Kutte kaffe
|
Re: Kutte kaffe
[Re: Kriss]
16/09/2022 06:25
|
KnutFH
Fersking
|
Fersking
Jeg drakk enorme mengder på jobb før. Typisk 2-4 liter hver dag. Det er ugunstig å ha stor termokopp og ha kontor rett ved siden av kaffemaskinen. Har måttet redusere inntaket ganske dramatisk. Ble skikkelig sur i magen og ble helt skjelven på slutten. Ligger nå på 2-3 kopper totalt, og alle før lunsj, og har blitt kvitt alle symptomer. Ingen abstinenser eller bivirkninger av å redusere. Har lekt med tanken om å kutte ut helt, men kaffe er jo så godt! 
Knut
|
|
|
16/09/2022 08:41
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Drikker også "for mye" kaffe eller kanskje bare for mye dårlig kaffe ;o)
Filterkaffe fra Mokkamastern hjemme eller filterkaffe fra kantina på jobb går helt strøkent uten at jeg merker noe ubehag av noe slag.
Om jeg går bananas på kaffemaskinen som er 4m fra pulten så er det oppskrift på rastløshet, skallebank, magevondt og lav stress toleranse.
Er glad i sterk og mørkbrent kaffe, så hjemme går det i Mollbergs blanding og ganske rikelig dosering.
Er det noen som vet hvorfor automatkaffen er så mye værre?? Er det bønnene eller det at den brygges uten filter eller rett og slett dosering??
Ellers har jeg latt være å drikke kaffe i perioder og som flere har beskrevet så blir det da skallebank i en kortere periode før det går over. Jeg har ikke noe mål om å drikke lite kaffe, men kan godt klare meg uten effekten av automat kaffen.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
16/09/2022 09:39
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fordelen med å drikke lite kaffe, er at man får bedre nytte av koffein for å pushe ytelse i f.eks. sykling. En som drikker lite kaffe vil ha stor nytte av litt koffein i energidrikk på slutten av et ritt. En som drikker mye kaffe vil ikke. Derfor anbefales det heller ikke å være ekstra sunn og skippe kaffen når man skal være i aktivitet (ritt, lange turer etc), da det kan virke negativt på ytelsen til kroppen. Dette har jeg fra podcast om ernæring i forbindelse med sykling fra en fagmann.
|
|
|
16/09/2022 12:06
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Jobber mye hjemmefra og har kort vei til kaffemaskinen noe som fører til mange kopper hver dag. Byttet for noen uker siden til koffeinfrie bønner noe som har vært suksess for min del  Dvs suksess er at jeg egentlig ikke merker noen større forskjell. Ambisjonen er å kutte ned, ikke kutte ut så det har blitt noen kopper vanlig kaffe innimellom. Kanskje jeg kan få nytte av koffein mot slutten av ritt etterhvert som kroppen venner seg av mer mer eller mindre konstant påfyll :-)?
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
[Re: baronKanon]
16/09/2022 12:13
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Fordelen med å drikke lite kaffe, er at man får bedre nytte av koffein for å pushe ytelse i f.eks. sykling. En som drikker lite kaffe vil ha stor nytte av litt koffein i energidrikk på slutten av et ritt. En som drikker mye kaffe vil ikke. Derfor anbefales det heller ikke å være ekstra sunn og skippe kaffen når man skal være i aktivitet (ritt, lange turer etc), da det kan virke negativt på ytelsen til kroppen. Dette har jeg fra podcast om ernæring i forbindelse med sykling fra en fagmann. I det lange løp med Hans Kristian Stadheim som gjest? Ikke det at jeg drikker så mye kaffe til vanlig (to halve kopper for dagen), men om jeg ikke drikker noe får jeg heller ingen gevinst av koffein som doping. Blir bare skjelven, rastløs og vondt i magen om jeg ikke bygger opp litt toleranse først. Om jeg skal bruke det som ergogent kosttilskudd inntar jeg 150 mg fra energidrikk (tilsvarende to kopper kaffe). Tar jeg mer enn det blir jeg bare dårlig.
|
|
|
[Re: Gullars]
16/09/2022 12:26
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det noen som vet hvorfor automatkaffen er så mye værre?? Er det bønnene eller det at den brygges uten filter eller rett og slett dosering??
AG
Det er sammensatt. Nå vet jeg ikke hvilken kaffemaskin du har på jobb eller hva du ikke liker med kaffen der, men besk kaffe er ofte et resultat av for fin kverningsgrad og/eller for lite vann. Veldig hard tamping kan også gi det resultatet. Vi selger Zoegas på jobb, og jeg er ikke fan av noen av kaffene deres. Det blir for sterk brenningsgrad for min smak. En god kaffe for meg en rød og gul coopkaffe (kokmalt) blandet 50/50, nytes med en bit melkesjokolade mens man skuler utover fjorden 
Redigert av Hoaas; 16/09/2022 12:27.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: eirikbk]
16/09/2022 13:16
|
Kriss
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men hvorfor kutte kaffe helt? Gå fra storforbruker til null? Er det pga avhengighet/sårbarhet tilsvarende alkoholikere?
Kun som et prosjekt i første omgang da jeg tror jeg drikker en del mer enn det som bra er.. Føler jeg lever på kaffe liksom..  Så er for å se om noe forandrer seg og hvordan jeg reagerer.. Dag 7 nå, dag 1-5 med bare en kopp, null i går og null i dag. Jeg kan alltids begynne på igjen om det ikke gir meg noe..
|
|
|
[Re: baronKanon]
16/09/2022 14:05
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Fordelen med å drikke lite kaffe, er at man får bedre nytte av koffein for å pushe ytelse i f.eks. sykling. En som drikker lite kaffe vil ha stor nytte av litt koffein i energidrikk på slutten av et ritt. En som drikker mye kaffe vil ikke. Derfor anbefales det heller ikke å være ekstra sunn og skippe kaffen når man skal være i aktivitet (ritt, lange turer etc), da det kan virke negativt på ytelsen til kroppen. Dette har jeg fra podcast om ernæring i forbindelse med sykling fra en fagmann. Det er mulig det stemmer. Har hørt at i en undersøkelse har de kun sett bedre resultater hos personer som drikker kaffe. Altså at de som ikke drikker kaffe har lite eller ingen nytte av koffein som prestasjonsfremmende middel. En grunn til det tror de er fordi den oppkvikkende effekten fra kaffe ses best hos de som har abstinenser, og at abstinensene får deg til å yte dårligere enn en person som ikke drikker kaffe. Ikke vet jeg.
|
|
|
23/09/2022 06:23
|
Kriss
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Holder fortsatt.. Dette er vel dag 10 helt uten koffein. Fortsatt hodepine, men mindre, kan vel kalles svak nå. Sover bedre, og våkner kanskje mindre trøtt. Ikke trøttere enn med 10+ kopper kaffe i løpet av dagen nå. Bedre i magen, mye mindre halsbrann. Lyst på kaffe hele tiden men satser på en mnd uten og oppsummering da.. 
|
|
|
23/09/2022 06:32
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Bra jobba, og kult at du får positive effekter.
|
|
|
[Re: Hoaas]
23/09/2022 06:44
|
baroudeur
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Koffein har vel en halveringstid på 12-13 timer om jeg ikke husker feil. Så det bør vel helst ikke drikkes mye kaffe etter lunsj. For fast metabolizers har koffein en halveringstid på omtrent fem timer og for slow metabolizers omtrent det dobbelte. Hvem som er hva styres av CYP1A2. Å være fast metabolizer har flere fordeler, blant annet hvor godt man responderer på koffein ifb trening, eks. i sykling.
|
|
|
[Re: Ndreas]
23/09/2022 07:21
|
Kriss
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvordan gikk du egentlig fra "ikke drikke kaffe" til "fylle kopp med espressoer"? Bare av ren nysgjerrighet for det virker ganske "out there" for meg som også kom svært sent til kaffebordet, men holder meg til en dobbel cappuchino på morran og en i ett-tia (hjemme) eller 3dl handbrygg (på jobb) på år 3 med kaffe.
Skar seg når jeg havna på kontor i nordsjøen og kjøpte kaffemaskin hjemme. Og blitt verre etter jeg slutta i nordsjøen og fikk unger og mye mindre søvn. Når jeg var der var det jo 4 uker fri og de ble brukt til mye trening så da rakk jeg ikke drikke så mye.. 
|
|
|
|
|