Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkerulle - en oppstartsguide?

Sykkerulle - en oppstartsguide? #2719680 12/09/2022 08:56
M
Metalis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Jeg vurderer å skaffe meg min første sykkerulle, men det er vanskelig å orientere seg i mange tester og beskrivelser som ikke nødvendigvis er myntet på meg og mine ønsker/behov. Lager derfor en tråd her, i håp om å få noen konkrete råd og anbefalinger. Mine foreløpige spørsmål:

- Hva er den beste/de beste alternativene for en god rulle for en hobbymosjonist? (muligens delta på et og annet turritt, men ønsker primært en mulighet for innendørs hjemmetrening)
- Jeg er ikke spesielt god teknisk, verken på eller med sykkelen. Rullen bør være stabil, enkel og komme av og på, og forholdsvis enkel å sette opp/evt. justere. Jeg har nok plass (tror jeg?), så irrelevant om den tar liten plass, og ganske irrelevant om den støyer litt.
- Hvilke virtuelle treningsprogrammer (Zwift eller andre) er å anbefale, og er dette avhengig av rullen? Hva koster evt. dette, hvis det ikke "følger med" rullen?
- Er det noe annet jeg "trenger jeg å kjøpe" i tillegg til rulle? (sykkel har jeg)
- Fungerer alle sykler like bra på rulle, eller er det noe å ta hensyn til her? Jeg har en CAAD12 og en White RC Pro, og i utgangspunktet ville jeg tenkt CAADen på rulla over vintersesongen.
- Hva burde jeg tenke over, som jeg ikke har tenkt på?

Setter pris på konkrete tips, ivrer litt etter å teste ut dette!

Re: Sykkerulle - en oppstartsguide? [Re: Metalis] #2719684 12/09/2022 09:27
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
kjøp den rulla du har råd til med direktemontert kasett (DIRECT DRIVE TRAINERS) mye tilbud på disse nå, men ikke alt på lager ser jeg.
Kjøp eventuelt med egen kassett vis du ikke vil ta av den du har på hjulet eller om det følger med. kan sikkert gjøre noen kupp på finn på rulle og, mange som kjøpe rulle under covid.

https://bikeshop.no/tacx/t2980pp/ta...elrulle-interaktiv-smart-rulle-2000-watt

https://bikeshop.no/wahoo/wfbktr4/wahoo-kickr-core-sykkelrulle-1800-watt-stilleg%c3%a5ende-bluetooth-ant-plus-

Så er det bare og laste ned zwift på pc\pad. "Try Zwift with our 7-day free trial, beginning with your first ride. Then it's just €14.99/month"

https://www.zwift.com/

Prøv og sett opp sykkel\rulle TV\skjerm slik att det blir mest mulig lik sittestilling som du er vant med når du sykkler ute.

Noen ganger må man justere bakgiret litt når man setter den på rulla, men ikke altid.

Redigert av OleF; 12/09/2022 09:36.

Felgbrems <3
Re: Sykkerulle - en oppstartsguide? [Re: Metalis] #2719693 12/09/2022 10:13
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Har du skivebremser så er det lurt å putte en spacer mellom klossene på bakbremsen når sykkelen settes på rulla slik at du ikke ved et uhell presser ut stemplene.

Ellers så vil jeg anbefale å sette rulle og sykkel på ei matte både for å spare gulvet, men også for å redusere støyen fra rulla.
Her finnes det mange løsninger både fra rulleprodusentene og generiske løsninger fra for eks. XXL

Pulsbelte, om du ikke allerede har det er kjekt slik at Zwift eller det programmet du bruker får pulsdata - enklest med bluetooth belte

Et lite bord eller hylle til å ha på siden av sykkelen til telefon, mat etc.

En liten "riser" under framhjulet om det ikke følger med rulla er også kjekt så slipper du å sitter i "nedoverbakke" hele tida.

En Pc skjerm eller tv er greit når du blir lei av å stirre på den lille skjermen på ipade eller telefon.

Apple Tv er enkelt og smidig.

Har 2 ruller, en Kickr Core og en Kickr V5 og begge kan enkelt anbefales

AG

40+ and still climbing......
Re: Sykkerulle - en oppstartsguide? [Re: Metalis] #2720053 15/09/2022 12:29
M
Metalis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for svar! Close race, men ender nok opp med Kickr Core, pluss kassett.

Trenger man noe spesielt verktøy for å få satt opp rulla?

Re: Sykkerulle - en oppstartsguide? [Re: Metalis] #2720074 15/09/2022 18:40
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Verktøy for og skru sammen rulla følger nok med men du trenger denne for og stramme til kasetten:

https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelservice/sykkelverktoy/kassetavdrager-2000023874

Redigert av OleF; 15/09/2022 18:40.

Felgbrems <3
Re: Sykkerulle - en oppstartsguide? [Re: Metalis] #2720128 16/09/2022 08:44
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøper du V5 så følger kassetten med ferdig montert, det gjorde det iallefall på min.

AG

40+ and still climbing......

Moderator  support, Valentino