Ny fulldemper til markabruk
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: vids]
#2719959
14/09/2022 15:37
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Dette hadde terrengsykkel-bladet en test av en gang, en Trek stisykkel og en Trek rittfulldemper. De målte tid oppover og i terrenget på begge og så byttet de hjul mellom dem. Ut i fra hukommelsen så gjorde hjulbyttet alt det som Supermann snakker om her, da ble stisykkelen plutselig raskest oppover.
Om noen er gode til å lete i arkivet så finnes testen der ute et sted...
https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel-eller-stisykkel-hva-boer-du-velgeTil trådstarters bruk ville jeg likevel valgt en sykkel med 120-140 mm vandring og lavere vekt enn tilsvarende sykkel med 160 mm. Ibis Ripley AF i stedet for Ripmo. RM Element, Santa Cruz Tallboy eller Blur TR. Pivot 429 er et annet topp kompromiss mellom kvikkhet og utforegenskaper. https://www.terrengsykkel.no/sykler/stisykler-med-140-160-mm-vandring/test-av-pivot-trail-429-enduro Å like klatringer rimer dårlig med å velge en fullblods endurosykkel til relativt småkuperte Oslo-marker.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2719962
14/09/2022 15:48
|
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875 |
Siden trådstarter har hovedfokus på å minimere ryggsmerter tenker jeg også at grovere sykkel er bedre. De har også typisk høyere front, så han kan sitte mer oppreist. Ripmo er sikkert veldig fin.
Jeg hadde Scott Ransom i fjor, og var også veldig fornøyd med den. Merket personlig ikke mye på klatringer at sykkelen var grovere enn f.eks Genius. Hadde omtrent samme tid selv på lange grusklatringer, og den var satt opp med grovere dekk enn jeg var vant til.
Så jeg ser ikke noe problem med å kjøpe en grovere sykkel for trådstarters bruk.
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2720240
17/09/2022 16:33
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 196
MortenV
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 196 |
Deviate Highlander 140 eller 150 eller Kavenz VHP15. Stisykler med high pivot som sluker unna røtter og stein og tråkker meget bra. _______________________________ Forhandler av Deviate, Kavenz og EXT www.wildslopebikes.com
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: sykkeloyvind]
#2720249
17/09/2022 18:44
|
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 58
røde pimpernell
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 58 |
Einig i dette. Vurderar sjølv ny sykkel til markabruk, og etter å ha sykla ein del på hardtail så kjennes min 2017 Fuel Ex, med grovt oppsett, tung og dorsk. Med lette hjul er den derimot veldig kurrant, sjølv i alu-versjon. Vurderar å fortsetta med Trek, men ser den nye Fuel'en veg 4,6 kg! Dette er ca. 1,5 kg meir enn den eg har no, så eg byrjar å lura på om Fuel Ex utgår til markabruk. Med tunge dekk, og i størrelse XXL, vil denne lett passera 16kg. Kanskje er Top Fuel meir passande, sjølv om denne òg er ein halvkilo tyngre enn den gamle Fuel'en. Er det sånn å forstå at Tallboy kjem i ny utgave om ikkje så lenge? (Det er vel ein viss fare for at denne blir tyngre òg). Kva er det eigentleg som triggar den auken i vekt som me ser no? Krev moderne geometri at ein lagar grovare rammer?
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2720433
19/09/2022 15:07
|
Registrert: May 2014
Innlegg: 497
svene
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2014
Innlegg: 497 |
Hvordan er størrelsene på Ripley AF og Ripmo? Ser at mange på utenlandske forum som er fra ca 180cm anbefaler XL. Ifølge Ibis anbefaler de L.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: røde pimpernell]
#2720446
19/09/2022 17:26
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Einig i dette. Vurderar sjølv ny sykkel til markabruk, og etter å ha sykla ein del på hardtail så kjennes min 2017 Fuel Ex, med grovt oppsett, tung og dorsk. Med lette hjul er den derimot veldig kurrant, sjølv i alu-versjon. Vurderar å fortsetta med Trek, men ser den nye Fuel'en veg 4,6 kg! Dette er ca. 1,5 kg meir enn den eg har no, så eg byrjar å lura på om Fuel Ex utgår til markabruk. Med tunge dekk, og i størrelse XXL, vil denne lett passera 16kg. Kanskje er Top Fuel meir passande, sjølv om denne òg er ein halvkilo tyngre enn den gamle Fuel'en. Er det sånn å forstå at Tallboy kjem i ny utgave om ikkje så lenge? (Det er vel ein viss fare for at denne blir tyngre òg). Kva er det eigentleg som triggar den auken i vekt som me ser no? Krev moderne geometri at ein lagar grovare rammer? Fokuset på stisykler er for tiden på holdbarhet, kapabilitet og fremkommelighet heller enn lav vekt. Større dekk, større hjul, grovere og stivere gafler, senkepinne ++ - gjør en terrengsykkel veldig mye bedre, men øker også vekten med 1-2 kilo. Selv sykler jeg privat på en down-country-sykkel med 115-120 mm vandring, 170 mm senkepinne, 2,4 tommers dekk og vekt på omtrent 12,5 kilo. Denne brukes til rittlignende trening og leken stisykling. Tallboy kommer nok i ny versjon i løpet av høsten ser jeg for meg, evt tidlig 2023. Om man ikke skal konkurrere i maraton eller rundbane på høyt nivå er lav vekt ikke så kritisk, men en lett sykkel er jo alltid bedre enn en tung, alt annet likt. Moderne geometri gir bedre tråkk i motbakker noe som gjør at syklene ikke føles så tunge som de gjorde tidligere. Man kommer mer over og frem på selv ganske grove stisykler, noe som gjør det helt kurant å sykle bratte klatringer på sykler på 13-14 kilo. Er man ikke finslepen teknisk vil man i mange sammenhenger sykle fortere i rundbaneritt eller tilsvarende med en sykkel med 115-130 mm vandring enn en sylskarp rittsykkel med 100 mm. I år har mange av rytterne i verdenscupen i rundbane gått over til gafler med 120 mm vandring og grovere bein for økt stivhet og presisjon, i tillegg til mer vandring. Mange sykler også med 110-120 mm vandring bak. Senkepinne er som kjent blitt standard. 11 kilo er veldig lett for en rittfulldemper med slik spec - 12,5-13 kilo er også ganske normal og akseptert gitt dagens løyper og terreng. Nye TopFuel er forresten en super sykkel som egner seg til det aller meste fra rundbane-ritt til lett enduro-sykling: https://www.terrengsykkel.no/sykler/lette-stisykler/test-av-trek-topfuel-9-9-axs-2022
Redigert av sykkeloyvind; 19/09/2022 17:28.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: svene]
#2720462
19/09/2022 19:52
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182 |
Hvordan er størrelsene på Ripley AF og Ripmo? Ser at mange på utenlandske forum som er fra ca 180cm anbefaler XL. Ifølge Ibis anbefaler de L. Er 179 (nesten 180 på gode dager) og sitter perfekt på en large Ripley. XL har jeg ikke vurdert en gang. Hva skal de på 190 sykle da? XXL? Du får sikkert testet hvis du vil, men jeg kan ikke forstå at du gjør noe galt med L.
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: runermm]
#2720472
20/09/2022 06:35
|
Registrert: May 2014
Innlegg: 497
svene
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2014
Innlegg: 497 |
Hvordan er størrelsene på Ripley AF og Ripmo? Ser at mange på utenlandske forum som er fra ca 180cm anbefaler XL. Ifølge Ibis anbefaler de L. Er 179 (nesten 180 på gode dager) og sitter perfekt på en large Ripley. XL har jeg ikke vurdert en gang. Hva skal de på 190 sykle da? XXL? Du får sikkert testet hvis du vil, men jeg kan ikke forstå at du gjør noe galt med L. Er 183 selv og vanligvis da på Large. Har en XL SC Higtower i dag (2018) som er moddet litt for å passe perfekt. Etter slakking av styrevinkelen og litt endring av stem/styre så er den ganske lik en Ripmo/Ripley i rammemål. Får ordne meg noen demoer til våren om kriblingen rundt bytte av sykkel ikke gir seg.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: svene]
#2720473
20/09/2022 06:35
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Hvordan er størrelsene på Ripley AF og Ripmo? Ser at mange på utenlandske forum som er fra ca 180cm anbefaler XL. Ifølge Ibis anbefaler de L. En har trolig en merkelig kroppsfasong dersom en finner seg til rette på en XL Ripmo dersom en er 180 cm høy. Selv er jeg 192 cm og har XL og det passer helt perfekt. Ser du på geo-tallene så er det ingenting som understøtter at en på 180 skulle ha en XL. Ibis er helt normale i størrelsen. Reach på en XL er 500 mm
Lars-Erik
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Ugla]
#2720487
20/09/2022 07:51
|
Registrert: May 2004
Innlegg: 2,586
btm
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2004
Innlegg: 2,586 |
En har trolig en merkelig kroppsfasong dersom en finner seg til rette på en XL Ripmo dersom en er 180 cm høy. Vel, XL Ripmo er ikke så stor. Jeg er 183 og trives veldig godt på en large Cotic Solaris Max. Den har like langt effektivt overrør som Ripmo XL (655), men litt kortere reach. Tror jeg fint kunne hatt en XL Ripmo, men en L hadde ikke vært feil det heller. Har så vidt testa XL Hightower V2, og den føltes ikke for stor. Koker vel litt ned til om du vil ha mest mulig stabil sykkel (XL), eller litt mer leken (L).
btm
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2720521
20/09/2022 12:59
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172 |
Ikke fokuser så mye på detaljer. Jeg støtter deg med tanken din vond rygg- mer vandring. Gå for ibis ripmo af i størrelse xl. Om demperne er dvo eller marzocchi så blir det bra. Det viktigste er å få kommet seg ut på stien. Velg utstyr på den etter lommeboka eller hva som finnes i handelen.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2720523
20/09/2022 13:14
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,179
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,179 |
Jeg hiver meg på her. Har både Ripmo og Ripley AF i xl. Min vurdering er at det skal være temmelig grovt før jeg velger Ripmo. Men her er folk forskjellige. Jeg ville ha testet begge. Hvis du har lyst så kan du ta en testtur på mine sykler og se hva du liker best. Send i tilfelle en pm.
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: sykkeloyvind]
#2720562
20/09/2022 20:34
|
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 58
røde pimpernell
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 58 |
Fokuset på stisykler er for tiden på holdbarhet, kapabilitet og fremkommelighet heller enn lav vekt. Større dekk, større hjul, grovere og stivere gafler, senkepinne ++ - gjør en terrengsykkel veldig mye bedre, men øker også vekten med 1-2 kilo. Selv sykler jeg privat på en down-country-sykkel med 115-120 mm vandring, 170 mm senkepinne, 2,4 tommers dekk og vekt på omtrent 12,5 kilo. Denne brukes til rittlignende trening og leken stisykling.
Joda det er forsovidt greit nok at vekta aukar med 1-2 kilo med større dekk osv. Men når kun vekta på Trek Fuel ramma aukar med 1,5 kilo til 4,7 så blir det fort skikkeleg tungt, og ein skal jobba hardt for å få sykkelen ned på 13-14 kilo, som du nemner. Spesielt når 4,7 er vekta på medium-ramma og eg treng XXL. Surt at dei ikkje lagar karbon-rammer i XXL, da er vekta meir fornuftig på 3,4 kg. (Men fortsatt tyngre enn ALU-ramma på 2019-versjonen.) Ja denne ser veldig interessant ut, men diverre ser eg no at den har maks 180 bremseskive bak. Dette går fint i marka, men blir lite for ein tung fyr på over 100kg ned Vestlandsstiar (som eg syklar innimellom) Ser Tallboy 5 er temmeleg lik den førre så kanskje dukkar det opp nokre gode tilbod på CC varianten av Tallboy 4. Ellers blir det vel fort ein sesong eller to til på min gamle Trek Fuel. Det er uansett eg, og ikkje sykkelen, som er begrensinga 
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: røde pimpernell]
#2720567
20/09/2022 21:45
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
Fokuset på stisykler er for tiden på holdbarhet, kapabilitet og fremkommelighet heller enn lav vekt. Større dekk, større hjul, grovere og stivere gafler, senkepinne ++ - gjør en terrengsykkel veldig mye bedre, men øker også vekten med 1-2 kilo. Selv sykler jeg privat på en down-country-sykkel med 115-120 mm vandring, 170 mm senkepinne, 2,4 tommers dekk og vekt på omtrent 12,5 kilo. Denne brukes til rittlignende trening og leken stisykling.
Joda det er forsovidt greit nok at vekta aukar med 1-2 kilo med større dekk osv. Men når kun vekta på Trek Fuel ramma aukar med 1,5 kilo til 4,7 så blir det fort skikkeleg tungt, og ein skal jobba hardt for å få sykkelen ned på 13-14 kilo, som du nemner. Spesielt når 4,7 er vekta på medium-ramma og eg treng XXL. Surt at dei ikkje lagar karbon-rammer i XXL, da er vekta meir fornuftig på 3,4 kg. (Men fortsatt tyngre enn ALU-ramma på 2019-versjonen.) Ja denne ser veldig interessant ut, men diverre ser eg no at den har maks 180 bremseskive bak. Dette går fint i marka, men blir lite for ein tung fyr på over 100kg ned Vestlandsstiar (som eg syklar innimellom) Ser Tallboy 5 er temmeleg lik den førre så kanskje dukkar det opp nokre gode tilbod på CC varianten av Tallboy 4. Ellers blir det vel fort ein sesong eller to til på min gamle Trek Fuel. Det er uansett eg, og ikkje sykkelen, som er begrensinga  Overrasket at den Trek Fuel veier så mye.
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2721546
30/09/2022 07:57
|
Registrert: Mar 2019
Innlegg: 41
Dupp
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Mar 2019
Innlegg: 41 |
Takk for alle svar! Kanskje litt mot flertallet av rådene, valgte jeg til slutt Ripmo. Hovedsakelig på grunn av rygg- og isjias-smerter. Om dette var det beste valget, vet jeg jo ikke  Har testet sykkelen 1,5 turer nå. Noen ting er sikkert, og det var at det var like glatt med den nye sykkelen! I tillegg følger det ikke med god kondis selv om man kjøper ny sykkel  Mens jeg ventet på sykkelen, har jeg syklet mye "i hodet". Så jeg gikk på en liten smell der, da realiteten ikke ble det samme. Som nevnt er formen fortsatt elendig, og glatt er glatt uansett. Men ut ifra all praten om "overbiked", så jeg for meg at alt ville bli mye lettere, at jeg kom til å flyte over det meste, og at stiene ble kjedelige. Slik var det definitivt ikke (for min del). Måtte gå av sykkelen på de samme stedene, og holdt på kræsje flere ganger. Innser at jeg må prøve å nullstille hodet, og lære å sykle på nytt omtrent. Det er jo en helt annen geometri. Men en ting jeg slet skikkelig med, var at jeg slo pedalene nedi svært ofte. Stien jeg syklet i går har mye store steiner/fjell og svære utstikkende røtter oppover. Skjønner at jeg må lære ny teknikk for å ikke slå nedi, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal kunne komme meg over litt lengre partier oppover med mye stein uten å slå nedi, selv om teknikken blir bedre. Er det slike ting som ville vært bedre på f.eks. en Ripley? Usikker på om jeg vil vite svaret her... Noen tips til hva jeg kan gjøre for å ikke få like mye pedal strikes? Må kanskje sette opp bakdemperen litt bedre, mulig det er mye "sag" nå. Jeg har 175 mm krank, kan jeg bytte til 165-170 mm mon tro? Er 190 cm høy, hvis det har noe å si. Flatere pedaler kan kanskje hjelpe litt? Ellers var jo sykkelen en drøm nedover, men det var vel ingen overraskelse. I tillegg kjentes den mye bedre ut for rygg og isjiasen, som er noe av det viktigste kriteriet.
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2721552
30/09/2022 08:12
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Gratulerer med ny sykkel. Med det regnværet vi har hatt blir det glatt. Hvor mye lufttrykk har du? Når det gjelder pedal strikes blir det bedre jo mer du sykler, da lærer du fort hvor du kan tråkke helt rundt og hvor du må passe på vinkelen på krankarmene. Er det et crux eller noe må du passe på at du har tråkket ferdig før du kommer dit (nok fart til å komme over uten at man må tråkke i det man passer). Som du sier sjekk at demperen er satt opp riktig. Jeg ville nok ikke byttet krankarmer, selv om det også vil hjelpe. Teknikk har mest å si!  Lykke til! 
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2721553
30/09/2022 08:23
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Gratulerer med ny sykkel, du blir helt sikker kjempefonøyd! Å slå nedi pedalene er noe som følger med alle nyere sykler. Long, Low & Slack er bibelen. Og nedover prioriteres høyere enn knote-opp-og-bort. Ripley ville ikke være så veldig annerledes enn Ripmo hva gjelder pedalslag. Noe har med teknikk og gjøre og noe må du bare leve med. Men riktig sag er greit for så mye  Bytte krank hjelper bare marginalt. Fem mm mer klaring er så godt som ikkeno. Jeg hadde tatt en Long, Tall & Slack om det hadde vært tilgjengelig annet enn i mitt eget hode. LarsB
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2721565
30/09/2022 09:40
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Gratulerer med flott sykkel. Om du føler at du slår mye nedi så er det flere ting man kan gjøre for å lette på problemet:
- Demperoppsett. For mye sag vil gjøre at du synker lavere enn nødvendig - Teknikk. Timing av tråkk er avgjørende. - Utforming på pedaler har mye å si. Små klassiske SPD pedaler hekter mye mindre i terrenget enn store, brede og tykke plattformpedaler. Sti SPD fra Shimano er en fin mellomting. Her er det mange hensyn å ta så en absolutt løsning finnes ikke. - Krankarmlengde.
De to første tingene er viktigst og billigst å gjøre noe med.
Lykke til!
Ut på tur!
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2721573
30/09/2022 10:25
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
Noen tips til hva jeg kan gjøre for å ikke få like mye pedal strikes? Må kanskje sette opp bakdemperen litt bedre, mulig det er mye "sag" nå. Jeg har 175 mm krank, kan jeg bytte til 165-170 mm mon tro? Er 190 cm høy, hvis det har noe å si. Flatere pedaler kan kanskje hjelpe litt?
Hvor holder du til? Hvis du ønsker det, så kan jeg hjelpe deg med å sette opp demperne riktig.
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2721575
30/09/2022 10:41
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
175mm krankarmer er utdatert på stisykler, selv for høye folk. Jeg er 185 og trives godt på 170mm, men 165 hadde nok funka det også. Hope har nettopp sluppet sine EVO-krankarmer i 155mm, med litt forskning bak.
Uansett, så er nok oppsett av dempere, som nevnt over, veldig viktig, samt teknikk. Ibis har såvidt jeg vet gått over til lite kompresjonsdemping siste par årene, og da må man ha mer luft. Alternativt riktig sag og mer kompresjon. Mindre luft og mer kompresjon gir best demping og bakkekontakt (grep), når satt opp riktig.
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2721582
30/09/2022 11:39
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
Grattis med valget, dette blir bra. Jeg satte opp min etter anbefalingene til Ibis, og sammen med Maxxis Assegai, som den kom med, gir det masse grep. Det sagt, så er det jo glatt og sleipt ute nå, uansett hva man sykler på. Jeg er vant med grove sykler, men ble likevel overrasket over at Ripmo AF føltes mye lettere ut enn vekta skulle tilsi. Den klatrer meget bra! Har riktignok bare prøvd den en kjapp tur i skogen for å verifisere oppsettet, og gleder meg til å ta den første skikkelige turen i helga. Min kom forresten med 170 mm krankarmer, som jeg er vant med fra før. Jeg er også vant med at det smeller nedi av og til, og det er nesten ikke til å unngå. Man lærer seg å tilpasse teknikken.
Redigert av tron; 30/09/2022 11:43.
|
|
|
Re: Ny fulldemper til markabruk
[Re: Dupp]
#2721586
30/09/2022 12:06
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
jeg slår nedi med pedalene på hver eneste tur; mulig det er en kombinasjon av at jeg har satt opp demperene med lavt trykk, feil sporvalg og dårlig gangsyn.
Sjekk hva anbefalt dempertrykk er for din vekt og kjørestil, prøv deretter med litt høyere trykk og se om det hjelper. Mulig høyere dekktrykk kan gi deg litt bedre klaring også. Krankbytte kan gi deg 5mm ekstra klaring og det er dårlig valuta for pengene.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
|
|