Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fra sykkel til løp og tilbake til sykkel. Hvordan?

Fra sykkel til løp og tilbake til sykkel. Hvordan? #2720200 17/09/2022 08:20
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
I år har løpegleden meldt seg for fullt igjen, og det er lenge siden jeg har løpt mye og langt. Men nå begynner det å gå litt unna igjen, og planen er å løpe en del gjennom vinteren, og kanskje se om sub 3 timer på maraton er mulig til våren. Akkurat den delen har jeg kontroll på isolert sett.

Men, dette betyr også at sykkel må ned i prioritering i vinter, det er greit nok isolert sett med tanke på at trening finner sted.

Spørsmålet er heller - hvordan og hva bør jeg gjøre på sykkel for at sykkelformen bevares mest mulig gjennom vinteren? Jeg innser at dette blir et kompromis, samtidig som jeg ikke er helt sikker på at sykkelformen vil lide under løpetrening uansett, men jeg ønsker jo å ha et best mulig utgangspunkt på sykkel til våren igjen. Selvsagt under premisset om at løping får prioritet i vinter.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fra sykkel til løp og tilbake til sykkel. Hvordan? [Re: eOpseth] #2720214 17/09/2022 10:48
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Her tenker jeg du må søke etter informasjon i ett triatlonmiljø. Kombiøkter kanskje? sykle-løpe, løpe-sykle.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Fra sykkel til løp og tilbake til sykkel. Hvordan? [Re: eOpseth] #2720215 17/09/2022 11:35
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvordan løping påvirker sykkelformen er sikkert litt individuelt, men jeg føler det bare gir bonus, utenom når en trenger å være litt eksplosiv. Merker det gjerne i bakker hvor jeg tidligere kunne sprinte opp uten store problem, og nå stivner jeg halvveis. Dette har nok endel med at jeg liker å løpe halvlangt og rolig(sone2), og dermed ikke har så mye raske intervaller i løpetreningen. Skal legge inn 1-2 intervaller i uka fremover, så blir spennende å se om det gjør en forskjell.

Kanskje en hard mellomlang intervalløkt (4-5x4-5) på sykkel i uka kan hjelpe på? Evnt. 30/15-intervall(wattkoden)?

Personlig har jeg ikke noe konkurransemål, jeg løper fordi jeg liker det og det er mer tidseffektivt enn lengre sykkelturer.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Fra sykkel til løp og tilbake til sykkel. Hvordan? [Re: eOpseth] #2720463 19/09/2022 20:15
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Har vurdert triatlon-miljøet, en tenkte eller håpte noen her inne var der.

Ellers helt enig vedr. å ha en hardøkt på sykkel som går godt over terskel, jeg har vel bikket i den retning og i større grad kjøre terskel på løpeøktene. Men jeg skifter mening daglig... ICON_LAUGH

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fra sykkel til løp og tilbake til sykkel. Hvordan? [Re: eOpseth] #2720772 23/09/2022 06:43
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Kan jo kjøre variasjon. Hvor mange økter skal du ha pr. uke?

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.

Moderator  support