disse er lest)
I hine hårde dager.
Ellers har jeg vel lest det meste som er av biografier om norske fotballspillere/trenere. Og aner ikke hvor mange bøker relatert til Beatles.
Har hørt på to bøker om Alvdal-saken og Kristoffersaken, veldig interessant. Kan også anbefale "Som avtalt med legen".... om hvor galt det kan med en unge som ikke får rett hjelp. Meget sterkt og rørende historie.
Redigert av 123nils; 18/09/2022 19:46.
|
|
|
19/09/2022 10:40
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Er halvveis War on the West av Douglas Murray, synes den er veldig bra. Neste bok blir Why we sleep av Matthew Walker og Hva og når skal vi spise av Marit Kolby. Leser noe på Kindle, fikser ikke lydbok. Er mest glad i fysiske bøker
Redigert av eGo; 19/09/2022 10:44.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
19/09/2022 11:52
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Leser på Kindle, lett å få tak i rimelige bøker fra Amazon.
Leser en blanding av nye bøker, og litt eldre. Mest fiksjon, men de siste årene har annenhver bok vært mer doku.
De seks siste bøkene lest og likt: - After Lives, av Abdulrazak Gurnah - Red Notice, av Bill Browder - Harlem Shuffle, av Colson Whitehead - Say Nothing - a true story of murder and memory in Northern Ireland - Shuggie Bain, av Douglas Stuart. - Sapiens, av Yuval Harari
|
|
|
19/09/2022 11:56
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Leser / hører en del på lydbok. Siste jeg leste som jeg synes var skikkelig bra var Morgenstjernen av K. Knausgård.
Hadde en lese meg opp på det jeg ikke har lest-periode av Dag Solstad i fjor og fikk spesielt mye glede av Armand V.
Å lese sakprosa er hovedsakelig et nødvendig onde, men "Forhandle med virkeligheten" av Erlend Loe anbefales. Likte også godt nylig Brorskapet av Anne Bitsch.
|
|
|
20/09/2022 18:55
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
På engelsk Chris Offutt Frank Bill McCarthy (duh!) Scott Phillips Lucia Berlin Faulkner (litt tøff å komme igjennom)
Norske Mathias Asplund Kyrre Andreassen
Sakprosa Girard Syndebukken Baumann Holocaust og det moderne Arendt Ondskapens banalitet Taleb Black Swan Sapolsky Behave
Litt avhengig av hva man liker og hvor tungt en vil ha det.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
21/09/2022 06:07
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Leviathan Wakes (serie, 9 bøker) som ble til The Expanse på tv. Veldig godt skrevet, god serie.
|
|
|
21/09/2022 06:23
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mye skjønnliteratur her ser det ut til. Lite slikt på min side... Historie og biografier.
Tim Higgins Power Play: Tesla, Elon Musk, and the Bet of the Century
Eric Berger Liftoff: Elon Musk and the Desperate Early Days That Launched SpaceX
James Dyson Invention: A Life
Jack Weatherford Genghis Khan and the Making of the Modern World
Ben Horowitz The Hard Thing About Hard Things: Building a Business When There Are No Easy Answers
Jared Diamond Guns, Germs and Steel: The Fate of Human Societies
Viktor E. Frankl Man's Search for Meaning
Lawrence Freedman Strategy: A History
Joshua B. Freeman Behemoth: A History of the Factory and the Making of the Modern World
Henry Ford, Samuel Crowther My life and work
|
|
|
21/09/2022 07:30
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv er jeg mest på Krim "bølgen", og da nordisk. Har "oppdaget" (har hørt om/og tenkt jeg skal lese men ikke kommet i gang før) i 22 svenske Stefan Ahnhem og danske Jussi Adler-Olsen og hans "avdeling Q". Spesielt sistnevnte har jeg sett i mange år i hyllene og tenkt...må gi den en sjans. Litt tilfeldig så var jeg innom en Copp xtra butikk i Ranheim i juli, og der var det tilbud på bøkene hans (hele diskografien minus to første) til 150 kr for 2 paperbacks. Kjøpte da nr 3 og 4 i serien (som var de "første" av de hadde inne). Leste vel bare 30-40 første sidene av den første av de før jeg dro og kjøpte alle de andre. For herlig fortellingsevne, underfundig humor (mye mer en i "vanlige" krim) og gode/spennende historier, hvor spenningen ikke er hvem som er "Morderen" som en del andre, feks Nesbø, men mer hvordan nettet snører seg sammen. Historien er på en måte bedre en den ultimate spenningen, og hovedpersonene er til tross for sine traumer mer "naturlig" en mange andres " total fucked upp hele tiden etterforsker" som i mange andres bøker. Er heller ikke så groteske beskrivelser og veldig lettleslig slik sett også (historien vinner foran det groteske/skremmende). En annen ting når en går på en hel serie og rett på neste bok er at en får god flyt i grunnhistorien og utviklingen uten avbrekk av andre historier. Er nå midtveis på den siste av de jeg har, "Offer 2117" og tror jeg går derfra til de to første i serien som jeg ikke har lest enda, og avventer til den siste "Natriumklorid" kommer på paperback. Bok 1-5 er også filmer og ligger på tv2 play, har "lagt de av" men enten begynner jeg på filmatiseringen av bok 3 ("Flaskepost fra P). Har ikke sett de, noen som har det ? Bør en se de fra film 1 eller kan hoppe til film 3 ? Klarer ikke å se film først og så lese bok (bok triumfer film i 9 av 10 tilfeller). Men har også vurdert litt latskap og bare kaste meg på film 1 ("Kvinnen i buret") og ikke leste boken. De bøkene som Adler-Olsen har skrevet og som ikke omhandler "avdeling Q" står ikke på planen nå. Noen som har lest de ?
Stefan Ahnhem og hans bøker om Fabian Risk er også helt fantastisk, mer grotesk, på en måte mindre troverdige plot en hos Adler-Olsen, men utrolig bra skrevet og driv i fortellingene. Og litt mer "hvem er morderen" spenning. Har ikke sett om disse har blitt filmet, tror ikke det ?
Ellers har det kommet bøker nå i sommer/høst som står på planen min, Nesbø, Bernard Minier (tidvis fantastisk, og ekstremt spennende) og Tom Egeland (digger de lettleslige historiene som vekker interesse for historie, religion og reiser) nye Beltø bok.
Periodevis kan jeg også lese sykkel og skirelaterte bøker, men da gjerne retning reiseskildringer eller bøker som inspirerer til reiser/opplevelser. Leser også noe biografer, men da med fokus på rock/musikk og sport.
Redigert av Oddefa; 21/09/2022 07:32.
|
|
|
21/09/2022 08:39
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Mye skjønnliteratur her ser det ut til. Lite slikt på min side... Historie og biografier.
Sinnet ditt trenger også litt fri fantasi og skjønnlitterære vinklinger for å beholde litt sjel :-). Fra leselisten din har jeg et inntrykk av at en forfatter som Neal Stephenson vil være midt i blinken. Har du lest noe av han? En salig miks av fiksjon, historie, spekulasjoner, alltid med et godt undersøkt STEM-tema og et nett av historier. I boka Seveneves vil du kjenne igjen en karakter som garantert er basert på Elon Musk. I Interface (fra '94) kjenner man igjen mye som har utspilt seg i amerikansk politikk og kultur etter 2010 ca :-).
|
|
|
[Re: Tagelli]
21/09/2022 10:21
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sinnet ditt trenger også litt fri fantasi og skjønnlitterære vinklinger for å beholde litt sjel :-). Fra leselisten din har jeg et inntrykk av at en forfatter som Neal Stephenson vil være midt i blinken. Har du lest noe av han? En salig miks av fiksjon, historie, spekulasjoner, alltid med et godt undersøkt STEM-tema og et nett av historier. I boka Seveneves vil du kjenne igjen en karakter som garantert er basert på Elon Musk. I Interface (fra '94) kjenner man igjen mye som har utspilt seg i amerikansk politikk og kultur etter 2010 ca :-). Takk, setter pris på det!
|
|
|
22/09/2022 12:01
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
23/09/2022 06:22
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
At jeg kunne glemme...
- Brobyggerne av Jan Guillou er starten på en svært intr. slektsaga. Mye fin historie vevd inn i en slekt. De første bøkene er best. - Knut Hoems slektssaga, som starter med Slåttekar i himmelen, er også historisk intr. skrevet inn i en slekt.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Ndreas]
23/09/2022 10:21
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Leste du faktisk hele denne artikkelen selv og hva fikk du ut av dette som de mest for deg relevante poengene?
|
|
|
23/09/2022 10:34
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Selvfølgelig, det var ca følgende jeg tenkte på: Tap av nyanse og cherry-picking, historiefortelling på tross av fakta, vag-pseudo-spiritualisme, innflytelse på mektige mennesker uten god vitenskapelig forankring. Dette er en god setning fra artikkelen: We have been seduced by Harari because of the power not of his truth or scholarship but of his storytelling. As a scientist, I know how difficult it is to spin complex issues into appealing and accurate storytelling. I also know when science is being sacrificed to sensationalism. Yuval Harari is what I call a “science populist.”...Science populists are gifted storytellers who weave sensationalist yarns around scientific “facts” in simple, emotionally persuasive language. Their narratives are largely scrubbed clean of nuance or doubt, giving them a false air of authority—and making their message even more convincing. Like their political counterparts, science populists are sources of misinformation. Et annet eksempel: Consider “Part 1: The Cognitive Revolution,” where Harari writes about our species’ jump to the top of the food chain, vaulting over, for example, lions.
“Most top predators of the planet are majestic creatures. Millions of years of dominion have filled them with self-confidence. Sapiens by contrast is more like a banana republic dictator. Having so recently been one of the underdogs of the savannah, we are full of fears and anxieties over our position, which makes us doubly cruel and dangerous.”
Harari concludes that, “many historical calamities, from deadly wars to ecological catastrophes, have resulted from this over-hasty jump.”
As an evolutionary biologist, I have to say: this passage sets my teeth on edge. What exactly makes for a self-confident lion? A loud roar? A bevy of lionesses? A firm pawshake? Is Harari’s conclusion based on field observations or experiments in a laboratory? (The text contains no clue about his sources.) Does anxiety really make humans cruel? Is he implying that, had we taken our time getting to the top of the food chain, this planet would not have war or man-made climate change? Har du lest artikkelen? Hva var du uenig i? Hadde den noe som helst poeng, eller var alt heksejakt eller noe?
|
|
|
[Re: Ndreas]
23/09/2022 10:58
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehe, jeg likte at de peker på likhetene mellom Harari og Peterson.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
23/09/2022 11:35
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er en god life hack å slutte å lese sakprosa om ting man ikke trenger å vite og lese skjønnlitt. i stedet.
|
|
|
23/09/2022 13:54
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Utenom faglitteratur, så er min lesning for tiden litt sesongbetont. Det høst og jakt, så har lest igjennom «Vilt og velsmakende « i dag, og jeg har en daglig høytidsstund med å lese et kapittel hver dag i Andreas Viestads «En middag i Roma», som bør leses av andre som aldri kan få nok av Roma. Snart blir det bokbad med Matias Faldbakken, tenker å få med meg de to siste snart.
Redigert av HeavyDude; 23/09/2022 13:57.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
|
|