Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pendlersykkel som skal brukes oktober - april

Pendlersykkel som skal brukes oktober - april #2719857 14/09/2022 05:04
E
EspenO Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Jeg skal ha ny pendlersykkel som skal brukes på vintertid med piggdekk og trenger hjelp av dere. Jeg kjøpte en elsykkel i sommer som var tiltenkt denne bruken, men det er sååå kjedelig å sykle elsykkel itillegg har jeg har 28 kilo dødvekt når jeg bikker 25kmt.

Strekningen er Fornebu - Oslo som er 10 km og ganske flat. I tillegg må jeg konkurrere mot alle andre syklister på "Tour de Finance" ICON_TONGUE. Jeg er derfor ute etter en sykkel som oppleves rask.

Det må være muligheter for piggdekk og skjermer. Heldigvis er strekning definert som snøfri av Oslo-kommune, men noe feste må jeg ha.

I går bestilte jeg en Canyon Commuter med beltedrift (https://www.canyon.com/no-no/hybrid-sykkel/commutersykkel/commuter/commuter-7/2798.html), men jeg er usikker på om det er et godt valg. Det finnes for få tester av den på nettet. Noen som har erfaring?

Jeg ser også på Canyon Grizl (https://www.canyon.com/no-no/gravel-bikes/bike-packing/grizl/cf-sl/grizl-cf-sl-6/3243.html) som er en gravel bike med de fordeler det har. Ulempen er selvsagt at denne er mer utsatt mot saltlaken som kommer enn Commuteren.

Cube SL road kunne virke perfekt, men der er lageret tomt.

Budsjettet er ca 20K. Hva skal jeg kjøpe?

Redigert av EspenO; 14/09/2022 05:20.
Re: Pendlersykkel som skal brukes oktober - april [Re: EspenO] #2719879 14/09/2022 08:03
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Syns den canyon commuteren ser bra ut. Sikkert riktig sykkel hvis du er sikker på at det kun er pendling den skal brukes til.

Re: Pendlersykkel som skal brukes oktober - april [Re: EspenO] #2719883 14/09/2022 08:11
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Velg Commuter. Den er skikkelig tøff, og gir bonuspoeng ved passering på TDF om morgenen. Særlig hvis du bruker Catalinajakke ICON_SMILE

LarsB

Redigert av larsb; 14/09/2022 08:11.
Re: Pendlersykkel som skal brukes oktober - april [Re: EspenO] #2719888 14/09/2022 08:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg prøver å gi forumet en pause fra meg ICON_SMILE men husk for all del på at med unntak av XL, kommer alle størrelser av Commuter med 27,5" hjul.

Det er som kjent knapt noen piggdekk som passer på Commuter med 27,5", og kort sagt ingen gode, med unntak av 45NRTH Gravdal 650b 38 mm. De er ikke alltid enkle å få tak i, men er tilgjengelig nå.

Re: Pendlersykkel som skal brukes oktober - april [Re: EspenO] #2719935 14/09/2022 13:33
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Commuteren er knalltøff, med praktiske løsninger til lykt, etc. Det er enkel mulighet for sykkelveske, men tror dette er av Ortliebtypen som ikke passer til alle andre veskeløsninger.
Et annet positivt er at beltedrift gjør den vel også mindre sårbar for det negative med vintersykling: saltlake->rust.

Ser tre mulige svakheter med sykkelen sammenlignet med andre pendlersykler:
- piggdekk er én utfordring (som Sepeda er inne på).
- bukkestyre vil kunne gi mer fartsfølelse, og større variasjon i sittestilling - hvis du får lyst til å bruke den til annet enn bare pendling.
- vekten er på over 13 kilo. Nå er frognerstranda flat og vekt har ikke så mye å si - men hvis du er ute etter fartsfølelse, så kan tyngden på sykkelen svekke denne følelsen hvis du tar den med på andre veier.

Vær også obs på at vintersykling sliter mer på sykkelen. Jeg kjører derfor litt lavere budsjett til vintersykkelen - så smerter det ikke fullt så mye å se hvordan saltlaken prøver å spise seg inn på sykkelen.

Re: Pendlersykkel som skal brukes oktober - april [Re: EspenO] #2719950 14/09/2022 14:43
E
EspenO Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Takk for veldig gode svar! Jeg har brukt altfor mye tid på jobben i dag til å undersøke. "Internett" sier at Shimano Alfine har en svakhet midtvinters. Den er visst ikke så glad i mange kuldegrader.

I tillegg fant jeg ut at den interne girhuben ikke er så glad i giring under et tråkk og at det er anbefalt å stoppe å tråkke mellom hver giring. Dette funker jo ikke i praksis og vil kunne gi økt slitasje på huben.

Det jeg er mest redd for at jeg ikke kjenner giroppsettet og redd for at sykkelen er for lett giret. En artikkel sammenlignet oppsettet med 2x10 som er 20 år gamle eller noe.

Jeg gikk for Grizl med 50 mm dekk og et girsystem som jeg kjenner.

Re: Pendlersykkel som skal brukes oktober - april [Re: EspenO] #2721781 03/10/2022 20:32
T
Trønderbart Offline
Medlem
Medlem
T
Hei!
Ser du gikk for grizl, men siden jeg faktisk har Commuter 7 som du vurderte så tenkte jeg slenge inn mine erfaringer:

Fra dine oppgitte kriterier med ønske om fart og fartsfølelse så tror jeg du valgte rett i grizl. Med commuteren «spinner du ut» en del tidligere, og det er mer pes å komme opp i fart pga tunge hjul/sykkel.

Det positive med Canyon Commuter 7:

Jeg har syklet på 45nrth gravdal-dekkene i fjor og de funker fint på glatt føre, men er det litt snø så mener jeg du må ha ennå grovere dekk (men på ruta du skisserer er ikke det et problem uansett valg av sykkel).

Commuteren oppleves kvikk og responsiv og er mer aggressiv en de fleste pendlere jeg passerer til jobb (der 9/10 har batteridrift). 27,5-hjulene bidrar nok også litt til denne «kvikke» følelsen.

Giring oppleves uproblematisk, om jeg står og tar i når jeg girer så er det mer lyd/knirk/rykk og den minner mer om vanlig kjededrift, men med lav/lite kraft i tråkket girer den veldig behagelig.

Dynamo i hjulet er ganske digg, -lys fremme og bak funker bra selv om de ikke lyser voldsomt heftig. De lyser også en liten stund etter jeg stopper sykkelen (fint i lyskryss f eks).

Den ser bra ut (jeg har den gule)!

Det negative:

Sykkelen er vesentlig tyngre enn en landeveissykkel og hjulene er tunge, så det er mye «rullende vekt» med dynamo i fremhjulet og gir i bakhjulet. Oppleves en del tyngre å komme opp i fart enn med landeveissykkelen.

Gir-ratioen gjør at du «spinner ut» litt tidlig, så noe skyhøy marsjfart på flatene får du ikke. I tillegg hadde jeg foretrukket at letteste gir var ennå et knepp lettere, for å kunne sitte å vispe opp de bratte bakkene (med en tung sykkel).

Men alt i alt godt fornøyd. Tanken var å bruke den som høst/vår/størsteparten av vinteren-sykkel, men den blir en del bruk også på sommeren.

Redigert av Trønderbart; 03/10/2022 20:33.
Re: Pendlersykkel som skal brukes oktober - april [Re: Trønderbart] #2722010 07/10/2022 08:56
E
EspenO Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Takk for svar @Trønderbart! Det var god lesning!

Re: Pendlersykkel som skal brukes oktober - april [Re: EspenO] #2722395 13/10/2022 00:12
E
Eiril Nornes Offline
Fersking
Fersking
E
I'm a newbie here. I don't know much about computer bike. How it looks like? Thank you!

Re: Pendlersykkel som skal brukes oktober - april [Re: EspenO] #2722568 17/10/2022 07:01
H
HAnders Offline
Medlem
Medlem
H
Artig at du gikk for Grizl! Har selv en sånn en og jeg elsker den, men for meg er og blir den et grusmonster. Den er sykt gøy å sykle på, men for meg trekker det ned med dårlig/ingen støtte for bagasjebrett bl.a (det finnes dog noen spesielle varianter som koster skjorta). Jeg må ha med meg tøy og laptop hver dag, og hater å sykle med sekk.

Jeg frykter også saltet som pesten. Har el-gir på min, og jeg orker ikke å måtte punge ut for nye komponenter i april.

Ser derfor etter en relativt rask hybridvariant. Eventuelt en grusracer med det billigste av det billige når det kommer til komponenter, men det har jeg fortsatt tilgode å finne (innenfor budsjett, altså).

Ikke meninga å kuppe tråden her, men har noen her forslag til en slik sykkel til mellom 10 og 13k? Jeg har egentlig bare ett kriterie; den må være 1x foran.

Moderator  support, Valentino