Råd for kjøp etter forsikringsoppgjør
|
Råd for kjøp etter forsikringsoppgjør
17/09/2022 07:39
|
eps1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei!
Håper på gode råd fra dette supre forumet.
Fikk nylig delvis ødelagt/delvis stjålet min elsykkel ifm. innbrudd. Innboforsikringen "dekker" dette på papiret, men siden sykkelen er noen år gammel, trekkes store fradrag fra oppgjøret, pluss egenandel, slik at man sitter igjen med en utbetaling på ca. 1/3 av prisen for tilsvarende sykkel. Og idiotisk nok: oppgjøret ihht. beregnet sum gis i form av et gavekort på Bikester.no. Dersom man velger utbetaling i stedet, får man ca. 15% mindre oppgjør.
Har ikke helt bestemt meg for hvorvidt jeg skal punge ut latterlige summer for ny tilsvarende elsykkel (min var topp kvalitet), eller i stedet kjøpe en god "vanlig" sykkel for 10-15 000.
Vesentlig:
• Gode hydrauliske bremser • Godt girsystem • Lett oppreist sittestillingstilling • Ser for meg at det er bra med kun ett tannhjul i kranken (slet litt med giringen i kranken på forrige sykkel). Er det ikke stadig mer vanlig med kun ett tannhjul foran? • Er forøvrig høy og trenger en stor ramme • Helst (mulighet til å montere) et "rustfritt" KMC EPT-kjede • Helst skjult kabelføring • Selvsagt lavest mulig vekt • Helst (men ikke et must) 28"/700c hjul/40-622 dekk, slik at jeg kan gjenbruke dekk • Helst dempet foran • Må kanskje bytte til mitt eget behagelige sete og justerbart stem, så det må være mulighet for nettopp det • Trenger selvsagt skjermer og bagasjebrett (sistnevnte må passe Ortlieb-veske)
Den skal brukes til pendling, totalt 25 km pr. uke. Relativt flatt. Hovedsakelig asfalt, men noe "tynn" (relativt finkornet, ikke dyp) grus på en relativt hardpakket skogsvei. Den kommer til å brukes året rundt (piggdekk).
Spørsmålet er - får jeg noe ålreit for 10-15 000? Noen merker jeg bør styre unna? Som nevnt får jeg noe større "utbetaling" dersom oppgjøret fås som gavekort gjennom Bikester. Dette er jo rimelig idiotisk, da man jo ikke får prøvd (ikke engang sett) før kjøp. Det er også begrenset utvalg (Ghost og Rabeneick, noe Serious og Cube). Hva med XXL og den type sjapper - eller må man på ordentlige butikker som Spinn, Oslo Sportslager og Oslo Sykkelverksted?
Takker på forhånd for innspill og råd.
|
|
|
Re: Råd for kjøp etter forsikringsoppgjør
[Re: eps1]
17/09/2022 10:16
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Et spørsmål her, hørtes jo helt absurd ut med gavekort på bikester som refundering. Hvilket forsikringsselskap er dette?
|
|
|
17/09/2022 10:38
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Merkelig praksis!
Når jeg har fått frastjålet sykler har oppgjørenene nesten gått i fordel meg, selv etter egenandel. Typisk trekker de ikke noe verditap de første tre årene, og så 10% årlig. For elsykler ville jeg tro verdien reduseres mye fortere (utvikling i teknologi) enn det disse modellene bruker.
Hadde du noen maksgrense eller noe som reduserte dette?
|
|
|
17/09/2022 11:53
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Angående de 15%: Kan det være beløp uten mva.? Har erfaring med at forsikringsselskap skiller litt i forsikringsoppgjøret når det kommer til mva. Fritt fra hukommelsen; Hvis en sendte faktura på varen til forsikringsselskapet, trakk de fra mva. i oppgjørssummen. Hvis en valgte å få oppgjørssummen utbetalt, måtte en betale mva. på varen.
Det kan også være at selskapet har forhandlet frem en rabattavtale med Bikester.
Raskt eksempel: Vare uten mva.: kr 10 000. Vare med mva.(25%): kr 12 500. (kr 12 500 / 1,25 = kr 10 000, kr 12 500 x (1 - 0,85) = kr 10 625)
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
17/09/2022 17:44
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
Det er heldigvis mange år siden jeg har måttet styre med forsikringsoppgjør fos sykkeltyveri, men har dessværre vært utsatt for tilsvarende praksis.. Minnes at jeg klarte å argumentere for å få full utbetaling, cash, siden den avtalen de hadde med Bikester, eller hvem det nå enn var den tiden, ikke hadde noen sykler som minnet om den jeg hadde mistet, og i hvert fall ikke i nærheten prismessig (var en Canyon-sykkel og de syklene, de hadde med tilsvarende utstyr var vel en god del dyrere + svært begrenset utvalg).
|
|
|
17/09/2022 22:15
|
eps1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det gjelder Fremtind Forsikring (via LO Favør). Etter å ha sjekket litt rundt, ser jeg at praksisen med gavekort også gjelder andre selskaper. Bare et ord er dekkende: motbydelig.
De hadde ikke noe godt svar annet enn at "... Dette er praksis hos oss". De hadde en avtale om rabatter hos Bikester. Som om det angår meg 😂 Vilkårene sier ingenting om gavekort, men det står at ".. Selskapet velger leverandør..." etc. Så det er jo nettopp det de gjør. Velger (=tvinger) leverandør.
Når det gjelder fradrag for alder, varierer jo dette noe mellom selskapene. 20% fradrag pr. år er helt vanlig, med 3-5 fradragsfrie år.
Tar gjerne i mot innspill til opprinnelig post 🙂
|
|
|
18/09/2022 11:10
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Aldri vært borti et forsikringselskap som gir ut gavekort ifbm. oppgjør, hørtes helt håpløst ut. Har gode erfaringer både med KLP og IF.
|
|
|
18/09/2022 17:21
|
sjuddi
Fersking
|
Fersking
Sliter med å forstå at dette i det hele tatt kan være lovlig?
Både med tanke på at de dytter deg mot en spesifikk forhandler, men også generelt at de dytter deg mot å kjøpe ny sykkel.
Om du ikke finner noe du har lyst på hos Bikester ville jeg forhørt meg litt hos Forbrukerrådet eller hvem som nå er best egnet til slike saker. Finnes vel en nemd for forsikringssaker også.
|
|
|
18/09/2022 20:36
|
eps1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Bikester er helt uaktuelt. Tar heller kontant, som da blir ca. 13% lavere sum enn mitt rettmessige beløp. Jeg er uansett ikke i nærheten av en erstatning som lar meg kjøpe tilsvarende sykkel, pga aldersfradrag. Uansett - tror faktisk de har loven i ryggen. Husker ikke detaljene, men de skal erstatte "tilsvarende, eller vesentlig tilsvarende...", og kan "bestemme leverandør, reparatør..." etc. Så det er nok flere som kan få seg en slik overraskelse. Møkkaselskap! Tar forøvrig gjerne i mot innspill til opprinnelig post 
|
|
|
18/09/2022 21:27
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Verdigjenstandsforsikring gjennom Tryg som dekker sykkel. De har samme løsning mtp gavekort opp mot blant annet Bikester, men man kan også velge å ta ut oppgjøret kontant.
|
|
|
19/09/2022 06:33
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hadde samme runde når elsykkel ble stjålet. Fikk opp bikester for å handle erstatning av Haibike.
Tok med en epost å få opp forsikringssummen/erstatningssummen 12000kr. Tryg innbo dette.
1. Haibike-importør gir ikke support til sykler kjøpt fra bikester. Ergo må all garanti til tyskland. Dette er en av årsakene til bikester sine lavere priser, de "slipper" for mange å drive reklamasjon og garantiarbeid lokalt. 2. Du får ikke norsk garanti og forbrukerrettigheter - UAKTUELT å kjøpe sykkel derfra. 3. Bikester hadde ikke tilsvarende modell, bare "lignende". Jeg argumenterte i detalje hvorfor dette ikke erstattet min tapte sykkel, og hva som ville være tilsvarende modell da den jeg hadde var ute av sortimentet. 4. Opprinnelig pris for erstatning var satt basert på bikester-pris, "før pris", noe som var uaktuelt lavt. Henviste kjapt til norsk importør sine priser, de lå 3-4000kr høyere enn bikester.
Gikk 1 time så hadde jeg høyere erstatning på konto.
Men det er i utgangspunktet et ok opplegg, hadde det ikke vært for bikester, men Tryg og andre kjøper tjenesten enkelt. Kunne kjøpt meg ipad i stedenfor sykkel også, man får "kreditt" i en nettside og handler det man vil.
Redigert av RazeFaze; 19/09/2022 06:36.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
19/09/2022 19:41
|
eps1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Oppretter en ny tråd for mitt opprinnelige spørsmål  Hvis moderator vil flytte eller stenge denne, er det helt i orden.
|
|
|
|
|