Fremtiden til norsk Enduro
|
Fremtiden til norsk Enduro
12/09/2022 14:30
|
panorama
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Endurorittene i Norge er vel omtrent de eneste med OK deltakelse etter pandemien, men sammenligner vi oss med for eksempel svenskene er deltakerantallet lavt.
Nittedal arrangerte et vellykket ungdomsenduro i helgen med godt over 100 deltakere, mens omtrent samme antall syklet i NC Spikkestad.
Norges Cup er oppe og går uten altfor mye informasjon og reklame fra NCF`s side.
Vi har kjempemange potensielle arrangører/rittsteder her til lands. Hva skal til for å få en mer helhetlig satsing på enduro-sporten?
Jeg savner at alle drar i samme retningen (felles serie), felles web-side (for serien med litt nyheter, innbydelser, resultater osv.), landslag++
Kjør debatt!!
|
|
|
Re: Fremtiden til norsk Enduro
[Re: panorama]
12/09/2022 14:49
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Enduro er vel en det eneste rittkonseptet der man kan konkurere på like vilkår uavhenging av om man har hjelpemotor eller ikke, jeg har tro på konseptet. Mulig at det kan være med på å holde liv i alpinanleggene også.
Ulempen med sporten er at her har utstyret mye og si samt at skaderisikoen er betydelig. Tror målgruppen kjapt blir de under 35år med ryddig økonomi. Den trauste Birken syklist blir nok ikke å se her Tviler også at dette blir noe for massene, fire-femhundre syklister som banker ned en våt sti om høsten ? ser for meg at den stien fort blir en sklie for de siste femti syklistene
Redigert av Flamini; 12/09/2022 14:54.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
12/09/2022 15:31
|
TorjusW
Entusiast
|
Entusiast
Fremtiden er der for Enduro.
Først. Det finnes en side som heter norskenduro.no her ligger det som må være norsk sykkel mest avanserte statistikk. Denne kanalen kan være base for nyheter. Påmeldings linker, info, resultater og mye mere. Der gjør Knut en kjempe jobb!!!
Deltagelsen på rittene er ganske likt på Østlandet, det ligger på 100-150 seniorer og faktisk 100 ungdommer. Så mange ungdommer som konkurrerer nå, vil det bli flere senior deltagerene fremover.
Det begynner å bli bra tidtagere systemer som takler Enduro konseptet bra, noe jeg som arrangør er glad for.
Jeg ønsker å reklamerer mer for egent ritt men også for Enduro sporten i Norge, men er litt usikker på hvilken kanal eller medie som burde brukes. Noe forslag? For det er ikke lett å finne enduro ritt når du er ny og fersk.
Mvh Torjus Winther - Rittleder RingerikeEnduro
Redigert av TorjusW; 12/09/2022 15:31.
Ambassadør rytter for "Glade hjul Sykkel og ski" Trek Top Fuel 9.8 GX - 2022 Ritt- og lapskaus-leder på RingerikeEnduro!
|
|
|
[Re: TorjusW]
12/09/2022 16:17
|
panorama
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Først. Det finnes en side som heter norskenduro.no her ligger det som må være norsk sykkel mest avanserte statistikk. Denne kanalen kan være base for nyheter. Påmeldings linker, info, resultater og mye mere. Der gjør Knut en kjempe jobb!!!
Deltagelsen på rittene er ganske likt på Østlandet, det ligger på 100-150 seniorer og faktisk 100 ungdommer. Så mange ungdommer som konkurrerer nå, vil det bli flere senior deltagerene fremover.
Det begynner å bli bra tidtagere systemer som takler Enduro konseptet bra, noe jeg som arrangør er glad for.
Jeg ønsker å reklamerer mer for egent ritt men også for Enduro sporten i Norge, men er litt usikker på hvilken kanal eller medie som burde brukes. Noe forslag? For det er ikke lett å finne enduro ritt når du er ny og fersk.
Her er du inne på noe helt vesentlig. Dette mangler. norskenduro.no er super på resultater, terminliste og bildelinker og kunne kanskje blitt videreutviklet. Se på swemtbgravity.se: alt samlet på et sted. Veldig kjekt. Jeg mener norsk enduro har mye å glede seg til i årene fremover...
Redigert av panorama; 12/09/2022 16:30.
|
|
|
12/09/2022 19:42
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Her er du inne på noe helt vesentlig. Dette mangler. norskenduro.no er super på resultater, terminliste og bildelinker og kunne kanskje blitt videreutviklet. Se på swemtbgravity.se: alt samlet på et sted. Veldig kjekt. Jeg mener norsk enduro har mye å glede seg til i årene fremover... Takk for rosende ord, godt å vite at jeg har fått til noe bra i hvert fall. Jeg er helt enig i at siden kunne vært utviklet mer, men jeg antar at informasjonsinnhenting er et mye større problem enn det tekniske. Mulig om man får ballen til å rulle og alle forholder seg til en side (ikke nødvendigvis min side) at den biten kan bli enklere og kreve mindre. Men min kjepphest er hva har egentlig NCF bidratt med etter at de "tok over" enduro i fjor? Og hva var motivasjonen til forbundet for det? (utover det relativt åpenbare i at de vil ha flere helårslisenser for å redde den stadig skakkjørte økonomien etter sist VM) - At de krever helårslisens for aktive klasser har ført til en enda større fragmentering av klasser enn før. Der man før hadde master/senior/junior herre og dame i tillegg til ungdomsklassene, pluss elduro/funduro-klasser har man nå enda en inndeling i aktiv og åpen klasse menn/kvinner master/senior/u21/junior. Hva er vitsen med det? Spesielt på damesiden der det er litt glissent, trenger man i hvert fall ikke enda mer finnindeling (traktorland enduro hadde 5 damer i aktiv seniorklasse, 3 i åpen klasse. Totalt meningsløst, etter min mening - Jeg tenkte at NCF ville forsøke å promotore og gjøre noe ut av norgescupen. Jeg var inne på sykling.no og forsøkte å finne stillingen i norgescupen sammenlagt (jeg har min egen poengberegning på norskenduro.no, forøvrig) men klarte kun å finne noen godt gjemte tabeller som kun fungerer fo eqtiming-ritt. Men ingen artikler eller noe annet om rittene. Og ritt-kalenderen mangler også flere ritt. De har en NCF ranking for enduro, men den embedder bare en eqtiming side som ikke viser noen ting, ingen ritt eller personer. Ikke så rart siden svært få bruker eqtiming som tidtager til enduro, da det suger kraftig lut sammenlignet med mylaps og sportident. - NM-status og nm-trøye (finnes det?) kan jeg se nytten av, det er en positiv effekt. - Norgescup medfører mere krav fra forbundet og kommisærer. Har noen opplevd at de komissærene faktisk håndhever de reglene som er viktig i enduro (skifte av hjul og annet utstyr, fedre i skogen som hjelper poden med mekking etc)? En liten anekdote; Gubben som pusser opp huset ved siden av er mangeårig kommisær i NCF med flere hundre landeveisritt på samvittigheten, hadde ikke engang hørt om enduro, langt mindre om reglene som er involvert. Det hinter i hvert fall om at NCF ikke har vært superaktive med å spre ordet blant sine egne kommisærer. Hvorfor ikke? Hva vil forbundet med enduro, annet at de vil ha det under paraplyen? Noen som vet om de sponser trophy of nations-lagene i EWS i noen grad? Hvordan ble folk tatt ut til trophy of nations, var det noe åpenhet rundt det? Mulig jeg bare ikke følger godt nok med, men om noen har gode svar på de spørsmålene her er jeg lutter øre.
|
|
|
12/09/2022 20:08
|
olechr
More than words
|
More than words
Informasjonen om norgescup er elendig uansett gren, litt synd at ikke NCF sidene er bedre da det virker veldig halvhjertet på arrangement. Noe som er rart da det er det de "lever" av.
Det virker som meg som mange har 1-2 hovedmål og etter det så kutter mange ut. (det gjelder meg også).
For mange som har familier tror jeg en enduro helg tar for mye tid. For min del hadde det hvertfall vært bra om:
-Ritt ble kjørt uten trening. Jeg hater egentlig blind sykling, men samtidig gjør dette at det er enklere for flere å være med,. Evnt om løypene hadde vært lagt ut slik at man kunne tatt treningen på en uke dag.
-Bedre styring på tid underveis så det ikke blir så mye venting.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
12/09/2022 21:34
|
Anerds
Entusiast
|
Entusiast
@knuthaug oppsummerer det egentlig veldig bra. Har faktisk fått svar fra forbundet om at de håper å få rankingen klar iløpet av morgendagen så da er det bare å sitte å trykke refresh på https://sykling.no/sykkelritt/ncf-ranking/Syns informasjonsflyten på rittene i år har vært dårlig. Nesbyen åpnet vel påmeldinga 2uker før rittet, Traktor annonserte plutselig en halv treningsdag 3 dager før rittet og Spikkestad lagde en salig blanding av noen infoskriv der de hadde tatt 2021 dokumentet og forandret litt info noen steder og glemt det andre steder. Så hadde vært veldig fint med en mal for hvordan man skal informere og at alle får samme infoen på epost for eksempel onsdagen før rittet eller liknende. Facebook som en informasjonskanal har død helt ut, og veldig få arrangører som svarer der inne. Trysil enduro til helga for eksempel, noen spørsmål inne på siden nå, men helt tyst fra arrangør og det er ikke veldig bra promotering i det hele tatt. Så syns promoteringen av endurorittene har vært så som så i år, men rittene har vært veldig bra.
|
|
|
[Re: Anerds]
13/09/2022 07:47
|
TorjusW
Entusiast
|
Entusiast
@knuthaug oppsummerer det egentlig veldig bra. Har faktisk fått svar fra forbundet om at de håper å få rankingen klar iløpet av morgendagen så da er det bare å sitte å trykke refresh på https://sykling.no/sykkelritt/ncf-ranking/Syns informasjonsflyten på rittene i år har vært dårlig. Nesbyen åpnet vel påmeldinga 2uker før rittet, Traktor annonserte plutselig en halv treningsdag 3 dager før rittet og Spikkestad lagde en salig blanding av noen infoskriv der de hadde tatt 2021 dokumentet og forandret litt info noen steder og glemt det andre steder. Så hadde vært veldig fint med en mal for hvordan man skal informere og at alle får samme infoen på epost for eksempel onsdagen før rittet eller liknende. Facebook som en informasjonskanal har død helt ut, og veldig få arrangører som svarer der inne. Trysil enduro til helga for eksempel, noen spørsmål inne på siden nå, men helt tyst fra arrangør og det er ikke veldig bra promotering i det hele tatt. Så syns promoteringen av endurorittene har vært så som så i år, men rittene har vært veldig bra. Facebook er en genial og meget enkel måte å lage et arrangement på. Men er en smule utdatert. En hjemmeside er litt vanskligere i bruk. I EQtiming er det også mulighet for mye informasjons publisering. Jeg ønsker å legge hode litt i bløtt for å finne på en felles genial side for ritt publisering, påmeldinger, nyheter og promotering for enduro sporten. For det burde være mulig å øke snittet på antall deltagere til 250+ Da ser plutselig budsjetter og inntekter på rittene litt bedre ut. Da faller det mere penger på fremtidige ritt.
Ambassadør rytter for "Glade hjul Sykkel og ski" Trek Top Fuel 9.8 GX - 2022 Ritt- og lapskaus-leder på RingerikeEnduro!
|
|
|
13/09/2022 08:10
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Facebook er en genial og meget enkel måte å lage et arrangement på. Men er en smule utdatert. En hjemmeside er litt vanskligere i bruk. I EQtiming er det også mulighet for mye informasjons publisering.
Jeg ønsker å legge hode litt i bløtt for å finne på en felles genial side for ritt publisering, påmeldinger, nyheter og promotering for enduro sporten. For det burde være mulig å øke snittet på antall deltagere til 250+ Da ser plutselig budsjetter og inntekter på rittene litt bedre ut. Da faller det mere penger på fremtidige ritt.
En god publiseringsløsning/hjemmeside bør ikke være vanskeligere enn Facebook å bruke. Er enig i at FB har utspilt sin rolle når det gjelder informasjonsflyten til ritt - og spesielt for yngre generasjoner er det lite aktuelt. Ungdommene her hjemme skyr det som pesten. Mener å huske at 8020-serien hadde en bra hjemmeside, noe å lære derfra? Syntes det høres ut som om deltakerantallet er brukbart mtp så få i min omgangskrets som konkurrerer. Listefyll kan nok hentes fra slike som meg, men da på utvalgte ritt som gir litt ekstra eventyr - og da er god info og markedsføring sannsynligvis enda viktigere. Og flere etapper pr ritt 
|
|
|
13/09/2022 08:14
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Drammenduro påmeldingen har jo gått full hvert år, stort sett på kort tid. Så muligheten til å få mange påmeldte er stor om ryktebørsen fungerer. Det er vel kanskje logistikken som gjør at de begrenser antallet? Men for alle ritt som ikke har fylt opp antallet deltakere så vil det nok hjelpe veldig om alle visste hvor de kunne finne info, kalender etc. I tillegg trenger man nok folk som fremsnakker rittene, og som deler informasjon om løypene. Jeg tror mange, inkludert meg selv, ikke helt vet hva som karakteriserer de forskjellige rittene? Jeg har vært med i Oslo enduro (første endurorittet mitt i 2014), Drammenduro og Hafjell enduro, og som familiemann blir det stort sett bare ett hvert år. Tar det sikre for det usikre og kjører der jeg vet at jeg liker stiene  Hva folk liker er jo også individuelt da...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: Flamini]
13/09/2022 08:28
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Enduro er vel en det eneste rittkonseptet der man kan konkurere på like vilkår uavhenging av om man har hjelpemotor eller ikke, jeg har tro på konseptet. Mulig at det kan være med på å holde liv i alpinanleggene også.
Ulempen med sporten er at her har utstyret mye og si samt at skaderisikoen er betydelig. Tror målgruppen kjapt blir de under 35år med ryddig økonomi. Den trauste Birken syklist blir nok ikke å se her Tviler også at dette blir noe for massene, fire-femhundre syklister som banker ned en våt sti om høsten ? ser for meg at den stien fort blir en sklie for de siste femti syklistene
Skaderisikoen i enduro er i følge statistikken lavere enn mange andre sykkelgrener. Så får man jo legge i det hva man selv vil. Du kan jo helt klart utsette deg for stor risiko om du går for hardt inn i en hver steinrøys. Skal du vinne så må du jo ta en viss sjans, men det gjelder vel også i landevei og rundbane. Som du kan lese av forskningen så er det flere måter å sammenligne skader på, så ta ikke dette som en bastant uttalelse fra min side: Link til forskningenJeg er nå selv i slutten av 40 årene. Jeg tror jeg kan finne mye motivasjon til å holde lenge om de bare oppretter en 50+ årsklasse. Akkurat nå er master 35+ og jeg må jo innrømme at jeg var mer risikovillig da jeg var 35 enn jeg er nå. Det å ha en aldersgruppe man kan ha litt internkonkurranse i føles jo motiverende. Dog, også her må jo deltakerantallet opp litt, om det er for få deltakere i en aldersgruppe så er det jo nesten like greit å la være?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
13/09/2022 08:40
|
panorama
OP
Veteran
|
OP
Veteran
I Sverige har de til sammenligning følgende klasser: M/K 13-14 M/K 15-16 M/K U21 M/K Elite M/K Master 35+ M/K Master 50+ Mosjon kort Mosjon lang E-MTB
|
|
|
13/09/2022 09:03
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Enduro er vel en det eneste rittkonseptet der man kan konkurere på like vilkår uavhenging av om man har hjelpemotor eller ikke, jeg har tro på konseptet.
Det skjønte jeg ikke. Hjelpemotor vil ta brodden av transportetappene og gjøre at man har mer å gi på med på fartsetappene. I en del tilfeller vil det også være tråkkepartier på etappene der elsykkel oppnår en klar fordel. Enig med OleChr angående blind sykling (utenom at jeg faktisk har sansen for det  ) . Å komprimere til en dag, uten at man taper for mye på å ikke få til trening i forkant vil være en klar fordel for meg i hvert fall mtp deltakelse. Eventuelt at arrangøren kan legge opp til to dager med tellende ritt i løpet av helgen, enten sammenlagt med etapper lørdag + søndag eller to individuelle ritt.
|
|
|
[Re: vids]
13/09/2022 09:28
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Drammenduro påmeldingen har jo gått full hvert år, stort sett på kort tid. Så muligheten til å få mange påmeldte er stor om ryktebørsen fungerer. Det er vel kanskje logistikken som gjør at de begrenser antallet?
Jepp - logsitikk. Tipper Drammen lett hadde solgt unna minst 350 plasser, men det skal gå opp logistikkmessig og da vil det begrense seg litt.
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
13/09/2022 09:52
|
olechr
More than words
|
More than words
Drammenduro påmeldingen har jo gått full hvert år, stort sett på kort tid. Så muligheten til å få mange påmeldte er stor om ryktebørsen fungerer. Det er vel kanskje logistikken som gjør at de begrenser antallet?
Jepp - logsitikk. Tipper Drammen lett hadde solgt unna minst 350 plasser, men det skal gå opp logistikkmessig og da vil det begrense seg litt. Logistikk + at det er et veldig bra ritt. Når jeg skulle velge noen få ritt så er det lett å velge sted som er nærme og man vet har kule løyper.
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
13/09/2022 10:00
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jepp - logsitikk. Tipper Drammen lett hadde solgt unna minst 350 plasser, men det skal gå opp logistikkmessig og da vil det begrense seg litt. En variant som jeg har lest brukes i USA blant annet er at man deler deltagerne i 2 grupper og første gruppen kjører f.eks etappene i rekkefølge 1-2-3-4-5 mens andre gruppa kjører 4-5-1-2-3. Det vil gi rom for flere deltagere uten den drøye ventetiden på spesielt første etappe når alle skal gjennom samme trange nåløye. Man kan også dele opp i enda flere grupper. Ulempen er selvsagt et voksende (med antall grupper) og større behov for løypevakter, sanitet og start/mål-funksjonærer fordi flere etapper må være åpne samtidig, og det kan helt sikkert være en showstopper flere steder. Utifra det jeg har lest kan det nesten virke som det er nærmest uuttømmelig tilgang på frivillige på bøgda i USA, mens det jo ikke er tilfelle her i Norge.
|
|
|
[Re: knuthaug]
13/09/2022 10:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Jepp - logsitikk. Tipper Drammen lett hadde solgt unna minst 350 plasser, men det skal gå opp logistikkmessig og da vil det begrense seg litt. En variant som jeg har lest brukes i USA blant annet er at man deler deltagerne i 2 grupper og første gruppen kjører f.eks etappene i rekkefølge 1-2-3-4-5 mens andre gruppa kjører 4-5-1-2-3. Det vil gi rom for flere deltagere uten den drøye ventetiden på spesielt første etappe når alle skal gjennom samme trange nåløye. Man kan også dele opp i enda flere grupper. Ulempen er selvsagt et voksende (med antall grupper) og større behov for løypevakter, sanitet og start/mål-funksjonærer fordi flere etapper må være åpne samtidig, og det kan helt sikkert være en showstopper flere steder. Utifra det jeg har lest kan det nesten virke som det er nærmest uuttømmelig tilgang på frivillige på bøgda i USA, mens det jo ikke er tilfelle her i Norge. Har kjørt noen ritt nedover. Og særlig i Sveits var det løst veldig bra. Der startet det med heis, men alle fikk en slot tid når man skulle gå til heisen. Dette bidro til at noen gikk i heiskø klokken 0900, andre trengte ikke komme før 11.00. Så var det godt beregnet slik at resten av dagen bare fløyt.
|
|
|
[Re: olechr]
13/09/2022 10:32
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Har kjørt noen ritt nedover. Og særlig i Sveits var det løst veldig bra. Der startet det med heis, men alle fikk en slot tid når man skulle gå til heisen. Dette bidro til at noen gikk i heiskø klokken 0900, andre trengte ikke komme før 11.00. Så var det godt beregnet slik at resten av dagen bare fløyt.
Den tror jeg kunne funket bra i f.eks Drammen der man starter med heis. Må selvfølgelig håndheves etter norske forhold da, med folk som vil snike i køen for å være først uansett, folk som vil kjøre sammen med naboen/kompisgjengen/familien, folk som ikke følger med på rittmøtet, folk som ikke leser info-arket i konvolutten etc.
Redigert av knuthaug; 13/09/2022 10:33.
|
|
|
[Re: Cerberus]
13/09/2022 15:42
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Enduro er vel en det eneste rittkonseptet der man kan konkurere på like vilkår uavhenging av om man har hjelpemotor eller ikke, jeg har tro på konseptet.
Det skjønte jeg ikke. Hjelpemotor vil ta brodden av transportetappene og gjøre at man har mer å gi på med på fartsetappene. I en del tilfeller vil det også være tråkkepartier på etappene der elsykkel oppnår en klar fordel. Regner med at transportetappene ikke blir styrende for sluttidene, det beror jo litt på om det er heisbasert eller om det er mange tøffe stigninger. Tilsvarende blir det med fartsetappene, hvis det er mye nedover og lite bortover/oppover bør det være hipp som happ om man har hjelpemotor eller ikke
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
13/09/2022 16:47
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Regner med at transportetappene ikke blir styrende for sluttidene, det beror jo litt på om det er heisbasert eller om det er mange tøffe stigninger. Tilsvarende blir det med fartsetappene, hvis det er mye nedover og lite bortover/oppover bør det være hipp som happ om man har hjelpemotor eller ikke
Tiden man bruker på transport teller ikke med, men kreftene man bruker utgjør hvor mye man har igjen å gi på fartsetappene, så det vil absolutt utgjøre en forskjell, til dels betydelig spør du meg. Desto fler høydemeter på transport, og potensielt kombinert med flatt/oppoverkneiker på fartsetappene, desto større forskjell vil det gjøre. Man sparer beina på transporten _og_ man har hjelp til de tyngste partiene i etappene. Selv med kun nedover på etappene , vil man ha mer igjen å tråkke med dersom man hadde el på veien opp. Tror det er greit å beholde separate klasser, for å si det sånn.
|
|
|
13/09/2022 17:51
|
Aleksander2
Dr. Slow
|
Dr. Slow
Jepp - logsitikk. Tipper Drammen lett hadde solgt unna minst 350 plasser, men det skal gå opp logistikkmessig og da vil det begrense seg litt. Logistikk + at det er et veldig bra ritt. Når jeg skulle velge noen få ritt så er det lett å velge sted som er nærme og man vet har kule løyper. Begrensningen fra arrangørs ståsted er i veldig stor grad tilgang på tilstrekkelig med løypevakter og sanitet til å gjennomføre forsvarlig og med minst mulig friksjon for deltakerne. Det var hvertfall en av mine største lærdommer fra å være med i arrangørgruppa på DrammEnduro.
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
|
|
|
13/09/2022 19:53
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Et helt personlig ønske fra resultattjenesten er at rittarrangører i framtiden klarer å bli mer eller mindre enige om hvilke klasser man skal ha og hva de skal hete. Jeg har mistet tellingen på alle forskjellige varianter av "Menn senior", "Senior menn", "menn 17+", "M senior NC", "NC senior menn" og "Åpen klasse menn senior" jeg har sett. Men det er _mange_ (og dette var bare permutasjonene av det som egentlig er en klasse)  Eller som spikkestad gjorde, og lagde to forskjellige ritt i resultatene, med nesten (ikke helt da, det ville bli for enkelt) samme klassenavn i de to - et for norgescup og et for åpen klasse. Se rant om klasse-fragmentering lenger opp :-/ Det var _en_ kvinne i Kvinner senior åpen klasse.
Redigert av knuthaug; 13/09/2022 19:53.
|
|
|
14/09/2022 06:01
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Damedeltakelsen er dessverre lav i de fleste nedovergrener i Norge, så der sliter man nok uansett med å få et godt felt.
Det med NC vs åpen klasse har vært i utfor tidligere. Det går på at man i NC MÅ være medlem av klubb og løse utvidet lisens (generelt NCF-krav pga forsikring etc), og rittet er aktivt ritt, med regelverk for aktive ritt (KLUBBTRØYE, utstyr etc). En kuriositet var at jeg fikk kjørt mullet på NesbyEnduro i 2014 da det fortsatt var forbudt i utstyrsreglementet, siden det var turritt. Da er det nok også kommisærer som må komme. Åpen klasse er der slik at de som ikke er medlem av en klubb kan kjøre ritt uten NCF-ranking osv. Noen kjører disse klassene som turritt. Ungdomsklasser må vel være aktive ritt pga lisensformaliteter, da barn ikke betaler for lisens.
Synes det er bra med norgescup, og det kan på sikt også få flere som melder seg inn i klubber. Det jeg synes er for dårlig er at det er altfor mange jålebukker som fortsatt tror at "sponsa" klær er viktigere enn klubbtrøye. Og det slås ikke ned på. Kommisær på start på første etappe hadde vært fint der, men da må det være separat start for NC og åpne klasser.
Angående puljevis start. Det tror jeg nok hadde vært det helt klart mest hensiktsmessige. Det er altfor mye kø på en del starter, og det er egentlig ganske håpløst å stå en halvtime-tre kvarter i kø på første start og bli kald i kropp og muskler før man starter med harehjerte og syre etter tre tråkk. Dette stiller krav til arrangør med at man har en "sendeseremoni" i starten, slik at man får sendt alle av gårde på ordnet vis. Det er jo det som er normen i utlandet, etter mitt inntrykk (aldri vært med på noe i utlandet, så ikke sitér meg på det). Men her i Norge har vi "kø"-kultur som er "MEG FØRST! MEG FØRST!" En ordnet start på første transport gir også arrangør bedre mulighet til å få en bedre flyt i etappene, slik at de beste ikke blir hemmet av å måtte passere listefyll i åpen klasse fordi han/hun MÅTTE komme seg foran i køen.
|
|
|
[Re: Anerds]
14/09/2022 06:04
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
@knuthaug oppsummerer det egentlig veldig bra. Har faktisk fått svar fra forbundet om at de håper å få rankingen klar iløpet av morgendagen så da er det bare å sitte å trykke refresh på https://sykling.no/sykkelritt/ncf-ranking/Kun to ritt der. Ikke Drammen, som var NC/NM Syns informasjonsflyten på rittene i år har vært dårlig. Nesbyen åpnet vel påmeldinga 2uker før rittet, Traktor annonserte plutselig en halv treningsdag 3 dager før rittet og Spikkestad lagde en salig blanding av noen infoskriv der de hadde tatt 2021 dokumentet og forandret litt info noen steder og glemt det andre steder.
Så hadde vært veldig fint med en mal for hvordan man skal informere og at alle får samme infoen på epost for eksempel onsdagen før rittet eller liknende. Facebook som en informasjonskanal har død helt ut, og veldig få arrangører som svarer der inne. Trysil enduro til helga for eksempel, noen spørsmål inne på siden nå, men helt tyst fra arrangør og det er ikke veldig bra promotering i det hele tatt.
Så syns promoteringen av endurorittene har vært så som så i år, men rittene har vært veldig bra.
I år har det vært eksepsjonelt rævva! Nesbyen ble jeg oppmerksom på noen dager før, da jeg så folk begynte å dra tid. Drammen er vel det eneste som har hatt litt hype rundt om i SoMe. NCF sin terminliste er vel også så som så.
|
|
|
14/09/2022 07:07
|
Chrstphrsn
Entusiast
|
Entusiast
Hei, har startet en gruppe som jobber med å få til "MTB-ritt" med Individuell start, og etter hvert Enduro på Vestlandet. Vi har fått støtte til tidtakningsutstyr, hvilket system ville du anbefalt?
|
|
|
[Re: Chrstphrsn]
14/09/2022 07:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Hei, har startet en gruppe som jobber med å få til "MTB-ritt" med Individuell start, og etter hvert Enduro på Vestlandet. Vi har fått støtte til tidtakningsutstyr, hvilket system ville du anbefalt? Jeg kan ikke svare som arrangør, men som deltager virker det som SPORTident
|
|
|
14/09/2022 07:59
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Hei, har startet en gruppe som jobber med å få til "MTB-ritt" med Individuell start, og etter hvert Enduro på Vestlandet. Vi har fått støtte til tidtakningsutstyr, hvilket system ville du anbefalt? Jeg kan ikke svare som arrangør, men som deltager virker det som SPORTident Mylaps, som Trailhead nesbyen har, virker å være på samme nivå. Om de oppleves forskjellig i bruk som arrangør vet heller ikke jeg. Antar de kan kontaktes om erfaringer. Sportident er vel innkjøpt av Aron sportsklubb såvidt jeg vet? De har i hvert fall tilgang på det og det har vel vært brukt av både telemark, traktorland, ringerike, Nittedal og drammen enduro.
|
|
|
[Re: Chrstphrsn]
14/09/2022 08:03
|
Anerds
Entusiast
|
Entusiast
Hei, har startet en gruppe som jobber med å få til "MTB-ritt" med Individuell start, og etter hvert Enduro på Vestlandet. Vi har fått støtte til tidtakningsutstyr, hvilket system ville du anbefalt? Leie av Aron SK? De har komplett utstyr til utleie som ser ut til å funke bra. Usikker på hvilke leverandør de bruker.
|
|
|
14/09/2022 08:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hei, har startet en gruppe som jobber med å få til "MTB-ritt" med Individuell start, og etter hvert Enduro på Vestlandet. Vi har fått støtte til tidtakningsutstyr, hvilket system ville du anbefalt? Jeg kan ikke svare som arrangør, men som deltager virker det som SPORTident ULEMPEN med SPORTident er at tidtagningen ligger i chipen, så man får ikke underveistider FORDELEN med SPORTident er at tidtagningen ligger i chipen, og man er ikke avhengig av (god nok) mobildekning på start og mål på etapper.
|
|
|
|
|